Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilka skador har ni dragit på er?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by MC Doktorn View Post
    Bröt 5 ben i fötterna , fick ett jätteblåmäke på ryggen och slog axeln urled och fick en hjärnskakning efter en manlig highsider på Anderstorps motorbana för 2 år sen på en Yamaha R1. Jag vaknade upp krypande på banan och såg min laptimer med fet text visade fastest lap på 1.44 något och jag log men när jag skulle kliva upp kändes mina fötter som fotbollar.

Det roligaste va att jag var Ban Dr på samma event och alla undrade var han var .

När jag skaffade skogsmoppen var det ett sätt att trappa ner ...
    hahahaa

Det mest unika jag gjort var nog att flyga raklång med huvudet före in i ett lifthus när jag åkte skidor.
    Allt som allt blev jag 2-3 centimeter kortare och fick vila ett tag

Igår åkte jag av crossbanan och plöjde ner ett staket
    Fick skevt hjul, snevridna gaffelkronor och själv åkte jag in i en stople, som tur var skadades ingen lite tur hade jag allt!
    http://www.youtube.com/user/Jakob70cc

Comment

Jag har lyckats med ett par goingar... :p

Bröt skenbenet och vadbenet en gång när jag körde enduro, körde ner i ett djupt spår och halkade av fotpinnarna. Så med vänster benet framför fotpinnen krokade jag i foten i en stenjävel och bröt benet bakåt, liksom runt fotpinnen precis vid stövelkanten. Fick köra ståendes på högerfoten den sista kilometern in i depån, när jag väl kommit fram så svimmade jag för det gjorde förbannat ont.

OCh senast nu, för lite drygt en månad sedan, fick jag gashäng på kawwan och hoppade utför en brant slänt på en crossbana. For uppskattningsvis 15-20 meter långt och 6-8 meter ner. Landade ståendes på fotpinnarna och trodde att knäna skulle ta smällen, men de klarade sig, istället hoppade höftkulan ur led så vänster lårben åkte upp 6cm i skinkan på mig. Kunde fått ett extra rövhål där men hade tur :p Det var ingen annan på banan som såg att jag for ut i spenaten så jag försökte kräla mig intill bankanten så att någon skulle hitta mig, men det tog tid för benet pekade liksom rakt bak och utåt
      Ambulans tur på det och ett gäng operationer samma kväll, totalt låg jag på operations bordet 6 timmar den helgen.
      Rullstol, kryckor och 5 månader rehab sen så kan jag åka igen, längtar som ...
      Eventuellt ska jag få nya ligament in opererade för att mina gamla funkar inte riktigt som de ska när de vart så uttöjda :(

Comment

Körde in i en tall förra året, bröt vänster nyckelben på 2 ställen o leden hoppade ur led. Hjärnskakning. o en mörbultad överkropp. var uppe på hojen igen efter 1½ månad. Men i LUGN fart.
        Honda CRF450R -11
        Honda CRF450R -09
        KTM 250 SX -05
        Suzuki 250 RM -03
        Suzuki 250 RMZ -05
        Yamaha 80 YZ -92
        Yamaha PV 80 -95
        Yamaha PV 50 -92

Comment

Swe-mx: Helt klart manlig skada. Behövs rejält med våld för att höftleden ska hoppas ur led då den är kroppens starkaste led...

Slog runt på bakhjulet i 80 knutar för 10 dagar sen. Vänster skenben gick av nere vid fotknölen. En skruv och gips i 6 veckor så är man nog på benen igen.

Två år sen. Även denna gång på bakhjulet. Alla skydd på dock iklädd badbyxor. Slår över i 60 på asfalt och landar så klart på skitan och glider tills det tog stop.
          Blir en operation för att ta bort asfalt ur skinnet som enligt läkaren "tatuerats" in i röven. Hade med andra ord vare betydligt mörkare i hyn i ändalykten om det inte gjorts.

Och sen det som de flesta enduro- och crossåkare råkat ut för: stukade fötter, blåslagen, ett par stygn i ansiktet men det är sånt som hör till sporten

Rock on

Comment

Drog en rejäl vurpa i söndags med hojen när man var ute å körde tillsammans med brorsan... Då jag inte alls minns hur olyckan gått till så har man fått höra av bror att man kört ner i en grop med fet rotjävel och hojen kastat av mig framåt och hojen upp i luften xx antal varv och endast tagit bakfälg till skada som tur då...
            Låg på sjukhuset i 3 dagar och fick hjärnskakning, inre blödning på mjälte, spricka i höger hand och värk i vänster axel... Nu knapras de tabletter och ingen körning på minst en månad *snyft* Och snart in återigen på sjukhus för undersökning!!!

