Announcement

Collapse
No announcement yet.

Armpump - Era huskurer! (knipa tanken?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #76
    Originally posted by Knäskruv View Post
    Grejen är den att jag har verkligen testat allt. Tränar regelbundet och kör hoj minst 3 gånger i veckan. Men inget hjälper har även testat kosttilskott. Så därför funderade jag lite över en sån operation. Det konstiga är att innan första skadan i maj för 1,5 år sedan så var krampen helt borta och jag kunde köra hur länge som helst utan att känna någonting. Men nu efter flertalet skador så är underarmarna helt kass. Funderar på om det kanske sitter i huvudet typ att man inte vill ramla och skada sig igen. Så kanske man håller i på tok för hårt? Är ju inte direkt lätt att inte tänka på det :)
    Hade en släng av det efter ett härligt rallye häromåret. Blev fumlig, tappade grejor och en totalt avdomnad gashand. Har dock gått över efter 2 år.

    Prova tjockare handtag.
    Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
    950SE, the answer to the question nobody was asking.

    Comment


      #77
      http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-i/

      http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-ii/

      "Slutsats

      Det finns flera påståenden kring vad som orsakar kramp som har i princip ingen forskning bakom sig. Den förklaring som för närvarande stämmer bäst är att kramp orsakas av en obalans mellan kroppens nervsignaler främst orsakad av muskeltrötthet."
      KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

      Comment


        #78
        Originally posted by Mattsson View Post
        http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-i/

        http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-ii/

        "Slutsats

        Det finns flera påståenden kring vad som orsakar kramp som har i princip ingen forskning bakom sig. Den förklaring som för närvarande stämmer bäst är att kramp orsakas av en obalans mellan kroppens nervsignaler främst orsakad av muskeltrötthet."
        Muskeltrötthet? Nja, finns ju personer som får armpump redan efter några minuter så att der beror på ordagrann muskeltrötthet kan jag inte hålla med om. Mig veterligen är det ordagrant syrebrist det beror på och för att få mer syre måste man träna för då bildas det nya kärl (angiogenes) samt att dessa vidgas vilket underlättar blodflödet. Tränade blodkärl frisätter också ämnen som minskar risken för blodproppar, åderförkalkning, åderförfettning, som kan vara en del i det som ger armpump.

        Comment


          #79
          Jag tror vi får skilja på kramp och armpump! Mina länkar avhandlade kramp! :)
          KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

          Comment


            #80
            Originally posted by Mattsson View Post
            Jag tror vi får skilja på kramp och armpump! Mina länkar avhandlade kramp! :)
            Men tråden du länkat hit handlar om armpump(?) vilket jag skriver om...

            Comment


              #81
              Jepp, men iom att man (du bla) nämner ordet kramp och att lösningen på kramp (armpump?) kan vara magnesiumtabletter ville jag mest påvisa att det iaf inte löser problemet med kramp! Men du menar kanske att magnesiumtabletter kan vara bra mot just armpump?
              Last edited by Mattsson; 11-19-2013, 12:45 PM.
              KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

              Comment


                #82
                Var iväg och köpte en gyroboll idag återkommer med om det funkar eller ej.

                Comment


                  #83
                  Originally posted by Mattsson View Post
                  Jepp, men iom att man (du bla) nämner ordet kramp och att lösningen på kramp (armpump?) kan vara magnesiumtabletter ville jag mest påvisa att det iaf inte löser problemet med kramp! Men du menar kanske att magnesiumtabletter kan vara bra mot just armpump?
                  Kramp och armpump är två olika saker, vilket jag skrev:

                  "Är det kramp som uppstår i samband med körning så är inte en operation lösningen på ditt problem. Lösningen är rätt form av träning, uppvärmning och körteknik. Ett bra och billigt sätt att träna underarmarna på är att köpa sig en gyroboll.

                  Har du muskelkramper rent generellt beror det nog på ett för lågt magnesiumvärde i kroppen. Finns tabletter mot detta på Apoteket."


                  Att jag skrev kramp och inte armpump i första stycket som handlar om armpump är för att relatera till trådskaparens benämning för armpump, nämligen kramp.

                  Lösningen på armpump: Rätt form av träning, uppvärmning och körteknik.

                  Lösning på kramp (muskelkramp/muskelkontraktion): Magnesiumtabletter. Kan också bero på vätskebrist men det är ju inte så vanligt i vårt land.

