Announcement

Collapse
No announcement yet.

Armpump - Era huskurer! (knipa tanken?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MADx
    replied
    Originally posted by Kja259 View Post
    xtend ökar inte pump i musklerna. den har inget arginin i sig. därimot har den ämnen som hjälper mot mjölksyra. possasium(stavning?!)
    det finns kreatin som är snabbverkande. kre-alkalyn heter det.
    Suck dom gör reklam för "bättre pump"

    http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/xtend

    Snabbverkande kreatin vill du inte ta när du kör cross.
    Last edited by MADx; 01-31-2014, 05:53 PM.

    Leave a comment:


  • bryggenz
    replied
    Originally posted by Kja259 View Post
    har testat kört med kreatin ett pass för att jämföra utan. och det ger ganska stor skillnad när man kommer till sin lägsta nivå.
    Man kan säga med kreatin så höjs tröskeln. man blir aldrig så trött att man kan tappa kontrollen av hojen och skada sig.

    Även xtend bcaa hjälper mot mjölksyra!
    Kreatin är positivt till korta rep, vi som kör hoj vill ha en högre uthållighet och minska risken för mjölksyra och kramp. Kreatin har troligen bra effekt på kort sikt men inte under längre tid då vi binder mer vätska.

    **När kreatin tas upp av kroppen så kommer man samtidigt att binda på sig en del vätska, motsvarande ungefär 0,5-2 kg. Det finns en studie som tittar på var denna vätska binds upp och följer kroppens normala distribution av vatten, dvs 2/3 i musklerna och resten utanför musklerna (mer info http://www.kolozzeum.com/forum/showp...5&postcount=67 ). Man behöver inte dricka extra mycket vatten när man tar kreatin då kroppen kan reglera vätskenivåerna hur bra som helst på egen hand. När man slutar tar kreatin så kommer den extra vätskan att försvinna allt eftersom kreatinnivåerna sjunker igen.**

    Leave a comment:


  • Lazyboy
    replied
    Själv kör jag med tigerbalsam på insida handled å det gör att jag får bättre cirkulation i händerna å orkar köra längre i bra tempo.

    Nån annan kanske redan tipsat om det. Men upprepning är lärans moder ;)

    Leave a comment:


  • Kja259
    replied
    Originally posted by MADx View Post
    Tror inte du ska du ska använda något som ökar pumpen så xtend går bort.

    Du är medveten att kreatin inte är av och på kreatin behöver laddas upp innan det ger full effekt. Därför du har uppladdningsvecka.
    xtend ökar inte pump i musklerna. den har inget arginin i sig. därimot har den ämnen som hjälper mot mjölksyra. possasium(stavning?!)
    det finns kreatin som är snabbverkande. kre-alkalyn heter det.

    Leave a comment:


  • MADx
    replied
    Originally posted by Kja259 View Post
    har testat kört med kreatin ett pass för att jämföra utan. och det ger ganska stor skillnad när man kommer till sin lägsta nivå.
    Man kan säga med kreatin så höjs tröskeln. man blir aldrig så trött att man kan tappa kontrollen av hojen och skada sig.

    Även xtend bcaa hjälper mot mjölksyra!
    Tror inte du ska du ska använda något som ökar pumpen så xtend går bort.

    Du är medveten att kreatin inte är av och på kreatin behöver laddas upp innan det ger full effekt. Därför du har uppladdningsvecka.
    Last edited by MADx; 12-20-2013, 03:52 PM.

    Leave a comment:


  • Kja259
    replied
    har testat kört med kreatin ett pass för att jämföra utan. och det ger ganska stor skillnad när man kommer till sin lägsta nivå.
    Man kan säga med kreatin så höjs tröskeln. man blir aldrig så trött att man kan tappa kontrollen av hojen och skada sig.

    Även xtend bcaa hjälper mot mjölksyra!

    Leave a comment:


  • Kojen
    replied
    Kass o skriva med telefon men editerade mitt gamla inlägg...
    Kanske t o m blev läsbart...

    Leave a comment:


  • Knoxville
    replied
    Originally posted by Kojen View Post

    Började med händerna mot taket. Spänner handen och sträcker ut max. stannar en 1. Knyter snabbt handen och spänner. Stannar 1s. Repetera.
    i början kunde man göra max 40-50. Vila nånon minut. Repetera.
    Kan du beskriva det där lite mer utförligt. Läst det flera ggr, men fattar inte riktigt hur du menar. Känns som att det fattas ord typ...

