Announcement

Collapse
No announcement yet.

Armpump - Era huskurer! (knipa tanken?)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

det där med gaskramp har jag också varit med om men jag kunde inte släppa gasen, gjorde en halv backflip
    citiat racelife; motocross är inte en sport det är en livsstil.

Comment

hm det här har jag upplevt när jag tävlade i MTB på en helstel oväxlad mtb, efter 1.5 av 3 varv så satt ju händerna klistrade på styret så då var det ju bara att trampa fortare så man kom imål någon gång

Men annars brukade jag försöka slappna av med en hand i taget i de lite mindre stökiga partierna + att ju mer stök jag trännade istället för att bara konditions cykla till o från skolan ju längre tid tog det innan jag fick ont

Fast nu när jag inte tävlat på 2-3 år så får jag ont bara jag trampar ett tio tal meter på bakhjulet

Så mitt tips blir alltså att träna mer o när det börjar värka träna ännu lite mer innan man ger efter för smärtan!!
      Edit: just ja försök att inte tänka på smärtan, o när smärtan kommer så tänk att ni ska bara runt nästa hörn o sen runt nästa osv...
      Last edited by cykel_freak; 04-26-2009, 10:32 AM.
      -----------------------------------
      jag och stavning är som olja och vatten....

live slow and die old

Evolution stops when stupidity is no longer fatal.

If it isnt broken, take it apart to find out why not

Comment

Detta tips fungerar 100% för alla!

Hej

1. Träna på att INTE hålla onödigt hårt i styret hela tiden!
        2. Prova att själv pumpa med de muskler du håller styret med. Alltså krama handtagen hårt, slappna av, repetera, när du kör.

Blodflödet till och från en konstant spänd muskel ligger nånstans mellan kass och ingenting.

Muskelfibrerna får alltså både
        lite syre,
        lite energi
        väldigt dålig borttransport av producerad mjölksyra.

Det spelar ingen roll hur du trimmat din motor om du inte tillför syre och energi och gör dig av med avgaser. Samma gäller dina muskelfibrer!

/Rune, bonnförståndig gubbe! Nu kan väl tråden låsas?
        Rune O -48
        HP2 igen
        Matchless G3LCS -55, G80CS -66
        AJS 18S -55
        Yamaha WR450 -07
        säljer Ducati Multistrada 1100S -08

Comment

Det viktigaste har redan sagts men eftersom det tråden fylls på med annat joller så.

1.) Se till att din fjädring(speciellt gaffeln) är rätt inställd för den bana du ska köra. Detta för att kunna köra avslappnat. En bra inställd hoj kräver inte att man håller krampaktigt i styret, den sköter sig själv.

2.) Värm upp! Är det träning så kan man ju ta några varv på banan som uppvärmning för att sedan gå in i depån och vila. Är det tävling så måste man ut och jogga mm före start så att man får upp pulsen. Det kräver 5-8 minuters pulshöjande arbete. Dom enda gånger jag fått kramp på tävling är när starten strular och blir fördröjd 15-30 minuter medans man står på startplattan så att man hinner tappa ner pulsen för mycket. Ni vet när nån skadad ska bort från banan eller grinden strular osv.

3. Lär er köra hojen mera med benen och med mindre armkraft. Ett träningstips för det är att hålla vänsterhanden bakom ryggen och köra några varv på banan. Då tvingas ni till att ha rätt position på cykel istället för att låta all kraft gå via armarna.

4.) Se till att inte ha kläder som klämmer åt runt handleder och underarmar. Muddar på tröjor måste man ibland klippa bort. Var försiktig med hur hårt ni spänner bandet på handskarna, det ska sitta ganska löst.

Comment

Fick en goo träning igår för armarna a´8 timmar. Körde med en slagborrmaskin modell XL som dessutom gick på steorider. Den maskin sög musten ur en så fort, ungefär som man när man kör i skogen och det hoppar och studsar, fast ta det gånger 10. Var lite berggrund som skulle bort. Tanken var att man skulle köra idag, men det känns som man blivit överkörd av ett godståg.
            Dirt freaks www.humleodumle.se

Comment

Ett till tips jag glömde kolla fot pinnarna de ska stå lite uppåt så att bennen faller in mot hojen av sig själva.tror jag läste det på här på soe.

provade att kolla mina som stog rakt ut 90 grader från ramen. tänkte att det kan väl inte ha så stor betydelse men jag provar väl. Så av med pinnarna och fram mad svetsen och några loppor senare så lutade de innåt istället, körde till banan och körde och vilken skillnad det var körde en lång stund och efter ett tag så var det annan som stoppade ben, kondition m.m.

Så prova detta det verkar ha hjälp för mig.
              citiat racelife; motocross är inte en sport det är en livsstil.

Comment

Jag har fått "arm pump" många gånger men det försvinner efter första varvet för min del iaff. Men mina tips är att (har även hört tips här från soe forum). Knipa tanken, huvudet framför styret, hålla i styret som om det vore en banan som du inte fick "klämma sönder".

