Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brant utför - läskigt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Brant utför - läskigt

I det endurospår som jag frekventerar så finns ett speciellt läskigt parti för en nybörjare som jag. Det är en kort men mycket brant, stenig utförslöpa på kanske 7 meter med en svag sväng mitt i. Hur attackerar man på bästa sätt ett sådant parti? Första gången klutade jag totalt där då jag provade att åka ner stående och framhjulet parkerade bakom en sten, andra gången åkte jag ner saaakta med ett studsande låst bakhjul och hjärtat i halsgropen.

Hur ska man göra?

~L

Prova att gasa lätt och "håll emot" med fotbromsen så studsar det mindre.

Comment

Regel nr 1: Du ska i vilket fall inte hålla in kopplingen. Så länge du antingen bromsar eller gasar så har du balans i hojen.

Jag brukar bromsa mest med frambromsen annars, beroende på underlag förstås.
      KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Vad Peo försöker säga är att, ha kedjan spänd jämt, så studsar det mindre. Och kedjan är sträckt med (lätt) fotbroms och gas/driv. Lätt att säga, svårt som fan att tillämpa (om man inte är typ 1,60)

Comment

Originally posted by Comatose View Post
          I det endurospår som jag frekventerar så finns ett speciellt läskigt parti för en nybörjare som jag. Det är en kort men mycket brant, stenig utförslöpa på kanske 7 meter med en svag sväng mitt i. Hur attackerar man på bästa sätt ett sådant parti? Första gången klutade jag totalt där då jag provade att åka ner stående och framhjulet parkerade bakom en sten, andra gången åkte jag ner saaakta med ett studsande låst bakhjul och hjärtat i halsgropen.

Hur ska man göra?

~L
          1. Försök stanna nedanför och kolla in nåra andra kanske mer rutinerade och härma dem.
          2. Stå upp med röven på/över bakskärmen.
          3. Bromsa före stenarna/hindren och rulla / gasa över dem.
          4. Svälj ner hjärtat och kör vidare
          Troligtvis bromsade du samtidigt som hjulet träffade stenen då går hjulet inte över. Vad som händer då vet du ju.

Alla hinder ska tas med driv/ acceleration på hojen då klarar man dem lättare (man slår sig oxå mer då man missar)

Sista tips som jag trodde Pelle skulle framföra är att ta fart och hoppa förbi hela rasket.

/ME
          Proud Member #2 of BlåRök MC

Comment

Som tillägg: samma växel nedför som du skulle ha uppför.

Och som tidigare sagts... koppla inte ur !! (säger han med recluse ).

/H

Comment

Ja som vanligt gäller det väl att våga hålla fart, frågan är om man skall sitta eller stå? Det är lätt hänt att för mycket vikt hamnar på framhjulet när det är mkt brant och man står upp, å andra sidan så har jag betydligt bättre kontroll när jag står upp. Skall sägas att jag är total nybörjare och kan med knapp nöd ta mig runt på en bana. Finns det några klubbar i Södermanland som erbjuder nybörjarträning? Skulle räcka med ett tillfälle på ett par timmar tycker jag för att få lite grundläggande tips.

Comment

Stå upp, sitter ska man bara göra i snäva kurvor. I steniga partier o nerför ska man bak med häcken över bakhjulet. Själv pumpar jag på frambromsen i utförslöpor så att den inte hinner låsa sig samtidigt som jag använder motorbroms och styr med svag bakbroms. Sen är det bara att släppa på och titta långt fram dit du ska köra. Kolla aldrig på sakerna du måste undvika, då hoppar de framför hojen. Vid riktigt svåra partier så kan man ju gå och leta efter en bra linje. Ibland kan det vara lättare att köra över en sten än runt den. Kör partiet ett antal gånger på rad så tappar du snart respekten för det och så känns det helt underbart.
                Karta över Enduro och MX banor i Sverige
                Fri att uppdatera av alla! Lägg till länk till hemsida för öppettider.

Comment

Här finns lite kvällslektyr med bra övningar och tips.
                  http://fmckmalmo.web.surftown.se/end.../korteknik.htm

Comment

När vi endå är inne på körteknik.. Raksträcka med sten samt rötter har jag alltid haft vikten långt bak samt gett gas så att framhjulet nästan svävar fram, men fick höra av en snubbe förra veckan att man skall inte ha vikten långt bak utan tvärtom, ha mycket vikt på framhjulet. Detta för att man snabbare skall få kontroll vid ev. framhjuls kast. Detta säger emot allt jag har hört tidigare. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Mvh/RobHA

Comment

Finns det några klubbar i Södermanland som erbjuder nybörjarträning?
                      Min nybörjarträning bestod av ett par pass på Gröndal i Eskilstuna... Effektivt som tusan, om man orkar åka dit den andra, och tredje gången.
                      Stenigt och småbökigt, men oerhört givande när man börjar komma runt hela varv åt gången utan strul (och det är rätt gott om goa' gubbar som väntar, hjälper och ser att man kommer tillbaka nästa gång med).

Tyvärr är det sten vi får dras med i mellansverige, så det är bara att vänja sig.

/J
                      GI / AI SMC Västmanland

Comment

Polen

Åk ner till Polen www.endurocamp.pl sen har du aldrig problem med backar

Hur ska man göra?

~L

Comment

Originally posted by Pelle View Post
                          Vad Peo försöker säga är att, ha kedjan spänd jämt, så studsar det mindre. Och kedjan är sträckt med (lätt) fotbroms och gas/driv. Lätt att säga, svårt som fan att tillämpa (om man inte är typ 1,60)
                          Inte alls svårt och det fina i kråksången är att bakfjädringen blir segare i returen och lägre då kedjan drar, därmed slipper man en del av studsandet.
                          Bakbroms är tydligen något som glömts bort sedan 4taktare blivit vanligare, kolla in gamla crossgubbar, dom har foten planterad på pedalen och använder den till mer än backar.

Åke

Comment

Working...
                          X