Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klen i armarna på Banan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Klen i armarna på Banan!

    Tjena, tjena!

    Jag har nyss flyttat upp en klass till 125cc klassen. Det är superkul och köra men det är bara ett problem, jag blir så jäkla trött i armarna (från armbågen och ner till handen) när jag kör.

    Är det ett vanligt fel eller?

    Om det bara beror på att jag är lite klen i armarna, finns det nå bra sätt att träna upp dom (förutom att köra)?

    Tacksam för svar /MVH Patrik (Husqvarna Rider)

    #2
    Du håller för hårt i styret. Sträck ut benen, böj kroppen vid bålen, och kläm åt ordentligt med knäna på sadeln. När du hittat rätt körställning ska du kunna åka runt på banan med vänster hand på ryggen.

    Comment


      #3
      Ok, men det är kanske för att jag inte är van vid draget! För om jag släpper styret mer då kommer jag att flyga av den när jag gasar! Den har ändå 50 hästar!

      Men finns det inget sätt att träna upp underarmarna med?

      Comment


        #4
        Hoho, 50 hästar? Ska vara i någon drömvärld det.

        Kör mer, det är receptet. Du SKA hålla i dig med benen, inte med händerna, spelar ingen roll om du så kör en CR 500 med 65 hästar.
        Vit KTM FE 350 2019
        ----------------------------
        KTM 350 EXC-F Six Days 2014
        KTM 300 EXC Six Days 2013
        KTM 450 EXC-R 2008
        Suzuki 450 RM-Z 2008
        KTM 450 EXC-R 2008
        KTM 250 SX/F 2007
        KTM 450 EXC-R Factory 2007
        KTM 450 EXC-R 2006
        KTM 250 EXC 2004
        KTM 250 EXC 2000
        KTM 200 EXC 2000

        Comment


          #5
          Får ont i underarmarna lite i början till varje säsong, som tidigare sagt så handlar det om teknik även om man givetvis behöver flås och lite krut i underarmarna.

          50 hästar kanske var å ta i men runt 45 kanske :) de hade jag i min tidigare pärla
          ----------------------------------------
          KTM SXF 450 -15
          Kawasaki KX 450 -08 *2

          KTM EXC 450 SIX DAYS - 13 *Såld*
          Husaberg FE450 - 09 *Såld*
          Kawasaki KX250F - 07 *Såld*
          Honda CR125 - 05 *Såld*
          Honda CR125 - 98 *såld*
          Suzuki RM125 - 96 *Såld*

          Comment


            #6
            Husqvarna har en av de vassare 125:orna och dom ligger runt 37 hk på bakhjulet. Men nog om det.

            Position är de viktigaste och att våga slappna av.
            Men de är klart att de är bra att träna underarmar också. Kör mycket på rodd maskin, det funka iaf. för mig=)

            Comment


              #7
              Det är en sm-förare som kört den tidigare och fått den fabrikstrimad. Hojen är upptrimad från delar av feracatti eller nått sånt. Hans som jag köpte sa ungefär 50 hästar, han avrundade väl! Är väl på ungeför 47-48 hästar! Va väl inte SÅ exakt, men men, Shit in that!

              Någon som vet något träningsredskap? För underarmarna?

              Comment


                #8
                Originally posted by Husqvarna Rider View Post

                Någon som vet något träningsredskap? För underarmarna?
                Ja, du äger det redan, kallas för motocrosscykel :)
                Vit KTM FE 350 2019
                ----------------------------
                KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                KTM 300 EXC Six Days 2013
                KTM 450 EXC-R 2008
                Suzuki 450 RM-Z 2008
                KTM 450 EXC-R 2008
                KTM 250 SX/F 2007
                KTM 450 EXC-R Factory 2007
                KTM 450 EXC-R 2006
                KTM 250 EXC 2004
                KTM 250 EXC 2000
                KTM 200 EXC 2000

