Announcement

Collapse
No announcement yet.

Böja ner bromspedal??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• pema
    replied
    gosse, finns lika många åsikter som pedaler.

Knepet är att gömma pedalen så mycket som möjligt, du lär dig hitta den vid behov, det är ändå frambromsen du använder mest (med ett finger) för det är oftast framhjulet som är i marken vid decelaration.
    På alla mina crosshojar börjar jag med att knyckla ihop trampdynan så den bara är 10-15mm bred, sedan böjer(med värme) jag in den mot kopplingskåpan så den ligger så tight som möjligt, höjden ligger i nivå med fotpinne.

Varför ?
    - I vänsterkurvor pressar men ner hojen med höger knät, för att få spjärn går det inte ha en bromspedal i vägen.
    - När det hoppar o studsar i stalpen så är jag nöjd om jag har foten på fotpinnen, var på foten jag står har jag inte chans att fundera över, men bromsj****veln får inte komma ivägen i stalpen eller hoppen för då landar du framför hojen.
    - I utgången på en del kurvor vill du hålla lite broms för att trycka ihop fjädringen så du inte hostar upp svanskotan, då kan inte pedalen ligga för högt upp så du måste släppa greppet om fotpinnen för att hålla bakbroms.

se där, ytterligare en åsikt.

Leave a comment:

• danne65
    replied
    Originally posted by S-näs View Post
    Det är väl bara att justera längden på gaffeln som trycker på bromskolven samt stoppskruven som bestämmer pedalens läge när den är obelastad.

Finns inte denna justering på din hoj så blir jag förvånad, eller räcker den kanske inte ?

//JO
    Hehe jo den finns,hittade den nu.
    Var bara jag som var lite dålig på att kolla hur allt "satt ihop"
    Tack för alla svar!!

Jaja är man nybörjare så är man ska testa som du säger Two stroke man,sen får jag se hur det känns.

Leave a comment:

• S-näs
    replied
    Originally posted by danne65 View Post
    Funderar över en liten störig grej när jag kör,jag är tvungen att lyfta foten från fotpinnen varje gång jag ska bromsa pga bromspedalen sitter högre upp än fotpinnen "dom ligger alltså inte i linje men varann".
    Jag skulle vilja ha bromspedalen så att den ligger under foten när jag står eller sitter på cykeln.
    Jag har en Kawa 250f 05 och det verkar inte finnas någon justering för detta,funderar på att värma pedalen och böja ner den,men innan jag gör det så frågar jag här

Tack på förhand.

Daniel.
    Det är väl bara att justera längden på gaffeln som trycker på bromskolven samt stoppskruven som bestämmer pedalens läge när den är obelastad.

Finns inte denna justering på din hoj så blir jag förvånad, eller räcker den kanske inte ?

//JO

Leave a comment:

• Two stroke man
    replied
    Nej, den här tråden är i absolut rätt forum för det handlar i allra högsta grad om körteknik.

Bromspedalen ska vara högre än fotpinnen för att när man bromsar så står man upp med rumpan långt bak för att få tyngdpunkten långt bak och då hamnar tårna högre än hälen automatiskt.

Justerar man ner bromspedalen tvingas man gå framåt på hojen vid inbromsning för att kunna pressa ner bromspedalen och då börjar problemen med att styrfladder och alla möjliga kast på hojen.

Problemet brukar oftare vara att få bromspedalen nog högt och man skulle ibland vilja förlänga stången till bromskolven.

Leave a comment:

• danne65
    replied
    Originally posted by riot View Post
    jag kan ha fel och så, men jag tror att man ska stå på fotpinnen med främre delen av foten. alltså, inte med tårna över bromspedalen, för att få bäst körställning. har jag fel? är det väldigt individuellt? att ha foten över bromsen vid stående körning tycker jag verkar lite knepigt eftersom man då måste komma åt bromsen utan avsikt lite hur som helst.. samma sak med vänsterfoten, man kan råka pilla ur en växel osv..

jag lyfter alltid foten helt från fotpinnen när jag växlar/bromsar.. och då måste reglagen sitta lite högre.
    Jag har läst något liknande jag med.

Tänkte mera att man har bromsen i linje med fotpinnen,och som du säger så ska man stå på främre delen av foten på fotpinnen,sen när man bromsar så flyttar man fram foten.
    Känns lite ostabilt att stå på ett ben när man bromsar : )
    För mig känns det helt sjukt,ska se om jag kan justera ner den lite.

Leave a comment:

• riot
    replied
    jag kan ha fel och så, men jag tror att man ska stå på fotpinnen med främre delen av foten. alltså, inte med tårna över bromspedalen, för att få bäst körställning. har jag fel? är det väldigt individuellt? att ha foten över bromsen vid stående körning tycker jag verkar lite knepigt eftersom man då måste komma åt bromsen utan avsikt lite hur som helst.. samma sak med vänsterfoten, man kan råka pilla ur en växel osv..

jag lyfter alltid foten helt från fotpinnen när jag växlar/bromsar.. och då måste reglagen sitta lite högre.

Leave a comment:

• danne65
    replied
    Var på den och skruvade,men tyckte inte att det hände något.
    Ska pröva imorgon igen.

Leave a comment:

• Thomas
    replied
    Det sitter en gaffel längst ner på manövercylindern till bakbromsen.
    Den går att gänga upp eller ner för att justera höjden på pedalen.

Leave a comment:

• danne65
    replied
    Originally posted by danne65 View Post
    Funderar över en liten störig grej när jag kör,jag är tvungen att lyfta foten från fotpinnen varje gång jag ska bromsa pga bromspedalen sitter högre upp än fotpinnen "dom ligger alltså inte i linje men varann".
    Jag skulle vilja ha bromspedalen så att den ligger under foten när jag står eller sitter på cykeln.
    Jag har en Kawa 250f 05 och det verkar inte finnas någon justering för detta,funderar på att värma pedalen och böja ner den,men innan jag gör det så frågar jag här

Tack på förhand.

Daniel.
    Sry kanske skulle ha postat i mek&teknik tråden ?

Leave a comment:

• danne65
    started a topic Böja ner bromspedal??

Böja ner bromspedal??

Tack på förhand.

Daniel.
Working...
X