    Låter intressant iaf.

    Leave a comment:


  • Lewis
    replied
    Viktigaste är ju att slappna av på hojen kan man redan det kan man testa det här. Häng i fingertopparna först häng så länge du kan i 8 fingrar, maxxa fem gånger med 1min vila imellan 3 dar i veckan.
    Sen när man blir starkare är det bara ta bort fingrar från stången, så man häger i 6 sen 4 och tillslut två fingrar. Så här tränar gymnaster underarmar och funkar garanterat. Tycker man det är tråkigt att bara hänga kan man göra pull ups hängandes i fingertopparna också.

    Leave a comment:


  • Kojen
    replied
    Mjölksyretröskel

    Kanske inte är lösningen för alla men för mig funkade det att träna upp mjölksyretröskeln i händerna.

    Började efter sommaren och kände inte av händerna eller stelhet på GGN nu i november.

    Jag tränade så här.
    Sträck upp händerna mot taket. Kroppen får jobba mot tyngdkraften för att få bort slaggprodukter. Spänner handen och sträcker ut fingrarna Max man kan. stannar till i typ en sekund. Knyter snabbt handen och knyter handen hårt. Stannar till typ 1s. Repetera.
    i början kunde man göra max 40-50. Vila nånon minut. Repetera. Man får upp pump i hand och underarm och det känns för mig som att jag både ökar mjölksyratåligheten och bättre handstyrka...

    Jag flyttade fram min tröskel att kunna göra ett par hundra.
    Tog ett par månader. Gjorde det 3-4 ggr i veckan.

    För mig så hjälpte det fantastiskt....
    Last edited by Kojen; 12-09-2013, 10:39 PM.

    Leave a comment:


  • JOJJE
    replied
    Ett försök till att dela upp underarmsproblem i denna tråd, lite grovt.

    Armpump = Problem för blod att ta sig ut från underarmar, "Man håller i sig för mycket i styret".
    Symtom: Stumma/låsta underarmar svårt att hålla i och använda reglage.
    Åtgärd: Körteknik, uppvämning(ger avslappning och kroppen drar inte på sig mjölksyra lika lätt). (Ben, mag och ryggträning för att kunna ha rätt körteknik)?

    Muskeltrötthet i underarmar = Ej tillräcklig transport av syre till och/eller tillräckligt med energi i muskler.
    Symtom: Trött i händer/underarmar svårt att "hålla i" och använda reglage.
    Åtgärd: Konditionsträning(aeorob träning) gäller även att aktivera underarmar i konditionsträningen(man ökar antalet mitokondrier och kapilärer i de muskler man använder) + äta och dricka ordentligt. Mitokondrier omvandlar kolhydrater och syre till bränsle(ATP) för celler.

    Kramp i underarmar=Ofrivilliga muskelsammandragningar (orsak tvistas det om).
    Symtom: muskeln drar ihop sig "utan att du sagt till om det".
    Åtgärd: Lika muskeltrötthet, kan vara brist på mineraler.

    Karpaltunnelsyndrom: Trångt för nerver i handled, vid upprepad kraftiga böjning överansträngning av handled uppkommer symtom, kan bero på flera orsaker.
    Symtom: Domningar i fingrar.
    Åtgärd: Vila, skydd som motverkar "överböjning" av handled och i vissa fall operation.
    Last edited by JOJJE; 12-04-2013, 10:15 AM.

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by Knäskruv View Post
    Denna kör jag med --> http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...le=Gyrobollen&
    Varannan dag i två veckor.


    Tackar. Ska önska en sådan i julklapp. Kanske det hjälper att få ordning på min sabbade handled och musarm i den andra armen.

    Leave a comment:


  • Knäskruv
    replied
    Originally posted by oden View Post
    Var köper man en gyroboll?
    Denna kör jag med --> http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...le=Gyrobollen&
    Varannan dag i två veckor.

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Var köper man en gyroboll?

    Leave a comment:


  • Knäskruv
    replied
    KRAMPEN BORTA!

    Har haft otroliga problem med kramp i armarna. Men idag kunde jag köra hur länge som helst i fullt tempo. Har använt en gyroboll i 2 veckor så mitt tips till er med kramp köp en gyroboll!

    Leave a comment:

Working...
X