Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilka skador har ni dragit på er?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Viper View Post
    Ni som drabbats av diskbråck av MX/enduro, hur har det gått till?
    Jag har kört en del cross/enduro genom åren och funderar på att ta upp det till våren igen.
    Jag dras dock med lite ryggbekymmer, vilket jag då inser kanske inte är helt optimalt om det är fler som fått ryggbekymmer av just åkandet..
    Har brutit höger fibula och tibia, vänster fibula, diskbråck och fraktur i ländrygg och diskbråck nacke. Slutsats är att gå till en sjukgymnast eller flera och ta hjälp, sen att göra som de säger och inte fuska med rehabiliteringen. Ta eget ansvar!

Jag är starkare och snabbare nu än tidigare, för övrigt! :)
    Såld: EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

Comment

Originally posted by fiBula View Post
      Har brutit höger fibula och tibia, vänster fibula, diskbråck och fraktur i ländrygg och diskbråck nacke. Slutsats är att gå till en sjukgymnast eller flera och ta hjälp, sen att göra som de säger och inte fuska med rehabiliteringen. Ta eget ansvar!

Jag är starkare och snabbare nu än tidigare, för övrigt! :)
      Fick gå till 3st innan jag hittade någon som tyckte att de skulle gå å få mig i form till att åka hoj igen! Så mitt tips är att hitta någon som tror på det iaf! Känns mycket lättare då! Sjukt kul att höra att du fixar att köra trots skadorna som varit!!

Comment

Kanske kan fixa ryggen innan du ska åka med hjälp av lite sjukgymnastik å friskvård! Tror det värsta för min rygg har varit allt stilla sittande på jobbet!

Comment

Tackar vi jobbar på med höftböjaren på sjukgymnastiken! :)

Comment

Originally posted by Viper View Post
            Ni som drabbats av diskbråck av MX/enduro, hur har det gått till?
            Jag har kört en del cross/enduro genom åren och funderar på att ta upp det till våren igen.
            Jag dras dock med lite ryggbekymmer, vilket jag då inser kanske inte är helt optimalt om det är fler som fått ryggbekymmer av just åkandet..
            Helkroppsvibrationer är inte hälsosamt för ryggen sägs det..
            http://www.sbu.se/sv/publikationer/S...r-ryggproblem/
            I drive because i enjoy it.

Comment

Bra axelskydd?
              Är tyvärr skadad i axeln (igen). Det är troligen en skadad/avsliten muskel och det behövs nog operation. Skall på ultraljud snart o går hos sjukgymnast så jag får hjälp, men jag vill ju komma igång o köra igen så fort jag blivit bättre. Har haft en del problem med axelskador, så jag undrar om någon har tips på riktigt bra skydd för axlarna? Är 61+ så man börjar bli litet ömtålig
              /Anders J.
              Det handlar inte om hur gammal man är utan hur man är gammal.

Comment

Originally posted by Anders J. View Post
                Bra axelskydd?
                Är tyvärr skadad i axeln (igen). Det är troligen en skadad/avsliten muskel och det behövs nog operation. Skall på ultraljud snart o går hos sjukgymnast så jag får hjälp, men jag vill ju komma igång o köra igen så fort jag blivit bättre. Har haft en del problem med axelskador, så jag undrar om någon har tips på riktigt bra skydd för axlarna? Är 61+ så man börjar bli litet ömtålig
                /Anders J.
                Nåt sånt här kanske, https://ortopedservice.se/kategori/a...tos-axelskydd/ , låter som att du behöver två st.

Comment

Bra axelskydd?
                  /Anders J.
                  Jag kör ett Alpinestars Bionic 2 och den är kanon! Man kan spänna axelremmar så att inte skyddet inte medger rörelse vid vurpa. Sketnöjd! Inne på mitt tionde år med den västen och funkar lika bra nu som då. Tur för mig att jag fortfarande kommer i den :)
                  hej

Comment

Tack för tipsen!

Comment

Opererad i december och rehab pågår. Funderar på att köpa en Leatt Body Protector 5.5. Verkar vara riktigt heavy duty och passar med nackskydd också.
                      Någon som har erfarenhet av den?

Comment

Opererad i december och rehab pågår. Funderar på att köpa en Leatt Body Protector 5.5. Verkar vara riktigt heavy duty och passar med nackskydd också.
                        Höll för att bli överkörd på GGN i full fart :).

Om det skydddar axlar bättre än andra modeller vette sjutton.

Smidig, passformen med nackskyddet är riktigt bra. Väger en del och är aningen knepig att ta på/av. Överlag nöjd, borde bytt från min Fox Titan tidigare.

Comment

Jag har den å nackskyddet. Bra kombination. Skaffa de för att få bättre skydd i sidan då... En nackdel är att de är svårt me tröjor för de kräver ganska stor storlek...

Comment

OK, låter bra. Det får bli en sådan.
                            Enligt Leatts egen rating på hemsidan är axelskydden på denna på högsta nivå. Om jackan kan rädda några revben också så är det ju en bonus
                            Last edited by Anders J.; 01-23-2018, 07:13 AM.

Comment

Räknar man bort skrapsår och blåmärken så har jag skadat mig två gånger.

1997, mitt första år som enduroförare, vred jag till knät när jag var ute och körde med kraftig smärta och svullnad som följd. Åkte till vårdcentralen där man tömde knät på blod och tog ledvätska som man sedan också skulle undersöka. Man trodde på korsbandsskada så jag fick en remiss till ortoped där jag undersöktes och röntgades. Beslutet blev att jag hade en bristning på menisken och att den skulle självläka vilket den också gjorde. Har inte haft några problem med knät efteråt.

1999 stukade jag lill- och ringfingret som båda också gick ur led. Jag kör alltid med liten ryggsäck där jag förutom vätskesystem har lite reservdelar, verktyg samt första hjälpen-kit. Drog fingrarna rätt och tejpade ihop dessa med långfingret och krypkörde tillbaka till bilen där jag lastade på hojen på släpet och körde hem. Tog aldrig kontakt med vården utan lät det självläka. Har även här aldrig haft några problem efteråt.

Är tacksam att jag inte skadat mig mer genom åren.
                              Last edited by Maxen; 09-15-2018, 07:25 AM.

Comment

För två veckor sen invigde jag min karriär, nästan exakt på dagen 10 år efter jag tog mitt kort.
                                Slog sönder axeln fullständigt, så nu är hela axel-leden och övre delen av överarmen utbytt mot titan.
                                Bröt lite småsaker i båda händerna också, men det läker på fint av sig själva, så det blev bara skenor.

Comment

Working...
                                X