Announcement

Collapse
No announcement yet.

Träning (utanför spåret) och kost: den enda tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Träning (utanför spåret) och kost: den enda tråden

    Har nu funderat kring det här med mat i samband med träning en längre tid. (Har sökt men inte hittat någon (ren) tråd kring detta eller bra information på forumet.)

    Jag vet ju vikten av att äta rätt när man ska prestera nåt fysiskt, men hur lätt är det i praktiken? Drar man till en crossbana, så vad serveras där, jo billiga varma korvar med vitt fluff, kaffe, läskeblask och godis! Möjligtvis någon sportdryck men inte mer. Hur är det möjligt?? Crossåka måste vara en av de mest krävande fysiska sporterna och man serverar skräp!!??

    Okej, så då återstår den egna packade matlådan. Jag är superkass på att ta med mig vettiga grejer, fantasin stannar rätt snabbt efter äggmackor. Dessutom har jag svårt för att äta över huvud taget i samband med att jag kör hoj, varför vet jag inte (teori: jag tycker det är så förbaskat kul att adrenalinet gör mig ohungrig). Måste hitta bra mat som är gott och enkelt att ta med...

    Nu till trådens tanke: kom med tips på vad man kan ta med sig att äta vid körningar, både cross, enduro och grus. Det ska rymmas i en ryggsäck i stort sett, även om man som i crossfallet har bilen nära tillhands. Snabbt socker och vitt mjöl är i princip bannlyst. Calles köttbullemackor är ju ett tips. Själv brukar jag som sagt ha med äggmackor, men man tröttnar ju efter ett tag.

    Bra tips på vardagsmellanmål med långsamt energiinnehåll emottages även det tacksamt!

    Har även börjat (igår) att dricka gainomax efter träning, ska se om det är nåt att ha. Nån som provat? I övrigt känns det som om jag äter för lite och bygger därmed inte upp mig som man ska.

    Skriver kanske lite ostrukturerat (trött som f-n efter helgens körningar) men målet med den här tråden är iaf att på ett samlat ställe skriva och diskutera mat och träning, mellanmål och tips på mat i samband med körningar!
    KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

    #2
    Om du tränar mycket så kan du äta nästan vadsomhelst. Inga problem att äta vitt bröd och grejer med en del socker i eftersom din kropp tar vara på de snabba kolhydraterna.
    Blir du riktigt trött vid körningen skulle jag välja mat med snabba kolhydrater för det är precis vad kroppen behöver. Typ Kycklingmackor eller kanske fralla med rökt skinka och grönsaker, eller äggmacka. Äggmacka är en personlig favvo.
    Varmkorv ska man inte fnysa åt. De serverar det vid t.ex långlopp på MTB, fungerar riktigt bra
    Att kunna äta vid hög fysisk aktivitet är nåt man får träna på, efter ett tag vänjer sig magen.

    Innan träning är det bra att välja långsamma kolhydrater och gärna fettsnålt om man vill bli eller hålla sig slimmad.
    Gröt och mörkt bröd fungerar för mig. Brukar även köpa Axa:a osötade flingor/musli och hacka ner torkad frukt. Billigt gott och snabbt.

    Bra källa för info är www.paulun.com.

    Comment


      #3
      Ett gäng bananer i ryggan fungerar alltid bra. Är man lite mer ambitiös i förberedelserna fixar man en pastasallad, självklart gjort på fullkornspasta.

      Gainomax är ju just snabba kolhydrater för att det ska frigöras mer insulin för att påskynda återställningen och uppbyggnaden av musklerna.

      Snubblade på ett intressant litet recept för ett tag sen:
      http://www.loparlarsson.se/Recept.html
      Har inte prövat själv ännu så ställer någon upp som försökskanin vill jag höra hur det fungerar.

      Comment


        #4
        Gainomax är säkert jättebra, gott är det iaf Men jag vetetusan om det är värt pengarna. Dyra kolhydrater.

        Comment


          #5
          Har en polare som är diettist som jag har babblat lite med om kost vid träning och inför träning. Han rekommenderade http://www.uppladdningen.nu , kanske värt att kolla lite där?
          Hojen alltså...

          Comment


            #6
            Från Sanna Ehdins hemsida: http://www.ehdin.com/kosten.html

            Vitt socker får inte bara insulinsystemet att överreagera, det kvaddar även antioxidanter och sänker upptaget av mineraler, leder till värk (via skador på opiatsystemet), ökar frisättning av stresshormoner, ger kortsiktig dopaminfrisättning vilket leder till lägre dopaminnivåer på längre sikt, etc etc. Till råga på allt accelerar det dessutom åldrandet, bl a genom att fästa sig i ändan på proteiner, så att de mister sin funktion. Dessbättre går det snabbt att vänja sig av med eländet om man inte har hunnit bli beroende.

