Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilka skador har ni dragit på er?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Martin Eves View Post
    En klassiker är båtbensfrakturer, lätt att missa och syns inte alltid på rtg direkt.

Symtomet är att man har ont och ömmande i den sk "snusgropen" fossa tabatiere.
    Rtg är det som gäller om man inte blir bra spontant.
    Är det positivt är det gips i 6-8v annars kan det vara lig skador i handleden alt "vanliga" handledsfrakturer.
    Tack för hjälpen!

Men dom röntgade mitt båtben väldigt noga(ripa ligger brevid) så dom har nog erfarenhet av det.

Tycker du jag borde kolla med en läkare igen eller bara vila ett par veckor till. Vad gör dom vid lig skador i handleden är det bara vila där som gäller?

Comment

Det kan ta ett par dagar innan båtbensbrott visar sig. Jag gick 5 dagar innan undersökning/röntgen och det sa ortopeden bara var bra för att det är lätt att missa färska brott.

Comment

Originally posted by MADx View Post
        Tack för hjälpen!

Men dom röntgade mitt båtben väldigt noga(ripa ligger brevid) så dom har nog erfarenhet av det.

Tycker du jag borde kolla med en läkare igen eller bara vila ett par veckor till. Vad gör dom vid lig skador i handleden är det bara vila där som gäller?
        Båtbenskadan kan man med sk skikt rtg eller en magnetröntgen utesluta om den inte syns på vanlig rtg vilket den ofta gör efter 10 dagar. Inte allt för sällan finns skelettskador i någon av handledens 9st ben? som man lätt missar men upptäcker med bättre diagnostik.

Om du inte blir bra inom en rimlig tid efter en skada och skelettskada uteslutits bör man kolla upp det.
        Jag kan spontant tänka mig att det som inte läker och blir drastiskt bättre inom 4-6 veckor är värt att kolla upp.

Allvarliga lig:skador finns beskrivna som lätt missas eftersom man inte ser något på rtg först efter 3-4 månader dvs försent. Man måste provocera fram dom under rtg (belasting och rörelse) alternativt en titthålsop. nästan alltid är det en handkirurg som håller på med detta.

Lurig diagnostik!
        Last edited by Martin Eves; 02-07-2014, 03:28 PM.
        I drive because i enjoy it.

Comment

Båtbenskadan kan man med sk skikt rtg eller en magnetröntgen utesluta om den inte syns på vanlig rtg vilket den ofta gör efter 10 dagar. Inte allt för sällan finns skelettskador i någon av handledens 9st ben? som man lätt missar men upptäcker med bättre diagnostik.

Om du inte blir bra inom en rimlig tid efter en skada och skelettskada uteslutits bör man kolla upp det.
          Jag kan spontant tänka mig att det som inte läker och blir drastiskt bättre inom 4-6 veckor är värt att kolla upp.

Allvarliga lig:skador finns beskrivna som lätt missas eftersom man inte ser något på rtg först efter 3-4 månader dvs försent. Man måste provocera fram dom under rtg (belasting och rörelse) alternativt en titthålsop. nästan alltid är det en handkirurg som håller på med detta.

Lurig diagnostik!
          Det har gått 4 veckor svullnaden la sig efter 3-4 dagar nu har den inte blivit bättre på 2v, kan inte belasta den alls med "tryck". Borde jag vänta eller boka tid hos läkare?

Comment

Originally posted by MADx View Post
            Det har gått 4 veckor svullnaden la sig efter 3-4 dagar nu har den inte blivit bättre på 2v, kan inte belasta den alls med "tryck". Borde jag vänta eller boka tid hos läkare?
            Oerhört svårt att säga på ett forum.
            Detta handlar om bedömningar/klinisk känsla och man måste ha pat framför sig och får en viss känsla hur allvarligt det verkar vara.
            Typfallet med negativ rtg och MRT och eller skiktrtg osv och haft gips i 2 veckor och kommer till mig.

Jag tänker nog så här vid 2 v kontrollen.

3 typfall

1. Helt bra inga symtom (rörlighet och smärta) eller bra mycket bättre kanske 95% bättre, den släpper jag och inga återbesök ber dom höra av sig om problem.

2 jag ser en pat med 2 veckors gammalt trauma kanske 50% bättre när jag trycker och rör på handleden får ett gips ytterliggare 2 veckor. Vid återbesöket
            Man trycker på givna delar i handleden och han är 90% bättre. Klart en progress i rätt riktning. misstanke om ligamentskadan är inte total. Remiss till arbetsterapeften (jävla namn att skriva)

3. "värstingfallet" där kraftiga symtom kvarstår efter 2 veckors avgipsning, klar misstanke om ligamentskada. Ringer handkir som ortoped och begär konsultation. Dom kanske vill ha provokations rtg eller ordnar med en artroskopi.

Dvs de som jag misstänker allvarliga behandlingsmässiga ligamentskador är de som har kvarstående kraftiga symtom vid 10-14 dagars kontrollen efter avgipsning och negativa rtg undersökningar.

Hoppas det leder dig till någon nytta.
            I drive because i enjoy it.

Comment

Oerhört svårt att säga på ett forum.
              Detta handlar om bedömningar/klinisk känsla och man måste ha pat framför sig och får en viss känsla hur allvarligt det verkar vara.
              Typfallet med negativ rtg och MRT och eller skiktrtg osv och haft gips i 2 veckor och kommer till mig.

