jag håller förhårt i handtagen när jag kör vilket resulterar i att jag får kramp i underarmarna.. så finns det något man kan sätta på handtagen eller något annat man kan göra så man inte håller så hårt?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Håller för hårt i styret
Collapse
X
-
Kör "nån jävla moppegrej"! lol
(™Geggamoja)
http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s
Comment
-
Om styret är felinställt så är det lätt att få kramp. Prova olika vinklar.
Träna, träna, träna. Ju säkrare man känner sig desto lösare håller man :D
/Simon - Som bara kniper med benen när han är pinkenödig."Ja, ramlar han av så sitter han ju inte på cyklen. Det är nästan lögn i fan att köra då." - Sudden
Comment
-
Träna dina underarmar i kombination med knäknipandet och att du försöker ändra tyngdpunkten när du kör så att du inte "hänger" i styret vid gaspådrag, i backar eller när du tex måste rycka i hojen.
Anpassa reglagen oxå så att du slipper få en konstig vinkel på handlederna när du står tillexempel.
Ett bra sätt att träna underarmarna på är med en såndära handleds fjäder eller en sådandära Gyroboll.
Stanna ofta och stretcha ut handleder och armar när du börjar känna av underarmarna lite.... Fortsätt sedan köra, stanna till lite.. osv..."Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."
Comment
-
Håller med om att styret kan inverka väldigt mycket också.
Personligen körde jag länge med dylika krampkänslor i armarna(och testade att vinkla hit och dit utan resultat), men när jag köpte en rakt och brett styre försvann all tendens till detta helt och hållet på ett styrbyte -så man kan ju testa lite olika styren också om man får tillfälle.
Tyvärr är ju raka och breda styren ganska ovanliga och måste oftast specialbeställas -se tidigare trådar om styren. Olicka styren passar olika personer (tänkt på att ha rätt höjd också).
Även för hård eller mjuk fjädring kan resultera i armkrämpor.
Det finns en del skrivet om prolbemet på forumet.Kör "nån jävla moppegrej"! lol
(™Geggamoja)
http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s
Comment
-
Originally posted by Henderson View PostMina fingrar låser sig runt gashandtaget, hehe lite snuskigt ibland. och har ingen aning om vad jag gör för fel :S
Försök att tänka på att slappna av och knipa med knäna,kolla även din fjädring så att den är hyffsat inställd.
Comment
-
Originally posted by danne65 View PostHehe samma här,men känns bättre nu när jag har några timmar på hojen.
Försök att tänka på att slappna av och knipa med knäna,kolla även din fjädring så att den är hyffsat inställd.
Fjädringen är inställd för en person för 80kg, jag väger 75. Gör det mycket?AFTER NO FEAR ITS OH SHIT !
Comment
-
Originally posted by Henderson View PostNu har jag inte kört så mycket. Men det börja efter att jag satte ett skithandtag från biltema. det var mycket tjockare än de som var på innan. kan de ha något att göra med de ?
Fjädringen är inställd för en person för 80kg, jag väger 75. Gör det mycket?
En lite styv fjädring är i sig inte nåt broblem som ska ge kramp om du bara ställt kompression och dämpning rätt efter dig och den bana du kör på. Jag personligen föredrar att ha lite styvare fjädring än "normalt" och det funkar.
Comment
-
Originally posted by Henderson View PostMina fingrar låser sig runt gashandtaget, hehe lite snuskigt ibland. och har ingen aning om vad jag gör för fel :S
När styrkan och uthålligheten i händerna kommer så kan du lås händerna i ett läge så du håller i styret utan att krampa om det.
Det tråkiga är att det spelar ingen roll hur rutinerad eller duktig du är, om du inte har kört på ett längre tag(typ ett år eller mer) så är du tillbaka på status quo igen.
Comment
-
Mycket redan sagt men..
1)Timmar i sadeln
2) Gaffel som tar upp initialrörelserna bättre, jag schimsade om och bytte till mjukare fjäder (så små snabba slag försvinner).
3) Styrdämpare (kan göra mycket på vissa nervösa hojar)
4) Vinkla styret fram och tillbaks och känn hur det känns.
5) Kniiip om hojen och arbeta hela tiden på att stå neutralt.
6) Köp di däringa kevlar handtagen (pissgula), de har bra grepp och lång livstid.
Comment
Comment