Announcement

Collapse
No announcement yet.

Söndagskörning/LGF Sthlm Norrsidan 2010-04-11

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Söndagskörning/LGF Sthlm Norrsidan 2010-04-11

    Härmed inbjudes till gemensam snölägesinventering på norrsidan, alternativt säsongens första gruskörning. Jag vet inte vilket det blir. yr.no utlovar för tillfället +8, sol och ingen nattfrost på söndag. Tro't den som vill. Jag är i vilket fall tveksam till det där med ingen nattfrost.

    Jag kan se en liten snöfri strimma här. https://forum.soe.se/showpost.php?p=443111&postcount=23 Vi kör i den tycker jag.

    Avresa från Statoil Arlandastad 900 så vi kommer hem nångång. Vi kollar läget på favoritvägarna och jag planerar inte att i alla fall aktivt uppsöka alla favoritträsken. Åter till Arlanda kanske vid 3-4-tiden om inget händer (vilket vore typ första gången i så fall).

    Lunch på lokal. Fika/macka/frukt & vatten i ryggan för såväl, fm + em är en stark rekommendation. Om man vill avvika på mitten är det långt hem. Nabbdäck o annan SOE-standardutrustning gäller förstås som vanligt.

    #2
    God idé. 1-3 st cyklister ansluter. / Daniel

    Comment


      #3
      Skynda, skynda, upp med rapport å härliga bilder. Gör mig avis! Ville oxå köra men denna helg va tyvärr fullbokad

      /Linus
      XR 650R
      EXC 250F
      YFM 350FW

      Comment


        #4
        7 st glada åkare blev det som samlades vid Arlanda, för att ge sig ut på blöta, leriga, snöiga, och bitvis perfekta vägar.
        Ja det var verkligen varierande underlag idag.
        Vi mötte även Torer med kompis, Torer med motarddäcken i snön .
        Vissa partier skulle en snöskoter kanske ha varit ett bättre färdmedel.
        Tyvärr så blev det en avkortad tur idag eftersom xrvdaniel behagade att lägga sig till ro ute i naturen och se till så att granbeståndet decimerades med 1 st gran. Skaderapport kommer nog från honom vad det lider. Jag hoppas att den bara innehåller en berättelse om stukat självförtroende och ömma muskler. Men hojen togs på släp och Daniel skjutsades hem till sin fru för omvårdnad, (skönt med en sköterska som fru ibland).
        Därmed var premiären avklarad, men en vecka till eller två så att den värsta snön försvinner helt är nog att föredra.
        Men tack alla för idag och skönt att se att det alltid ordnar sig med allt även när olyckan är framme.

        \Ove
        "Viam inveniam aut faciam" - Jag skall finna en väg eller skapa en

        Comment


          #5
          Hälsningar fr akuten st Göran. Intvingad av min husläkare f röntgen. Vi får se på plåtarna sen om jag borde må sämre än jag gör. Tack alla otroligt hjälpsamma kompisar! Helt otänkbart att komma hem f egen maskin. Fick rulla ur sängen i morse. Att sätta på sig strumporna var en utmaning. jag fick en del bilder innan iaf. Så fort jag repat mig så ska jag börja träna på att köra med framhjulet på marken efter krönen. Det kommer att bli svårt.

          Comment


            #6
            Nu väntar vi på bilder, både från körningen och röntgen. Krya på Dig.
            NV 20 -51. http://www.nymansuppsala.se/
            Tidigare: KTM 625 SXC -05. Honda Dominator -96. Norton Commando Fast Back -69.
            För riktigt länge sedan: Rex Sport 50 cc -64 http://mo-ped.se/tv/test66r.htm

            Comment


              #7
              Tur det gick bra med dig!
              Ideer är som med barn, man gillar sina egna bäst även om de inte är det.

              Comment


                #8
                Aj, aj, aj Daniel. Krya på så ses vi senare...
                XR 650R
                EXC 250F
                YFM 350FW

                Comment


                  #9
                  Jag hörde om äventyret nere i gymmet på lunchen. Hoppas att allt är okay med både dig och hoj! Jag hänger med nästa gång och visar hur man krashar och har otur... :)

                  Comment


                    #10
                    Krya på dej Daniel. Inge kul...

                    Comment


                      #11
                      Tack för all uppmuntran.

                      Jag är nu tillbaka på jobbet efter en tvådagars ofrivillig intensivpraktikkurs på S:t Göran i ämnet "människokroppens (o)förmåga att avleda rörelsenergi" på samt även en smula nalkats ämnet "tumregler inom sjukvården för hantering av motorcykelolyckor". Nu vet jag inte om jag skulle valt ordet "olycka" för den här händelsen. Jag blev övermodig och överskattade min förmåga. Åtgärden från min sida blir då också mycket enkel för att detta inte skall hända igen: Använd hjärnan och inse din begränsning. Öka säkerhetsmarginalerna. Och sluta för #*! med att slanga över precis alla krön.

