Announcement

Collapse
No announcement yet.

Armpump - Era huskurer! (knipa tanken?)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

lol

skulle tippa på att gymet inte ger ett skit av egen erfarenhet, sen kan man ha fläsk på armarna bäst man vill hahah,,, träning med det man gör är bästa botemedlet....tidsnog försvinner det.
    Fuel-infected

Comment

hålla handtagen som ett dörrhantag. Öppna en dörr och kolla hur du håller handen. Håll likadant på hojen med armbågarna utåt, typ.

Comment

Operation för att få bort kramp.

Hej!

Är det någon som har opererat underarmarna för att få bort sin kramp? Hur lång tid ifrån hojen? Vill inte behöva lägga av med enduron.

Comment

Originally posted by Knäskruv View Post
          Hej!

Är det någon som har opererat underarmarna för att få bort sin kramp? Hur lång tid ifrån hojen? Vill inte behöva lägga av med enduron.
          Kramp som beror på vad?

Är det kramp som uppstår i samband med körning så är inte en operation lösningen på ditt problem. Lösningen är rätt form av träning, uppvärmning och körteknik. Ett bra och billigt sätt att träna underarmarna på är att köpa sig en gyroboll.

Har du muskelkramper rent generellt beror det nog på ett för lågt magnesiumvärde i kroppen. Finns tabletter mot detta på Apoteket.

Comment

Jodå ink, vissa opererar sina underarmar för att öppna upp, jag tror det är några hinnor man fixar med, för att slippa smärtan i underarmarna. Jocke Ljunggren tex, har opererat sig. Har tyvärr ingen mer info till trådskaparen.
            KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

KAnske något nyttigt här: https://forum.soe.se/showthread.php?...amp+underarmar ?
              Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
              Gökuret KTM 350 SXF -12
              Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Originally posted by Mattsson View Post
                Jodå ink, vissa opererar sina underarmar för att öppna upp, jag tror det är några hinnor man fixar med, för att slippa smärtan i underarmarna. Jocke Ljunggren tex, har opererat sig. Har tyvärr ingen mer info till trådskaparen.
                Ja, jag vet att man kan operera sig men varför lägga sig under kniven med alla risker det medför när man kan göra det helt naturligt genom rätt form av träning, uppvärmning och körteknik?

Kramp (armpump) beror i första hand på otillräcklig förmåga att transportera bort blod från underarmarna och för att få fram nya kärl att transportera blod i krävs träning, träning och ännu mera träning.

Kan jag klara det kan alla andra klara det med.

Comment

Originally posted by iNK View Post
                  Ja, jag vet att man kan operera sig men varför lägga sig under kniven med alla risker det medför när man kan göra det helt naturligt genom rätt form av träning, uppvärmning och körteknik?

Kramp (armpump) beror i första hand på otillräcklig förmåga att transportera bort blod från underarmarna och för att få fram nya kärl att transportera blod i krävs träning, träning och ännu mera träning.

Kan jag klara det kan alla andra klara det med.
                  Känns ju dock som att Ljunggren har koll på läget..

Johnny förklarade följande i den andra tråden som S-näs länkade till.

Originally posted by JohnnyMannen View Post
                  Om man stora problem med armpump så kan det vara så att man har något som heter Carpalt tunnelsyndrom( förträngning i bindväven runt muskeln), och då kan man operera detta genom att helt enkelt gå in med kniven och göra snitt i bindväven för att skapa mer plats för muskeln. Många cyklister får dessa problem i muskeln på framsidan smalbenet(tibialis anterior). Annars kan man träna upp armarna mot mjölksyra genom träning med mååånga repetitioner. Ren styrketräning där man bygger mer massa(3-8 rep) förvärrar snarare problemen, tyvärr. Man blir bra på det man tränar, helt enkelt! Jag får också armpump!

Comment

Originally posted by Diedrick View Post
                    Känns ju dock som att Ljunggren har koll på läget..
                    Uppenbarligen inte eftersom han lägger sig under kniven.