Det är mina tips!

Comment

Jag bytte till tunna ganska hårda handtag för jag trodde jag skulle få bättre känsla, men det enda som hände var att jag fick domnade händer och världens armpump efter bara 10-15 minuters åkning. Så då bytte jag tillbaka till lite tjockare och mjuka handtag och då försvann problemen. Sen får jag ju fortfarande armpump efter lite längre åkning men det beror på dålig teknik och allmän klenhet. Kommer jag bara ihåg att knipa med knäna så brukar det hjälpa lite.

Comment

Led själv av stora probelm med armpump förr i världen, när min egen teknik och förmåga att ställa in hojen rätt var ytterst begränsad.

Nu har jag sällan armpump, tror själv att det beror på att jag åker bättre, och har en fjädring som är inställd för mig. Jag kan känna av tendenser, oftast tidigt i en tävling när nerverna är "lite" spända, men det blir aldrig akut och ger sig oftast helt efter 10min.

Mina tips som sags förr blir således: träna grundteknik och postion!
                    Ställa in fjädring är A och O.

Passa er för att köra en massa styrketräning av underarmar, då kan ni lätt få compartmentsyndrom som måste opereras för att bli bra. Nödvändig styrketräning av underarmarna får man på hojen! Har bekanta som kört hårt på försäsongen för att vara i toppform och gjort det misstaget att tokträna underarmarna och sedan stått som frågetecken då de plötsligt lider av jordens pump som inte går över.

Om ni byter handtagsgrepp se till att de är lika tjocka, ha alltid handskar med samma tjocklek. Jag får faktiskt hyfsat med pump om jag har tjockare handskar.
                    KTM EXC 250F -10 "såld"
                    Husqvarna WR 300 -09 *såld*
                    Husqvarna TE 250 -08 *såld*
                    KTM 450 EXC *såld*
                    KTM 525 MXC *såld*

Comment

Körde stockholmscrossen i helgen och jag kan bara konstatera att jag har det värre än någonsin. Det gör så förbann... ONT !
                      Jag kan helt enkelt inte göra alls som jag vill, mina armar bokstavligt brinner upp.

Jag har en teori...

Jag har inte kört så mycket mx alls i mitt liv men ca 15h per år och jag är nu inne på mitt 3dje år.
                      Å i år är det värre än värst. Förr om åren har det sakta släppt, ju mer jag kört och ju varmare jag blivit., armpumpen alltså.

Men nu till min teori:
                      Jag har denna vintern kört jätte mycket gymträning, ökat nästan 20kg i bänkpress till exempel.
                      Å jag tror det är det som påverkar mej.
                      Jag är starkare än någonsin i mitt liv och känner mej superstark i 2varv....
                      Under dom varven kan jag verkligen hålla i och kontrollera hojen på ett helt annat sätt än förr.
                      Jag kör mycket fortare i år än förre året just för att jag är så mycket starkare....men som sagt....I TVÅ VARV hehehehe

Så jag vet inte, det blir väl till att köra och strecha tills min kropp vant sej med dom nya musklerna....
                      Ser inget annats alternativ!
                      Träna ännu mera kanske ?

Just att jag känner att jag kontrollerar hojen bättre gör ju oxå att jag tack vare det håller ännu, hårdare och försöker styra cykeln ännu mer..

Ja, ni fattar va, en ond cirkel...

Slappna av säger ni!!Håll inte sååå hårt !!!
                      jo det kanske går när jag vant mej vid min nya högra fart...just nu går det så fort(för att vara mej) att jag har fullt upp med att bara hålla i mej....
                      Finns inte en chans att slappna av, just nu.....

Comment

Ät magnesiumtabletter
                        Speed kills!
                        Live forever - Ride a four stroke

Comment

Originally posted by Transparent tank View Post
                          Magnesiumtabletter?
                          Ät magnesiumtabletter
                          Jaaaaaaaa
                          Tre brutna revben...hittills.
                          Ja, nu två till. Fem totalt alltså. Hjärnan verkar ju funka i alla fall.

Comment

Ät magnesiumtabletter
                            Om man knarkar magnesiumtabletter kanske man istället skiter löst när man kör, vad är värst?

Ät spenat!
                            Last edited by NikkO; 05-04-2009, 08:41 PM.

Comment

ett litet tips är skaffa en tennisboll (dock ska det vara en sunkig kalitet) ha den liggandes i bilen eller ha den på jobbet. Sitt och kläm ihop den tills den går sönder ( jätte många reps ).
                              Super träning för händerna.'
                              Lycka til l

Comment

Originally posted by NikkO View Post
                                Om man knarkar magnesiumtabletter kanske man istället skiter löst när man kör, vad är värst?

Ät spenat!
                                PumpX, kör, byt kallingar.
                                Speed kills!
                                Live forever - Ride a four stroke

Comment

Working...
                                X