Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mörkerden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mörkerden

Mörkermän, var den rubrik jag först hade tänkt mig för denna inbjudan, men då sådant i det rådande klimatet skulle kunna uppfattas som politiskt mindre korrekt eller rentav sexistiskt, alltså att enbart rikta sig till dessa manliga, så snubblade tanken för en millisekund vid det nymodiga uttrycket ”hen” och följaktligen skulle rubriken då ha blivit Mörkerhen.
    Dock, då det nu en gång för alla finns, och sedan mycket länge har funnits, ett både bra, etablerat och mycket passande svenskt originalord till feministpåfundet ”hen” – nämligen det formidabla lilla ordet ”den” – så föll mitt val på detta traditionstunga ord som till yttermera visso skvallrar om takt, ton och inte minst om ett övermått av klassisk bildning (hmmm…).
    Således lyder rubriken för detta kvällsevenemang Mörkerden och involverar därmed såväl kreti som pleti, eller ”debet och kredit” som en inflyttad en gång uttryckte sig efter en förmodad förväxling i semantiken.
    Och därmed har vi rett ut den saken! Eller inte…

Fyra (4) cyklar blir maxantalet för den här mörkerövningen som jag nu har på lut. Jag vågar nästan lova att delar av denna rutt har SOE-hjul aldrig kört förut, inte ens i dagsljus. Jag rekade ihop en del trevligheter under några soliga sommardagar tidigare under året som jag nu tänker kombinera med det bästa av små grusvägar, men icke desto mindre var det 3-4 månader sedan jag rekade så det kan bli överraskningar även för mig. Dessutom har jag inte kollat precis alla passager om sanningen ska fram, så ett visst moment av överraskelse och spänning får vi nog vara öppna för, och utöver det hade jag (redan i solsken och vid torr väderlek) problem med att forcera en och annan av passagerna.

Click image for larger version

Name:	20140518_003301.jpg
Views:	1
Size:	605.3 KB
ID:	874318
    Här ska det åkas

Nu till saken. Lördagen den 8/11 funderar jag på att försöka köra denna repa som till största delen kommer att gå i mörker och det vore kul att få med två eller tre likasinnade skogstroll. Det handlar om +26 mils körning med en blandning av klassiska vägar med grusat underlag, traktorvägar till rena endurostigar med träd över och kanske några mjukhål mitt i.
    Skaplig (eller rent av god) terrängframkomlighet är alltså ett krav, lite lagom tempovana, GPS bör minst två av oss ha (helst alla), goda och beprövade belysningar likaså, 11-12 mils räckvidd, nödvändiga verktyg med lilla mekarlampa och sist men inte minst ett obegränsat utegångstillstånd. Mörkrädda och innehavare av hojar med låg frigång göre sig icke besvär.

Start kl 14:30 vid kyrkan i Vallentuna. Därifrån kör vi i det kvardröjande dagsljuset via Kårsta mot Rimbo på en blandning av transport- och standardstråk. Det goda är att även transporten här utgörs av krokiga grusvägar, bompassager och lättstalp som blir en bra uppladdning. I höjd med Rimbo antar jag att det blir dags att stryka eld på karbidlyktornas vekar och där har vi också tankat och svept en ståfika vid macken efter vid pass 4 mils uppvärmning. Jag räknar med att klockan är mellan 16-16:30 när vi lämnar Rimbo.

Då måste vi sträcka exakt 10 mil innan vi landar i Alunda för nästa tankning och får mat i krävan. Gissar att klockan närmar sig 20 innan vi når Alundas hak och kan beställa spis. Pizzahaket stänger kl 22 så vi har marginal för en punkalagning på vägen dit om så skulle vara. Äter vi på en timme lämnar vi pizzerian kring kl 21:30 och har då 12 mil hemåt via Länna där vi kan toppa upp våra soppabehållare en sista gång. Jag gissar att uret då kommer att peka på någonstans mellan 23 och självaste spöktimman, och då återstår bara 4 mil av lördagsnattens nöjesliv för denna gång, men den sista stinten hemåt tar nog en och en halv timme om vi inte alldeles kör fast i kärret som jag precis klarade i somras. Så någon gång efter midnatt kan vi vara tillbaka vid Arlandastad där i alla fall jag kommer att ha min skåpbil parkerad. Då är klockan mellan midnatt och 02, som om det skulle spela någon roll.

