Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koden är knäckt. Rankhyttan 2016

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ante_H
    replied
    Originally posted by xrvdaniel View Post
    Tack än en gång Sven och Edman för ett fantastisk upplevelse och ett mycket bra arrangemang!

Nu har jag pysslat ihop filmen från första uppvärmningsdagen där Göran och jag linkar oss fram på Svens underbara endurostigar: https://youtu.be/pCP3VgXhSFI

Och filmen från andra dagen med alla 65 milen är på väg upp och kommer att hamna här när den är uppe (19 min): https://youtu.be/3rQFuh_0AYY
    Riktigt bra filmer! Kul att minnas tillbaka=)

Leave a comment:

• GöranKLE
    replied
    Bommen fanns med i road-booken, dag ett så lånade jag Patrics färgpennor och markerade sånt med grön, gul resp röd färg men pennorna dog natten till lördag.

I det här läget så låg jag ju (som vanligt skall tilläggas) efter Daniel på gruset, så det var ju WOT för att försöka minska avståndet. Sedan noterar man 1: Bromsljus 2: Orsak (bom ) 3: Bromsa själv - kommer inte att räcka. 4: Lägg ner hojen - mer som skrapar i då.... + att jag kan förhoppningsvis glida under bommen.

Leave a comment:

• Bommen
    replied
    Originally posted by Blutor View Post
    Hur lång konvalescens för tjäderbommen då? man bävar tills det händer för en själv. jag har träffat några med hjälmen men inte rakt på som tur är. LOUD PIPES SAVE LIVES!
    6 veckor tills jag får använda armen med full styrka men är sjukskriven till 12 december. Som om inte hösten är lång och grå nog..

Leave a comment:

• Blutor
    replied
    Kul film Daniel. Det väcker minnen från när man själv började köra roadbook.
    Kom den bommen verkligen såå fort inpå? visserligen är det jävligt lurigt att ligga som nr två när man fokar på RB och den andres bromsljus endast. Snygg räddat Göran!

Hur lång konvalescens för tjäderbommen då? man bävar tills det händer för en själv. jag har träffat några med hjälmen men inte rakt på som tur är. LOUD PIPES SAVE LIVES!

Leave a comment:

• Bommen
    replied
    För o fortsätta hålla liv i tråden bidrar jag med " inside information ".
    Click image for larger version

Name:	IMG_0299.JPG
Views:	1
Size:	82.1 KB
ID:	849001

Leave a comment:

• GöranKLE
    replied
    Underbar film !!!! Ok, Älgen kanske stod lite mer än 7 meter vid sidan, men nära kändes det

Leave a comment:

• Kolja
    replied
    Originally posted by Bommen View Post
    Undra om tjädern också tyckte att bommen kom från ingenstans?
    Du får väl ställa in tjädringen till nästa gång? Så det inte blir en bom i protokollet alltså.

Leave a comment:

• Bommen
    replied
    Originally posted by SvenB View Post
    Jag blir alldeles tårögd.
    Underbara summeringar och film från Er.
    Bommen som kom från ingenstans, hoppas den var med i roadbooken... Påpekade att den kom på tok för snabbt vid rekningen.
    Undra om tjädern också tyckte att bommen kom från ingenstans?

Leave a comment:

• PerDanielEdman
    replied
    Som jag sagt tidigare - många voro de nedflyttade. Enbart två blevo uppflyttade!!

Om Löfvén kastar in handduken och regeringen avgår, då vet jag vilka jag röstar på.

/ Edman

Leave a comment:

• SvenB
    replied
    Jag blir alldeles tårögd.
    Underbara summeringar och film från Er.
    Bommen som kom från ingenstans, hoppas den var med i roadbooken... Påpekade att den kom på tok för snabbt vid rekningen.

Leave a comment:

• xrvdaniel
    replied
    Tack än en gång Sven och Edman för ett fantastisk upplevelse och ett mycket bra arrangemang!

Nu har jag pysslat ihop filmen från första uppvärmningsdagen där Göran och jag linkar oss fram på Svens underbara endurostigar: https://youtu.be/pCP3VgXhSFI

Och filmen från andra dagen med alla 65 milen är på väg upp och kommer att hamna här när den är uppe (19 min): https://youtu.be/3rQFuh_0AYY
    Last edited by xrvdaniel; 09-17-2016, 08:27 PM. Reason: Lade till film 2

Leave a comment:

• Hagenblad
    replied
    Originally posted by Enduroadventure View Post
    Tack för det Calle, alltid ett nöje att få köra med dig!

Jag vill försvara mig med att det var gpsen som visade fel och inte jag.
    Tack detsamma.

BRA! Dagens höjdare (efter sandbankarna längs vägen då kanske).

Leave a comment:

• Bommen
    replied
    Bidrar med några printscreens från hjälmkamerafilmerna.
    Blev tyvärr inte så mycket filmat från dag två ;)

Name:	Bild1.jpg
Size:	633.9 KB
ID:	848994

Name:	Bild2.jpg
Size:	563.9 KB
ID:	848997

Name:	Bild4.jpg
Size:	448.8 KB
ID:	848995
    Betyder korset att man inte ska köra där kanske??

