Announcement

Collapse
No announcement yet.

450 i jämförelse med 525

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

450 i jämförelse med 525

Tänkte fråga hur mycket tuffare det blir om jag kör en 525 på crossbanan i jämförelse med en 450? Är nybörjare på crossbanan. Kan jag fortfarande lära mig att köra cross och bli nya "Bubba" om jag väljer en 525 eller kommer det hindra mig istället från att bli duktigare. Tänkte mest på effekten eftersom folk säger att man tröttnar, fysiskt sätt, om man har mera power.

Mvh

Jämfört med 450 är det ingen större skillnad,lite mer i botten bara.Jämfört med en 250 blir det såklart mer tungkört.

Comment

Originally posted by Busabergar´n View Post
      Jämfört med 450 är det ingen större skillnad,lite mer i botten bara.Jämfört med en 250 blir det såklart mer tungkört.
      Tack för svaret!

Comment

Håller med.

Maxeffekten skiljer inte så mycket, men 525:an har mer vrid vilket kan göra den mer lättkörd.

Börjar man få upp varvet på en 450 så kan man hamna i problem ganska fort. 525:an har så mycket vrid at det går att köra den enbart på vridet och därmed undvika problem och ha en "mjukare" körning även om det går undan.

En oklar fråga: har en stor motor på låga varv mindre gyroeffekter än en mindre som går på högre varvtal?

På vågen är båda nästan lika, men det är kraften och gyroeffekten och motorbromsen som märks.
        Tidigare: Sherco 4.5i '05, EC300 '07, YZ450 '03, WR250F '01, WR400F '00.

Comment

Originally posted by Gellio View Post
          Tänkte fråga hur mycket tuffare det blir om jag kör en 525 på crossbanan i jämförelse med en 450? Är nybörjare på crossbanan. Kan jag fortfarande lära mig att köra cross och bli nya "Bubba" om jag väljer en 525 eller kommer det hindra mig istället från att bli duktigare. Tänkte mest på effekten eftersom folk säger att man tröttnar, fysiskt sätt, om man har mera power.

Mvh
          Vad pratar vi om för 450?

Comment

Oavsett så är båda för mycket på en crossbana, speciellt när man börjar tycka "det här har jag ju lite kläm på....".

Men har man ordning på gasnäve och egot så löser det sig, köp den båge du vill ha. :)

/J
            GI / AI SMC Västmanland

Comment

Originally posted by SGM View Post
              Oavsett så är båda för mycket på en crossbana, speciellt när man börjar tycka "det här har jag ju lite kläm på....".
              För mycket är alldeles lagom...

Comment

Vet att många inte håller med mig i nedanstående, men jag anser att det är lättare att lära sig rätt körteknik och att utnyttja chassiet till sin fördel med en mindre lättare hoj, där inte motorn s a s är hela grejen med hojen.
                Sen är det ju ofta KUL med en stark motor, men om det är så lätt att som nybörjare få till en bra körstil på är jag mer tveksam till, om du nu är ute efter att bli så bra som möjligt.

Comment

Äpplen och päron

Det skiljer ju milsvitt mellan olika fabrikat på t.o.m 450 och årsmodeller.
                  Har kört Honda CR 450 02 och den var snäll jämfört med Yamaha YZ 03 450 och båda var ilskna bålgetingar jämfört med min Husa 99 501.

Körmässigt kändes Yamahan smidig som en snok jämfört med Hondan som kändes lite större och klumpigare och ja Husan känns som äldre Husor gör stora och trygga måhända lite klumpiga jämfört med de mindre och smidigare asiaterna men den har ett helt underbart bottendrag och behöver inte varvas och känns stabila i de steniga partierna.

Har man en gång klivit upp i kubik så känns de "mindre" hojarna mer nervösa p.g.a att de behöver varvas mer men det går säkert inte saktare med en mindre hoj.