Comment

skulle hoppa uppför backe i sandtag o se om man kunde hoppa upp för hela o var då tvungen att ta fart en bit bort (Från uppfart till topp minst 20-25 meter så behövdes lite fart) o för att få upp hastighet då även hoppa dike på 2-3 meter vilket brukar vara en barnlek om man har rätt hastighet o lutar sig lite bakåt.Var lite folk på en fotbollsplan i närheten som ville titta så självklart skulle man "styla" o slog i 5an fullgas med ktm 250 2-takt för sisådär 3 år sedan.Problemet var att där jag brukade åasera diket var det sådär 2 max 3 meter långt men för att få så rak väg som möjligt så valde jag att passera det lite till vänster.Det skulle jag då inte ha gjort för folk gillade inte att man korsade fotbollsplanen för att köra så just där jag hoppade var diket 10-12 meter vilket resulterade i att ja smällde i framhjulet i kanten på andra sidan o känner hur jag flyger över styret.Vaknade upp efter ett tag efter o försöker ställa mig o känner att jag inte får nån luft.i vanliga fall när man klappat i så man tappar andan så brukar det ju ta en kort stund men jag stod o kippade i säkert 5 minuter innen det går över.

Försöker sen ställa mig rakt men det går inte.utan känns som att man får en stöt genom hela ryggen hela tiden.Vänder mig om o ser att hojjen ligger uppochner ca 30 meter bort o tänker lixom att fyfan,hur kunde jag överleva det här.Tittar runt o ser att ingen av dom jag åkte med är i närheten så det är bara att börja gå mot fotbollsplanen för att larma på hjälp.kommer fram dit o ungarna som spelar boll bara skriker o springer o känner då hur jag e blöt i hela ansiktet av allt blod som kommit av att hakskydd o skärm var knäckt o delar skurit mig i nyllet samtidigt som näsan var helt körd.

Hur som haver det hela resulterade i att jag åkte på kotkompression som heter duga o 4 knäckta revben o sabbad näsa o hjärnskakning.vart sängliggande en månad då jag hade så djävulskt ont så jag knappt kunde gå o pissa o det tog 5 månader innan jag gick rakt igen.Kul att se hur mkt skydd står ball för iaf då hjälmen bara var att kasta,glasögonen var sönderslitna o utan glas,ena armbågsskyddet knäckt o båda knäskydden + diverse spännen på ena stöveln som slets av på nåt vänster.märkligt nog så klarade sig hojjen förutom bakramen som blev lite sne när hojjen landade upp och ner.stod på styre o bakram märkligt nog.

utöver det så har jag slagit sönder både hojjar,skydd o mig själv genom åren.men detta var klart det värsta..

tyvärr sånt som kan hända men jag har åkt i 14-15 år sen jag var hyffsat liten å tänker inte sluta för det.gick dock över till enduro som e lite lugnare hehe=)..
              Last edited by fyllehunden; 08-21-2010, 01:17 AM. Reason: felstavningar
              https://forum.soe.se/showthread.php?t=31446

"vem totalvinner ggn 2007!?"

Comment

Foten runt

På den här tråden är man i gott sällskap. Min story ligger här: http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic.php?f=1&t=1363
                KTM 690 Enduro R Adventure
                BMW R1200GS
                Husaberg FE 570
                KTM EXC 500

Comment

Endast ett brutet nyckelben, och ett par styckna hjärnskakningar men detta är ju standard.
                  Men är svin, vilken tur att kvinnor är djurvänner

Comment

Ja denna tråden var bra att skrämma oss nybörjare med, å det till och med innan vi köpt hojen Ja som är 45 år, kommer väl att avlida vid första bästa smäll. Visserlige går jag på kryckor just nu efter en fin vurpa på min Customhoj, och det överlevde jag i alla fall.

Kanske tur man e gammal, då går det kanske desto lugnare i spåret?

Comment

Hittills har jag hunnit bryta handleden efter 3 veckors körande. Operation och metallplatta inopererad + skruv i båtbenet så är jag väll tillbaka på hojen efter nyår nån gång.

