Originally posted by Transparent tank
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Armpump - Era huskurer! (knipa tanken?)
Collapse
X
-
Originally posted by tobber11 View Postett litet tips är skaffa en tennisboll (dock ska det vara en sunkig kalitet) ha den liggandes i bilen eller ha den på jobbet. Sitt och kläm ihop den tills den går sönder ( jätte många reps ).
Super träning för händerna.'
Lycka til lHonda CRF450R -11
Honda CRF450R -09
KTM 250 SX -05
Suzuki 250 RM -03
Suzuki 250 RMZ -05
Yamaha 80 YZ -92
Yamaha PV 80 -95
Yamaha PV 50 -92
Comment
-
Jag hade problem med det tidigare i år och verkar ha löst det. Låter så konstigt att man knappt vågar skriva det men det verkar funka för mig.
Detta gjorde jag i bilen på väg till tävling.
Först strechade jag handlederna tills de blev mjuka.Nåja...mjukare
Efter det så tog jag helt enkelt tag i ratten på bilen och klämde så mycket jag orkade ända tills jag fick ont i handlederna/underarmarna. Sen vila tills smärtan släppt och sen på´t igen. Gjorde kanske det 4-5 ggr. Låter konstigt men den tävlingen hade jag inga problem med kramp..
Comment
-
Stretcha underamarna
Det är lättare en man tror, Pressa upp fingrarna med öppen hand mot något så det skriker i under armarna både före under och efter träning/tävling så går det över mer och mer.
Originally posted by PeterZ View PostJag hade problem med det tidigare i år och verkar ha löst det. Låter så konstigt att man knappt vågar skriva det men det verkar funka för mig.
Detta gjorde jag i bilen på väg till tävling.
Först strechade jag handlederna tills de blev mjuka.Nåja...mjukare
Efter det så tog jag helt enkelt tag i ratten på bilen och klämde så mycket jag orkade ända tills jag fick ont i handlederna/underarmarna. Sen vila tills smärtan släppt och sen på´t igen. Gjorde kanske det 4-5 ggr. Låter konstigt men den tävlingen hade jag inga problem med kramp..Kärsta Carlsson
Comment
-
Originally posted by isildur View PostBra sätt att träna upp styrkan i underarmarna är att investera i en gyroboll. Finns hos Teknikmagasinet. 150-300 kr bereoende på vilken modell. Suger till fint i handleden efter 30 sekunder!
Som sagt man behöver inte hålla på länge, det står på NSD's gyroboll - "ONE MINUTE ONE POWERFUL HAND"
Comment
-
Tjo
Då jag haft problem med armpump varje gång jag ger mig ut och kör så fick jag nog.
Jag har en sk skydsväst, och på den så sitter det 2 band tvärgående över underarmarna, och om man som jag har så kallade karl-alfred armar så sitter dessa lite tight på.
Klippte av dessa inför körningen i helgen... vips så tog jag 10 varv innan armpump istället för 2...
Ett tips om ni har samma typ av skydd =)
Comment
-
Många bra tips...
Jag tror dock grunden till armpump finns i ett alltför hårt grepp om styret samt att man inte balanserar på fotpinnarna. Håller man alltid balansen (fram-bak) med armarna så blir de överbelastade.
Fokusera på rätt körställning där man kan hålla handtagen med typ tummen och två fingrar vid jämn fart. Att klämma med benen underlättar detta men kommer inte att funka om man inte har rätt balans.
Jag hade tendens till armpump när jag började köra hoj, de första 2 åren men efterhand körteknik/ställning utvecklats har jag inga problem allls.
Jag tränade med handklämmor och sånt men tror inte det är lösningen.
Självklart ska man inte strypa underarmarna. Kan även nämna att jag kör med lösa, mjuka armbågsskydd (yoko från 1997..)
När jag hade hel scorpion väst släppte jag remmarna helt på armbågsskydden.2-stroke für alle
1996 RM80
2007 RM250
2005 RM500
Comment
-
Originally posted by Znoogle View PostMånga bra tips...
Jag tror dock grunden till armpump finns i ett alltför hårt grepp om styret samt att man inte balanserar på fotpinnarna. Håller man alltid balansen (fram-bak) med armarna så blir de överbelastade.
Fokusera på rätt körställning där man kan hålla handtagen med typ tummen och två fingrar vid jämn fart. Att klämma med benen underlättar detta men kommer inte att funka om man inte har rätt balans.
.
"man ska dansa fram i skogen" sa en vis man till mig- BanjoEnduro -
Comment
-
Kör ju varken cross eller äkta enduro. Men märkte efter ett tag att skyddsvästen förvånande nog knep blodflödet på tekniska streckor. Jag tyckte den satt slappt men det var inte fallet när jag var uppumpad.
När jag själv har frågat bättre vetande ute i fält har dessa hävdat att det är min teknik som brister snarare än min styrka, så att säga. Kondition och teknik är nog många gånger mer viktigt än styrka och gymträning tyvärr.
Det verkar inte finnas några genvägar i detta fallet heller
Comment
-
Originally posted by aldyx View PostTjo
Då jag haft problem med armpump varje gång jag ger mig ut och kör så fick jag nog.
Jag har en sk skydsväst, och på den så sitter det 2 band tvärgående över underarmarna, och om man som jag har så kallade karl-alfred armar så sitter dessa lite tight på.
Klippte av dessa inför körningen i helgen... vips så tog jag 10 varv innan armpump istället för 2...
Ett tips om ni har samma typ av skydd =)
Jag känner av underarmstrycket men är för mig en bra påminnelse att knipa med benen istället, vilket jag glömmer hela tiden. När jag väl kniper och släpper hjärngreppet så försvinner arm-pumpet.
Jag är nog den enda som ser detta symptom som en bra sak, då det påminner mig om att tänka på tekniken, vilket jag helt glömmer av när hornen växer fram.Last edited by Munter; 08-27-2010, 10:48 PM.Det ska gå bara man vet hur man gör...
Comment
Comment