Announcement

Collapse
No announcement yet.

Armpump - Era huskurer! (knipa tanken?)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• eLight
    replied
    Mjo ska nog skaffa lätta grepptränare. Kan vara bra att värma upp med inför körning. Jag hajar inte hur man ska greppa tanken med bena. Ska man bara trycka in knäskålarna eller ska hälar, vader och knä in i sidan på hojen?
    Min kondition överlag är bra och jag är i ganska bra form.

Leave a comment:

• DrBosa
    replied
    Fast om man ska tro doktorn som skrivit artikeln det länkades till (bra artikel förresten) så räcker inte träning av endast underarmar. Klart man blir starkare, men armpump beror i första hand på otillräcklig förmåga att transportera bort blod från underarmarna. För att få fram nya kärl att transportera blod i krävs träning av hela kroppen.

Please take note that the types of exercises that are most beneficial are total body exercises, NOT isolation exercises like arm curls or squeezing a tennis ball.

Leave a comment:

• snigelmaskin
    replied
    Originally posted by eLight View Post
    Okej, ja men underarmarna ingår i mitt gymschema. Trots det så får jag armpump. Kör du cross eller enduro?

jo arm pump kommer man aldrig ifrån men det går att träna upp under armarna så att man bli mer resistent om man säger mot mjölksyran som blir

jag kör enduro men får mycket pump i under armarna men inte så att jag inte kan hålla i och det tror jag beror på min tränings bakgrund

testa att köpa lätta grippers och träna upp uthålligehetn med hjälp av dom

Leave a comment:

• Diedrick
    replied
    Armpump är roligt, testade polarens 450 för någon sommar sen och fick sån armpump så jag fick "gashäng" innan en kurva och höll på att dra rakt ut i spenaten, lyckligtvis lyckades jag rädda upp det hela.

Men ju mer jag kör, desto mindre känner jag av att armarna domnar bort.

Ska nog skaffa mig en sån där handklämma ändå tror jag, dom verkar bra.

Leave a comment:

• caddielack
    replied
    Knipa med knäna, hålla mer avslappnat i styret, träna med sån där handklämma och gärna värma upp med en sån innan körning hjälper.

Mina underarmar klarar sig hyggligt, men däremot domnar fingrarna efter en dryg halvtimme och känseln försvinner helt, lite bättre nu när det är varmare, men i vintras var det katastrof stundtals.

Leave a comment:

• Rodde
    replied
    Rejält med uppvärmning innan körning

Leave a comment:

• eLight
    replied
    Okej, ja men underarmarna ingår i mitt gymschema. Trots det så får jag armpump. Kör du cross eller enduro?

Leave a comment:

• snigelmaskin
    replied
    Originally posted by eLight View Post
    Något som jag tror att alla mer eller mindre har känt på är armpump. Vet inte vad det kallas på svenska men det är när blodet inte kan pumpa runt tillräckligt genom underarmarna, vilket leder till att man knappt kan använda händerna.
    Hur gör ni för att slippa det?
    Jag vet att man ska knipa om tanken med knäna men jag fattar inte hur man ska få grepp där.

Sidor med tips:
    http://www.racerxvt.com/virtual_trai..._arm_pump.html
    http://www.youtube.com/watch?v=xl00Qu3xad4

Kom med tips!

Mitt tips är att träna underarmarna helt enkelt Har tränar kropps byggning/tyngd lyftning i ca 6 år å har sällan överpump i mina underarmar alltså så mycket pump att jag knappt kan hålla i styret trött bli jag men inte så att jag inte orkar hålla mig kvar..

Leave a comment:

• eLight
    started a topic Armpump - Era huskurer! (knipa tanken?)

Armpump - Era huskurer! (knipa tanken?)

Något som jag tror att alla mer eller mindre har känt på är armpump. Vet inte vad det kallas på svenska men det är när blodet inte kan pumpa runt tillräckligt genom underarmarna, vilket leder till att man knappt kan använda händerna.
    Hur gör ni för att slippa det?
    Jag vet att man ska knipa om tanken med knäna men jag fattar inte hur man ska få grepp där.

Sidor med tips:
    http://www.racerxvt.com/virtual_trai..._arm_pump.html
    http://www.youtube.com/watch?v=xl00Qu3xad4

Kom med tips!

Edit: Glömde att nämna att det är crossbana som gäller för min del.
    Last edited by eLight; 04-23-2009, 03:49 PM.
Working...
X