R.I.P Var en rolig tid 20 år sedan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Gravöl, eller sista hänget
Collapse
X
-
Originally posted by Julleman View PostBara sådär alltså... jahapp. Men vore kul om man kunde komma åt nyttig info kanske? Inget försvinner på internet...
För min del var det inte min avsikt att det skulle vara en permanent lösning att jag skulle hjälpa till med detta, eldsjäl eller ej, men snart sju år har gått och det finns ingen som vill hjälpa till och nästan ingen använder detta forum mer.
Jag kan räkna oss som använder forumet på en hand, kanske två om man skarvar lite.
- Likes 1
Comment
-
Originally posted by oden View Post
Det går att köra sajten lokalt virtuellt på en dator. Om du kör någon variant av Linux så är det lättare. Jag vet inte hur man gör detta med Windows eller VMWare, helt ointressant.
Jag kommer att skicka två USBpinnar i ett rekommenderat brev till dig. En har en Linux KVM QEMU image i qcow2 format och den andra har sajterna som tarballs. Även en kortfattad instruktion i ASCII format kommer att finnas på pinnarna. Även de andra sajterna soe.se samt hagenblad.se finns med som backups. Såklart även en backup på forumet innan uppgraderingen till v5 finns med.
qcow2 imagen kommer att ha en lokal DNS som fejkar soe.se, annars kommer inte vBulletin att funka "offline".
Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.
- Likes 1
Comment
-
Originally posted by Hagenblad View Post
Jag tack. Måste hitta en Linux-burk då...
Skapa ett starkt lösenord för root och användaren "oden", skicka lösenorden på SMS.
Installera inte Ubuntu eller något annat skit, enbart Rocky Linux 8.7
Om du grejar detta så kan du i princip köra sajten skarpt hemma hos dig. Jag hjälper dig igång.
Hårdvara? En x86_64 Workstation (hem-pc?) dator som inte är äldre än 10 år. Använd helst en SSD men NVME går också bra, köp en ny och den minsta du kan hitta. En begagnad sådan dator kostar en tusenlapp?
Hämta ISO fil här: https://ftp.acc.umu.se/mirror/rockyl...64-minimal.iso
Installera minimalt, utan X (utan grafisk miljö). Kolla på youtube hur man gör.
- Likes 1
Comment
-
Originally posted by SvenB View PostHänger inte med Oden, är det dålig respons från forumet, eller någon?
Jag har inte Facebook och kan således inte veta vad planen är om det enbart diskuteras på sociala medier.
Comment
-
Originally posted by oden View Post
Alltså, det är otroligt dålig respons här.
Förr om åren så var man tvungen att logga in minst ett par gånger om dagen för att hålla sig ā jour med alla nya inlägg och inte missa något vitalt (en körning tex), idag så ser det helt annorlunda ut. Ibland kan det gå en vecka mellan posterna i trådarna.
Även om jag kommer sörja att SOE går i graven så är jag inte ett dugg förvånad då det inte verkar finnas något intresse!
XR 650 -01 + Tricker -06
Comment
Comment