Announcement

Collapse
No announcement yet.

korsa rötter grenar träd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

korsa rötter grenar träd

vet inte hur jag ska formulera frågorna:P men försöker iallafall, och ja jag har testat att söka..

torra och blöta lite större träd behöver man ju ändå sänka farten och sen stegra över, så det brukar ju inte vara något problem.

men små träd som ligger över hela spåret typ sly som någon timmertraktor har röjt ner framför sig i spåret är ju helt omöjligt..
    var ute på en 6timmars tur med matmor för några månader sen runt vikignstad och bort till mjölby och då kom vi ut på diverse timmertraktor vägar i skogen och det gick ju bra ett tag men sen tog det tvärstopp och sitter där några minuter pga gammla däck

så vad är bästa sättet att ta sig fram på sådana vägar?
    bara ge gas och hoppas på det bästa?

sen enstaka sly och grenar som ligger över spåret vad är bästa sättet att ta sig över dem? när det är torrt är det ju bara att köra, men när det blir blött vill man ju inte sänka farten som någon fegis och stegra över

sen de här underbara kalhyggena som man hittar lite då och då
    där brukar det ju ligga allt mellan små till 30cm tjocka grenar huller om buller, bara att köra sicksak?

sen på väg till hyggena finns det ju underbara spår efter timmertraktorer där det brukar ligga grenar huller om buller, bara att försöka hålla ett spår och ge gas o försöka lyfta framhjulet när hinderna kommer?

kom gärna med era synpunkter och tips och trix om hur man gör.
    -----------------------------------
    jag och stavning är som olja och vatten....

live slow and die old

Evolution stops when stupidity is no longer fatal.

If it isnt broken, take it apart to find out why not

Jag är inget proffs på detta men har lite erfarenhet iaf. Till att börja med om det ligger sly över en väg så ligger det oftast åt samma håll, tvärs över vägen. Då brukar jag bara gasa på. Står upp som vanligt och gasar men det gäller att man är med!

Har kört på några ställen du beskriver med grövre sly som ligger huller om buller. Till en början provade jag att bara gasa och hoppas på det bästa men det sluta med att jag klota och det var ingen skön upplevelse att landa på dom småträden. Så mitt tipps där är att ta det lungt, kan tom hända att du får leda hojjen och försöka gasa och dra fram den om det är riktigt jävligt.

Det var nog dom tippsen jag kunde bidra med.

Lycka till!!
    Allt man behöver göra är att köra!

Då mår man som bäst!

Comment

Svårt att ge tips och vips så kan man det, det allra bästa du kan göra är att du åker ut å nöter, nöter och nöter... det som funkar bäst för en annan kanske inte funkar bäst för dej heller!

Träning och upprepning är det allra bästa.

Comment

Originally posted by Mangyver View Post
        Svårt att ge tips och vips så kan man det, det allra bästa du kan göra är att du åker ut å nöter, nöter och nöter... det som funkar bäst för en annan kanske inte funkar bäst för dej heller!

Träning och upprepning är det allra bästa.
        var mer tips hur ni gör så man får något att tänka på tills när man väl får råd att ta en sväng..

såg ju hur lätt det gick för matmor då vi körde var nog mest att han har ganska ny enduro och jag gammalt härke med beg däck och kass fjädring för vi körde ungefär samma metod, bara att hålla gasen och sikta på rätt plats men tyvär studsade jag mer fram än gled över skiten som matmor gjorde

live slow and die old

Comment

Plockepinn vete fan, kanske sikta där de korsar varandre typ?

Enstaka rötter etc som ligger i kurvor brukar jag sätt framdäcket där rot möter jord/mossa på ytterradien då glider däcket oftast inte längre än dit...om du förstår.

Men blöta småträd om man diagonalar måst det ske med framhjulet i luften, eller bara snudda, sen glider bakhjulet en del tills allt har rätat upp sig. Går oftast bra
          KTM EXC 250F -10 "såld"
          Husqvarna WR 300 -09 *såld*
          Husqvarna TE 250 -08 *såld*
          KTM 450 EXC *såld*
          KTM 525 MXC *såld*

Comment

Originally posted by Foggen33 View Post
            Plockepinn vete fan, kanske sikta där de korsar varandre typ?
            det går ju fast svårt när det är 20-500meter plockepin

Enstaka rötter etc som ligger i kurvor brukar jag sätt framdäcket där rot möter jord/mossa på ytterradien då glider däcket oftast inte längre än dit...om du förstår.
            sikta i yterkurva var en bra ide. måste bara komma ihåg det när man kör..

Men blöta småträd om man diagonalar måst det ske med framhjulet i luften, eller bara snudda, sen glider bakhjulet en del tills allt har rätat upp sig. Går oftast bra

var det jag tänkt på att lyft men känns lite helläskigt att ha hela hojen flängandes när bakhjulet slår i det snea man ska över... lär ju bli världens kast i värsta fall

live slow and die old

Comment

Letade fram en tråd där det finns lite tips, framför allt denna PDF:en som länkas till.
              http://www.motoxmag.co.uk/downloads/...s-Enduro-9.pdf

Här är tråden:
              https://forum.soe.se/showthread.php?t=35596
              Tre brutna revben...hittills.
              Ja, nu två till. Fem totalt alltså. Hjärnan verkar ju funka i alla fall.

