Announcement

Collapse
No announcement yet.

Armpump - Era huskurer! (knipa tanken?)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hade rätt stora problem med kramp i underarmarna förut..
    Men sen jag inskaffade styrdämpare så har krampen mer eller mindre helt försvunnit.Jag tycker man automatiskt håller lite lösare i styret när man kör med styrdämpare o skulle tro att det e det som gör att krampen försvunnit.
    Alltså:Mitt förslag är att köpa Styrdämpare för att slippa kramp o kunna kunna köra fler varv..
    Filmer:
    Old As Hell Production:
    http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
    Ligger några här också:
    http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Ingen armpump=Kör för sakta

Jag slapp bara armpump under tävling då jag var som allra bäst tränad samt när de inte blev för långt mellan träning tävling

Comment

Ett tips är att inte ha tighta tröjor eller skydd på underarmarna, då får man armpump på nolltid eftersom blodet får svårare att flöda tillbaka från armarna!!!

Det är jättestor skillnad om skydden trycker lite, prova!!
        Husa450 xc4EFI
        (530 -08- Inte nu längre)

Nu med 3 ktm cyllar på tillsammans 205 hk....

Comment

Ett tips som är lite politiskt inkorrekt är ju att massera upp underarmarna med ett linnement av den starkare sorten, då gärna en till gnäggande tävlingsdjur.

Comment

Originally posted by snoogans View Post
            Ett tips som är lite politiskt inkorrekt är ju att massera upp underarmarna med ett linnement av den starkare sorten, då gärna en till gnäggande tävlingsdjur.

Tiger balsam är det bästa jag testat
            smek it

Comment

Om man stora problem med armpump så kan det vara så att man har något som heter Carpalt tunnelsyndrom( förträngning i bindväven runt muskeln), och då kan man operera detta genom att helt enkelt gå in med kniven och göra snitt i bindväven för att skapa mer plats för muskeln. Många cyklister får dessa problem i muskeln på framsidan smalbenet(tibialis anterior). Annars kan man träna upp armarna mot mjölksyra genom träning med mååånga repetitioner. Ren styrketräning där man bygger mer massa(3-8 rep) förvärrar snarare problemen, tyvärr. Man blir bra på det man tränar, helt enkelt! Jag får också armpump!

Comment

Originally posted by xeq View Post
                Ett tips är att inte ha tighta tröjor eller skydd på underarmarna, då får man armpump på nolltid eftersom blodet får svårare att flöda tillbaka från armarna!!!

Det är jättestor skillnad om skydden trycker lite, prova!!
                Där sa du nåt. Kanske skulle fixa ett par armbågsskydd som inte sitter som slangklämmor.
                Tre brutna revben...hittills.
                Ja, nu två till. Fem totalt alltså. Hjärnan verkar ju funka i alla fall.

Comment

Har också problem med detta,hjälpte dock lite av att köpa nya handskar och kasta armbågsskydden i bagaget på bilen.Ett bra träning tips som vi gjorde när vi spela hockey var att ta en pinne med snöre på mitten och fästa ngt halvtungt i och börja rulla upp linan och sen ner igen,man slipper ju gå på gym iallafall.

Comment

Ryktesvägen har jag hört Anders Erikssons tips... Han kör tydligen tills armarna tokkrampar, sen kör han lite till! Alltså, gilla läget stilen, den funkar för mig oxå de få gångerna jag krampar (brukar vara alkoholrelaterat/vätskebrist för min del)...

Comment

Jag upplever samma som er, fast mest i höger än i vänsterarmen, tror felet jag gör att jag spänner armen mera där pga gasen just för att hålla jämn gas. Under ett stubbrace kom jag sist,pga jag fick kramp i underarmen( höger) och drog om kull i en vänsterkruva, och när jag gled så hade gashanden krampat fast på gasrullen vilket gjorde när jag gled av hojen så gasa jag med handen så hojen gjorde en 180 graders vändning liggandes på sidan..:D Är det man kallar streetdance eller vadå?
                      Dirt freaks www.humleodumle.se

Comment

Originally posted by flusi2000 View Post
                        Har också problem med detta,hjälpte dock lite av att köpa nya handskar och kasta armbågsskydden i bagaget på bilen.Ett bra träning tips som vi gjorde när vi spela hockey var att ta en pinne med snöre på mitten och fästa ngt halvtungt i och börja rulla upp linan och sen ner igen,man slipper ju gå på gym iallafall.
                        också hört den samt gjort en sån pinne, har dock inte fixat nåt snöre till den än =P

Comment

Har som alla andra problem med detta, går lite i perioder tycker jag (när jag får tid ska jag analysera varför).

Jag får alltid pump efter en stunds åkning, på träning brukar jag stanna och vila efter 1 varv för att sedan kunna fortsätta och då går det köra betydligt längre tid.

Det är på tävling som jag verkligen lider av pump eftersom man inte kan stanna och vila på samma sätt som på träning.
                          Jag köpte mig en så kallad gyroboll som jag använder på väg till tävling och träning, den i kombination med en handklämma gör att man får pumpen innan åkningen och när man väl ska köra så är armarna redan "uppvärmda", det funkar för mig.

Comment

Det är JOBBIGT, håller med....man kan ju inte åka som man vill för man är hela tiden på väg att ramla av hojen.
                            Resten av min kropp brukar vara HELT pigg.
                            Ingen hög puls, inge mjölksyra någon annansstans....ahhhhh!!!

Det känns ibland att jag har 20-30% mer att ge men att det inte går för att jag med 95% säkerhet kommer att ramla då, just för att jag inte kan hålla i styret.

Å det där med gaskramp känner jag igen....alltså att man inte ens kan gasa...eller sluta gasa....hahahaha

Jag har tagit av mej armbågsskydden ibland. Å det hjälper en del, dock är det ju inte så smart.....

Comment

Ja precis, man har så mycket mer att ge men armpumpen håller tillbaka en.
                              Ska iväg och köra nu strax, så jag ska testa lite olika saker. Kan skriva här efter om det ger resultat.
                              Det jag ska testa är:
                              Tigerbalsam på underarmarna
                              Massera underarmarna
                              Stretcha -"-
                              Köra med handklämma på väg till banan (Om jag kan hitta den).
                              Värma upp ordentligt.
                              Edit: Knipa mer med mina knä.
                              Last edited by eLight; 04-25-2009, 11:46 AM.
                              Back on the track!
                              DC-mX

Sol, Vind och 2-taktare.

Comment

Originally posted by Hagenblad View Post
                                Kör mer hoj. Bättre teknik gör mer avslappnad körning ger mindre mjölksyra ger snabbare körning..... osv.
                                Korrekt. det finns säkert många huskurer men det enda man kan göra om man ska bli bra på en sak är att göra det om o om igen. det finns ingen träningsmetod på gymmet som symboliserar ett skakande styre på en 450 med varvstopp. ut o kör.. det är det enda.. kör tills du får pump.. o sen lugna dig lite. sen kör igen o håll på så..
                                4-strokes are like tampons... Everypussy has one..

Comment

Working...
                                X