                  Comment


                    #84
                    Då är tipset till dig att läsa länkarna angående kramp, som jag la in i mitt inlägg!

                    Eller så här. Läs länkarna, jag skulle vara jätteintresserad av att få dina synpunkter på det Jakob skriver. Du verkar insatt i vad du pratar om och jag tycker Jakob är en väldigt bra och kritisk sammanställare av fakta och vetenskapliga studier. Så snälla, läs och kommentera! =)
                    Last edited by Mattsson; 11-21-2013, 08:20 PM.
                    KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

                    Comment


                      #85
                      KRAMPEN BORTA!

                      Har haft otroliga problem med kramp i armarna. Men idag kunde jag köra hur länge som helst i fullt tempo. Har använt en gyroboll i 2 veckor så mitt tips till er med kramp köp en gyroboll!

                      Comment


                        #86
                        Var köper man en gyroboll?

                        Comment


                          #87
                          Originally posted by oden View Post
                          Var köper man en gyroboll?
                          Denna kör jag med --> http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...le=Gyrobollen&
                          Varannan dag i två veckor.

                          Comment


                            #88
                            Originally posted by Knäskruv View Post
                            Denna kör jag med --> http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...le=Gyrobollen&
                            Varannan dag i två veckor.


                            Tackar. Ska önska en sådan i julklapp. Kanske det hjälper att få ordning på min sabbade handled och musarm i den andra armen.

                            Comment


                              #89
                              Ett försök till att dela upp underarmsproblem i denna tråd, lite grovt.

                              Armpump = Problem för blod att ta sig ut från underarmar, "Man håller i sig för mycket i styret".
                              Symtom: Stumma/låsta underarmar svårt att hålla i och använda reglage.
                              Åtgärd: Körteknik, uppvämning(ger avslappning och kroppen drar inte på sig mjölksyra lika lätt). (Ben, mag och ryggträning för att kunna ha rätt körteknik)?

                              Muskeltrötthet i underarmar = Ej tillräcklig transport av syre till och/eller tillräckligt med energi i muskler.
                              Symtom: Trött i händer/underarmar svårt att "hålla i" och använda reglage.
                              Åtgärd: Konditionsträning(aeorob träning) gäller även att aktivera underarmar i konditionsträningen(man ökar antalet mitokondrier och kapilärer i de muskler man använder) + äta och dricka ordentligt. Mitokondrier omvandlar kolhydrater och syre till bränsle(ATP) för celler.

                              Kramp i underarmar=Ofrivilliga muskelsammandragningar (orsak tvistas det om).
                              Symtom: muskeln drar ihop sig "utan att du sagt till om det".
                              Åtgärd: Lika muskeltrötthet, kan vara brist på mineraler.

                              Karpaltunnelsyndrom: Trångt för nerver i handled, vid upprepad kraftiga böjning överansträngning av handled uppkommer symtom, kan bero på flera orsaker.
                              Symtom: Domningar i fingrar.
                              Åtgärd: Vila, skydd som motverkar "överböjning" av handled och i vissa fall operation.
                              Last edited by JOJJE; 12-04-2013, 10:15 AM.

                              Comment


                                #90
                                Mjölksyretröskel

                                Kanske inte är lösningen för alla men för mig funkade det att träna upp mjölksyretröskeln i händerna.

                                Började efter sommaren och kände inte av händerna eller stelhet på GGN nu i november.

                                Jag tränade så här.
                                Sträck upp händerna mot taket. Kroppen får jobba mot tyngdkraften för att få bort slaggprodukter. Spänner handen och sträcker ut fingrarna Max man kan. stannar till i typ en sekund. Knyter snabbt handen och knyter handen hårt. Stannar till typ 1s. Repetera.
                                i början kunde man göra max 40-50. Vila nånon minut. Repetera. Man får upp pump i hand och underarm och det känns för mig som att jag både ökar mjölksyratåligheten och bättre handstyrka...

                                Jag flyttade fram min tröskel att kunna göra ett par hundra.
                                Tog ett par månader. Gjorde det 3-4 ggr i veckan.

                                För mig så hjälpte det fantastiskt....
                                Last edited by Kojen; 12-09-2013, 10:39 PM.

                                Comment

                                Working...
                                X