Announcement

Collapse
No announcement yet.

Söndagskörning Sthlm Norr 2011-04-10

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Söndagskörning Sthlm Norr 2011-04-10

Har nu vaknat ut vinterdvalan och tänkte ge mig ut och reka snödjupet på grusvägarna norr om stan. Vet av erfarenhet att man kan bli rejält överraskad över den osannolika snömängden även sent i april på oplogade traktorvägar i norrskugga, så det kan alltså bli svårt att ta sig fram på vissa ställen. Eller så går det jättebra och all snö är borta. Jag vet inte.

Har vi tur kommer vi längre än "fyra revbens krön" som blev den nordligaste noteringen i förra årets vårdebut.

Avfärd Statoil Arlandastad 0930. Nabbdäck. Inga vurpor är beställda. Lunch på lokal. Helst tillbaka ganska tidigt på eftermiddagen.

Kallelsen kom visseligen väl sent inpå, men välkommen den som hinner.
    Last edited by xrvdaniel; 04-09-2011, 08:17 PM. Reason: Ändrad starttid + kort dag

Jag vill inte avskräcka någon, bara ge hint om hur det kan se ut.

Jag var idag och rekade grusvägar norr om Arlanda. och kan konstatera att grusvägar som plogats och trafikerats under vintern är snö och isfria, om än rätt blöta. Tjälen har inte gått ur överallt så det är vattensjukt och översvämningar lite varstans, geggit och halt på sina ställen.

Grusvägar/skogsvägar som inte plogats och använts under vintern är bitvis rejält igensnöande, bitvis översvämmade, vattensjuka och leriga.
    Fantastiskt före för småhojar med fräscha crossdäck och en pilot som är inställd på det och älskar surhål.

Funkar med stora hojar med vältränada (envisa) och körskickliga piloter

Till ovanstående tillkommer flertalet omkullblåsta träd, på min 5 km rekning fick jag runda en jättegran och två björkar som låg tvärs vägen. Det kan bli riktigt roligt beroende på terrängen som ska forceras

Första trädfället (stor gran) är på brandvägen, ett par hundra meter in efter bommen vid ladan.

Ha en go tur.

Comment

Du och jag Marell

Vad säger du Marell, fortfarande intresserad av en körning efter den här rapporten från TRL (The Real Life)?
      Fast vi är ju lite Hard Core du och jag, så vad sjutton betyder några kullblåsta småslanor och lite lera?

09:30 Arlandastad får det bli och så kör vi. Nu ska jag ta och knäcka nästa pava som blev över från kalaset förra helgen...

See´ya manyana 09:30 sharp /Daniel

Comment

Originally posted by AndersX View Post
        Första trädfället (stor gran) är på brandvägen, ett par hundra meter in efter bommen vid ladan.
        Hm. Läge att ta med motorsågen alltså. En kort tur kan vi ta iaf så jag får komma ut.

Comment

Kan meddela att grusvägarna, och en och annan traktorstig, på sträckan Malmköping - Stockholm var mycket farbara i dag. Enstaka ispansar på något ställe var allt. Samt några rejäla omkullblåsta tallar, och några surhål. Men på det stora hela helt ok .
          Mina samlade körjournaler:
          http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

Comment

Originally posted by xrvdaniel View Post
            Hm. Läge att ta med motorsågen alltså. En kort tur kan vi ta iaf så jag får komma ut.
            Den passeras till vänster, följ mina spår.

Comment

Vi blev tre tappra som gav oss ut idag på riktigt hyggliga vägar. En del omkullblåsta träd men inget som inte gick att ta sig förbi med lite kreativ körning. Snö var inte heller det något större problem då det endast var korta sträckor som hade snön kvar. Vi tog dom vanliga vägarna upp till Gimo och satte i oss den sedvanliga hamburgaren. Nervägen via kolarmora, bennebol i ett raskt tempo. Inga incidenter denna vårpremiär, tack för det!

Hatten av för trevligt resesällskap!
              offroadtouring.se

Comment

Det blev en kanonvårdebutkörning! Sol, mjuka, dammfria vägar, lagom portion utmaningar och trevligt sällskap! Perfekt!

Arlanda var som vanligt värsta köldhålet med mest is.

