Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gravöl, eller sista hänget

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

R.I.P Var en rolig tid 20 år sedan.

Comment

Bara sådär alltså... jahapp. Men vore kul om man kunde komma åt nyttig info kanske? Inget försvinner på internet...

Comment

Här är en liten instruktionsvideo hur man dansar disco. Tänkte att att alla kan träna och livestreama vid sista hänget.

Comment

Originally posted by Julleman View Post
          Bara sådär alltså... jahapp. Men vore kul om man kunde komma åt nyttig info kanske? Inget försvinner på internet...
          Det är tråkigt men det är användarna själva som valt att sluta använda forumet till förmån till sociala medier som Facebook. Vad som krävs är att någon annan tar över driften och underhållet av sajten men ingen verkar vilja göra det. Det verkar vara orimligt dyrt att låta en professionell leverantör stå för leveransen, och då är inte underhåll av sajten inräknat utan enbart tjänsten att tillhandahålla server och bandbredd. Det hade varit enkelt att trumma på läpparna och hosta fram en summa på typ 1500kr/månad för att jag ska fortsätta med detta men det är inte där skon klämmer.

För min del var det inte min avsikt att det skulle vara en permanent lösning att jag skulle hjälpa till med detta, eldsjäl eller ej, men snart sju år har gått och det finns ingen som vill hjälpa till och nästan ingen använder detta forum mer.

Jag kan räkna oss som använder forumet på en hand, kanske två om man skarvar lite.

Comment

Originally posted by oden View Post
            använder detta forum mer.

Jag kan räkna oss som använder forumet på en hand, kanske två om man skarvar lite.

Sorgligt men sant....
            XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Det går att köra sajten lokalt virtuellt på en dator. Om du kör någon variant av Linux så är det lättare. Jag vet inte hur man gör detta med Windows eller VMWare, helt ointressant.

Jag kommer att skicka två USBpinnar i ett rekommenderat brev till dig. En har en Linux KVM QEMU image i qcow2 format och den andra har sajterna som tarballs. Även en kortfattad instruktion i ASCII format kommer att finnas på pinnarna. Även de andra sajterna soe.se samt hagenblad.se finns med som backups. Såklart även en backup på forumet innan uppgraderingen till v5 finns med.

qcow2 imagen kommer att ha en lokal DNS som fejkar soe.se, annars kommer inte vBulletin att funka "offline".
              Jag tack. Måste hitta en Linux-burk då...
              Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Originally posted by Hagenblad View Post

Jag tack. Måste hitta en Linux-burk då...
                Som jag skrev i SMS till dig privat. Sätt upp en Rocky Linux 8.7 dator som jag kan komma åt med ssh (TCP port 22) så fixar jag detta på distans. Det är enklare för mig än att försöka hjälpa dig igång på telefonen, typ "skriv systemctl restart httpd".

Skapa ett starkt lösenord för root och användaren "oden", skicka lösenorden på SMS.

Installera inte Ubuntu eller något annat skit, enbart Rocky Linux 8.7

Om du grejar detta så kan du i princip köra sajten skarpt hemma hos dig. Jag hjälper dig igång.

Hårdvara? En x86_64 Workstation (hem-pc?) dator som inte är äldre än 10 år. Använd helst en SSD men NVME går också bra, köp en ny och den minsta du kan hitta. En begagnad sådan dator kostar en tusenlapp?

Hämta ISO fil här: https://ftp.acc.umu.se/mirror/rockyl...64-minimal.iso

Installera minimalt, utan X (utan grafisk miljö). Kolla på youtube hur man gör.

Comment

1500kr https://www.blocket.se/annons/osterg...3450/106663091

Comment

2500 kr https://www.blocket.se/annons/osterg...aket/107368930

Comment

Fick nyligen en "HP Pro 3130 Microtower PC" som funkar hur bra som helst och drar 26-30W.

Comment

Calle får raska på nu om han behöver min hjälp att få igång forumet hemma hos honom.

Comment

Alternativt att ni tar pengar från SOE potten och köper in en ny eller begagnad stationär dator eller laptop och skickar det till mig så skickar jag den till Calle då jag pillat klart.

Alltså, det är otroligt dålig respons här. Någon kanske kan skriva något på facebook eller nåt?

Comment

Hänger inte med Oden, är det dålig respons från forumet, eller någon?
                            I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                              Hänger inte med Oden, är det dålig respons från forumet, eller någon?
                              Det är riktat mot Calle och/eller intressenter som vill ta över. Det är inte så att jag vill sitta i telefon med någon och i timmar bokstavera varenda kommando och mellanslag in i minsta detalj hur man gör detta i Linux, hur man får sajten att fungera online eller offline. Det är såklart under förutsättning att någon vill ha hjälp med detta. Antingen får Calle anlita en Linuxresurs på plats som hjälper honom eller så räcker det att jag skickar USBstickor till Calle. Jag har ingen aning hur ni tänker göra.

Jag har inte Facebook och kan således inte veta vad planen är om det enbart diskuteras på sociala medier.

Comment

Alltså, det är otroligt dålig respons här.
                                Tyvärr är väl det den bistra sanningen med SOE forumet idag.
                                Förr om åren så var man tvungen att logga in minst ett par gånger om dagen för att hålla sig ā jour med alla nya inlägg och inte missa något vitalt (en körning tex), idag så ser det helt annorlunda ut. Ibland kan det gå en vecka mellan posterna i trådarna.
                                Även om jag kommer sörja att SOE går i graven så är jag inte ett dugg förvånad då det inte verkar finnas något intresse!

XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Working...
                                X