                      Facit blev fyra revben, en lungpunka, präktiga blåmärken på vänstra armen och känselbortfall i vänsterhanden. Inget behövdes opereras utan all sägs läka. Jag går på värktabletter. Jag är lite medtagen men mår i övrigt utmärkt.

                      Jag slapp undan en hel massa tråkiga saker, t.ex. kotkompression, benbrott, ledkrossning, höftkross, axelkross, trasiga ledband, hjärtsäcksinflammation pga trasig matstrupe, hjärnskakning, trasig gallblåsa, mjälte och njurar är några saker jag kommer att tänka på.
                      Attached Files

                      Comment


                        #12
                        Va, pasade du på å "gadda" dig när du va på sjukan
                        Krya som sagt på!
                        XR 650R
                        EXC 250F
                        YFM 350FW

                        Comment


                          #13
                          Tack Linus!

                          Jag hade verkligen inte förväntat mig så stora mängder snö men jag har tydligen kort minne från förr om årens trevade "grus"-premiärer. Område kring Arlanda är ett köldhål. Det är väl så enkelt att Norrland börjar strax norr om Upplands Väsby.

                          Daniel E dök upp med två kompisar Anders och Göran, alla på XR650. Ove kom med BMWn.



                          "Den ligger på Blocket, en snubbe kollade på den men hade synpunkter på reporna i plastkåporna".



                          Jisses. Men det kommer jag faktiskt ihåg att jag också kollade på när jag skulle köpa min första grusmotorcykel - den skulle inte vara repig och helst inte gruskörd alls. Är inte det lite ungefär som att köpa en skiftnyckel för att hänga upp på väggen i vardagsrummet?, eller att leta efter skinande blank bergsklättrarutrustning för söndagspromenaden i Vasaparken?

                          Sist rullar en herre in på en alldeles blänkade snygg och repfri Transalp med asfaltsdäck, Olle.



                          Det visar sig att vi bor inte långt ifrån varandra. Vi pratar en stund och han beslutar sig i alla fall för att försöka hänga på. Ojoj. "Ta det lugnt och kör i din takt, det är lugnt vi väntar. Den första stigen vi kör på är ett par hundra meter lång. Ta det riktigt försiktigt så du inte välter där".

                          Där endurostigen ansluter mot vändplanen i industriområdet ligger fortfarande enorma snöhögar. Jag lyckas precis baxa 950n över. Tycker redan synd om Olle som vält därbakom och därefter har snöhögarna framför sig, innan vi åkt en kilometer ens. Jag vänder och kollar läget och sympativälter en eller två ggr. Vi grejar snöhögspassagen.





                          Brandvägarna var bitvis riktigt tunga att ta sig fram på pga snön och bitvis underbara.





                          Hur snöpassagerna tedde sig på en Transalp med asfaltsdäck kan vi bara försöka föreställa oss.



                          Olle vinner snabbt vår beundran för att han öht hänger på och tar sig igenom.







                          De tre musketörerna testar lite endurospår under att vi väntar. Tuuungt.



                          På vägen möter vi Torer med kompis efter en stor vattenpöl som släckt motorn.



                          Torer är SOE-undantaget som bekräftar regeln "Obligatoriska nabbdäck". Och nu är han ute och tuffar i snön på motarddäcken. Han är ju helt otrolig. Vi snackar lite och de hänger på en bit.











                          Vadetvägen var underbar, bättre än vanligt - kanonskönt fäste.



                          Avfarten från Vadet Norrut på väg mot Hagby inleddes med en stooor vattenpöl.









                          Där lämnar Torer med kompis.



                          Vi fortsätter - jag, de tre röda musketörerna samt Ove och Olle. Det är på den vägen jag kör som en övermodig nybörjare och en yster vårkalv med framhjulet slängandes över krönen och tycker livet leker. På ett av krönen, det sista liksom, stupar det lite brantare nedåt, hojen lyfter lite snabbare än jag tänkt mig och jag är lite tröttare i armarna och drabbas av "hänggas". Hojen stegrar sig okontrollerat. Jag "skjuter ut mig" och lämnar hojen framför mig. Det är på en raksträcka med god sikt så hastigheten är tyvärr inte den lägsta.

                          Jag får en rejäl smäll i sidan och tumlar runt. Hojen hamnade nån annanstans och fällde en mindre gran. Jag sitter på huk i diket och kippar efter andan i flera minuter. "Jag är nog ganska ok, jag fick en rejäl smäll men är nog på benen om jag får vila nån halvtimme eller så".