Sååå – upp till bevis nu. Finns här ytterligare två eller tre rättfärdiga i staden?
    I så fall skriver ni in er nedan och går sedan raka vägen ut i garaget och ser till att hojen är i stridbart skick och att alla belysningar funkar. Anpassning/ändring av datum kan behöva göras ifall det inte har regnat tillräckligt innan dess eller på annat sätt inte bedöms vara tillräckligt goda åkförhållanden, men se det som en seriös anmälan för just detta datum och inte bara en intressekoll i största allmänhet.
    Och vet att inte heller denna repa kommer att gå i repris.

/Nöjesministeriet i Bromma

1. Daniel E
    2.
    3.

1. Daniel E

2. KTM_johan

3.

Comment

1. Daniel E

2. KTM_johan

3. Nilz

Comment

Originally posted by nilz View Post
        1. Daniel E

2. KTM_johan

3. Nilz
        Reserv (f-n att man tränade i går istf att kolla SOE) GöranKLE

Comment

1. Daniel E

2. KTM_johan

3. Nilz

4. GöranKLE

Reserv
          Engen

Comment

Oj då, här går det undan:

KTM_Johan, jag tyckte jag såg dig hemåt på Gotlandsbåten i helgen.
            Nilz, alltid pålitlig.
            Göran KLE, flera gånger med förhinder.
            Engen, alltid lite efter.... (haha)

Kul bemanning. Vi håller kontakt. Dra mig en e-post på "pd.edman at Telia.com" den som har GPS så skickar jag rutt/spår när det närmar sig.

Cheers / D

Comment

Originally posted by PerDanielEdman View Post

KTM_Johan, jag tyckte jag såg dig hemåt på Gotlandsbåten i helgen.
              Yepp, lyckades släpa runt mig några varv i alla fall... =)

Comment

Originally posted by Engen View Post
                1. Daniel E

2. KTM_johan

3. Nilz

4. GöranKLE

Reserv
                Engen
                Reserv GSM

Comment

Reserv sätter jag mig som då..

Comment

Nu blommar det, vilken uppslutning!! Förr har det varit svårt att få ihop andra än "trogne Gunnar" när det vankats mörkerlek men nu jääädr... ..reservlista å allt!
                    Det börjar likna DNC och riktiga SOE-evenemang. Har inte Dakar reservlista också..?

Gjutna:
                    1. Nöjesminister McEdman
                    2. KTM_Johan
                    3. Nilz
                    4. Göran KLE

Reserver:
                    5. Engen
                    6. GSM
                    7. Älgen

Comment

Om det mot förmodan blir aktuellt med annat datum är jag "fetpå"..!
                      /Linus
                      Last edited by Linus; 10-31-2014, 12:00 AM.
                      XR 650R
                      EXC 250F
                      YFM 350FW

Comment

Crap, man är för seeeeeeg som vanligt :)

Comment

Originally posted by AdventureMike View Post
                          Crap, man är för seeeeeeg som vanligt :)
                          Högt ärade Herr ÄventyrsMikael!

Jag sa ju på självaste Joda Bar att inbjudan till en mörkerövning skulle läggas ut kommande måndagskväll, men kanske var dryckerna därstädes förblandade med någon sorts kolväteförening som förmörkade minnet, vad vet jag? Fast du körde ju bil och var rätt återhållsam med både kolet och vätet...

Hade jag tänkt mig för lite mer skulle jag ha seedat dig (tillsammans med JärvsöTompa) på denna mörkerrepa som tack för den ypperliga depåservicen på GGN. Ni var verkligen på hugget redan innan man hade stannat på miljömattan, full koll där!

Jag ska seeda er båda på nästa repa, som kan bli av snarare än någon tror. Blir november bara en varm månad så har jag mer "gott mörker" på lut. En tvådagare västerut mot Svärdsjö till exempel. Keep watching the SOE forum.

Till dem som "signat in" vill jag säga att temperaturen kan bli lite styrande. Ska vi köra 27-28 mil i mestadels mörker bör det nog vara minst 5-6C när vi startar och prognosen får inte gärna peka under 3C på natten, det blir rätt bitskt då... Jag kan leva med risken att få fegisstämpel på mig men jag körde XR till jobbet i veckan i 2-3C och det bet rätt friskt redan efter 7 km mellan bilköer.
                          Vi avvaktar och ser vad prognoserna säger, så får det bli som det blir men det ska vara ett visst mått av nöje och välbefinnande i det hela.

Vi hörs när det närmar sig.
                          / Daniel

Comment

Bra initiativ!

Hoppas på fler mörkerkörningar, kanske t.om dubbdäck, massor med snö och kristallklara nätter ....

Comment

Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, JAg ska vara mer uppmärksam på PDE's inlägg om mörkerkörningar i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, Jag ska vara mer uppmärksam i fortsättningen, :)

Comment

Working...
                              X