Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag kör i år igen – kör en Annandagsrepa alltså!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

När jag i ett plötsligt anfall av akut nostalgi kikar igenom mitt gamla körningsskafferi, då inser jag att Annandagskörningar börjar bli ett återkommande inslag här på SOE. Jag hittar dokumenterade annandagsrepor från åtminstone 2011, 2013, 2014 och 2015 så det måste räknas till en blivande juleklassiker likvärdig med Kalle och hans vänner, Karl-Bertil Jonssons julafton och Tomten som ska vara far till alla barnen.

Click image for larger version

Name:	2011.jpg
Views:	2
Size:	715.8 KB
ID:	876625
    2011 var det lokalt isigt, för isigt för odubbat den gången, tvingades vända. Gick inte att åka i dikena heller, is i gräset.

Name:	2013.jpg
Views:	3
Size:	706.0 KB
ID:	876626
    2013 var det varmt och lite smutsigt

Name:	2013_x.jpg
Views:	3
Size:	709.3 KB
ID:	876629
    Oklart om denna bild verkligen härstammar från 2014 års övning?

Name:	2015_1.jpg
Views:	1
Size:	1.02 MB
ID:	876628 Click image for larger version

Name:	2015_2.jpg
Views:	1
Size:	938.5 KB
ID:	876627
    2015 var det liksom höstfint. (xrvDaniel och Linus ser lite julnöjda ut, GSM och KLE läskar struparna.)

Name:	002.jpg
Size:	692.5 KB
ID:	876630 Click image for larger version

Name:	20150207_141439.jpg
Size:	933.1 KB
ID:	876631 Click image for larger version

Name:	20150207_134145.jpg
Size:	565.4 KB
ID:	876632
    Så här blir det kanske 2016? Den som blir med kommer att få veta.

Som den begåvningstyngde redan kan ha räknat ut ämnar jag härmed (alltså i god tid!) utlysa 2016 års annandagskörning. Liksom tidigare års annandagskörningar äger även årets utgåva rum på själva annandagen, alltså den 26/12 och startar vid Statoilmacken i Arlandastad. Därefter går den mot lämpligt mathak där julematen sköljs ned med vanlig restaurangkost. Knutby eller Alunda blir det nog som får hålla med mathak och distansen brukar hållas kring 15 mil, men sträcka, vägval och mängd av enduroinslag avgörs av utetemperatur och snödjup.

Jag ber att få återkomma med detaljer när det närmar sig, men en heldag på cykel i skogarna norr om Arlanda är att räkna med. Den som vill vara med planerar för det, och hojtar till.

Som sagt, jag återkommer i ämnet vad det lider / Daniel
    Last edited by PerDanielEdman; 12-03-2016, 06:28 PM.

Jag kommer beroende på vägunderlaget. Snöigt och fint är jag på och även vid barmark. Nåt mellanting får hojen stå hemma. Blir nog tyvärr inte på en Affe med slätdäck i år. Men vem vet :)

/Patric
    Se till att följa min Dakar satsning 2019 - https://www.facebook.com/Lahouarracingteam/

Comment

Åhå, frestande.. ska försök dyka upp om det inte blir för kallt och 1m snö!

Comment

Låter ju trevligt.
        Kom gärna med mer info så fort som möjligt. Pris klockslag o så
        /Palle

Comment

Hmmmm??
          Polle, om du tror du ska få något pris så tror du fel. Om du å andra sidan tror att det kostar något, då har du precis lika fel!
          Det här är en helt vanlig SOE-körning även om dessa numer inte utgör ett frekvent inslag på SOE. Man infinner sig och är med, typ.

Fast helt sant är det inte att det inte kostar något för det kostar att ta sig till startplatsen, det kostar att ha en välfungerande och nyservad hoj, det kommer att kosta ett icke oansenligt däckslitage, det går åt bensin och olja, det kan kosta hojdelar om man avser att lämna sådana kvar i skogen och det är inte gratis utspisning på Knutby Krog.

Fast det där med pengar och kostnader är en världslig sak. Som Gurra brukar säga om pappersbitar med siffror på när dom måste spenderas – "äsch, det kommer snart nya".

Name:	20161204_203227.jpg
Size:	992.1 KB
ID:	849121
          Pappersbitar med siffror på

Vad gäller mer information så kommer det när det drar ihop sig. Får jag bara en lagom dos hårda paket av jultomten så att mitt humör hålls på en god nivå, då kan en rutt skickas ut typ på julaftons kväll eller senast på juldagen.
          Med tanke på att annandag jul är en av årets kortaste dagar kan det vara en välgrundad gissning att anta att starttid blir 10:00. Var Arlandastad ligger får var och en klura ut. Har vi en sådan tur att det blir kallt och svinigt så kör vi väl 10 mil. Blir det 1 m nysnö så drar vi 15 mil och blir det kallt, svinigt OCH 1 m nysnö samtidigt så slår jag till med en sju-djävla midvinterrepa på 25-30 mil! Då blir det till att ta med hjälmlampor och snöskyfflar också.

