Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad händer 2021?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Grymlingen View Post

Hej!

Ny här, boende utanför Strömsund, har liknande planer om TET i sommar. Då den passerar 1,5 mil från där jag bor. Började köra grushoj förra sommaren, hållit mig på asfalt tidigare, men vägnätet häromkring blir så begränsat då.

Jag tänkte kliva på den där den korsar väg 345 mellan Strömsund och Ramsele och köra Norrut, och köra på i alla fall upp till Lycksele. Sen får man se hur man gör därifrån (Har även kikat ett antal timmar på grusvägskartan, samt letat sevärdheter/lugna besöksmål i Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och södra delarna av Norrbotten för att söka så mycket grus och skogsväg att lägga rutter på.

Har även börjat kika på TST rutterna häromkring med början kring Östersundsområdet och sen norrut.
    Då sommaren tack vare Coronan verkar stoppa alla fantasier man kan ha om grannlandet i väst, så har tankarna och fokuset varit på grus, natur och tält.

Så jag har byggt ett stadigt lastrack till XT'n, skaffat den utrustning jag tror jag behöver och lär nog tillbringa så mycket ledig tid det bara går längs grusvägarna här uppe.

Välkommen !

Det där ser ut som ett trevligt sommaräventyr, petar in en liten sevärdhet nära spåret om du nu inte redan varit där, Victoriafortet, Vuoullerim.

( Jag var nog lite snabb där, Victoriafortet ligger nog "lite utanför" områdena du angav, sorry. )
    Last edited by red8; 4 weeks ago.

Comment

Är det lätt att hitta till Victoriafortet, sett ett par videos därifrån så har funderat på att kolla när man är i krokarna?

Comment

Originally posted by LasseA View Post
        Är det lätt att hitta till Victoriafortet, sett ett par videos därifrån så har funderat på att kolla när man är i krokarna?
        Ska du dit har jag roligare väg upp till toppen samt vidare efter TET norrut :) En de-tour på några mil som går fint att köra med storhoj. Finns numer även fungerande pump på macken i Vuollerim. Hojta till kan jag skicka GPX.

OBS. Macken i Kåbdalis borde också funka numer.

Comment

Pörfäkt, återkommer när jag planerat resan i sommar. Åkte vägen som går från strax Norr om Kåbdalis till Voullerim för tre år sedan, Väghyveln hade precis jobbat färdigt, riktigt skoj väg.

Comment

Originally posted by LasseA View Post
            Lätt att hitta, ja.

Jag kom norrifrån via Nattavaara till Vuollerim fortsatte söderut mot Kåbdalis, stod en hyfsat stor skylt "Victoriafortet" så jag vände o for upp,det jag saknar är att jag inte stannade och deltog i guidad tur, men tidsbrist avgjorde, tyvärr.
            Last edited by red8; 4 weeks ago.

Comment

Click image for larger version

Name:	Vuollerim_Victoriafortet_.jpg
Views:	177
Size:	548.5 KB
ID:	1001139

Comment

Sist jag åkte i de trakterna kom jag söderifrån, om jag minns rätt så var det nerförsbacke innan Vuollerim, då har jag lite koll, tack.

Comment

Originally posted by Maugrim View Post
                  Det kommer att bli ett enklare roadbook-event den 8 maj i Grästorp. Eventet kallas "Roadbook Rally gör vanligt fôlk" och arrangeras av någon som kallar sig Nomad Sweden

https://fb.me/e/3EIZXHGjY
                  Jag kopplar ihop ditt tips med den här : https://www.youtube.com/watch?v=V9C_9IfHtlg

Comment

Vad har man och kör sin roadbook i då?
                    En telefon eller padda kanske ?
                    Smidigt utan papper iofs
                    Carla

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Comment

Det beror lite på, som vanligt, hur mkt man vill glänta på plånkan, o vad för utrymme det finns placera skärmen(arna) på tänker jag.

Men ovannämnda ( Nomad Sweden) har gjort fler introduktionsvideos, den här behandlar lite om ämnet : https://www.youtube.com/watch?v=7NdVDhr6KTk

Här är gissar jag de luxe varianten : https://www.youtube.com/watch?v=gr8M5_ngNXI Carpe Iter , I som i Ingvar i Iter : )

Comment

Carla, liten padda, eller stor telefon. Remote på styret kostar en 1000 lapp. Turistversionen är peka på skärmen. Köpte mig en BLackview 6100 och snart en remote. Onödigt mycket för turist, men kör man mycket, eller bjuder in till körningar. Då är det rimligt med lite bra elektronik.
                        Mest prisvärt är fortfarande Biltemas låda, vilken används av en av de snabbaste förarna i landet.
                        Kommer fortsatt att köra papper, när det gäller. Men för hemmaplan, rekning. Digitalt
                        I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Fränt ! Har kvar min TT Rb-hållare den får duga.
                          Men det är kul med ny teknik!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Comment

Carla, finns en post i rally raid sweden i ett annat socialt media som berör detta ämne.
                            I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by red8 View Post

Välkommen !

Det där ser ut som ett trevligt sommaräventyr, petar in en liten sevärdhet nära spåret om du nu inte redan varit där, Victoriafortet, Vuoullerim.

( Jag var nog lite snabb där, Victoriafortet ligger nog "lite utanför" områdena du angav, sorry. )
                              Tack för tipset!
                              Planer är ju till för att ändras och justeras.
                              Det är inte försent att ändra något förrän i efterhand.

Comment

Working...
                              X