Comment

Har kört cross och enduro sen 2000 och klarat mig rätt bra.
                        Första året man körde i skogen och var rädd om den dyra hojen körde jag på ett träd, i ren instinkt kastade jag undan maskinen och träffade trädet med bröstet... ugh.
                        Facitpå 10 år är brutna revben 2 ggr, mellanhandsben 1 ggr, lillfinger 2 ggr nyckelben 2 ggr och nu i sommar stukade jag båda fötterna + bröt den ena när jag överhoppade ett platåhopp... Kryckor i 6 veckor..
                        2-stroke für alle

1996 RM80
                        2007 RM250
                        2005 RM500

Comment

Fick 4 st gashäng på min exc300, det sista skedde på en crossbana. Jag trodde gashängsproblemen var fixade men ville prova på en bred bana utan träd för säkerhets skull. Gick hur bra somhelst och hornen började växa ut...

I slutet av en raka var gashänget ett faktum och jag landade tillsammans med hojen ca 25 meter utanför banan med totalkrossad handled och brutet vadben. Kravlade mig fram till hojen och stängde den eftersom den fortfarande var på fullgas. Gick sedan de ca 300 meterna till klubbhuset och ringde en kompis som körde mig till akuten. Detta var den sista juni 2010. Först nu kan jag börja köra ordentligt. Handleden krävde en stor operation med metallplatta och allt.

Exc 300-09 var nästan ny och ktm hittade inga fel på den, bestämde mig för att byta ut förgasaren och sedan dess har den gått perfekt.

Gashäng är inget kul..

Comment

10 juni förra året var jag o polaren ute grus på Hökensås, med ett underbart väder! Hittade ett nytt spår som var brett som ett motionspår med ganska grovt grus på! underbar väg!!! Tempot var av mig ganska uppskruvat

Kommer över ett vasst krön i ca 80km/t och hinner i luften konstatera att landningen kommer bli "knölig" då det var en serpentin där....

Nåväl landade gjorde jag! Föll ikull på vänster sida i den lösa sanden o klappade vänster axel i en STUBBE!!! gissa om det tog stopp!!!!

Fick hjälpa av polarna o resa hojjen. o haltade bort till skuggan!
                            Vänster arm var helt lealös, men jag trodde att det var nog ingen fara!

Startade sen hojen, o insåg nog när jag inte kunde dra in kopplingen att ngt är nog fel....vi lyckades iallafall ta oss tillbaka till Habo, o sen blev det det akuten...

Röntgen visade att ledkulan var kluven i 2 bitar!!!

Nu i jan -11 börjar den bli ok, så man e duktigt sugen på att köra nu...
                            -one of the choosen few!

Comment

Inte dragit på mig något alvarligare änn en sträckning i benet på crossen, brosan lyckades köra in i mig engång men jag klara mig bra han fick axeln urled+ny bromsskiva.
                              Därimot är söndertrimmad ciao moppe helt livsfarliga, slog över 2-3 gånger då man åkte på bakhjulet, kom försnabbt in i en kruva engång fick foten under pedalen och snurra runt på asfalten en stund, blev helt grogi två bilar stanna och en familj sprang ur sitt hus för att hjälpa mig pedalen gick av och jag kunde knappt gå. Skönt att man inte åker moppe längre Jävlig oskönt att ramla på asfalt, sand är skönare.
                              Last edited by Lewis; 01-10-2011, 12:45 AM. Reason: .
                              2takt!

Comment

Inte en enda som jag hamnat på sjukan för, men en incident som kunde slutat illa.

Körde en RM125 eller nåt liknande i 12-13 års åldern efter en skogsväg (kunder inte köra på gatan direkt) och fick lerplaning. Stor jäkla pöl och jag vurpar naturligtvis, flyger som en vante in i skogen. Det som är kul, som gör att jag kommer ihåg detta är att när jag kvicknar till så kollar jag status - allt ok, men det sticker upp en klen stubbe mellan bröstet och armen. Än värre den är inte kapad med röjsåg utan med yxa eller kniv, spetsig som...

Kunde slutat riktigt illa, den hade lätt spetsat armen eller bålen. 40 cm åt ena hållet så hade jag varit borta för evigt.

Lär man sig nåt? nja, nä... Men den händelsen sitter i alla fall fast. Och MC:n klarade sig åxå.
                                Går det inte med våld så har du använt för lite, mektips nr1
                                Gick det sönder av mektips nr 1 så var det ju redan trasigt.

Comment

Working...
                                X