Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fort på grus?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Fort på grus?

Dum fråga kanske, men det pratas ofta om "fort på grus", hastighet vid kurvor på grus osv.
    Så frågan är, Vad är fort på grus. 50 100 150 ? . Såklart helt beroende på olika faktor men ändå.
    You can´t polish a turd

Originally posted by chrisvås View Post
    Dum fråga kanske, men det pratas ofta om "fort på grus", hastighet vid kurvor på grus osv.
    Så frågan är, Vad är fort på grus. 50 100 150 ? . Såklart helt beroende på olika faktor men ändå.
    Svår fråga som beror på en massa faktorer såsom, underlaget, vägstandarden, risk för djur, vädret, ljust eller mörkt, växtlighet nära vägen mm mm..... Det beror även på vilken form man är i för dagen samt att hojen och däcken har betydelse.

Men på de flesta grusvägarna är oftast 50 att betrakta som sakta och vid 100 börjar det gå fort. Ska man ha en rimlig chans att bromsa/väja för råddjur så är oftast 70 - 80 km/tim lagom.
    Hojresor
    Hojresor's YouTube kanal

Comment

Fort rakt fram kan vem som helst köra, det är ju bara att gasa och håll styret rakt.

Jag kör sällan över 80-90 km/h då jag vill ha lite marginal för djur och andra hinder som kan uppstå.

Det är i kurvorna som man kan börja snacka om att att köra olika fort. Precis som Mudder skrev så finns det en massa olika faktorer som spelar in.

Fort är mer en personlig känsla än km/h. Därför är det väldigt inviduellt beroende på hur bra föraren är på sin hoj ang. vad man tycker är fort...
      // Christian

Grusbus I Jönköping!
      www.fraggel.se

Delar till din Africa Twin!
      https://forum.soe.se/showthread.php?t=45593

Comment

de är bara att gassa och går det åt helvete så fegar man eller så gassar men för mycket^^ man lever bara en gång och då ska man fan hinna med massor så man kan ju inte fess köra ;)
        Det som inte dödar det härdar :)

Comment

100 blås är fort när man känner att man inte har kontroll längre... ;) Allt är relativt, det här är direkt kopplat mot förarkunskaper.

Grusväg tycker jag är direkt farliga grejer, jag lockas att vrida alldeles för mycket på rullen, under mer kontrollerade former (crossbana/skogen) så är det oftast banan som sätter P för rullvridandet.

Det blir lite självnivellerande verksamhet av det hela, man blir lite mindre odugligt, man kan gasa lite mer.

Men grusväg...uja...lurigt...

/J
          GI / AI SMC Västmanland

Comment

Väja för vilt som hoppar upp på vägen hinner man inte. Däremot slår man sig ju mindre om man hackar näbben i en älg i 60 blås än hundrasextio.. Vid varje vurpa har det ju bevisligen gått för fort, oavsett vad man skyller på..

Originally posted by Mudder View Post
            Svår fråga som beror på en massa faktorer såsom, underlaget, vägstandarden, risk för djur, vädret, ljust eller mörkt, växtlighet nära vägen mm mm..... Det beror även på vilken form man är i för dagen samt att hojen och däcken har betydelse.

Men på de flesta grusvägarna är oftast 50 att betrakta som sakta och vid 100 börjar det gå fort. Ska man ha en rimlig chans att bromsa/väja för råddjur så är oftast 70 - 80 km/tim lagom.

Comment

en fin grus väg är som en fin kvinna och då kan det gå litte fort :P haha dålig humor en fredag kväll
              men runt 100 är väll det som känns okej tycker jag, och det är roligare att köra fort på natten då ser man bilarna men det finns mer villt ute och de är ju inte så skoj :)

men det viktiga är ju att man vet sina egna begränsningar och inte försöker hänga på polaren som kanske kör snabbare då går det åt skogen rent utsagt :)

Comment

Svårt att säga men kör man på en "bolagsväg" som är byggd för timmertransport så går det att köra grymt fort, en duktig pilot lär vara närmare 200 än 100km/h. Jag tycker att man kör fort när man flyter uppepå vägen
                Snitthastigheten ligger säkert runt 60-70 på de flesta grusvägarna, kurvorna är svåra att köra snabbt i, dikeskanten rusar ju emot en så jäkla snabbt!

Comment

de va 100 jag mena som snitt fart :P hehe men kurvor är inte så svårt bara slänga ut baken och sikta på inerdiket och hoppas framdäcket greppar :P men allt beror på underlag, sikt och kurvorna :)

Comment

Han som har sträckrekord i Svenska/VM-Rallyt på gamla SS1 Sågen har 116 km i snitt, men den sträckan är ju ganska snabb

Originally posted by matmor View Post
                    de va 100 jag mena som snitt fart :P hehe men kurvor är inte så svårt bara slänga ut baken och sikta på inerdiket och hoppas framdäcket greppar :P men allt beror på underlag, sikt och kurvorna :)

Comment

den snitt farten ska jag ta när jag blir stor :P hehe på den sträckan hehe nu har jag enu ett mål i livet och en till sak i listan av saker jag ska göra när jag blir stor :P

Comment

den snitt farten ska jag ta när jag blir stor :P hehe på den sträckan hehe nu har jag enu ett mål i livet och en till sak i listan av saker jag ska göra när jag blir stor :P

Hahaha.. Då får du nog kämpa kan jag lova!
                        Du får nog iaf sikta på 200 kmh på rakorna
                        Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

haha om man inte har några mål i livet så kan man ju inte leva :P hehe men 200 på rakorna är nog inte så svårt, tänker mera på kurvorna :P där måste man med hålla upp :P hehe

Comment

haha om man inte har några mål i livet så kan man ju inte leva :P hehe men 200 på rakorna är nog inte så svårt, tänker mera på kurvorna :P där måste man med hålla upp :P hehe

Hehehe! Så sant så sant

Problemet är ju att man skulle behöva ha 200 när man kommer ut ur böjen, sedan är det en hårfin avvägning när man bör börja bromsa...
                            Farten i kurvorna löser sej ju med lite sladd och gas.
                            Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

japp, och vi kör ju inte på avstängda vägar så man får hoppas man inte möter någon bilist som vill sabba fart rekordet :P hehe
                              men va sugen man blev på att åka nu då hehe får nästan gå ut och köra sväng i dag bara för man pratat så mycket grus:)

Comment

Working...
                              X