Announcement

Collapse
No announcement yet.

Körteknik 4-takt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Körteknik 4-takt

Premiärtur idag på Arlanda och det gick fullständigt åt h-e. Har bytt från en 250 2-takt till en 450. Jag kroknade efter två varv och misslyckades fullständigt med kurvtagningen. Mot slutet av förra säsongen gick det riktigt bra och farten och tekniken satt ganska bra, men nu känns det som jag får börja om från början igen. Jag skulle behöva lite råd från er som gjort samma byte som mig om hur jag skall lägga upp träningen framöver för att ta mig runt på 450:in. Självförtroendet har nått nya bottennivåer. Jag vinglade runt som en gammal kärring idag......
    KTM 350 SXF -11
    CRF 450 -09 "SÅLD"
    YZ-250 -05 "SÅLD"

Originally posted by HPS View Post
    Premiärtur idag på Arlanda och det gick fullständigt åt h-e. Har bytt från en 250 2-takt till en 450. Jag kroknade efter två varv och misslyckades fullständigt med kurvtagningen. Mot slutet av förra säsongen gick det riktigt bra och farten och tekniken satt ganska bra, men nu känns det som jag får börja om från början igen. Jag skulle behöva lite råd från er som gjort samma byte som mig om hur jag skall lägga upp träningen framöver för att ta mig runt på 450:in. Självförtroendet har nått nya bottennivåer. Jag vinglade runt som en gammal kärring idag......

Då ligger vi på samma nivå typ. Hoppade direkt från 250 4-takt, till 530. Som dom brukar säga. Övning ger färdighet. Sen får du ändra på ditt självförtroende och säga till dig själv att du löser det. Ingen är bäst första gången. Lycka till!
    Dirt freaks www.humleodumle.se

Comment

Jag funderar på att ta några timmar i en grusgrop för att bekanta mig med hojen. Det är framförallt att den fortsätter driva i kurvor när man lättar på gasen till skillnad från 2-takt som ställde till problem. Får träna på detta.
      KTM 350 SXF -11
      CRF 450 -09 "SÅLD"
      YZ-250 -05 "SÅLD"

Comment

Originally posted by HPS View Post
        Jag funderar på att ta några timmar i en grusgrop för att bekanta mig med hojen. Det är framförallt att den fortsätter driva i kurvor när man lättar på gasen till skillnad från 2-takt som ställde till problem. Får träna på detta.
        Hmm,brukar vara precis tvärt om när det gäller 4-takt.Du har ju betydligt mer motorbroms på 4-taktaren så det borde ju kännas som om den bromsar mer än vad 2-taktaren gjorde..Jag gjorde precis tvärt om o bytte från 4 till 2-takt, o det jag tyckte var otäckt dom första passen var just det att jag inte hade nån motorbroms som jag var van vid(gick från 525 till 250/2-t).Mitt tips e nog att du ska försöka köra på 1 växel mer än vad du gjorde tidigare (ex tog du en sväng på 2an med 2-taktaren så testa att ta samma sväng på 3an med nya hojen)då får du en lugnare gång/mindre motorbroms o du blir inte dödstrött av allt av/på känsla. Mitt andra tips e att du tar tag i ditt liv o börja köra BlåRökare igen
        Filmer:
        Old As Hell Production:
        http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
        Ligger några här också:
        http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

du bromsar ju in i kurvan och gasar dig igenom kurvan, du ska inte rulla igenom en kurva.

"de ä bara å gasa!" näe men bromsa dig in i kurvan så att du känner att farten kommer att passa kurvan sen när du kommer in i den så gasar du dig igenom hela kurvan bara, tro inte att det kommer gå att rulla igenom kurvorna (går går väll men du kommer vara slut i armarna)

var inte rädd för att gasa så löser sig det mesta ;)

Lycka till mannen
          Har skog i Hallsberg (2mil söder om Örebro), vill ni med och köra nån helg i endurospår så dra ett PM till mig.

Comment

Jag är ingen mästare på detta men kan dela med mig av mina bästa tips!
            Sladda in i kurvan, släpp gasen en aning, tryck ner cykeln med ditt ben(om du svänger vänster ska du trycka med höger) och upp med armbågen sammtidigt som du trycker med benet. Gasa dig sedan ut ur kurvan.

Comment

Lättare att ta kurvor med 4-takt tycker jag efter ett likadant byte, dock är jag inte vän med hojen än. Fick till kurvorna i helgen rätt bra och använder högre växel än 2-taktaren, och slirar lite på kopplingen när hjulen tar fäste i kurvan eller vallen. Blir då stabilt ut ur kurvan och man spar mycket energi på detta. Efter ett tag gick det dessutom mycket snabbare då man kan bromsa med kopplingen i, släppa och gasa genom utan 2-taktens ryck. Kort sagt en sväng per kurva.

Var det länge sedan du satt på en hoj gör du nog samma fel som alla andra dvs kollar ner i framskärmen. Kolla längre fram i kurvan.
              Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Originally posted by Hagenblad View Post
                använd högre växel än 2-taktaren, och slirar lite på kopplingen när hjulen tar fäste i kurvan eller vallen. Blir då stabilt ut ur kurvan och man spar mycket energi på detta. Efter ett tag gick det dessutom mycket snabbare då man kan bromsa med kopplingen i, släppa och gasa genom utan 2-taktens ryck. Kort sagt en sväng per kurva.
                Precis detta förfarande PG ville lära oss på förra årets Shovel Gravel kurs i Växjö.
                rodrickblomdahl@gmail.com || 070 270 35 65 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Working...
                X