Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inges Grustur I Norra Finland !!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• oden
    replied
    På begäran gjorde jag en ny tråd för 2017 eftersom inget stämmer ju i första inlägget :)

https://forum.soe.se/showthread.php?...a-Finland-2017

Leave a comment:

• NeZ
    replied
    Bra summerat Anette!
    Snoppmätartävlingen dag 2 tog nog jag hem tror jag!

Leave a comment:

• Mattsson
    replied
    Jag måste fan skriva ihop en rapport om den här resan! Nu när nästa års tur har dykt upp, dyker också alla minnen upp. Att köra i 14 timmar i ett soligt svenskt högsommarlandskap för att landa i okänt banjo-land i trolldimmig, grå gryning och mötas av hundskall vid en gammal nedlagd gruva, bara det är ett minne i sig, och en inledning på fantastiska hojdagar som heter duga!

Kommer inte exakt ihåg hur allt började mer än att Badini på nåt sätt hade koll på den här Inge och hans grustur i Raajärvi. Jag trillade på det hela mest av en slump men när jag förstått att Badini skulle ordna transport uppåt och jag googlat Raajärvi så var saken biff! Jag menar, jag har aldrig varit där och skulle förmodligen aldrig komma dit heller och kombinera det med högsommar med långa, ljusa nätter och det var inte så mycket att fundera på.

Dagen D för avresa och Badini hämtar upp mig med sin crossbuss. Vi turas om att köra upp och sträckkör således. Sovplats bakom förarplatserna och inga problem. Sista vaktskiftet för mig är när jag vaknar vid 2-rycket av att vi ska tanka i Haparanda och sen köra in i Finland. Jag tar ratten och kör, Badini somnar. Jag har väl en 30 mil framför mig då, och i mitt tycke det finaste passet för jag får följa solens rand i kanten och se landsbygden i stilla gryning. Jag följer GPS:en och vägarna blir mindre. Så småningom svänger jag in på en grusväg och omgivs bara av skog. Skog, skog, skog, med trollsk dimma. Vart fan är vi på väg, liksom? Väcker Badini, kommer fram till byggnader, tomt, men folk verkar bo här, hundar skäller och eftersom klockan var runt 5 så var det inte mer att göra än att sova i hytten några timmar.

Vi vaknar av att ägaren till stället erbjuder oss att checka in på våra rum. Efter det ordnar vi depåplatsen med tält, lastar av och boar in oss. Solen strålar och det är en fantastisk sommardag. Så vad göra nu? Vi skulle behöva åka och tanka men vi är lite vilse i pannkakan och har inte jätteklart för oss vart vi är eller vart närmast tankställe är. Men vi har ju en roadbook! Så vi tog fram rutten och var jättelistiga vilket betyder att vi tog crossbussen och använde roadbooken för att åka och tanka. Det gick, men det skulle likaväl inte kunnat gå och det tog en bra stund. Hur som. Tankning och sen lunch i Rovaniemi innan vi rullar tillbaka och kör samma väg vi kom in på under natten och inser att vi passerar närmaste tankstället på vägen. Nåväl, vi fick en fin utflykt i alla fall!

Väl tillbaka har folk börjat komma på plats och t.o.m. varit ute och kört! Fan, vi missade starten liksom! Men vi hälsar på alla och får höra orden "jag rakade bröstvårtorna i natt" som andra mening efter "Hej, jag heter Robban" och där inser man någonstans att det här är ett gäng med riktiga dårar och att det bådar mycket gott!

Jag och Badini måste ju göra oss förtjänta av våra longkeros för dagen så vi sticker ut en sväng och frikör. Och ser/inser med gapande munnar och leenden i hjälmen: ”now wait a minute: det här är ju offroadheaven”! Jeez! Sandvägar, gles skog och inte en käft! Väl tillbaka vankas det longkeros i solgasset, däckkrängning, ful- och fyllemek här och var, kalasmiddag, rövarhistorier och allmän trivsel långt in på sena, ljusa sommarnattstimmen. Rutinen var på plats från början, varje eftermiddag såg ut på det viset. Men lägg till bastu och bad i ljummen sjö för att skölja bort dammet så har ni varje dags avslutning efter körningen. Och en gammal gruvmiljö med byggnationer från 60-talet. Nån gång kom det några renar travandes och känslan av overklighet var total. Fantastisk inramning!!