Det blir stor uppslutning i år. Hagenblad och Mattsson kommer att representera SOEs moderatorer, Åmme kommer hem från Ulan Bator, Olle Ohlsson åker hem från Dubai, Nora-Mikael har bokat en enkelbiljett från Portugallien och polletterat hem en dammig hoj, Blutor lämnar Östersund, Sven B och Elakasmed kommer ned från masriket, Oden och Lynd lämnar mygghelvetet i norr och Håkke B tar både turbosläde och bandsats och kör skiten ur oss i de meterdjupa drivorna. Utöver dessa kommer en hel drös andra SOE-iter ifrån Skanör i syd till treriksröset i norr så i år blir det ett veritabelt lämmeltåg där i Upplandsskogarna. Själv lovar jag att hålla täten vad som än händer.

Tja, mer saklig information i ämnet har jag inte att förtälja i skrivande stund.

/ Edmansson
          Last edited by PerDanielEdman; 12-05-2016, 10:35 AM.

Comment

Låter bra. Ska ba få ihop hojen så vet jag. O snacka med HSB såklart!
            /Palle

Comment

Originally posted by polle View Post
              Låter bra. Ska ba få ihop hojen så vet jag. O snacka med HSB såklart!
              Står en jävligt schysst hoj hos Freddy! ;)

/Patric
              Se till att följa min Dakar satsning 2019 - https://www.facebook.com/Lahouarracingteam/

Comment

Känns som en lagom kravlös historia för min del! Anmäler härmed mitt intresse med samma sorts luddiga brasklappar som verkar omge både arrangör och deltagare (dvs beroende på klockslag, planeternas läge, väder och vind, bla bla bla).
                KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Originally posted by Patrue View Post
                  Står en jävligt schysst hoj hos Freddy! ;)

/Patric
                  Har hört det. Men sen skulle han den står hos iväg en vecka osv. Jag ska ha tid o hämta. Men det e ju de lilla bekymmert!
                  Alla borde ha en fru som Mattsson som hänger med o kör. Hade vart mindre gnäll då.
                  Men då ska man stå ut med dom där istället. Jag e Kluven.

Jag löser det nog
                  /Palle

Comment

Några väl valda tillfällen utan o säga nåt, sen kom det fram.
                    Jag e tillåten!
                    Ska dona nåt övernattningsställe för jag pallar inte köra fyra på morron. O förhoppningsvis har jag hemma hojen o gjort om allt på den med tills dess.
                    Så är det bara vädret kvar däruppe. Klaffar allt så kommer jag gärna o leker med er
                    /Palle

Comment

Några väl valda tillfällen utan o säga nåt, sen kom det fram.
                      Jag e tillåten!
                      Ska dona nåt övernattningsställe för jag pallar inte köra fyra på morron. O förhoppningsvis har jag hemma hojen o gjort om allt på den med tills dess.
                      Så är det bara vädret kvar däruppe. Klaffar allt så kommer jag gärna o leker med er
                      Alla lager är nysmorda och fina. Motorn går som en klocka. Av med tornet och kom och lek!

/Patric

Comment

Men det e ju de lilla bekymmert!
                        Alla borde ha en fru som Mattsson som hänger med o kör. Hade vart mindre gnäll då.
                        Men då ska man stå ut med dom där istället. Jag e Kluven.
                        Men du har iallafall bara 1 fru och du lämnar henne hemma. Själv får jag stå ut med alla hojåkande snubbar som gnäller om att deras fruar gnäller på dom. DET är jävligt tröttsamt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        Last edited by Mattsson; 12-06-2016, 10:58 PM.

Comment

Originally posted by Patrue View Post
                          Alla lager är nysmorda och fina. Motorn går som en klocka. Av med tornet och kom och lek!

/Patric
                          👌 låter bra.
                          /Palle

Comment

Originally posted by Mattsson View Post
                            Men du har iallafall bara 1 fru och du lämnar henne hemma. Själv får jag stå ut med alla hojåkande snubbar som gnäller om att deras fruar gnäller på dom. DET är jävligt tröttsamt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            Du gillar det!
                            /Palle

Comment

Du gillar det!
                              Låt mig tänka efter!

..

...

....

Nej.