                          Efter ett tag försöker jag bjuda på kaffe men av mina tre bjudmuggar är bara plastsmulor kvar.

                          Min kompisar beslutar att turen är slut och Daniel E hämtar bil+släp för att frakta iväg mig och min hoj. Olle, Ove och Göran håller noga koll på mitt tillstånd, jag insisterar på att jag är omtumlad men ok och det hela landar på en hemtransport istället för ambulans.

                          På vägen passerar vi skylten "Slanga för SOE". Jag känner att jag gjort min del i det avseendet. I bilen på väg hem börjar vi redan drömma om sommarens hojutflykter, den här tog ju slut så fort.

                          Jag tas emot av hustru distriktssköterskan och visar mina blåmärken för alla och vevar runt armarna för att visa att axlarna är ok.

                          En riktig karl ska väl tåla lite smällar och stryk. Man kan inte hålla på och springa ned sjukhusen för minsta lilla.
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Epilog:

                            På morgonen åkte jag in till vårdcentralen för att få det jornalfört. Husläkaren skickade direkt in mig till akuten.

                            På akuten tog jag det lugnt och läste, gick och lade i extra pengar till parkeringen, gick och köpte macka och köpte värktabletter. Efter 3 timmar fick jag träffa en läkare och då blev jag bums fastspänd i nackkrage liggandes. Ojdå. Sedan blev jag röntgad överallt i olika omgångar under att läkarna metodiskt uteslöt misstänkta skador. Vilket hallå det blev. Jag skulle ju bara få det journalfört.

                            Jag fick reda på att om man kraschar på mc i en hastighet av över 70 så är rutinen att man körs direkt till traumaenheten på Karolinska där man kollar upp precis _allt_. S:t Göran eller Uppsala duger alltså inte. I de hastigheterna kan hur mycket som helst blivit skadat och man själv märker det inte.

                            Jag blev alltså inlagt över natten och har fått testa morfin, kateter, matstrupekontraströntgen och dropp.

                            Jag körde bil själv in till akuten, dagen efter. Snacka om att inte förstå vad det handlar om. Jag tror vi alla har något att lära av detta.

                            Om någon åker av hojen i 70 eller över och/eller får en smäll av något slag så är det tyvärr ambulans direkt som gäller även om personen bedyrar att denne mår bra. Man hamnar på akuten i alla fall och det tar måååånga timmar, det går inte att undvika så det är lika bra att åka in direkt och minska risken att man dör. Minns Mjält Pers krasch.

                            Alltså, ring ambulans direkt, tveka inte. Och lyssna framför allt inte på den som kraschat, denne vill inte vara till besvär. Ignorera det.

                            Men ge alltså helst 17 i att krascha öht.

                            Finns det någon tråd om det här? Man kanske borde lägga upp det separat nånstans.

                            Hojen då? Min dyra Touratech navigatorhållare förefaller har använts för själva granfällningen, så den är nog bortom all räddning. Handbromshandtaget lossnade, och bägge styrbultarna är bockade. Nåt annat kan jag inte se vid en ytlig inspektion.

                            Mina hojar verkar ha nio liv.

                            Comment


                              #15
                              Du är verkligen en obotlig optimist Daniel!
                              Tänk om alla vore som du. Antingen dog vi i förtid eller så skulle vi inte behöva bli så gamla eftersom vi skulle hinna med det mesta på rekordtid.
                              Som vanligt en verkligt fin rapport med både text och bilder av högsta klass. Det är få som kan uttrycka sig som du och du kanske skulle lyssna litet mer på dina goda råd och ta fasta på en del av dem.
                              Snabba hojar har dålig inverkan på en del förare och slår till obönhörligt och nästan alltid när det är som roligast, tråkigt nog!
                              Men det är ju underbart att en del vågar och bildar skola för oss andra fegisar. Alla beundrar ju de som vågar chansa, men ingen som ligger i diket med skador får någon beundran.
                              Att ringa ambulans hade absolut varit befogat i detta fall och det kommer vi att göra i fortsättningen.
                              Att låta någon följa med på en så olämplig hoj som en Honda Transalp utan rätt däck är inte heller rätt, speciellt inte när vägarna har så olämpligt underlag som denna gång.
                              Lätt att ligga hemma och vara klok när man har facit.
                              Krya på dig Daniel och hoppas att snälla frun låter dig komma ut och leka med oss när du läkt ihop igen. Vi behöver dig. MVH Kjell
                              Medlem i Timmermon racing team

                              Comment

                              Working...
                              X