Dag 2: första riktiga kördagen. Jag och Badini hade bestämt oss för att köra den korta (24 mil långa) roadbooken som Oden så förtjänstfullt snickrat ihop, vilket de flesta andra också bestämt sig för. Vi gör som vi brukar, äter frulle och gör oss klara. Nån har sagt ”första start vid 9” och då gäller start vid 9. Så vi två är först ut som klara för startregeln verkar inte riktigt vara på plats så här långt norr ut. Så det blir lite: ”jahapp, vi åker väl då” över det hela, och precis när vi ska rulla iväg kommer rakadebröstvårte-Robban och utbrister: ”Ska ni sticka ut nu?” …ehhh, ja… ”Ni sticker ut och kör roadbook nu alltså…?” …ehhhh, ja…?? ”Asså, så jävla fränt!!” -??? Va? ”Ja, asså, så jävla fräna ni är!!” Haha, jag fattar inget, men vi drar. Åfysatan vilken fin körning!! Delar är bland de bästa jag kört och jag vill inte avslöja för mycket om själva platsen, men snutten innan och efter man kommer upp till stridsvagnarna (fotopaus!) och ”Motorcross Madness” (little did we know, återkommer till DEN platsen), var en helt jävla sagolik kul snutt! Vi kommer snart fram till första avtalade pausstället, en liten strand vid en sjö, kallades för nåt, minns inte vad. Spegelblank, varm och underbar! Ingen dyker upp så vi tänker ”ahmenvaffan, vi badar väl då” till dess att resten vaknat och hittat dit. Vi badar och hinner torka hyfsat när resten börjar droppa in. Så vi pausar en stund till och sen drar vidare via lunch i Kemijärvi (7 mil från ryska gränsen) och sen kör klart.

Vi är tillbaka i Raajärvi lite för tidigt har jag för mig, så innan det är dags för longkeros så hänger vi på Andreas och friåker i närområdet. Ojojojoj vad kul! Vilken terräng!! Sand, småvägar, stigar, gles skog! Ähfyfan vad roligt! Vi kör snoppmätartävling i en liten stökig backe för att se vem som kommer längst, med Badin som publik/domare p.g.a. 690, och jag råkar ha längst den här dagen! Trevligt! Efter det åker vi tillbaka och kör rutinen som beskrivs ovan, med start med longkeros i solskenet! Vilken dag!

Resterande dagar delade vi upp oss i olika grupper och sen fri-åkte vi. Kommer inte ihåg allt kronologiskt, men det måste varit på första friåkardagen vi togs med till Motocross Madness. En plats med sandåsar och dalar i riktigt gles skog och som är för bra för att vara sann. Bara det området är värt alla milen upp, lätt! Där kan man lägga timmar utan att tröttna.

Varje dag bestämdes en plats där vi träffades för lunchpaus och de mest inbitna brukade värma bullens pilsnerkorv över öppen eld, typ alla andra utom jag och Badini som rallymässigt (sörlänningsmässigt) åt powerbar. För övrigt åkte vi runt som dårar i dammet, om vi inte var ute på nån myr och harvade förstås. Första myr-turen bekräftade jag och Badini att vi var två riktiga sörlänningar och satte oss i varsitt myrhål samtidigt, med 5 meter mellan oss. Samma dag tror jag som vi åkte i den där sandbacken vars namn jag inte kommer ihåg, där vi höll på och harvade ända tills alla kom upp. Alla utom Douglas tror jag som gav upp och bara satt och betittade när vi andra envist höll på att svarva sand i branterna. Douglas ledde några turer och drog upp ett bra tempo på de fina, slingriga sandvägarna som gjorde att man fick feeling mest hela tiden. Någon av dagarna där hade jag en dålig kördag rent teknisk och jag passade på att bada i varje bäck, surhål eller minsta lerpöl som dök upp. Lika kul var det som allt annat! Eller när vi sista dagen efter att ha börjat krokna en smula bestämmer oss för att åka och provköra en sträcka på hemvägen, en sträcka som körts upp av nåt offroadsällskap veckan innan. En 5 meter bred lerig fåra i skogen, med lite sten som stack upp. Helvete, kom vi 50 meter efter att ha brötat runt i nåt av det mest svårkörda och tappat folk lite här och var? Ett annat roligt minne är när jag låg bakom Håkan i dammet när det blir ett ännu större dammoln och jag ser en kalleankagubbe i luften i motljuset framför mig och får stanna och plocka upp Håkan och hoj efteråt. Håkans lårkaka var kanske inte rolig, men bilden av en flygande gubbe i dammet i motljus blev rolig! Vi hade blivit frånåkta av resten av gänget och tagit fel väg, men hittade på det andra gänget lite senare och kunde ta rygg på dom till lunchstället. Inga konstigheter ute i den lappska vildmarken! Nån av dagarna var det en ny snoppmätartävling när vi åkte till ett gigantiskt sandtag. Samma dag som jag badat mest hela tiden och jag orkade inte vara med på tävlingen. Men kul att se alla dårar trigga varandra till att åka högre upp längs sandväggarna. Men vilka områden, vilka möjligheter, och då hade vi bara provat en promille av all tillgänglig yta!