            Lefty nämner Paulun och han har bl a gett ut en kokbok för mat med lågt GI (=långsamma kolhydrater), "Blodsockerblues i köket".
            Kör idag - imorgon kan det vara asfalterat!
            /Jörn

            Comment


              #7
              Jag är väl insatt i GI, och har åtminstone en bok av Paulun. Vad jag efterlyser är tips från er! Olika favoritförslag om vad ni äter och tar med er! Jag hamnar alltid i mack-träsket förr eller senare och skulle vilja bryta det, eller åtminstone variera. Bollens länktips hade en del intressanta förslag, det var bra att kunna läsa om uppladdning inför tävling och träning om inte annat.

              Ostkaka tycker jag är bra mellanmål, men det har jag ledsnat på, tex. Skulle vara bra att ha nåt att variera med som är lika lätt att plocka fram och hyfsat nyttigt att äta.

              Det här hämtade jag från bollens länktips. Tyckte det såg intressant ut och värt att prova. För min del har jag svårt att äta frukost och behöver hitta alternativ till mackor. Fil och yoghurt gillar jag inte och musli och mjölk är inte så gott det heller... (Är lite svårflörtad vad det gäller frukostmat över lag.).

              Spagetti till frukost Om du har en lång och intensiv tävling framför dig kan en spaghettifrukost ge dig bra energi. Gör så här: Bryt spaghettin i bitar och koka den som vanligt. Häll av vattnet när det återstår 3 minuter av koktiden. Tillsätt 1 dl mjölk och koka tills spaghettin är mjuk och mjölken har absorberats. Servera med blåbärssoppa eller mjölk, sylt och lite socker. Ät också smörgåsar och en citrusfrukt.
              KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

              Comment


                #8
                Re: Att äta rätt när man tränar: kosthållning vs prestation

                Originally posted by Mattsson
                Jag vet ju vikten av att äta rätt när man ska prestera nåt fysiskt, men hur lätt är det i praktiken? Drar man till en crossbana, så vad serveras där, jo billiga varma korvar med vitt fluff, kaffe, läskeblask och godis! Möjligtvis någon sportdryck men inte mer. Hur är det möjligt?? Crossåka måste vara en av de mest krävande fysiska sporterna och man serverar skräp!!??
                De som står i kiosken på crossbanor är gör det för klubben. Det är lätt att servera kokt korv med vitt bröd. Det är precis som för oss andra alltså, lätt att serva skräpmat. De orkar inte göra något mer avancerat.

                Jag har inga bra tips i ämnet. :D Jag brukar ta med mig pastasallad till lunch på tävlingar och så, men ibland (eller kanske oftast) så blir det korv eller hamburgare. Är man hemma är det lättare att laga bra mat.
                Äta bra mat hemma alla dagar tror jag är bra. Om man äter skitmat under tävling eller träning spelar nog inte lika står roll...

                Comment


                  #9
                  Mitt tips, tillika frukost varje dag:

                  Erika Roths tävlingsgrogg:

                  I mixern:
                  4 dl mjölk
                  1 banan
                  2 ägg
                  2 dl havregryn
                  1 sked oboy

                  Mixa 10s och drick framför morgonnyheterna. Tar 1 min att göra, 1 min att dricka och man står sig rätt bra. Var inte oroliga. Detta smakar som en kall chokladdryck med banansmak.

                  Frulle:
                  Ägg
                  Mackor (så likt bark som du pallar)
                  Gröt
                  Rester från tidigare. Inget tomt skit.

                  Lunch:
                  Så mycket ris, kokt potatis, kött, ägg och pasta du orkar. INGET fett och inget färdiglagat. Ät husmanskost.

                  Gör inte om mina misstag:
                  Bakis är värdelöst
                  Ett maxmål håller 2½ varv på Uringe crossbana
                  Inte pizza, kebab, pommes, stekt mat, mackmackor eller frysmat.
                  Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

                  Comment


                    #10
                    Gainomax är grymt överskattat. Halva laget sitter å slurprar i sig såna efter träning å match men det har ingen effekt för en vältränad människa. Om du är Extremt vältränad och ska prestera MAX i täta omgångar så kanske, bara kanske. Bättre att ladda upp riktigt med mat innan och efter, och gjärna en banan direkt efter, helst innan duschen.
                    Som sagt tränar du extremt hårt så kan du käka vad som helst. Finns vissa längdskidåkare som drar i sig mat för 3-4 pers dagen innan tävling.

