Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koden är knäckt. Rankhyttan 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Koden är knäckt. Rankhyttan 2016

    Koden är knäckt, NSA gjorde sitt jobb!
    Den 23:e april kl 20.00 öppnar anmälningsfönstret till Rankhyttan 2016.

    Vad är Rankhyttan 2016?
    Rankhyttan ligger utanför Borlänge och “Rankhyttan 2016” är ett tvådagarsevent med roadbookörning och förhoppningsvis god social samvaro under SOE-flagg. Fredagen den 9:e september inleder vi med en sen start cirkus kl 10:30 för att ni ska hinna ta er dit på morgonen innan. Fredagens körningen beräknas bestå av i storleksordningen 20 mil roadbook med mycket av enduro och med mer krävande navigering, sådan som förutsätter både bra trippmätare och kompass, körning av bästa sorten alltså. Efter återkomst kan en eller eventuellt två trialcyklar (med motor på, alltså!) finnas vid Rankhyttan för provning för den hugade och vi avrundar kvällen med en god 3-rätters middag i Herrgårdens matsal.

    Lördagen. Ja, räkna med en lång dag på hoj där där vi spänt bågen lite extra från förra årets mer futtiga 48-miladagar. Nu ska 65 mil ska avverkas på en och samma dag. En tidig start rekommenderas, typ som i Dakar, och rutten sträcker sig västerut och dockar i Sunne för att därefter vända tillbaka. Fredriksberg passeras, liksom Filipstad, Kopparberg och Smedjebacken. Samt en och annan buske i skogen. Långa stigar och sandvägar med vallar utlovas - bland annat. Det blir en salig blandning av grusvägar, traktorvägar och rena stigar. Vissa passager kan visa sig krävande med tunga muskedunder, men hojvalet är den resandes ensak. En 450-maskin torde dock vara prefekt.
    På lördagskvällen droppar ni in eftersom ni avverkat rutten och landar på målpodiet framför herrgårdens entré för fotografering. Nåväl, det kanske inte blir ett lika maffigt podium som på Dakar, men ett podium ska vi ha.
    Den som anser sig behöva mörkerbelysning för att hitta hem tar med sådan, ni andra går upp i svinottan och ser till att gasa. Mellan cirkus kl 20-23 beräknas en buffé stå och puttra och lördagskvällen kan sedan ägnas åt valfri after-driveaktivitet som bastu, bärs, buffé, bingen, eller bingo. Vem vet, framåt småtimmarna när mörkret för länge sedan lagt sig sitter några säkert kvar och grillar vickningskorv och berättar skrönor från dagarnas körning? På samma goda vis som i Högggbo 2015 kommer väl valda wiskysorter att finnas för avsmakning - dock icke på fredag kväll!
    Söndagen ägnas åt frukost, rehabilitering och hemresa.

    För vem är Rankhyttan 2016?
    Övningen är inte gjord för alla, alla ska helt enkelt inte med. Detta dels för att det bara finns 25 platser och dels för att du ska klara 65 mil mer eller mindre non-stop på en dag. Det vill till att ha väl genomgången utrustning, ha en väl fungerande navigation, klara att laga småfel på egen hand och ha minst 16 mils räckvidd vad gäller bränsle.
    Du ska även klara 25 mil dagen innan, och inte vilka mil som helst. Om vi antyder ordet kort, så får en del gåshud, andra skälver av skräck.
    Så innan du slänger dig på anmälningsknappen, fundera ett tag. Tänk igenom vad 65 mil faktiskt innebär, för det kommer inte att vara snabba grusvägar i 80 blås eller mer. Är detta något för dig?

    Praktiskt:
    Detta ingår i anmälningsavgiften på 1750 kr:
    2 x övernattning
    2 x frukost (lördag kan bli frukostpaket)
    2 x middagar (öl/vin till maten på lördag. Bar finns dessutom.)
    Sweep och/eller supportfordon (för bärgning).
    Cirka 90 mil välrekad, men inte övertydlig, roadbook på vägar som med fog kan sägas kommer att minnas och låta tala om sig.
    Wirre, bärs, snacks och i riklig omfattning
    Mycket trevlig social samvaro med andra på SOE
    Eventuellt en särpräglad t-tröja

    Detta ingår inte:
    Luncher
    alltför mycket öl
    alltför mycket wisky
    bensin
    .
    Anmälan och frågor till:
    SvenB, Sven Börjesson 070 - 677 2942 svenborj@gmail.com
    PerDanielEdman, Daniel Edman 070 - 370 1407 pd.edman@telia.com

    Anmäl er här på SOE i rätt tråd - den här tråden alltså!. Anmälningar före den 23:e april kl 20:00 räknas inte. Inte heller anmälningar efter den 1:a maj kl 20:00.
    Om det överbokas väljer vi som arrangörer efter anmälningstidens utgång ut en bra besättning samt formar en reservlista. Efter inbetalning av hela avgiften blir du sedan anmäld och får detaljerad info per e-post senare. Det kommer alltså att finnas plats för totalt 25 åkande.
    Observera att det inte är avsett att vara/bli en klubb för inbördes beundran och att vi inte med nödvändighet väljer ut dem vi redan känner eller den som varit med förut på liknande evenemang. Det ligger ett egenvärde i att få med även sådana man inte känner, så tveka inte att anmäla dig om du är intresserad.