Så alla bör ju hitta en "perfekt" hoj till sej själv om man bara kan få prova många olika hojar.'
                  Är själv förbannat sugen på att prova en Yamaha Wr250 och se hur de är att köra.

Mvh
                  Jampe
                  Följ inte den stig som leder någonstans.
                  Gör istället en ny stig och lämna ett spår efter dig.

Comment

Originally posted by wr426 View Post
                    Vad pratar vi om för 450?
                    Jag tänkte mest på KTM 450. Har pendlat mellan 03-06:or.
                    Lite svårare att få provköra crossar och bilda sin egen uppfattning i jämförelse med vanliga hojar.
                    Äger en KTM 690 just nu, så man blir ju lite osäker på om man ska ha en mindre hoj än 450/525.
                    Last edited by Gellio; 11-15-2008, 06:29 PM.

Comment

Originally posted by Gellio View Post
                      Jag tänkte mest på KTM 450. Har pendlat mellan 03-06:or.
                      Lite svårare att få provköra crossar och bilda sin egen uppfattning i jämförelse med vanliga hojar.
                      Äger en KTM 690 just nu, så man blir ju lite osäker på om man ska ha en mindre hoj än 450/525.
                      Tror det nästan spelar kvitta vilken du väljer, de nya är det ju bara skillnaden mellan 450cc och 470cc (ungefär). Kör du grus kanske du har aningens mer nytta av en 525:a och kanske dessutom att den som enduro är mer lättsåld pga det lilla extra.

Skulle nog säga att det är bättre att få tag på ett bra exemplar istället för att stirra på kubiken. Nu i finanskrisen är det ju köparens marknad.

När jag letade endurohoj snackades det om att 450exc var lite spetsigare än 525:an, men så stor skillnad tror jag inte det är.

Som glad amatör kör jag efter devisen att ett bra körtips kapar mer tid på banan än flera hojmodifikationer.

Lycka till!
                      /J
                      Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
                      Gökuret KTM 350 SXF -12
                      Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Originally posted by Folke View Post

En oklar fråga: har en stor motor på låga varv mindre gyroeffekter än en mindre som går på högre varvtal?

På vågen är båda nästan lika, men det är kraften och gyroeffekten och motorbromsen som märks.
                        Det beror väl på skillnaden mellan motorerna, men tex en 525 som håller låga varv upp till max mitten har nog mindre gyroeffekt än en 450 som varvas ganska redigt men de beror också på hur mycket tyngre stakar o vev är i en 525, men tex en fartygsmotor har nog mer gyroeffekt än en moppe motor som varvas 10tusen varv även fast den bara varvar 900
                        Kör baaaa

Comment

När man räknar rörelseenerigi så ökar massan linjärt och hastigheten kvadratiskt, så hastigheten(varvtalet) har betydligt större inverkan på energin som bildas.
                          Last edited by snoogans; 02-27-2009, 10:06 PM.

Comment

Har provat KTM400, 450 och 525 samt Husqvarna 450.
                            En löjligt liten skillnad på KTM-erna körmässigt, alla är bra men en aning toppiga (ketchup flaska) i karaktären (-06 modellerna). Husquarna mer linjär (elmotor) i karaktären vilket jag tror gagnar amatören mera. Men ju mer det studsar dessto mindre motor tror jag på. Se bara bantiderna på 250 mot 450 i X-hoj testerna, 250 vinner oftast!
                            Det är nog mest efter vad man kör: mera grusväg = mer kubik så man kan dreva för högre fart och slippa varva så förbålt.
                            Som kross och enduro tror jag mest på 250 - 300. 450 eller 525 är för mycket för de flesta nybörgare/ amatörer.

I alla fall min erfarenhet....
                            DL1000 för väg
                            KTM 990 Adventure R (XRV750) för allt där emellan
                            TE450 för Ej väg
                            KTM EXC 350-kitad 250 för GGN och andra dynghål

Comment

Working...
                            X