Mörkermän, var den rubrik jag först hade tänkt mig för denna inbjudan, men då sådant i det rådande klimatet skulle kunna uppfattas som politiskt mindre korrekt eller rentav sexistiskt, alltså att enbart rikta sig till dessa manliga, så snubblade tanken för en millisekund vid det nymodiga uttrycket ”hen” och följaktligen skulle rubriken då ha blivit Mörkerhen.
Dock, då det nu en gång för alla finns, och sedan mycket länge har funnits, ett både bra, etablerat och mycket passande svenskt originalord till feministpåfundet ”hen” – nämligen det formidabla lilla ordet ”den” – så föll mitt val på detta traditionstunga ord som till yttermera visso skvallrar om takt, ton och inte minst om ett övermått av klassisk bildning (hmmm…).
Således lyder rubriken för detta kvällsevenemang Mörkerden och involverar därmed såväl kreti som pleti, eller ”debet och kredit” som en inflyttad en gång uttryckte sig efter en förmodad förväxling i semantiken.
Och därmed har vi rett ut den saken! Eller inte…
Fyra (4) cyklar blir maxantalet för den här mörkerövningen som jag nu har på lut. Jag vågar nästan lova att delar av denna rutt har SOE-hjul aldrig kört förut, inte ens i dagsljus. Jag rekade ihop en del trevligheter under några soliga sommardagar tidigare under året som jag nu tänker kombinera med det bästa av små grusvägar, men icke desto mindre var det 3-4 månader sedan jag rekade så det kan bli överraskningar även för mig. Dessutom har jag inte kollat precis alla passager om sanningen ska fram, så ett visst moment av överraskelse och spänning får vi nog vara öppna för, och utöver det hade jag (redan i solsken och vid torr väderlek) problem med att forcera en och annan av passagerna.

Här ska det åkas
Nu till saken. Lördagen den 8/11 funderar jag på att försöka köra denna repa som till största delen kommer att gå i mörker och det vore kul att få med två eller tre likasinnade skogstroll. Det handlar om +26 mils körning med en blandning av klassiska vägar med grusat underlag, traktorvägar till rena endurostigar med träd över och kanske några mjukhål mitt i.
Skaplig (eller rent av god) terrängframkomlighet är alltså ett krav, lite lagom tempovana, GPS bör minst två av oss ha (helst alla), goda och beprövade belysningar likaså, 11-12 mils räckvidd, nödvändiga verktyg med lilla mekarlampa och sist men inte minst ett obegränsat utegångstillstånd. Mörkrädda och innehavare av hojar med låg frigång göre sig icke besvär.
Start kl 14:30 vid kyrkan i Vallentuna. Därifrån kör vi i det kvardröjande dagsljuset via Kårsta mot Rimbo på en blandning av transport- och standardstråk. Det goda är att även transporten här utgörs av krokiga grusvägar, bompassager och lättstalp som blir en bra uppladdning. I höjd med Rimbo antar jag att det blir dags att stryka eld på karbidlyktornas vekar och där har vi också tankat och svept en ståfika vid macken efter vid pass 4 mils uppvärmning. Jag räknar med att klockan är mellan 16-16:30 när vi lämnar Rimbo.
Då måste vi sträcka exakt 10 mil innan vi landar i Alunda för nästa tankning och får mat i krävan. Gissar att klockan närmar sig 20 innan vi når Alundas hak och kan beställa spis. Pizzahaket stänger kl 22 så vi har marginal för en punkalagning på vägen dit om så skulle vara. Äter vi på en timme lämnar vi pizzerian kring kl 21:30 och har då 12 mil hemåt via Länna där vi kan toppa upp våra soppabehållare en sista gång. Jag gissar att uret då kommer att peka på någonstans mellan 23 och självaste spöktimman, och då återstår bara 4 mil av lördagsnattens nöjesliv för denna gång, men den sista stinten hemåt tar nog en och en halv timme om vi inte alldeles kör fast i kärret som jag precis klarade i somras. Så någon gång efter midnatt kan vi vara tillbaka vid Arlandastad där i alla fall jag kommer att ha min skåpbil parkerad. Då är klockan mellan midnatt och 02, som om det skulle spela någon roll.
Sååå – upp till bevis nu. Finns här ytterligare två eller tre rättfärdiga i staden?
I så fall skriver ni in er nedan och går sedan raka vägen ut i garaget och ser till att hojen är i stridbart skick och att alla belysningar funkar. Anpassning/ändring av datum kan behöva göras ifall det inte har regnat tillräckligt innan dess eller på annat sätt inte bedöms vara tillräckligt goda åkförhållanden, men se det som en seriös anmälan för just detta datum och inte bara en intressekoll i största allmänhet.