    Anmälningsavgiften återbetalas inte, får du förhinder säljer du din plats till förste reserv på listan och meddelar oss nya uppgifter. Givetvis måste din ersättare tycka det är lika roligt att bli helt slutkörd.

    Som vanligt är detta ingen tävling, vi åker på allmänna vägar, bommar och förbudsskyltar kommer att passeras och deltagande sker helt på egen risk.

    Hälsningar /
    Svenne i mellansverige och Polaren Per

    Ps: Anmäl er här på SOE i rätt tråd - den här tråden alltså!. Anmälningar före den 23:e april kl 20:00 räknas inte. Inte heller anmälningar efter den 1:a maj kl 20:00. ds
    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

    #2
    Grym påskhare! Har jag klarat av 100 mil i smålands inre skogar på 22h så ska jag kunna beska med detta! Jag ska lätt se till att vara redo den 23:e april kl 20:00! :D
    Metallsmak i munnen

    Comment


      #3
      Idag säger jag KUL!
      Vad jag säger 23 april får vi se. Det är dagen efter Libya.

      Comment


        #4
        Just vid den tiden sitter jag hålögd och trött i bilen på väg tbx från Marocko med 7 ökensandsdammiga hojjar på släp, troligen någonstans i gränslandet mellan Frankrike & Tyskland, så det är väl bara att hoppas på internetuppkoppling för dyra roaming avgifter �� Jag vet vem som kommer få köra bilen just den stinten iaf, själv kommer jag sitta limmad vid plattan på passagerarsidan ��

        Comment


          #5
          Låter ohyggligt spännande, häftigt, roligt, underbart och asjobbigt...
          Bara på hojen och börja köra utav helvete så kanske man är fit for fight tills september
          rodrickblomdahl@gmail.com || 070 270 35 65 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

          Comment


            #6
            65 mil börjar bli lite utmanande, härligt!

            Comment


              #7
              Coolt, tål att tänkas på...!
              /L
              XR 650R
              EXC 250F
              YFM 350FW

              Comment


                #8
                360 grader däråt! Va glad man blir av att alla körningar börjar komma igång. O att det finns seriöst folk som gör saker o inte bara snackar om det, för att sen banga i sista stund.
                Detta ska undersökas, låter kul med lite mer enduro o inte bara grusväg.
                /Palle

                Comment


                  #9
                  Originally posted by Linus View Post
                  Coolt, tål att tänkas på...!
                  /L
                  Håller med. Många mil är det.
                  Hur svårt kan det va, egentligen?

                  Comment


                    #10
                    Coolt.
                    Slide in - Burn out

                    Comment


                      #11
                      Det här låter ju grymt bra!

                      Comment


                        #12
                        Ett förtydligande:

                        Det finns ingen som helst anledning att hänga på låset, ha internetuppkoppling etc för att anmäla sig sekunderna efter kl 20:00. Ni har hela anmälningsfönstret på er, anmäl er när ni vill, vilken plats i anmälningslistan ni får spelar ingen som helst roll. Som det står i inbjudan så väljer arrangörerna ut en bemanningen ifall mer än 25 personer anmäler sig.

                        Det är alltså inte som till förra årets Svealand runt, där anmälningsordningen avgjorde hur deltagarlistan skulle se ut.

                        Varför vi gör så här?
                        Tja, varje event har sitt upplägg och den här gången valde vi detta sätt. Förhoppningen är att det ska bli stor uppslutning och för att det då ska fungera för oss som arrangörer får det inte blir för stor spridning i gruppen. Till detta vill vi gärna ha med några som normalt inte brukar vara med - det finns en del nick names vi ännu inte har träffat men är rätt nyfikna på.

                        /Polaren Per

                        Comment


                          #13
                          Risken finns....

                          .... att man inte blir en av de 25 utvalda. För min del kommer det spela mindre roll. Är jag inte med i den skaran kommer jag ta häng på första bakljus som lämnar Herrgården å FULÅKA HELA SVÄNGEN. Jag har redan prelbokat rum å ser fram emot höstens höjdpunkt. Det skulle krävas en hel del tjuvknep för att hålla mej borta från en körning som startar från Rankhyttan.
                          Your call....

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by dalamx View Post
                            .... att man inte blir en av de 25 utvalda. För min del kommer det spela mindre roll. Är jag inte med i den skaran kommer jag ta häng på första bakljus som lämnar Herrgården å FULÅKA HELA SVÄNGEN. Jag har redan prelbokat rum å ser fram emot höstens höjdpunkt. Det skulle krävas en hel del tjuvknep för att hålla mej borta från en körning som startar från Rankhyttan.
                            Your call....
                            DET DÄR är vad jag kallar en RÄTT INSTÄLLNING det!


                            /Påverkbar -61

                            Comment


                              #15
                              Ett annat problem verkar ju vara att plötsligt så finns det inte en enda beggad 16-liters clarke-tank till Honda...... Klara f-n inte 16 mil med originaltanken även om man blir utvald, funkar ju inte att ligga på halvgas på 5:an för att spara bränsle om man skall rulla 65 mil...

                              Comment

                              Working...
                              X