Announcement

Collapse
No announcement yet.

Åkning kring Falun, löpande tråd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Åkning kring Falun, löpande tråd

Har inget planerat denna vecka (v31, 2007), så jag lägger upp en allmän Falu-tråd. Jag är med på nästan vilken typ av körning som helst, bara ingen har limmat ihop gruskornen vi åker på

Kort eller långt, heldag, tvådagars, kvällstur. Skriv in om ni är åksugna!

Det blir i alla fall åka av idag åt något håll för min del, med eller utan sällskap.
    Kör idag!

Jag precis fick en tid för registreringbesikting i Falun till torsdag klockan 13:10.
    Efter det måste jag köra tillbaka till Avesta och om du vill visa mig några roliga krusväger, det våre roligt!

Comment

Originally posted by Jukka View Post
      Jag precis fick en tid för registreringbesikting i Falun till torsdag klockan 13:10.
      Efter det måste jag köra tillbaka till Avesta och om du vill visa mig några roliga krusväger, det våre roligt!
      Till Avesta har jag inte mycket i huvudet, men det går ju alltid att reka på kartan... Kan bli kul. Jag funderar på det så får vi se. Nån annan som vet bra vägar nedåt?

Regbesikta en 950SE? Importerat?
      Kör idag!

Comment

Originally posted by xrv View Post
        Regbesikta en 950SE? Importerat?
        Den är helt nya, jag köpte den från finland några veckor sen.
        Vi flyttade förra veckan från Torneå.

Det var överraskande hur svårt är det at få tiden till besiktning!

Comment

Jag och Flatout åkte en tur idag. Tittade först på mitt minst sagt slitna bakdäck och konstaterade att det inte skulle bli en kladdig tur... Trodde jag ja

Funderade en stund på åt vilket håll vi skulle sikta och bestämde att vi skulle leta "väg" från Bjurs till Enviken/Marnäs via Fjällgrycksbo. Vi tog oss dit via några lagom roliga vägar. Körde rakt igenom skogen en liten bit eftersom myren som vi skulle över inte var passerbar. Hittar på ett skogstraktorspår som går åt rätt håll. Kletigt efter en stund. Skickar Flatout först på xChallengen (lättast att bärga). Går precis igenom. Det intelligenta vore ju att skippa 950'n då, men det gick riktigt bra med rejält hjulspinn. Kom upp på en rolig väg som dök fram i Marnäs. Snurrade några varv på den inofficiella endurobanan därborta tills min fläkt inte ville gå mer. Tog samma väg tillbaks. Men den här gången följde vi traktorspåret hela vägen. Avslutas med brant nedåt, KLADD, halvbrant uppåt. BMW först, sjunker som en sten... Drar för kung och fosterland i framhjulet och upp kommer han. Åter igen, skall 950'n vändas?? Nää, fegt... Siktar mitt emellan spåren. Hasar på en stock med bakhjulet så att jag planterar framhjulet på ena sidan och bak på andra... Knädjup sugande lera Bara för Flatout att kladda ner sig lite mer. Efter lite geggsprut och släpande så kommer man i alla fall upp på andra sidan. Minst sagt kladdig och flämtande som en fisk på torra land.
          Drar vidare mot Bjurs och åker i ösregn och hagel en stund. Förstod först inte varför regnet gjorde så bedrövligt ont på överläppen, sedan såg jag att dropparna studsade på hojjen. Det brukar inte regn göra.
          Landar på MC-jansson via Grycksbo och nästan Skog tämligen rena på framsidan i alla fall. Glada, trötta och illaluktande
          Kanske en mil asfalt totalt från Sundborn till Marnäs och in till Falun.
          Kör idag!

Comment

Skratt. Ni är er lik som vanligt.
            Kärsta Carlsson

Comment

Originally posted by Jukka View Post
              Åkte på maginfluensa eller nåt, bantade fyra kilo inatt... Har så smått börjat få i mig vätska igen så att jag kan vara uppe en stund i alla fall. Totalt utmattad, så det blir ingen åkning för mig.
              Kör idag!

Comment

...
                Totalt utmattad, så det blir ingen åkning för mig.
                Va tråkigt händelse...

