Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inges Grustur I Norra Finland 2017

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Inges Grustur I Norra Finland 2017

Grustur 19-23/7 2017

(OBS. Denna text kopierad från https://forum.soe.se/showthread.php?...rra-Finland-!! Texten från 2012 är nog skriven av Inge och postad av Lidman. Texten har redigerats och har vissa tillägg av mig.)

För historisk info 2012-2016 läs denna tråd: https://forum.soe.se/showthread.php?...rra-Finland-!!

Årets grusäventyr samma upplägg som ifjol, ni som inte var med har möjlighet i år att uppleva det som vi skall återuppleva i år och göra det ännu roligare.

Årets äventyr kommer även de med stora grus maskiner att tycka om, vi kommer att köra i olika grupper de som tycker om riktig offroad och de som vill ha skogsvägar.

Onsdagen är tillresedag till Raajärvi. De flesta fraktar sina hojar på släp och/eller i skåpbil och anländer vid olika tidpunkter under dagen. En del som kommer tidigt brukar fara ut direkt och köra och en del andra väntar till en eventuell senare kvällstur och en del andra slappar.

Viktigt!

På onsdagen måste någon med lämplig bil köra ut bensindunkar till strategiska punkter. Det kan vara klokt att samordna detta. Bensindunkarna måste vara fyllda och märkta med namn (samt 2T om någon kör blårykare). Man bör nog köra ut två fyllda 20L dunkar till två olika ställen och ha en eller två i Raajärvi (sammanlagt 4 dunkar?). Medverkande kan få GPSkoordinater via mail om ni tänker ombesörja detta själva. Dunkarna måste hämtas på söndagen så samordning för det krävs ju också. Det kan låta som en smal sak detta men att köra ut dunkar till olika ställen rör sig om följande distanser räknat från Raajärvi:

Raajärvi - Motocross Madness, 26km.
    Raajärvi - Mellan Sjöarna, 36km.
    Raajärvi - Tankställe 1, 39km.
    Raajärvi - Eskobar, 60km.

Observera att det bitvis är riktigt dåliga vägar så surra fast allt som är löst. Det kan vara klokt att placera ut dunkar vid Motocross Madness på väg till Raajärvi ungefär 16km från Vikajärvi samt ytterligare 10km till Mellan Sjöarna och sedan tillbaks till väg 82 (Kemijärventie).

Då man befinner sig i Raajärvi (https://www.google.se/maps/place/Wan....9059494?hl=sv) har man 4-5 mil till närmaste bensinmack. Då man kommer söderifrån till Raajärvi passerar man en av mackarna i Vikajärvi (https://www.google.se/maps/place/Fut....1994421?hl=sv). Den andra macken finns i Kemijärvi (https://www.google.se/maps/place/66%...7.428173?hl=sv)

Torsdag - Lördag är hela kördagar som startar med gemensam frukost på morgonen följt av ett förarmöte om inte ett sådant skett kvällen innan. Här bör man besluta sig för vilken grupp man vill åka med, friåkning, grusåkning där ledaren kör efter GPS eller annat, eller så kan man köra efter roadbook.

Vi tillämpar inte "Corner man" AKA. "rullande körschema" principen då det kan bli totalt kaos om det klickar en enda gång, vilket har inträffat. Kör vi efter GPSspår så har många GPS på sin hoj och kan då själva navigera rätt, ta rygg på någon med GPS om du är utan. I vilket fall inväntar vi alltid eftersläntare och lämnar ingen till sitt öde.

Här kan du ladda hem en fri karta över Finland. Notera att kartan EJ är ruttbar: http://kartat.hylly.org/

Det är alltså fullt möjligt att det kan bli två grupper men även ett okänt antal som kör roadbook. Alltså tre "grupper" simultant. Det är ni som bestämmer hur ni vill göra antingen kvällen innan eller på morgonen. Det blir således inte spikat att det blir roadbook start 09:00 på Torsdag med 5 minuters lucka mellan förarna utan alla bestämmer själva hur de vill göra.

Roadbook

Det finns två roadbooks, en på 237km och en på 292km. Den längre är aningen jobbigare men bör med vilja kunna köras med en KTM 990.

Som exempel så skippade jag själv den jobbiga biten på RB2 och hakade på en annan grupp vid Eskobar och körde resten av RB2, alltså bytte grupp och körning vid lunch, jag hade både RB1 & RB2 laddade i roadbookhållaren.

RB1 237km. Tankning på mack i Kemijärvi vid 191km. Vid 48,74km, not 26 kan man köra 5km till Vikajärvi och tanka på mack och återvända till samma ställe för att fortsätta RB1. Förslag på tankställen från dunk: Tankning från dunk vid 66,6km (Motocross madness) not 32, vid 76,8km (Mellan sjöarna) not 35.

