Announcement

Collapse
No announcement yet.

Armpump - Era huskurer! (knipa tanken?)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mattsson
    replied
    Då är tipset till dig att läsa länkarna angående kramp, som jag la in i mitt inlägg!

Eller så här. Läs länkarna, jag skulle vara jätteintresserad av att få dina synpunkter på det Jakob skriver. Du verkar insatt i vad du pratar om och jag tycker Jakob är en väldigt bra och kritisk sammanställare av fakta och vetenskapliga studier. Så snälla, läs och kommentera! =)
    Last edited by Mattsson; 11-21-2013, 08:20 PM.

Leave a comment:

• iNK
    replied
    Originally posted by Mattsson View Post
    Jepp, men iom att man (du bla) nämner ordet kramp och att lösningen på kramp (armpump?) kan vara magnesiumtabletter ville jag mest påvisa att det iaf inte löser problemet med kramp! Men du menar kanske att magnesiumtabletter kan vara bra mot just armpump?
    Kramp och armpump är två olika saker, vilket jag skrev:

"Är det kramp som uppstår i samband med körning så är inte en operation lösningen på ditt problem. Lösningen är rätt form av träning, uppvärmning och körteknik. Ett bra och billigt sätt att träna underarmarna på är att köpa sig en gyroboll.

Har du muskelkramper rent generellt beror det nog på ett för lågt magnesiumvärde i kroppen. Finns tabletter mot detta på Apoteket."

Att jag skrev kramp och inte armpump i första stycket som handlar om armpump är för att relatera till trådskaparens benämning för armpump, nämligen kramp.

Lösningen på armpump: Rätt form av träning, uppvärmning och körteknik.

Lösning på kramp (muskelkramp/muskelkontraktion): Magnesiumtabletter. Kan också bero på vätskebrist men det är ju inte så vanligt i vårt land.

Leave a comment:

• Knäskruv
    replied
    Var iväg och köpte en gyroboll idag återkommer med om det funkar eller ej.

Leave a comment:

• Mattsson
    replied
    Jepp, men iom att man (du bla) nämner ordet kramp och att lösningen på kramp (armpump?) kan vara magnesiumtabletter ville jag mest påvisa att det iaf inte löser problemet med kramp! Men du menar kanske att magnesiumtabletter kan vara bra mot just armpump?
    Last edited by Mattsson; 11-19-2013, 12:45 PM.

Leave a comment:

• iNK
    replied
    Jag tror vi får skilja på kramp och armpump! Mina länkar avhandlade kramp! :)
    Men tråden du länkat hit handlar om armpump(?) vilket jag skriver om...

Leave a comment:

• Mattsson
    replied
    Jag tror vi får skilja på kramp och armpump! Mina länkar avhandlade kramp! :)

Leave a comment:

• iNK
    replied
    http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-i/

http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-ii/

"Slutsats

Det finns flera påståenden kring vad som orsakar kramp som har i princip ingen forskning bakom sig. Den förklaring som för närvarande stämmer bäst är att kramp orsakas av en obalans mellan kroppens nervsignaler främst orsakad av muskeltrötthet."
    Muskeltrötthet? Nja, finns ju personer som får armpump redan efter några minuter så att der beror på ordagrann muskeltrötthet kan jag inte hålla med om. Mig veterligen är det ordagrant syrebrist det beror på och för att få mer syre måste man träna för då bildas det nya kärl (angiogenes) samt att dessa vidgas vilket underlättar blodflödet. Tränade blodkärl frisätter också ämnen som minskar risken för blodproppar, åderförkalkning, åderförfettning, som kan vara en del i det som ger armpump.

Leave a comment:

• Mattsson
    replied
    http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-i/

http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-ii/

"Slutsats

Det finns flera påståenden kring vad som orsakar kramp som har i princip ingen forskning bakom sig. Den förklaring som för närvarande stämmer bäst är att kramp orsakas av en obalans mellan kroppens nervsignaler främst orsakad av muskeltrötthet."

