Announcement

Collapse
No announcement yet.

100 % Julbord 2017 16 december

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Da capo

Click image for larger version

Name:	20171216_182527.jpg
Views:	1
Size:	900.7 KB
ID:	849605 Click image for larger version

Name:	20171216_180544.jpg
Size:	913.5 KB
ID:	849606 Click image for larger version

Name:	20171216_182518.jpg
Size:	935.8 KB
ID:	849607
    Och vad gjorde Sebbe så generad?

Precis som förra året blev detta en mycket trevlig tilldragelse. De tvar helt enkelt en väl val dag att köra på, lagom temperatur runt nollan på kördagen och svinkallt morgonen efter. Förra året vill jag minnas att det bara var halv svinkyla dagen efter.

En skara SOE-Non-Bangers möttes på lördagens morgon, i år även med en kvinnlig ryttare på en av de lite större hojarna. Som synes tidigare i tråden fegade Snackenblad ur i sista minuten och övriga med postnummer kring Norrköping valde att inte ens anmäla sig. Inte heller Alzheimersavdelningen i norr dök upp – även om de hörs ska trivas i lappmögel – och Värmlandstomtarna såg vi inte heller skymten av.

Name:	20171216_094241.jpg
Size:	889.8 KB
ID:	849608 Click image for larger version

Name:	20171216_094308.jpg
Size:	887.9 KB
ID:	849610 Click image for larger version

Name:	20171216_094250.jpg
Size:	801.4 KB
ID:	849612
    Selle är urulig att han bara ska komma 140 meter men Badini är lugn. Svenne B verkar glad trots att SOE numer lägger in bilder tagna med kameran på högkant på det här viset!

Tufft av några att ge sig ut på storhojar med kubiktal runt 700 och däröver för det var rätt svårkört även med moped i år. Klart tuffare än förra året. Nu säger någon att det bara är att hålla full mutter och lätt framhjul i snön, och visst är det så. Men i år var det ett ovanligt lömskt underlag. Ibland brakade det bara sta helt okontrollerat. Det måste ha snöat, frusit, packats till, snöat på nytt och så vidare i omgångar. På vissa vägar kastades man från sida till sida trots att man höll absolut stumt och lillmotorn höll på att skrika ihjäl sig, det gick bara inte att åka rakt. Vissa uppförsbackar (vi pratar oplogade skogsvägar då) var det precis på nätten att man tog sig uppför, och det på grund av snödjupet alltså. Jag hade tokfriska spikdäck, ofta full mutter och ganska bra med vikt över drivhjulet, men det var ändå så att ekipaget ibland sackade konstant ända tills jag vara nere på 2:an och precis tog mig över krönet. Det är lite mäktigt när snön är då djup att kröken ibland skickar upp snö i kaskader över kylarvingarna och vidare över sadeln, lite som att åka off pist på skidor i djupsnö, man andas iskristaller. Och dessutom serverade trädgrenarna snö ovanifrån.

Name:	20171216_104428.jpg
Size:	1.02 MB
ID:	849611 Click image for larger version

Name:	20171216_105152.jpg
Size:	906.7 KB
ID:	849614
    Ospårat

Soppaförbrukningen var så pass hög att det andra ruttbenet på dryga 9 mil fick kortas av, och det kändes rätt skönt för det var rätt svettig körning. Man frös inte under årets julbordskörning, om man så säger. Fyra marksyningar blev det för egen del men bara läggningar i mjuksnö, enbart längs kraftledningsgator och liknande med lite väl djupa spår under snön (tror jag det var i alla fall).
    För min del blev körsträckan 97 km enligt GPS:en.

Tunghojsåkarna simmade också en hel del, efter vad det berättades runt matbordet senare och alla bet av mer eller mindre tidigt. Upp till 400 cc var nog en rätt lämplig maskinstorlek som förhållandena nu var.
    Selle och Badini försökte härda ut hela rutten, men skyllde på materialet (svart lyse) när den ene hämtade den andre med bil efter att mörkret sänkt sig, och kom inramlande medan vi andra som bäst doftade på wiskyn efter att ha nött bastulave och fått på finkläderna.

I år kunde inte mindre än tre kavajer noteras. Badini höll på traditionen med ”SOE-tischa” men hade pimpat till det med såväl slirre och kavaj, och Kjelle hade fluga också minsann. Det tar sig!

Bastun var lika varm och skön i år som förra året, ölen lika kall och god. Julbordet stod sig väl och man behövde sannerligen inte gå hungrig mot bingen. Vi vaknade till hela 14 minusgrader i morse och drog oss efter frukost hemåt. Ja, alla utom den pajas som hade varit listig nog att dra åt handbromsen på bilen kvällen innan… ..men 2 km bogsering med låsta bakhjul löste den malören.

Name:	20171216_143806.jpg
Size:	782.6 KB
ID:	849615 Click image for larger version

Name:	20171216_143813.jpg
Size:	959.4 KB
ID:	849616
    Det ÄR en ekerfälg bak och Sebbe påstår sig vara lite trött

För den intresserade: Övernattning, bastubad, ett bra julbord, 7 öl (inte alla för eget bruk dock), 2 wirre, en konjak, en snaps till maten, allt detta gick på styvt 1100:-. Det kan man verkligen inte klaga på!

/ Edmanstomten

PS Om jag på något vis lyckas överlista SOEs hemsida så att mina högkantstagna bilder kan bifogas utan att roteras ned till liggande format, då ska jag komplettera med bilder från skogen. Vita bilder.

Attached Files
    Last edited by PerDanielEdman; 12-17-2017, 07:54 PM.

Comment

Vilken härlig skildring, tack!

/ Tommi
      Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Stort tack till alla inblandade!
        Det är nåt speciellt me Dalarna...

Name:	image.jpg
Size:	486.8 KB
ID:	849617Click image for larger version

Size:	845.6 KB
ID:	849618

Size:	512.8 KB
ID:	849621
        Attached Files
        XR 650R
        EXC 250F
        YFM 350FW

Comment

Årets julbord bjöd på jätteskoj och jättejobbig körning. Och julbordet var riktigt gott.
          Stor tack till allihopa.
          /Leif & Marita
          Attached Files

Comment

Working...
          X