Name:	Bild5.jpg
Size:	569.1 KB
ID:	848998

Name:	Bild3.jpg
Size:	384.9 KB
ID:	848996

Tackar för ett trivsamt arrangemang!
    Bättre lycka nästa gång! (För mig iaf)

Leave a comment:

• GöranKLE
    replied
    Instämmer med föregående och tackar för ett suveränt arrangemang

Det var ju faktiskt min 3:e o 4:e roadbook-körning, och erfarenheterna så lång är väl att man tjänar mycket mera tid på att köra rätt än köra fort, inte för att det gick så fort men emellanåt gick det fel.

Hade kollat lite om jag kunde hänga som 3:dje ben med Patrue o David så att jag inte skulle komma bort direkt på fredagskörningen och resten av helgen skulle ägnas åt skallgång för att hitta en förvirrad nybörjare.

Nu hade grabbarna ordnat det så förnämligt att jag fick köra ihop med XRV Daniel, kul som f-n fast svettigt, karln kör ju så f-b fort o snyggt på grus.

Daniel tog sig an rookien utan att med en min röja sin besvikelse över att behöva sänka grusvägstempot, så fort vi kom ut på grus så körde han precis så fort att jag hela tiden fick kämpa för att ha honom inom synhåll. Den strategin gör ju trots allt att man hela tiden höjer sin nivå och efter att ha spanat in tekniken så började farten faktiskt infinna sig efter lunch dag två. Tack för det Daniel . Det går mycket fortare, mer kontrollerat och känns roligare på grus numera. Började leta efter en växel efter 6:an några ggr.

När vi kom ut i endurospåren så vad det ju enklare att hänga med, vilket förmodligen kan förklaras av att Daniel väger 30 kg mindre och kompenserar det med att ha en hoj som väger 30 kg mer....Imponerande!!!

Till nästa roadbook-körning så är jag mera förberedd, fick låna färgpennor av Patric för att preppa första dagens roadbook och det underlättar mycket, tyvärr var den dagen fylld av "meka Honda" så tidsvinsten med tydliga markeringar åts ganska snabbt upp.

Dag två så hade vi hyfsat flyt till Sunne, vi var framme vid 12 utan att ha gjort mer en en timmes felkörningar totalt (jag orsakade en rejäl grusvägsmiss...), tyvärr så hade vi ju lite strul på returen vilka Edman väl beskrivit. Att ge upp fanns inte på tanken, vi hade faktiskt dj-ligt kul hela tiden, många roliga skratt och gasningar. Kul också med alla positiva människor längs vägen som vinkar o hejar, det var väl bara en äldre dam som var lite upprörd över att några passerat i god fart mellan bostadshuset o ladan. Vi göt dock olja på vågorna så hon var ganska lugn när vi åkte vidare och Daniel höll sig till vi var utom synhåll innan han vred ur 690:n

Nu står hojarna servade inför lite vanlig endurokörning kommande helg.

Stort tack för en trevlig helg // Göran

Leave a comment:

• elakasmen
    replied
    Tack till Sven-Edmanz!
    Stort tack för ett fint och bra ordnat evenemang.
    Vi hade inte så långt till Rankhyttans herrgård, utan beslöt oss för att ansluta på morgonen innan första start på fredagen.
    Jag ska villigt erkänna att jag var lite nervös inför den här första sträckan, eftersom Sven-Edmanz även om de inte trodde att vi fattat det, varit ganska tydliga med att det var små hojar som var själva grejen med det här evenemanget.

Några bekanta ansikten fanns i omgivningarna, och några helt nya. Tydligen så hade många fått förhinder i sista stund.

Efter avlastning och förarmöte så var vi bland de första ut i rankhytteskogen och Svens bakgård.
    Fina vägar och stigar med ganska tätt mellan noterna redan innan vi nådde den första kraftledningsgatan.
    Mitt i vårat första kärr står 1 st medelålders tant med 1 st liten hund i famnen och 1 st tillhörande gammal farbror i släptåg. Då de båda av människosläktet var försedda med lågskor så borde det tyda på att kärret var ganska torrt ändå. Det var det inte....
    Deras framfart i kärret var mycket långsammare än den som vi tänkte oss, och det faktum att de redan då vi upptäckte dom var ungefär mitt i ställde oss inför ett val. Skulle vi försöka köra förbi dom i kärret, med risk för kemtvättsfakturor och hårda ord, eller vänta tills de var över.
    Att vänta kändes inte realistiskt. Det var ju trots allt VM i Roadbookkörning!
    I roadbooken fanns några noter där vi uppmanades att köra ekologiskt. Nu försökte jag och Esteén oss på att köra diplomatiskt. Inte det lättaste.
    Ungefär parallellt med tanten så borrade framhjulet ner sig på min hoj. Sinnebilden av en bakomvarande farbror i finjacka och lågskor med myrtorvor hängande från skärmmössan gjorde att grundgasen var för låg.
    Esteén parkerade bakom och rusade till undsättning. När hojen var loss så hade tant, farbror och hund återigen placerat sig framför oss i kärret. Vi höll på så där ett litet tag, med någon sorts växelvis framryckning innan vi passerat.
    Jag har inte läst insändarna i den lokala pressen, men kanske nån annan har?