Leave a comment:

• Kolja
    replied
    Originally posted by Knäskruv View Post
    Grejen är den att jag har verkligen testat allt. Tränar regelbundet och kör hoj minst 3 gånger i veckan. Men inget hjälper har även testat kosttilskott. Så därför funderade jag lite över en sån operation. Det konstiga är att innan första skadan i maj för 1,5 år sedan så var krampen helt borta och jag kunde köra hur länge som helst utan att känna någonting. Men nu efter flertalet skador så är underarmarna helt kass. Funderar på om det kanske sitter i huvudet typ att man inte vill ramla och skada sig igen. Så kanske man håller i på tok för hårt? Är ju inte direkt lätt att inte tänka på det :)
    Hade en släng av det efter ett härligt rallye häromåret. Blev fumlig, tappade grejor och en totalt avdomnad gashand. Har dock gått över efter 2 år.

Prova tjockare handtag.

Leave a comment:

• iNK
    replied
    Originally posted by Knäskruv View Post
    Så det är alltså ännu mer träning som kanske hjälper?
    Ja. Förutom att köra mer så är mitt tips att köpa en gyroboll. Kalasträning för underarmarna.

Du skrev att du tror dig hålla för hårt i styret. Försök att bara greppa det löst och låt hojen göra resten. Styret ska man inte kränga fast vid utan man ska endast använda det till att styra med. Det är benmusklerna som ska arbeta mest, tätt följt av mag- och ryggmusklerna.

Börja med lätt körning på traktorväg eller liknande och när du känner att du kan köra där med ett avslappnat grepp går du över till lite svårare terräng o.s.v. Det gäller att hela tiden höja ribban ett snäpp.

Leave a comment:

• Knäskruv
    replied
    Så det är alltså ännu mer träning som kanske hjälper?

Leave a comment:

• Martin Eves
    replied
    1Armpump eller kroniskt kompartmentsyndrom är ett tillstånd där musklerna som sväller vid ansträngning utsätts för ett för högt yttre tryck pga strama yttre muskelfascior. Symtomet är smärta i musklerna pga syrebrist iom att musklerna inte får tillräckligt med syre. Diagnosen ganska svår att ställa och kan krävas att man mäter trycket i musklerna under arbetet.Man bör prova det mesta med träning och haft symtomet ett tag, operation kan i vissa fall lösa problemet genom att man klyver den strama fascian under ca 10 mc stort hudsnitt på underarmen.

2Carpaltunnelsyndrom är vanligt och beror på att nerven Medianus kommer under för högt tryck under den strama handledsfascian. Symtomet är domningar ut i fingrarna men aldrig lillfingret och sekundärt svaghet fumlighet i handen och nervsmärtor.Diagnosen är relativt lätt att ställa. Träning hjälper inte men operation hjälper de flesta med under ett ca5 cm snitt i handleden.
    Ibland kan man ha båda diagnoserna samtidigt men oftast inte.

Leave a comment:

• Knäskruv
    replied
    Grejen är den att jag har verkligen testat allt. Tränar regelbundet och kör hoj minst 3 gånger i veckan. Men inget hjälper har även testat kosttilskott. Så därför funderade jag lite över en sån operation. Det konstiga är att innan första skadan i maj för 1,5 år sedan så var krampen helt borta och jag kunde köra hur länge som helst utan att känna någonting. Men nu efter flertalet skador så är underarmarna helt kass. Funderar på om det kanske sitter i huvudet typ att man inte vill ramla och skada sig igen. Så kanske man håller i på tok för hårt? Är ju inte direkt lätt att inte tänka på det :)

Leave a comment:

• Talonen
    replied
    Karpaltunnel är i handleden, å är den för trång , så domnar händer å fingrar!
    Har inget med underarmarna att göra!
    Mvh har opererat bägge carpaltunnlarna😃

Leave a comment:

• m_ekroth
    replied
    Min egen erfarenhet som glad amatör är att när jag hade stora starka elektrikerunderarmar fick jag kramp vid körning. Medans nu med kontorsråttestorlek på underarmarna har krampen minskat drastiskt.
    Opererar man är det väl företrädelsevis karpaltunnelsyndrom man vill åtgärda!?
    Eliten kanske opererar även för kramp, men troligtvis inte pga att man inte "orkar" träna.

Leave a comment:

Working...
X