Jag ska hitta mig några grusväger och vi kan ha körningar senare.

Åker ni året runt här? Jag har mig även vinterdäck och har kört 4 vintrar i finland.
                Hur länge stannar snö?

Fråga om ni fattar inte vad jag säger, jag bara lär mig svenska...

Comment

Nog syns det att du inte är född här, men det är inga problem att förstå det du skriver!

Vi är en del som åker på vintern, däribland jag och Flatout.
                  (Här är jag i vintras: http://www.youtube.com/watch?v=T7BhQ2mUYJw )

Det varierar väldigt när det blir vinter och hur länge. Kan hända att det knappt blir nån snö alls. Numera tror jag att en normal vinter går från mitten december till mars ungefär. Blir det ingen snö så får man hålla sig på nån sjö med säker is. Skoj det med .

Ha det så kul idag, så ses vi nån annan gång!
                  Kör idag!

Comment

Va kul video!

Här är jag i Tornio förra vinter.
                    http://video.google.com/videoplay?do...29968109832747

Comment

Grusåka, Lördag 4 aug.

Hej på er.
                      - Nu sitter det ny sula bak, MÅSTE ut och åka!

Hade tänkt mig att utforska grusvägnätet kring Borlänge med omnejd. Någon som vill hänga på?
                      Det blir relativt lugnt tempo, då jag är nybörjare på denna sorts underlag.

Tid: 4 augusti, kring tio...
                      Mötesplats: Där vi kommer överens.

Ps: Jag skall bort ikväll, kommer därför inte att kolla ev svar förrens sent i kväll. Skicka mig ett PM med ditt nummer så höres vi imorgon bitti.
                      I annat fall, om vi blir fler, ansluter jag mig till er och det som ni har bestämt.
                      (Detta var väl luddigt så att det räcker... )

Jag kommer hur som helst att åka ut imorgon! Vi ses...
                      Vart tog vägen vägen..?
                      ------------------------------------

Comment

Kul!
                        Har just varit och hjälpt Macko med hans elfel, så nu har han gnista igen. Han var åksugen så det räckte i alla fall. Jag tror jag har återhämtat mig tillräckligt för en fintur imorgon. Han skulle skicka ett SMS när han var vaken imorgon. Får väl höras imorgon bitti om det passar.
                        Kör idag!

Comment

Kvällstur tisdag 7/8

Det blir en kvällstur ikväll tisdag den 7/8 kl19.00.

Träffas vid Shell-rondellen i Falun (den övre rondellen, vid gruvan).

Minst tre kommer! Vart vi tar vägen och hur långt/länge bestämmer vi på plats. SMS'a gärna mig om ni kommer. Nybörjare på grus kommer med, så vi tar det lite piano. Inga surhål 0730736918
                          Kör idag!

Comment

Det blir en kvällstur ikväll tisdag den 7/8 kl19.00.

Träffas vid Shell-rondellen i Falun (den övre rondellen, vid gruvan).

Minst tre kommer! Vart vi tar vägen och hur långt/länge bestämmer vi på plats. SMS'a gärna mig om ni kommer. Nybörjare på grus kommer med, så vi tar det lite piano. Inga surhål 0730736918
                            Sh.t jag missade den här också dgfbgrxxbbbbtssss jaja det blir väl fler hoppas jag,kul att den här tråden dök upp hoppas den lever vidare.:)
                            KTM because we are worth it!

Comment

Tack för turen, jag bjuder igen.
                              Vad sägs om onsdag, Turen går över Gustafs-Säter-Vikmanhyttan-Mot Smedjebacken och tillbaka, en del nytt och säkert en del beprövat.
                              Vi tar ett stopp vid Silverbergs Gruva och njuter av det blåa vattnet. Det får bli grusvägar utan enduroinslag, men hamnar vi rätt kan jag visa lite. Tänkte passa på att titta på en kraftledning om det är OK.
                              Samling vi OK Romme 18.00 nu på onsdag.
                              SMS:a eller ring på noll70sex77294två.
                              Ösregnar det ställer jag in, jag är less på att köra i regn, då får vi ta det en annan dag.
                              /Sven
                              I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Working...
                              X