Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoppa långt istället för högt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hoppa långt istället för högt

Ibland när jag hoppar upplever jag det som större delen av kraften framåt går åt till att skjuta upp mig på höjden, samtidigt som farten framåt snabbt minskar. Framförallt i längre platåhopp.

Finns det någon speciell teknik för att undvika detta? Inför hopp försöker jag hålla jämn gas utan något speciellt gaspådrag precis vid hoppet.

Ska man komprimera bakfjädringen före hopp?
    -- "all u gotta do is hld it wide open on those jumps... i see it on tv everytime..."

(saxat från http://fmck.malmo.just.nu/)

Hoppa långt
    Varför? - för att undvika nästa hinder t ex ett lerhål. Om man bortser från luftmotståndet kommer något man slänger iväg längst om man kastar iväg det i 45graders vinkel. Med luftmotstånd blir kastet längst med något lägre vinkel. Detta betyder att för att hoppa långt måste man hoppa ganska högt, och oftast med högre utångsvinkel än rampen själv skulle ge. Igen använder vi fjädringen och kroppsvikten, men denna gång alltså för att höja vinkeln.

Ju fortare dessto bättre naturligtvis om du vill hoppa långt, så se till att ha en (högre) växel i som ger dig jämn acceleration hela vägen genom uthoppet.
    Försök att träffa rampen med ihoptryckt fjädring, dvs häv dig upp och sedan tryck ner mot fotpinnarna så hårt det går precis innan rampen. Timing är allt. Håll emot stumt med benen när det bär av uppför rampen.
    När du lämnar rampen lutar du dig så långt bak som möjligt för att därmed hålla bakfjädringen ihoptyckt och framändan högt. Missar du detta kommer du att landa på framhjulet.
    Fjädringen ihoptyckt betyder att cykeln påverkas mer av impulsen från rampen (bottnad fjädring vore bäst men obekvämt), att resa sig upp och hålla emot med benen betyder att din kropp påverkas maximalt av de uppåtriktade krafterna och kanske har en ännu högre vinkel än cyklen precis i uthoppet. Tillsammans ger detta en högre, och därmed längre, bana än vad det annars skulle blivit.
    Tre brutna revben...hittills.
    Ja, nu två till. Fem totalt alltså. Hjärnan verkar ju funka i alla fall.

Comment

Om du brukar hoppa högt vid hopp och vill sänka höjden utan att korta längden så ska du antingen använda benen vid uthoppet för att ta emot fjädringens "uppkraft" eller så kan du lära dig att "scrubba".

Om du är nybörjare så göra det förstnämnda, lite mer invecklat så när du lämnar hoppet så ska du böja på benen så att kroppen kommer närmare hojen och du tar upp hojen upp fjädring.

Om du däremot är ganska rutinerad crossåkare så ska du lära dig att "scrubba" detta är en ganska svår teknik. När du nästan lämnat upp hoppet så vinklar du styret och hojen så att fjädringens kraft som vill trycka hojen upp nu trycker hojen åt sidan eller uteblir vilket resulterar i ett hopp som blir flackare och som du kan ha högre ingångsfart till vilket jag tror du är ute efter.

Här är en länk till "scrubbarnas" guru James "Bubba scrubb" Stewart.

http://www.transworldmotocross.com/m...030379,00.html

Allt under 477 cc är fjolligt!

Comment

när folk whippar med hojjen i hoppen så viker man ner crossen precis innan kicken och fjädringen slåt ut i luften, istället för på kicken och det gör att man flyger jäms med hoppet hela vägen istället för att fjädringen slår ut rakt under dej och trycker upp dej x-tra mycket i luften.

detta är iallafall vad jag har fått höra

möjligt att nån annan har skrivit samma sak men jag har inte läst igenom

Comment

Originally posted by JP View Post
          Ibland när jag hoppar upplever jag det som större delen av kraften framåt går åt till att skjuta upp mig på höjden, samtidigt som farten framåt snabbt minskar. Framförallt i längre platåhopp.

Finns det någon speciell teknik för att undvika detta? Inför hopp försöker jag hålla jämn gas utan något speciellt gaspådrag precis vid hoppet.

Ska man komprimera bakfjädringen före hopp?
          Lite sent svar men det låter som att det i ditt fall antagligen beror det på hur långt fram på hojen du står. Med kroppen längre fram hoppar man lite längre och lägre och med kroppen längre bak, tvärtom lite högre och kortare.

För att komplettera listan på hopptekniker som redan nämnts så har vi ingen nämnt seat bounce dvs man sitter ner på hojen i rampen och då sätter sig fjädringen hårdare så att man "skjuts iväg" både högre och längre. Risken med tekniken är att man har sämre kontroll på hojen när man sitter ner och får då även lättare kast på hojen.

En annan teknik för att hoppa kortare är att stå högt när man närmar sig rampen och sedan svälja hoppet genom att dra in hojen mot sig i rampen så att man därigenom hoppar kortare och lägre.

Comment

denna fick jag i julklapp och i den beskriver de med bilder och text olika hopp kurv start och andra tekniker, rekomenderas varmt..

http://www.amazon.com/Dirt-Riders-Mo...pd_sim_b_njs_2
            -----------------------------------
            jag och stavning är som olja och vatten....

live slow and die old

Evolution stops when stupidity is no longer fatal.

If it isnt broken, take it apart to find out why not

Comment

Gå in på www.johancarlsson.com och fråga han hur han gör, jag har för mig att man ska ha full gas in i hoppet och slå av när man går upp i det, men han kan ju det där så fråga bara. mvh
              Last edited by Kärsta Carlsson; 03-01-2009, 03:43 PM. Reason: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
              Kärsta Carlsson

Comment

det har jag lärt mig att om man slår av på gasen precis i hoppets slut så kommer du inte få bakdämparen komprimeras lite mkt och du flyger närmare marken och kan ha en högre hastighet!!

de märker ja ju själv när man hoppar, att slå av på gasen så kommer du nöärmare marken, men åhandra sidan så kommer cykeln vilja rotera framåt, så man landar på framhjulet, ioch då är det bra om man gasar lite i luften så de ger sig!

mvh
                smaken är som baken

Comment

Prova inte ledade fotpinnar som finns nu, dom är inte bra när man ska styra hojen i luften och det blir lätt en redig vurp + att man får ont i vrister och fötter mm vid hårda landningar. Helt sjuk känsla det blir med dom.
                  Kärsta Carlsson

Comment

Working...
                  X