                Comment


                  #9
                  Tror du ska passa dig för att träna underarmarna med en massa "nypihop" apparater, det kan snarare bli sämre om du får för mycket muskler, så kallat kompartmensyndrom.
                  Nyckeln till framgång är att åka mycket hoj och träna på grundteknik så att du kan åka avslappnat. Det har inte så speciellt mycket med hur mycket effekt hojen har...
                  Kolla även över fjädringen, är den körd av en väldigt duktig förare innan så är troligen fjädringen inställd för en duktig förare också. Du kan troligen ha mjukare inställning för att den ska fungera för din troligtvis långsammare körstil. Är den för hård slår det och blir oroligt = du håller i onödigt hårt.
                  KTM EXC 250F -10 "såld"
                  Husqvarna WR 300 -09 *såld*
                  Husqvarna TE 250 -08 *såld*
                  KTM 450 EXC *såld*
                  KTM 525 MXC *såld*

                  Comment


                    #10
                    Inte för att vara den som e den,men cirkulerar det inte väldigt många "fabrikstrimmade" hojjar ute på marknaden?
                    Hur många hojjar har fabrikerna "trimmat" och släppt ut på marknaden egentligen?

                    Comment


                      #11
                      Du är den av rätt anledning iallafall Ivil, jag blir förvånad själv över hur många som har fabrikstrimmad ;O
                      Vit KTM FE 350 2019
                      ----------------------------
                      KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                      KTM 300 EXC Six Days 2013
                      KTM 450 EXC-R 2008
                      Suzuki 450 RM-Z 2008
                      KTM 450 EXC-R 2008
                      KTM 250 SX/F 2007
                      KTM 450 EXC-R Factory 2007
                      KTM 450 EXC-R 2006
                      KTM 250 EXC 2004
                      KTM 250 EXC 2000
                      KTM 200 EXC 2000

                      Comment


                        #12
                        Som föregående har skrivit så måste du lära dig att stå mycket och pressa hojen hålla ihop hojen med och mindre med armarna, men det är inte alltid så lätt att bli av med "arm pump" så här kommer några tips som funkar för mig.

                        Prova att värma upp underarmarna (för jag antar att det är underarmarna du menar och inte biceps/triceps) innan du kör genom att antingen ha med dig en "underarms tränings apparat" eller så kan du pressa ihop knytnävarna tills du känner att dom börjar bli upp pumpade.

                        För om du anstränger underarmarna så att dom fylls med mjölksyra innan du börjar köra så kommer det vara lättare för musklerna att forsla bort mjölksyran när du väll kör.

                        Om detta inte funkar så kan du när det börjar krampa i underarmarna stanna till vid sidan av banan (om det är träning) och stretcha med hjälp av styret. Stretcha båda sidor av underarmarna sedan så kan du skaka dom lite sedan är det bara att tuta och köra.

                        Du kan även träna underarmarna genom att sitta på en träningsbänk och ha en hantel på 5-15 kg (beroende på hur stark du är) i var sin hand. Sedan roterar du hantlarna som om du håller ett styre fast med armarna rakt ner. Nu ska du liksom vagga hantlarna upp och ner som om du gasar med bägge händerna repetera 20 ggr

                        Efter det så vinklar du in hantlarna mot kroppen och släpper ner dom till fingrarna och sedan drar du upp dom med kraft 20 ggr.

                        Sedan så vinklar du fram hantlarna igen som i första övningen, nu ska du liksom skaka hanteln med ett fast grep från sida till sida 20 ggr.

                        Dessa övningar gör du i en följd så ett set (omgång) blir 20+20+20, du gör 5 set varje gång 2-3 gånger i veckan. Men denna övning är inte till för att du ska få karl-alfred underarmar utan till att förbättra musklernas förmåga att forsla bort mjölksyra, så om välj en tyngd som gör att du utför ett set utan att bli helt slut i armarna.

                        Hoppas detta hjälper! : )
                        __________________

                        Allt under 477 cc är fjolligt!

                        Comment


                          #13
                          det där väl ett ganska välkänt fenomen d där med arm pump.
                          Blev av med mitt genom att nöta vidare o jobba med benen,
                          Går otroligt mkt fortare när man fått in tekniken :) är ju en ren reflex att knipa tag i styret & spänna armarna när det bär iväg. Övning ger färdighet =)

                          Comment

                          Working...
                          X