Resten av dagen förflöt i ett relativt makligt tempo, på otroligt fina spår och grusvägar. Mycket trevlig körning och navigering. Betydligt mera endurostuk på körningen än vad jag är van.
    Dessvärre så fipplade vi till navigeringen på slutet och hamnade i en för säsongen avslutad vedhuggning i en myr. Men det löste sig också även om det tog lite för mycket tid.

In till Herrgården, mål med öl och snack! Dusch och trerätters middag - Underbart! Nya trevliga människor att prata med, och nya insikter att få. Till deserten så började strategierna vridas och vändas på: Ska man dra iväg själv? Det är ju bra att ha någon med sig om det blir problem? Hinner man äta frukost? Kan man ta den med sig? Vilken tid blir det ljust?
    Vår strategi låg redan färdig. Vi sover till 5, kliver upp och tvingar i oss lite frukost, sen tar vi sällskap mot värmland!

Förutom allt detta så var det ju en fantasktisk höstkväll. Nästan onödigt varmt och skönt.
    En riktig stämningshöjare som på nåt sätt gjorde lite mer allvar av situtationen var att man ser att folk är ute och fixar med hojar i pannlampsskenet och provar kritvita ledbeslysningar.

Även om det var trevligt att umgås så hade dagen satt sina spår, och reveljen skulle gå tidigt

Efter ändå rätt många timmars sömn, vid klockan 5 som planerat, så ringde larmet på mobilen. Frukost. Gröt och ägg och kaffe - mycket kaffe!

Jag och Esteén rullade ut från Rankhyttan kl 06.04. Ryktet gick om att några redan hade redan varit ute i nästan två timmar vid det laget.
    En krånglande bensinautomat på vägen ner i bil till Rankhyttan gjorde att vi fick lov att toppa bensinen i Gustafs, redan efter 15 km. Där gav även Esteéns dragkedja upp vilket gjorde att jackan var helt öppen.
    Kändes inte som ett alternativ att åka så de återstående 640 kilometrarna. Om någon passerade vid den tidpunkten och tyckte att ni såg två 990 åkare som höll om varandra, så var det då jag lindade in Esteén i eltejp för att få jackan tät....

Sen rullade det på mot Fredriksberg på relativt kända "hemmavägar", men även en fin vägsnutt som jag aldrig åkt tidigare. Vi passerades av Blutor i ett ganska tidigt läge, och kom ikapp några andra som vi passerade. I Fredriksberg så var det en del folk vid macken. Vi tankade och drog vidare. Som beskrivet tidigare så var det en riktigt bra kombo av vägar och stigar/traktorvägar. Underbart fint. Förmiddagen flöt på. En rysligt arg farbror utanför sunne någonstans kom ut skrek åt oss på vägen, helt högröd i ansiktet. Vi hade inte nån lust att kolla vad han hetsat upp sig för. Verkade inte som nån mer sett honom så han kanske fick en hjärtinfarkt.... Vi var vid det tillfället ute på en legetim bilväg/järnvägsbank så vad han gapade över vet jag inte.

Klockan 11.09 var vi tankade, hade rullat i hemvägsroadbooken och ätit korv i Sunne i trevligt sällskap och soligt väder. Där var det faktiskt rätt många hojåkare vid den tiden. Kul!
    På det igen bara!

Inget som krånglade för oss, men några hade haft lite problem och fått meka lite fram till dess. Vid ett trevligt möte med tiotalet hästtjejer så släppte norrlandsgänget förbi oss.

Innan Torsby så stod Blutors hoj parkerad vid en rastplats. Inom några minuter så dök han och Hagenblad, Rahm, och flera andra upp vid Ok/Q8. Flera stycken av dom försvann rätt så kvickt medans vi gjorde en varmkorvspåfyllning, tankade och köpte matsäck till hemvägen. Vi stannade och umgicks lite med Edman medans vi nollade tripparna sen åkte vi hemöver.

Någonstans här kom vi ikapp Hagenblad och Rahm och hade sällskap med dom till och från fram till den förhatliga backen i kraftledningen utanför Smedjebacken. Där fick vi jobba rejält innan vi nått toppen över sj pallar och kattskallar. Faktiskt så pass att vi fick vila lite innan vi fortsatte.
    Några skogsmaskinspår senare så vindlade grusvägarna sig fram mot mera bekanta vyer, och snart återstod bara transporten tillbaka mot Rankhyttan.

Det kändes onekligen skönt att komma fram och att få märket av Sven.

Utsökt middag, jäkligt trevligt umgänge och ett gäng nya bekantskaper och historier.

Stort tack igen, inte bara till Sven-Edmanz utan till alla inblandade!

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
    Last edited by elakasmen; 09-14-2016, 03:03 PM. Reason: Felstavningar och lite fix....

Leave a comment:

Working...
X