Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilka skador har ni dragit på er?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hej,
    Jag ligger med min vänstra fot i högläge efter en vurpa för två helger sedan. Foten är bruten på tre ställen och doktorn har ordinerat gips i 6 veckor och sedan får jag inte stöda på foten alls på ytterligare 6-8 veckor. Längtar tillslag sitter på hojen igen...

Comment

Jaha. då får man väll tyvärr skriva in sig här också då. Fick gashäng på en raka och klotade. Lyckades ta mig själv till bilen i depån och la mig på släpet men där hade jag tuppat av ca 20min innan jag kvickna till igen, "kände mig rätt ok fast tummen e nog stukad" hade lite dåligt minne av vad som hade hänt igentligen, Lastade hojen och körde själv till akuten för att kolla upp den iaf. Blev inlagd hela natten med stödkrage och uppkopplad på ekg. sem en massa röntgen. Tummens ledband slets loss med sitt fäste i benet så det ska opereras på måndag, i övrigt klarade jag mig med mycket värk i kroppen.

Comment

Originally posted by JohanCarlsson View Post
        Jaha. då får man väll tyvärr skriva in sig här också då. Fick gashäng på en raka och klotade. Lyckades ta mig själv till bilen i depån och la mig på släpet men där hade jag tuppat av ca 20min innan jag kvickna till igen, "kände mig rätt ok fast tummen e nog stukad" hade lite dåligt minne av vad som hade hänt igentligen, Lastade hojen och körde själv till akuten för att kolla upp den iaf. Blev inlagd hela natten med stödkrage och uppkopplad på ekg. sem en massa röntgen. Tummens ledband slets loss med sitt fäste i benet så det ska opereras på måndag, i övrigt klarade jag mig med mycket värk i kroppen.
        Du får se det såhär att det var tur det hände på en raka. Hur länge blir du borta ifrån hojen?

Comment

Får se efter op. men dom sa ca 6 veckor i gips, sen får jag se hur jag ska göra med hojen. om jag ska lämna in den så någon verkstad får kolla på den eller om jag skruvar själv.
          men jag vill nog va ganska säker på att inte få gashäng igen iaf, för det gör ont.
          Bara en jävla tur att jag var ensam vid det partit på banan när det hände.

Comment

Originally posted by Martin Eves View Post
            Röntgen!

Röntgen gjordes i nov. Man konstaterade en skada på ett ben på insidan av foten, strax nedanför ankel som håller ett ledband. Man gör normalt inget åt detta...självläker enl expertisen. Nu har det självläkt i ett halvår och jag har fortfarande värk och har svårt att gå normalt. Sjukgymnastik säger läkaren!!
            Vette tusan om jag skall gå tillbaka till dessa kvacksalvare och bli förbannad ännu en gång. Tips?

Comment

slet loss ledband i axeln då jag drog den ur led, fick gå med det i ett år med en massa sjukgymnastik och att den gjick ur led när man sov på nätterna, de enda de sa va att man behövde träna upp musklerna ;)
              fick endå en operation tillslut så man kan ju verkligen undra va de håller på med när de säger saker, har i dag nersatt känsel i armen efter att den hoppat isär så mycket.
              Det som inte dödar det härdar :)

Comment

Brutna revben
                Brutet nyckelben
                Blödning i en lunga
                Avsliten sena i tummen (klassikern)
                Hjärnskakning/ar

Comment

Välte en gång med min forna XR250 och fick lera på jackan....

Comment

Originally posted by Fjulle View Post
                    Röntgen gjordes i nov. Man konstaterade en skada på ett ben på insidan av foten, strax nedanför ankel som håller ett ledband. Man gör normalt inget åt detta...självläker enl expertisen. Nu har det självläkt i ett halvår och jag har fortfarande värk och har svårt att gå normalt. Sjukgymnastik säger läkaren!!
                    Vette tusan om jag skall gå tillbaka till dessa kvacksalvare och bli förbannad ännu en gång. Tips?
                    Låter rimligt och ledbandsskador behandlas konservativt.
                    Det tar ibland minst 1 år innan skadorna läker ut, viktigt att hålla igång under processen.

Fötter svårt att diagnosticera exakt med bara en vanlig rtg, CT ger mer info men inte säkert om det leder till något vettigt.
                    I drive because i enjoy it.

Comment

Originally posted by Martin Eves View Post
                      Låter rimligt och ledbandsskador behandlas konservativt.
                      Det tar ibland minst 1 år innan skadorna läker ut, viktigt att hålla igång under processen.

Fötter svårt att diagnosticera exakt med bara en vanlig rtg, CT ger mer info men inte säkert om det leder till något vettigt.

Får helt plötsligt för mig att du vet vad du pratar om...ortoped? Men kan verkligen sjukgymnastik påskynda läkningen?
                      Det är ju trots allt en konstaterad skada på ett ben. Smärtan står jag ut med, men det är hyfsat irriterande att inte kunna gå normalt.

Comment

Originally posted by Fjulle View Post
                        Får helt plötsligt för mig att du vet vad du pratar om...ortoped? Men kan verkligen sjukgymnastik påskynda läkningen?
                        Det är ju trots allt en konstaterad skada på ett ben. Smärtan står jag ut med, men det är hyfsat irriterande att inte kunna gå normalt.
                        Definitivt påskyndar det läkningen, träningen stimulerar med tillväxtfaktorer och ökad cirkulation till bättre och starkare stödjevävnad i slutändan. Detta funkar för det mesta.
                        Detta gäller efter skador och operationer, alltid en balans mellan tillåta rörlighet och få det att läka fast.
                        Tyvärr lever jag inte som jag lär alltid. :)

Comment

Tjena, jag skadade handleden för ca 4 veckor sen, inget brutet men har fortfarande riktigt ont om jag böjjer eller belastar handen någon som har en aning?

Att göra "drag övningar" är helt smärtfritt men tryck fungerar inte alls eller grejjer där handleden böjjs.

Comment

Hej
                            körde omkull på östra open för snart 3 veckor sen. Nyckelbenet av med operation som följd.
                            För att göra det extra kul var det självklart höger arm...
                            Sjukskriven 6 veckor. Under denna tid får jag inte belasta armen något alls. Därefter är det rehab som gäller.

Hoppas man är tillbaka till maj, då träningsläger med Anders Eriksson är inbokat.

Jacob
                            Attached Files

Comment

Originally posted by MADx View Post
                              Tjena, jag skadade handleden för ca 4 veckor sen, inget brutet men har fortfarande riktigt ont om jag böjjer eller belastar handen någon som har en aning?

Att göra "drag övningar" är helt smärtfritt men tryck fungerar inte alls eller grejjer där handleden böjjs.
                              En klassiker är båtbensfrakturer, lätt att missa och syns inte alltid på rtg direkt.

Symtomet är att man har ont och ömmande i den sk "snusgropen" fossa tabatiere.
                              Rtg är det som gäller om man inte blir bra spontant.
                              Är det positivt är det gips i 6-8v annars kan det vara lig skador i handleden alt "vanliga" handledsfrakturer.

Comment

Ac leden i axeln skadades i oktober, kört sjukgymnastik 4 gånger i veckan och det kändes rätt bra i axeln.
                                Bröt skenbenet och fick en spricka upp i benet och en spricka i foten i söndags, hoppat på kryckor sen dess och axeln känns kass igen.
                                Kört cirka 14 månader, är snart 30 så får säga att det är åldern som gjort mig klen :P

Comment

Working...
                                X