Jag tänker nog så här vid 2 v kontrollen.

3 typfall

1. Helt bra inga symtom (rörlighet och smärta) eller bra mycket bättre kanske 95% bättre, den släpper jag och inga återbesök ber dom höra av sig om problem.

2 jag ser en pat med 2 veckors gammalt trauma kanske 50% bättre när jag trycker och rör på handleden får ett gips ytterliggare 2 veckor. Vid återbesöket
              Man trycker på givna delar i handleden och han är 90% bättre. Klart en progress i rätt riktning. misstanke om ligamentskadan är inte total. Remiss till arbetsterapeften (jävla namn att skriva)

3. "värstingfallet" där kraftiga symtom kvarstår efter 2 veckors avgipsning, klar misstanke om ligamentskada. Ringer handkir som ortoped och begär konsultation. Dom kanske vill ha provokations rtg eller ordnar med en artroskopi.

Dvs de som jag misstänker allvarliga behandlingsmässiga ligamentskador är de som har kvarstående kraftiga symtom vid 10-14 dagars kontrollen efter avgipsning och negativa rtg undersökningar.

Hoppas det leder dig till någon nytta.
              Tack för hjälpen!

Comment

Har justerat min högra handled 3ggr! Båtbenet 2ggr och sen en gång med mjukdelsskador och lite småben med naggade kanter. Längst tid utan hojåka var sista gången då jag inte bröt nåt. Då var jag väck i ca 3-4 månader. Så du ska nog testa att ta det lite lugnt och inte kötta så hårt på gymmet osv.

Comment

Fick en liknande skada -03..Började köra lite smått på grusvägarna efter nån vecka o lyckades böja plåtbiten... Läkarna var väl sådär nöjda o jag fick gå sammanlagt nästan 4 mån med mittella.. Dagens tips blir alltså att ta det lugnt ,fast axeln känns bra ... Kan väl tillägga att jag idag 11 år senare fortfarande har problem med smärta vid vissa rörelse,dock inget jag märker vid moppekörning.. Lycka till med tillfrisknandet.. ( kan också lägga till att plåtbiten fortfarande sitter kvar , Vissa plockar bort sin efter nått år men min ska tydligen sitta kvar av nån anledning?? )
                  Originally posted by Jacob H View Post
                  Hej
                  körde omkull på östra open för snart 3 veckor sen. Nyckelbenet av med operation som följd.
                  För att göra det extra kul var det självklart höger arm...
                  Sjukskriven 6 veckor. Under denna tid får jag inte belasta armen något alls. Därefter är det rehab som gäller.

Hoppas man är tillbaka till maj, då träningsläger med Anders Eriksson är inbokat.

Jacob
                  Last edited by ktmnisse; 02-10-2014, 06:23 PM.
                  Filmer:
                  Old As Hell Production:
                  http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
                  Ligger några här också:
                  http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Ska mig ganska mycke i torsdags, men va inte med hoj utan på hojdelar... Skulle hjälpa en att kränga på däck på nya fälgar till helgens körningar... Slant me däcksjärnet å körde i handen mot bromsskivan, å höll på att skära av mig lillfingret... Tur att de va ben i fingret, annars hade fingret varit kortare... Nya Brakking skivor är kniv vassa... Ljuger inte, de går att skära papper å snöre me dom...

Ett varningens finger till alla... Akta er för vassa bromsskivor... Jag har lärt mig de iaf....

Comment

Originally posted by JPT View Post
                      Ska mig ganska mycke i torsdags, men va inte med hoj utan på hojdelar... Skulle hjälpa en att kränga på däck på nya fälgar till helgens körningar... Slant me däcksjärnet å körde i handen mot bromsskivan, å höll på att skära av mig lillfingret... Tur att de va ben i fingret, annars hade fingret varit kortare... Nya Brakking skivor är kniv vassa... Ljuger inte, de går att skära papper å snöre me dom...

Ett varningens finger till alla... Akta er för vassa bromsskivor... Jag har lärt mig de iaf....
                      Amen broder!
                      chasp.se

Comment

.....
                        Last edited by Trailrider; 09-08-2014, 06:08 PM.

Comment

Jag har hört att just brott på båtbenet hos vuxna kan bli hyfsat långdragna historier. Svårt att läka osv. Min son fick just en sådan skada när han var 15 år och fick gipsas två gånger a tre veckor. Själv märker jag att minsta lilla skada tar evigheter att läka (Jag är 55 år). Hade en lätt fotskada (ett ben i foten såg helt sjukt ut) och det tog ca 14 mån innan det hade läkt ut , precis som expertisen sagt. Så ta det lugnt därute om du har åldern emot dig.

Comment

Båtbenet tog 11 veckor för mig att läka var väl 27-28 när det begav sig!

Comment

Som många andra här så har man skadat korsbandet och trots att det har gått en massa år så gör sig skadan påmind när jag gör vissa rörelser, då kan det sträcka till och jag känner obehag.

Comment

Lyckades att bryta hälen i sommar! Landade fel efter ett hopp och skadan var ett faktum. Operation med titanskruv och band håller hälen på plats! Nu tre månader senare går jag rätt bra ändå. Har haft tur. Är det fler i detta forum som har liknande skada? // Stannum

Comment

Working...
                                X