RB2 292km. Tankning på mack i Vikajärvi vid 222km. Förslag på tankställen från dunk: Tanking från dunk vid 170km (Mellan sjöarna) not 81 eller vid 199km (Motocross madness) not 93.

RB1 & RB2 har körts 2016 och var då enbart skrivbordsprodukter men stämde trots det rätt bra. Dessa kommer att revideras inför 2017 att innehålla en del bommar som inte fanns med och en bro som inte fanns. Orsaken varför det var en skrivbordsprodukt är den att GPSspår fanns och var körda men ingen kommer ju ihåg hur det var, dessutom så är hela området suddigt i google maps och således också i Rally Navigator vilket gör det hela mycket svårt. För mig är det också 2x40 mil för att åka dit och reka och det blev inte av.

Jag skriver ut RB1 & RB2 på rulle mot en kostnad av 250kr per styck eller 400kr för båda och delar ut dessa onsdag kväll. Betala på plats eller med swish, i vilket fall vill jag veta hur många jag ska skriva ut eftersom det är lite jobb med det.

Både RB1 & RB2 är skrivna på engelska förutom väg- och ortsnamn som är skrivna som de stavas på finska.

De som vill köra större skogsvägar har alla möjligheter till det, det finns ett nät av grusvägar mellan Raajärvi, Sodankylä, Salla, Rovaniemi, Kemijärvi , Lokka etc.

Som lunch är det brukligt att koka en burk bullens över öppen eld.

Alla dagar avslutas med middag och bastu i Raajärvi.

Söndag är hemresedag eller så kan en del välja att köra en halvdag i grupp eller i eget tempo.

Vi kommer att ha med oss dator så att vi varje kväll kan lägga nya rutter för det finns ca 300 mil grusvägar i området.

Boende och halvpension i Raajärvi (ifjol ca160€ /person) alla övriga kostnader bränsle följebil, mat osv delas lika sedan.

Anmälan senast 30/4 -17 för att kunna bekräfta bokningen i Raajärvi, har gjort en preliminär bokning på 20 platser.

Bokningar till inge@lahti.nu

Viktigt!

För allas trevnad och visad respekt måste du ha en välservad hoj och inget lik som går sönder hela tiden. Det kan ta halva dagen i anspråk att laga/bärga din hoj. När bytte du drivpaket sist? Kom med nytt drivpaket och nya däck. Ha med grejer så att du kan serva och laga hojen. Ha med verktyg och grejer för enklare reparationer i fält. Ha med däckjärn, pump och tjockslang på hojen för att kunna laga eventuellt punka. Ha med första förband synligt på hojen. Du medverkar och kör på eget ansvar. Du måste ha en landsvägsregistrerad MC som är laglig, besiktad samt försäkrad. Du måste naturligtvis även ha körkort för att lagligen framföra din MC.

Då vi kör visar vi respekt för de som bor i området och kör inte 110km/h med bredställ och på bakhjulet genom byar där det är 30km/h och så vidare. Vi framför våra fordon med minsta möjliga buller på ställen där bofasta och sommarstugeägare vistas. Kort sagt vi visar hänsyn eftersom vi vill kunna köra på samma ställen fler gånger.

Val av fordon, vad är ett lämpligt fordon?

En del tar med två hojar, en lättare endurohoj för friåkning och en större för grusvägsåkning. Det kan bli jobbigt att ha fel hoj varje dag, vis av erfarenhet. En KTM 300 EXC fungerar alltid om än lite törstig och kan kräva stor tank samt att man bör ha med 2T olja. Jag har kört utan problem båda "stilarna" med min KTM 200 EXC (12L tank), men nog ylar det rätt mycket vid grusvägskörning. En KTM 990 kan bli riktigt jobbig att lyfta upp ur surhål titt som tätt vid friåkning, tänk på att det kan vara riktigt varmt och kan vara miljarder med svidon, knott och mygg. Trenden har gått mot mindre hojar och samtidigt lägre fart vilket har varit uppskattat.

Inlägg nummer två i denna tråd kommer att innehålla deltagarlistan som synkas från ett Facebookevenemang.

Pust. Nu tror jag allting är glasklart, eller?
    Last edited by oden; 07-16-2017, 02:44 PM.

22 pers på fejan har anmält sig.
    Last edited by oden; 02-17-2017, 07:12 PM. Reason: +2

Comment

Behöver jag maila Inge, eller räcker det med att ha tackat ja på fejjan?