Jag hade stora problem med kramp när jag började med motocross men har med rätt form av träning, uppvärmning och körteknik minimerat detta.

Originally posted by Diedrick View Post
                    Johnny förklarade följande i den andra tråden som S-näs länkade till.
                    Han har ju fel då karpaltunnelsyndrom (musarm) har med handledens insida att göra.
                    Last edited by iNK; 11-17-2013, 08:32 PM.

Comment

Min egen erfarenhet som glad amatör är att när jag hade stora starka elektrikerunderarmar fick jag kramp vid körning. Medans nu med kontorsråttestorlek på underarmarna har krampen minskat drastiskt.
                      Opererar man är det väl företrädelsevis karpaltunnelsyndrom man vill åtgärda!?
                      Eliten kanske opererar även för kramp, men troligtvis inte pga att man inte "orkar" träna.
                      Proud Member #2 of BlåRök MC

Comment

Karpaltunnel är i handleden, å är den för trång , så domnar händer å fingrar!
                        Har inget med underarmarna att göra!
                        Mvh har opererat bägge carpaltunnlarna😃
                        Man kör tills man e framme......
                        Eller bryter benet.......

Husqvarna FE 350-16
                        Husaberg RR570-11:a Dakar Edition

Comment

Grejen är den att jag har verkligen testat allt. Tränar regelbundet och kör hoj minst 3 gånger i veckan. Men inget hjälper har även testat kosttilskott. Så därför funderade jag lite över en sån operation. Det konstiga är att innan första skadan i maj för 1,5 år sedan så var krampen helt borta och jag kunde köra hur länge som helst utan att känna någonting. Men nu efter flertalet skador så är underarmarna helt kass. Funderar på om det kanske sitter i huvudet typ att man inte vill ramla och skada sig igen. Så kanske man håller i på tok för hårt? Är ju inte direkt lätt att inte tänka på det :)

Comment

1Armpump eller kroniskt kompartmentsyndrom är ett tillstånd där musklerna som sväller vid ansträngning utsätts för ett för högt yttre tryck pga strama yttre muskelfascior. Symtomet är smärta i musklerna pga syrebrist iom att musklerna inte får tillräckligt med syre. Diagnosen ganska svår att ställa och kan krävas att man mäter trycket i musklerna under arbetet.Man bör prova det mesta med träning och haft symtomet ett tag, operation kan i vissa fall lösa problemet genom att man klyver den strama fascian under ca 10 mc stort hudsnitt på underarmen.

2Carpaltunnelsyndrom är vanligt och beror på att nerven Medianus kommer under för högt tryck under den strama handledsfascian. Symtomet är domningar ut i fingrarna men aldrig lillfingret och sekundärt svaghet fumlighet i handen och nervsmärtor.Diagnosen är relativt lätt att ställa. Träning hjälper inte men operation hjälper de flesta med under ett ca5 cm snitt i handleden.
                            Ibland kan man ha båda diagnoserna samtidigt men oftast inte.
                            I drive because i enjoy it.

Comment

Så det är alltså ännu mer träning som kanske hjälper?

Comment

Originally posted by Knäskruv View Post
                                Så det är alltså ännu mer träning som kanske hjälper?
                                Ja. Förutom att köra mer så är mitt tips att köpa en gyroboll. Kalasträning för underarmarna.

Du skrev att du tror dig hålla för hårt i styret. Försök att bara greppa det löst och låt hojen göra resten. Styret ska man inte kränga fast vid utan man ska endast använda det till att styra med. Det är benmusklerna som ska arbeta mest, tätt följt av mag- och ryggmusklerna.

Börja med lätt körning på traktorväg eller liknande och när du känner att du kan köra där med ett avslappnat grepp går du över till lite svårare terräng o.s.v. Det gäller att hela tiden höja ribban ett snäpp.

Comment

Working...
                                X