Comment

Kom på att det finns en film på youtube med ett gäng gubbar som tränar inför erzberg, de kör bland annat över sneda stockar och på skrå dessutom. Den är säkert inte svår att hitta.

Jag blir svårt avis på deras teknik i alla fall, särskilt han som är lite "rund" är ju grym!
                KTM EXC 250F -10 "såld"
                Husqvarna WR 300 -09 *såld*
                Husqvarna TE 250 -08 *såld*
                KTM 450 EXC *såld*
                KTM 525 MXC *såld*

Comment

Kom på att det finns en film på youtube med ett gäng gubbar som tränar inför erzberg, de kör bland annat över sneda stockar och på skrå dessutom. Den är säkert inte svår att hitta.

Jag blir svårt avis på deras teknik i alla fall, särskilt han som är lite "rund" är ju grym!
                  http://www.youtube.com/watch?v=BQAlP...x=0&playnext=1

En riktigt klassiker!

Comment

Han är fd trialmästare!
                    Rune O -48
                    HP2 igen
                    Matchless G3LCS -55, G80CS -66
                    AJS 18S -55
                    Yamaha WR450 -07
                    säljer Ducati Multistrada 1100S -08

Comment

Originally posted by DrBosa View Post
                      Letade fram en tråd där det finns lite tips, framför allt denna PDF:en som länkas till.
                      http://www.motoxmag.co.uk/downloads/...s-Enduro-9.pdf

Här är tråden:
                      https://forum.soe.se/showthread.php?t=35596

tack för länken =)

den där tråden är en typisk soe tråd någon ställer en fråga om vi inte ska starta en tråd om något, sen börjar folk länka o sen spårar det halft ur och det dör....

live slow and die old

Comment

Originally posted by snoogans View Post
                        den har man sett minst 10 ggr...

och som någon annan skrev så är han fd trialåkare, men det gör ju inte att man endå blir avundsjuk....

live slow and die old

Comment

hur tacklar ni stora träd? minst 50cm i diameter, lite fart och stegra och sen försöka glida över med farten man har kvar?

har tyvär bara erfarenhet av att korsa träd med xt500 och med den tar det tvärstopp när man kommer upp på trädet

live slow and die old

Comment

Går oftast bra? Jag gjorde precis så där med min 990 med crossdäck. Åkte ca 65-70 när jag fick syn på ett blött träd som låg digonalt över stigen. Ähh va fan tänkte jag, gasade mera och lyfte framhjulet över, men hojen bara försvann under mig och jag landande ca 15 meter längre fram. Slog skallen i backen så tungan domnade bort en stund.

Efteråt misstänkte jag att trädet inte var tillräckligt fast, utan att det flexade med en bit och drog undan bakhjulet någon meter. Alltså beror det på om träden har grenar, hur hala de är samt om de sitter fast eller inte.
                            Hojresor
                            Hojresor's YouTube kanal

Comment

Originally posted by Mudder View Post
                              Går oftast bra? Jag gjorde precis så där med min 990 med crossdäck. Åkte ca 65-70 när jag fick syn på ett blött träd som låg digonalt över stigen. Ähh va fan tänkte jag, gasade mera och lyfte framhjulet över, men hojen bara försvann under mig och jag landande ca 15 meter längre fram. Slog skallen i backen så tungan domnade bort en stund.

Efteråt misstänkte jag att trädet inte var tillräckligt fast, utan att det flexade med en bit och drog undan bakhjulet någon meter. Alltså beror det på om träden har grenar, hur hala de är samt om de sitter fast eller inte.
                              70 är ju galet att ta ett snett träd i... eller kanske bara jag som är feg

hm ett träd som ligger i 70 grader över vägen är ju mycket lättare än ett som ligger i 46grader, 90 är rakt över vägen... fast jag skulle åka på framhjulet minst 10 meter om jag tog ett 1dm tjockt träd på bakhjulet

hm lite fler grejer man kan behöva råd med, ibland kommer man över en gammal gärdsgård ute i skogen och måste korsa den.
                              har testat detta själv med matmor på en av våra turer och som tur var den så ner trampad av gångare så det var bara att trixa börna och köra sparkcykel..

men hur gör man med säg en 50-70cm "stenhög"??

liggande traktordäck??

däckrullar?

någon som testat att köra över betongsugor?? skulle vara ett kul hinder på en endurocrossbana

trappor vet inte hur det är på en ny hoj men på min är det skit jobbigt bara studsar och har sig, jämngas, ge mer gas??

rötter igen.
                              tidigare fått rådet att sikta där roten slutar, men vet om ställen där rötterna går över verkligen hela stigen/vägen. då jag tidigare cyklade massor och även tävlade i mountainbike så drog jag och polarna upp ett spår i skogarna runt ljungsbro, där hade vi en stig full med rötter som sluttade mot höger och sen svängde av uppåt mot vänster fortfarande sluttande mot höger vilken var nästan helt omöjlig när det var blött fast den var 2-3 meter bred då det var både stora och smårötter över verkligen hela stigen.

tips på trix vid sluttande svängande rotmattor där man inte kan köra bredvid då det är träd vid sidan alltså????

ber om ursäkt för alla frågor men älskar älskar verkligen tekniskkörning(varför finns det inget hjärta bland gubbarna)
                              spec med gamla hojar så det blir svårare

live slow and die old

Comment

Working...
                              X