Först stöter vi på Anders träd. Jag försöker köra rakt över men fegar så det blir tvärstopp. Backar och tar sats och kör rakt över med mer fart. Om man har dålig teknik kan man testa samma sak fast med mer fart, det brukar jag göra. Det gick bra den här gången. Aktuell poängställning trädstamsforcering är nu 2-0-0. Johan siktar på att hålla nollan.

Typisk Arlandabrandväg. Snö på precis samma ställen som förr om åren. Det går att hålla hygglig fart ändå om man kör med insidan och väljer spår.

Jag testade att försöka hålla farten över snöpassagerna men det slutar alltid med sköldpaddestilen på ettan och bägge fötter ute.

Om man har dålig teknik kan man ju kompensera det mer mer fart. Jag testade med mer fart och bakåtvikt. Kändes jätteläskigt, så jag ökade farten. Och det slutade ju som vanligt. Jag tycker att det där med mer fart i enduro är ett dåligt råd. Jag tror bara det gäller dem som redan kan köra från början så att säga.

Jag välter, tar en bild, reser hojen upp, välter omedelbart på andra sidan. Tänker att nu tar jag ingen bild för det här vill jag ju inte skylta med.

Sideways hjälper gumman tö att sprätta snö.

Edman leker i vår favoritpöl.

Jesus på XR650.

Norr om Flymyra finns ett par mycket trolska bäckövergångar som jag gillar att köra. Där var skogen tyvärr avverkad. Kommer att ta ett tag att återfå sin skönhet.

Tre fallna träd varav två jättetjocka. Inte att tänka på att köra över. Skapar en gemensam aktivitet på temat När Grabbar Umgås.

Min spruckna Biltemabackspegel offras i trädpassagen. Nu är vi rejält varma.

Kolarmoravägen följt av Bennebol var underbara även idag. Vilken harmoni att möta kurva på kurva.

I Bennebol hade den gamla eken rasat verkar det som rakt in i huset bredvid.

Johan hittar en snöhög att avreagera sig på.

Tack för idag, det var perfekt timing att köra första körningen den här söndagen. Aningens pionjärartat men fullt njutbart!
                Attached Files

Comment

Trevlig rapport!
                  Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
                  www.fastlinephotos.se

Comment

Originally posted by Tolan View Post
                    Trevlig rapport!
                    Instämmer! Fina bilder också! Liiite avis blir man på sån resa.
                    Har inte hunnit få på nabbdäck på Adventuren än, och tröstade mig med en kortare landsvägstur istället, och det var nog tur med all skog ivägen för er!
                    Käns som man måste öva lite försiktigt med denna best först...
                    DL1000 för väg
                    KTM 990 Adventure R (XRV750) för allt där emellan
                    TE450 för Ej väg
                    KTM EXC 350-kitad 250 för GGN och andra dynghål

Comment

Snyggt!
                      XR 650R
                      EXC 250F
                      YFM 350FW

Comment

Tack för rapporten och bilderna

Comment

Härlig rapport!
                          Jag och brorsan tog en tur söderut förbi HSS där vi mötte 20-30 soldater som skulle ut och kriga på vår favoritväg, blev lite asfalt istället. Vidare förbi hanstavik och crossbanan i skogen och sen laxnevägen ner där vi vände.

Vattensjukt i skogen men inte mycket snö på vägarna. 1 träd som vilade på vägen men som gick att baxa undan. Soe håller Sveriges grusvägar öppna!

Sugen på mer!
                          KTM 690 Enduro -08 "Brumman"
                          KTM 350 Freeride -14 "Musen"
                          KTM 640 E -02 "Svarten" - Såld

Comment

Originally posted by richardl View Post
                            Härlig rapport!
                            Jag och brorsan tog en tur söderut förbi HSS där vi mötte 20-30 soldater som skulle ut och kriga på vår favoritväg
                            Tack! Kommer du ihåg om bommen var öppen eller stängd förresten? För där skall man inte köra om bommen är öppen.

Comment

Originally posted by xrvdaniel View Post
                              För där skall man inte köra om bommen är öppen.
                              trodde det var tvärtom med bommar men tack för att du upplyste mig!

skjutfält/övningsområden ska man ha respekt för och läsa ev. anslag innan man gör sitt val om att åka vidare eller inte oavsett bom eller inte

fina bilder och berättelse i övrigt
                              Jag är inte ung nog att veta allt
                              XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                              Det är värsta tricket att låta det va
                              (Ohlson har semester production)

Comment

Working...
                              X