                    Jag skulle ha med mig: Lite mackor, nåra bananer, choklad(precis som på utflykt med skolan ) och massor av vatten.
                    Kanske inte det bästa man kan ha med sig men jag som du har svårt att äta när jag tränar, allt blir bara torrt.
                    "Ja, ramlar han av så sitter han ju inte på cyklen. Det är nästan lögn i fan att köra då." - Sudden

                    Comment


                      #11
                      Köp gainer istället för gainomax. Finns att köpa på www.farmacia.cc www.gymgrossisten.com www.kolozzeum.com.

                      Mycket bättre för återhämtning efter ett träningspass! Skulle tipsa om http://www.gymgrossisten.com/webshop...,D115,D108,D26<- Gainer Pro 4Kg 349:-
                      KTM 525 EXC

                      Comment


                        #12
                        OJ, glömde att det var ta med-tips det handlar om.

                        Jag brukar vilja käka mig proppmätt, då min ämnesomsättning fastnat på hyperaktivitet. Då gör man mackor av halvbagett eller chiabatta (?) en kycklingfilé/biff/köttbit/4 ägg och resten som en hamburgare med grönsaker å grejor. Banan funkar bra som avslutning om man pallar, annars tar man den i bilen hem. Grejen är att överdimensionera och mangla in skiten i folie, så den inte trillar isär. Sedan bara glufsar man järnet och garvar åt alla lurade som tar en varmkorv och trillar av hojen sedan.

                        Hinner man inte, funkar pastasallad bra.
                        Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by Hagenblad
                          OJ, glömde att det var ta med-tips det handlar om.

                          Jag brukar vilja käka mig proppmätt, då min ämnesomsättning fastnat på hyperaktivitet. Då gör man mackor av halvbagett eller chiabatta (?) en kycklingfilé/biff/köttbit/4 ägg och resten som en hamburgare med grönsaker å grejor. Banan funkar bra som avslutning om man pallar, annars tar man den i bilen hem. Grejen är att överdimensionera och mangla in skiten i folie, så den inte trillar isär. Sedan bara glufsar man järnet och garvar åt alla lurade som tar en varmkorv och trillar av hojen sedan.

                          Hinner man inte, funkar pastasallad bra.
                          Det kanske fungerar för dig Calle, men jag skulle vilja se den elitidrottaren som proppar i sig käk precis innan det är dags att prestera.
                          Alla vet ju att det går åt energi för att smälta mat, därför bör man äta i god tid innan.
                          Alla vet väl hur pigg man kan känna sig på jobbet när man råkat äta lite för mycket till lunch??
                          KTM 250SXF

                          Comment


                            #14
                            Maten EFTER ett träningspass är viktig!
                            Kroppen behöver proteiner.

                            Kött och kyckling tex.
                            Men en vara som är mycket proteinrik och dessutom finns i varje handel eller på varje mack för den delen är KESO.
                            Procentuellt är den en av dom högsta "naturliga" produkterna med sina 13-15 % protein per 100 gram.

                            Ris, kyckling, Keso, grönsaker är en perfekt träningsmiddag.

                            Det är viktigt att man äter så fort som möjligt efter avslutat träningspass och för se kroppen med "bränsle" för att få resultat.
                            Ju längre tid det tar innan kroppen får mat desto mindre nytta med träningen.


                            Ett annat tips är att blanda (eller äta för sig) yogurt och keso och toppa med en banan eller två.
                            Trodde inte man kunde bli mätt på två sånna små burkar men det var konstigt vad det hjälper.

                            Hålla sig undan för onödigt socker kräver lite letande bland varudeklarationer och att jämföra produkter.
                            "Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by Mattan
                              Det kanske fungerar för dig Calle, men jag skulle vilja se den elitidrottaren som proppar i sig käk precis innan det är dags att prestera.
                              Alla vet ju att det går åt energi för att smälta mat, därför bör man äta i god tid innan.
                              Alla vet väl hur pigg man kan känna sig på jobbet när man råkat äta lite för mycket till lunch??
                              Japp, det funkar för mig. Får inte speciellt med håll om jag är hyfsat tränad, och mitt största problem är blodsockerfall, vilket jag som spinko lätt får om jag inte har mat i magen. Jag blir bara dåsig av att käka skräpmat.
                              Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

                              Comment

                              Working...
                              X