Comment

Originally posted by AdventureMike View Post
        Behöver jag maila Inge, eller räcker det med att ha tackat ja på fejjan?
        Jag tror att det räcker med evenemanget på Facebook. Dock synkas det mellan FB och SOE. Jag tror att Inge behöver veta hur många det blir i ett ganska tidigt skede, men det finns gott om plats som det hörs. Jag vet att de som driver stället skulle bli jätteglada om det kom 100+ personer, men då finns små möjligheter att styra upp, det är ju inte "Adventure Days" med spikat schema och massor med guidade turer av alla valörer. Med det sagt så bör det tilläggas att det aldrig blivit kaos.

Detta besvarar också en fråga jag fick via privat meddelande.

Comment

Jag har efter noggrant övervägande uppgraderat Rallynavigator till "PRO RALLY" eftersom det är den enda licensmodellen som tillåter detta. Tyvärr så har Rallynavigator fortfarande en begränsning i PDF filerna på 200" men ämnar försöka lösa det på annat sätt denna gång, upstream bryr sig inte.

Comment

En heads up eftersom uppdaterat inlägg #2 inte syns som en "status uppdatering".

Comment

Jag beställer båda roadbooksen av dig Oden, tack! Swishar över deg vid lämpligt tillfälle. Enoch och AdventureMike vet inte om det än, men vi 3 ska klippa den långa roadboken kördag 1.
              KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Hide n seek

Jag och Erik började snacka om Raajärvi, och vi tänkte ta tag i att göra iordning ett ride n seek moment, som vi pratade om i fjol.
                Detta handlar om att ta gps-punkter som har olika poäng beroende på avstånd och svårighet.
                Stora hojar kan ta många poäng på punkter som är långt bort, och mindre hojar punkter som kräver lite mer ansträngning att ta sig till.

mer info kommer!

Comment

Originally posted by Ante_H View Post
                  Jag och Erik började snacka om Raajärvi, och vi tänkte ta tag i att göra iordning ett ride n seek moment, som vi pratade om i fjol.
                  Detta handlar om att ta gps-punkter som har olika poäng beroende på avstånd och svårighet.
                  Stora hojar kan ta många poäng på punkter som är långt bort, och mindre hojar punkter som kräver lite mer ansträngning att ta sig till.

mer info kommer!
                  Låter skitbra!!

Comment

Briljant! Förslag: dela ut uppgifterna vid middagen på onsdagen och sen är det typ: "klara, färdiga -GÅ" Alla lämnar in reslutaten på lördag em så sammanställs dom och prisutdelning på middagen! Dvs det är upp till var och en när, var, hur mycket etc. Man dokumenterar sina poäng med en bild. Kör man i team ska alla ha olika bilder på samma mål i sina respektive telefoner.
                    KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Vill passa på nämna att vi kör den traditionella URAA!!!! evenemangen helgen efter midsommar ons-sön, med ungefär samma upplägg som ni.
                      Så är det nån som råkar vara på trakterna då och vill forska rutter lite i förväg så finns det sällskap då!
                      Hojta till på jpuurune@gmail.com vid intresse.

Comment

Bra initiativ Anette, men jag förespråkar den långa innan lunch, sedan avslutar vi med den kortare efter lunch, lunch inträffar alltså när den långa är färdigkörd. Mörkt blir det ändå inte 😉

Comment

Jag är nära Posio, Finland ungefär 7-11 juli, å missar denna åkning. Skapligt irreterande när man ska åka 140 mil å så är man där en vecka för tidigt.

Testade min XR650R i grusgrop i helgen å konstatera att den är totalt jävla värdelös jämfört med husqvarnan. Så hade valt husqvarnan att åka på om jag hade kunnat följa med. Att välja en offroadhoj före en endurohoj om underlaget mestadels är sand, ja det är som att ta träskor till dansgolvet på krogen. De håller, men du kommer ångra dig, och folk riskerat att skratta åt dig.

Jag har inte åkt XR650R mer än 4-5 gånger så håller på att se vad den går för. Men på sand vart jag riktigt jävla besviken. Den som ska ha vunnit massa BAJA tävlingar å så, kändes som en struts som stoppa huvudet i sanden när man körde. Har tävlat många år i MX så vet hur man åker sandstalp.

Ursäkta gnället, men sur över att jag inte hade fått åkt med på detta mest.

Comment

Måste man ha (och kunna använda) en roadbook för att hänga med på detta äventyr?
                            www.funbike.se
                            www.karlstrommotor.se

Comment

Nix! Det finns många andra aktviteter att ägna sig åt förutom roadbookkörningen.
                              Vi har även ett 'ridenseek' arrengemang, och vanlig friåkning =)

Comment

Working...
                              X