Hemresan måste gått lätt, för jag minns den knappt. Minns bara sista badet innan vi drog söderut igen, och sen poff –hemma! Den här resan blev en av årets höjdpunkter och då har jag varit i Marocko 2 gånger varav en gång som deltagare i Libya-rallyt, så den kommer att bli svår att slå. Men det behövs inte, om nästa års tur blir hälften så bra så blir den kanon! Svårt att misslyckas med den miljön och med det sällskapet!

Tack till alla, till Inge och Oden särskilt. Och Badini, svårt att hitta bättre kompanjon på såna här äventyr!
    Ses alla 2017!
    Last edited by Mattsson; 12-24-2016, 01:34 PM.

Leave a comment:

• Mattsson
    replied
    Klart intresse för rb finns. Nu vet vi ju hur det funkar och kan ställa ut en jeepdunk någonstans i förväg och/eller ta med nån petflaska för att förlänga räckvidder. Men jag kommer knappt 30 mil på en tank så det ska väl gå bra. Å andra sidan är det ju helt fantastiskt att bara snurra runt lite på måfå. Men som vi gjorde i somras är perfekt tycker jag. Nån/ngra dag rb, resten friåka, typ!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Leave a comment:

• oden
    replied
    Originally posted by Blutor View Post
    Km mellan tankning?

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Om man inte har en RFR så måste man köra ut dunkar för att kunna köra de 2 RB jag gjorde. Läs det som skrevs för det tidigare evenemanget på FB. Notera att evenemang på FB är privata till skillnad från här på forum.soe.se men skicka en "vänförfrågan" så kanske det löser sig om så krävs.

Leave a comment:

• Blutor
    replied
    Km mellan tankning?

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Leave a comment:

• oden
    replied
    Originally posted by Lahti View Post
    Nej, en vanlig helgsyssla här uppe dem påstår att lerinpackning är nyttigt. God Jul och ett Gott Nytt ÅR på er. 19/7 2017 är det Raajärvi.
    Kul jul. Jag skapar ett evenemang på FB med det datumet.

Originally posted by Mattsson View Post
    BOKAT!!

God jul och gott nytt på dig också!

Jisses. Finns intresse för RB v1.01, samma fast reviderat lite?

Det är lite svårt att få till det där med tankning bara, så stor tank krävs i så fall. Helst ska man ha en RFR ; - )

Leave a comment:

• Mattsson
    replied
    BOKAT!!

God jul och gott nytt på dig också!

Leave a comment:

• Lahti
    replied
    Nej, en vanlig helgsyssla här uppe dem påstår att lerinpackning är nyttigt. God Jul och ett Gott Nytt ÅR på er. 19/7 2017 är det Raajärvi.

Leave a comment:

• whiskeythrottle
    replied
    körde de här nissarna sönder allt till 2017 tro?

https://www.youtube.com/watch?v=dt65UyTmT-Y

Leave a comment:

• Mattsson
    replied
    Fyfan vad bra det var! Terrängen, boendet, maten, sällskapet! Offroadparadiset helt enkelt! Tack till samtliga inblandade, med extra tack till Oden och Inge! Ses lätt nästa år igen!

Leave a comment:

• Mattsson
    replied

Leave a comment:

• Mattsson
    replied

Leave a comment:

• Mattsson
    replied