Och vet att inte heller denna repa kommer att gå i repris.
/Nöjesministeriet i Bromma
1. Daniel E
2.
3.
Dock, då det nu en gång för alla finns, och sedan mycket länge har funnits, ett både bra, etablerat och mycket passande svenskt originalord till feministpåfundet ”hen” – nämligen det formidabla lilla ordet ”den” – så föll mitt val på detta traditionstunga ord som till yttermera visso skvallrar om takt, ton och inte minst om ett övermått av klassisk bildning (hmmm…).
Således lyder rubriken för detta kvällsevenemang Mörkerden och involverar därmed såväl kreti som pleti, eller ”debet och kredit” som en inflyttad en gång uttryckte sig efter en förmodad förväxling i semantiken.
Och därmed har vi rett ut den saken! Eller inte…
Fyra (4) cyklar blir maxantalet för den här mörkerövningen som jag nu har på lut. Jag vågar nästan lova att delar av denna rutt har SOE-hjul aldrig kört förut, inte ens i dagsljus. Jag rekade ihop en del trevligheter under några soliga sommardagar tidigare under året som jag nu tänker kombinera med det bästa av små grusvägar, men icke desto mindre var det 3-4 månader sedan jag rekade så det kan bli överraskningar även för mig. Dessutom har jag inte kollat precis alla passager om sanningen ska fram, så ett visst moment av överraskelse och spänning får vi nog vara öppna för, och utöver det hade jag (redan i solsken och vid torr väderlek) problem med att forcera en och annan av passagerna.
Här ska det åkas
Nu till saken. Lördagen den 8/11 funderar jag på att försöka köra denna repa som till största delen kommer att gå i mörker och det vore kul att få med två eller tre likasinnade skogstroll. Det handlar om +26 mils körning med en blandning av klassiska vägar med grusat underlag, traktorvägar till rena endurostigar med träd över och kanske några mjukhål mitt i.
Skaplig (eller rent av god) terrängframkomlighet är alltså ett krav, lite lagom tempovana, GPS bör minst två av oss ha (helst alla), goda och beprövade belysningar likaså, 11-12 mils räckvidd, nödvändiga verktyg med lilla mekarlampa och sist men inte minst ett obegränsat utegångstillstånd. Mörkrädda och innehavare av hojar med låg frigång göre sig icke besvär.
Start kl 14:30 vid kyrkan i Vallentuna. Därifrån kör vi i det kvardröjande dagsljuset via Kårsta mot Rimbo på en blandning av transport- och standardstråk. Det goda är att även transporten här utgörs av krokiga grusvägar, bompassager och lättstalp som blir en bra uppladdning. I höjd med Rimbo antar jag att det blir dags att stryka eld på karbidlyktornas vekar och där har vi också tankat och svept en ståfika vid macken efter vid pass 4 mils uppvärmning. Jag räknar med att klockan är mellan 16-16:30 när vi lämnar Rimbo.
Då måste vi sträcka exakt 10 mil innan vi landar i Alunda för nästa tankning och får mat i krävan. Gissar att klockan närmar sig 20 innan vi når Alundas hak och kan beställa spis. Pizzahaket stänger kl 22 så vi har marginal för en punkalagning på vägen dit om så skulle vara. Äter vi på en timme lämnar vi pizzerian kring kl 21:30 och har då 12 mil hemåt via Länna där vi kan toppa upp våra soppabehållare en sista gång. Jag gissar att uret då kommer att peka på någonstans mellan 23 och självaste spöktimman, och då återstår bara 4 mil av lördagsnattens nöjesliv för denna gång, men den sista stinten hemåt tar nog en och en halv timme om vi inte alldeles kör fast i kärret som jag precis klarade i somras. Så någon gång efter midnatt kan vi vara tillbaka vid Arlandastad där i alla fall jag kommer att ha min skåpbil parkerad. Då är klockan mellan midnatt och 02, som om det skulle spela någon roll.
Sååå – upp till bevis nu. Finns här ytterligare två eller tre rättfärdiga i staden?
I så fall skriver ni in er nedan och går sedan raka vägen ut i garaget och ser till att hojen är i stridbart skick och att alla belysningar funkar. Anpassning/ändring av datum kan behöva göras ifall det inte har regnat tillräckligt innan dess eller på annat sätt inte bedöms vara tillräckligt goda åkförhållanden, men se det som en seriös anmälan för just detta datum och inte bara en intressekoll i största allmänhet.
Och vet att inte heller denna repa kommer att gå i repris.
/Nöjesministeriet i Bromma
1. Daniel E
2.
3.
Comment