Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fulkåsan 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Fulkåsan 2020

    Tävlingsform: Enduro.
    GPS-körning Sörmland/Östergötland blandad körning. Allt från vanlig enduro till grusväg uppdelad färgkodad på GPS-spår. Generellt finenduro utan surhål, rötter och sten, men såklart finns det lite här och där.

    Sträcka: 140 km. Special 90 % (rött spår), transport 10 % (blått spår). Räkna med minst 8 timmar.
    Bränslestopp: Utmed vägen, på start + 2 ställen.
    Mat: Utmed vägen på mack hemlagat och öppet till midnatt. Du lär behöva minst ett rejält mål mat till under natten.
    Start: Fri start efter skymning Söndag - Torsdag från Oktober till Jul.
    Navigering: Du följer ett spår på GPS. Blått för transportsträcka (TS) och rött för specialsträcka (SS). Övergången dvs start och mål för specialsträcka är markerad med flagga på GPS med namn (t ex SS 1 Start). Där stannar du och gör dig redo, gör en egen GPS-punkt (waypoint) som markerar platsen med en tidpunkt. Du kör specialsträckan tills en slutflagga ( t ex SS 1 Mål) visas. Start och mål är också markerad med reflexer, en på vardera sida om spåret. På nästa transport (blå) till nästa. Bara följ spår. Blått = semester, Rött = allvar.
    Lag: Två- eller tremannalag. Ej tillåtet att köra ensam.
    Tidsuppskattning: C:a 10 timmar för en van motitionär. Jag som hittar kör på c:a 4.
    Tidtagning: Egen tidtagning med GPS. Du och din körpartner spelar båda in hela körningen som ett spår och markerar start och mål med GPS-punkt (waypoint).
    Obligatoriskt utrustning för VARJE förare: Första hjälpen, vattenrygga, fulladdad telefon, och MC-skydd.
    Obligatoriskt på hojen: Fungerande halvljus eller svagt ljus att köra obemärkt förbi hus mm, GPS, tyst ljuddämpare.
    Straff: Ditt inspelade spår läggs över det du följer. Genväg innebär 30 min påslag, så gör om, gör rätt om du är fel.
    Resultat: Din totaltid är samtliga specialsträckors adderade tid + eventuell strafftid.
    Startavgift: 500:- / lag
    Prispengar: Minst 80 % av alla lags anmälningsavgift.
    Längsta mackavstånd: 60 km.
    Ljus: Halvljus/svagt ljus är obligatorisk, pga känsliga ställen. Annars så mycket ljus som möjligt.
    Övriga regler:
    - Bryter en förare diskas laget. Ej tillåtet att fortsätta själv. Omstart är ok en annan dag.
    - Du kör på eget ansvar.
    - Du följer anvisningar i GPSen; t ex "halvljus" och smygfart.
    - Öppen ljuddämpare ej tillåtet.
    - Du ansvarar för inspelning av spår, GPS-punkter osv.
    - Obligatorisk förarmöte och besiktning med Calle före start.
    - Laget lämnar ni två GPSer i min brevlåda efter målgång.
    - Ej tillåtet att dela eller spara några av spåren.
    - Påtankning av GPS sker efter besiktning dvs du KAN inte starta utan utrustning, halvljus, tyst ljuddämpare mm.
    - Anmälningsavgift betalas före start.
    - Du MÅSTE följa anvisningar i GPS.
    - Du får maxtid på bruten sträcka, dvs alla som startar är med i resultatlistan. Du kan också välja att skippa en sträcka (och få maxtid på den), och köra till nästa och fortsätta.

    Så kommer natten se ut:
    Ni startar från Åby och kör till Stavsjö mack där ni tankar och äter på Stavsjö värdshus. Kort transport och sedan allvar igen till macken i Simonstorp. En ny runda och tillbaka till Åby. Smart att gömma en påse med brillor, handskar och mat vid macken i Simonstorp. Ni kommer behöva det.

    GPS-anvisningar:
    Blått spår: Transportsträcka. Här gäller 30 km/h och ni kör tillsammans. Halvljus.
    Rött spår: Specialsträcka. Här är det på tid.

    GPS-Flaggor
    GPS-flagga SSx Start: Start på specialsträcka. Röd boll på kartan.
    GPS-flagga SSy Mål: Mål på specialsträcka. Blå boll på kartan.
    GPS-flagga Osynlig: 20 km/h. Halvljus. kör tätt tillsammans. Bakomvarande har avstängt ljus om möjligt.
    Finns även varningar, info om hästar mm

    Boende: Närmast Åby är kanske Villa Fridhem som ligger avsides, eller Sörsjöns kamping.
    https://sv.hotels.com/search.do?reso...m-0-children=0

    Anmälan: I denna tråd. Ej bindande.


    Resultat:
    Last edited by Hagenblad; 3 weeks ago.
    Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

    #2
    Fösrt ut Team X

    Click image for larger version

Name:	Fulkåsan 2020 Lag 1 Team X.PNG
Views:	574
Size:	23.6 KB
ID:	1000613
    Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

    Comment


      #3
      Varvrekordet från 2018 (OBS: EJ MED I ÅRETS TÄVLING):

      Forberg
      Dahlberg

      SS1 Start 05:38:54
      SS1 Mål 07:04:02
      Tid 01:25:08

      SS2 Start 07:18:30
      SS2 Mål 07:41:58
      Tid 00:23:28

      SS3 Start 22:32:12
      SS3 Mål 00:13:02
      Tid 01:40:50

      SS4 Start 01:04:33
      SS4 Mål 01:13:10
      Tid 00:08:37

      SS5 Start 01:46:18
      SS5 Mål 03:51:09
      Tid 02:04:51

      SS6 Start 04:22:35
      SS6 Mål 04:31:15
      Tid 00:08:40

      SS7 Start 04:36:37
      SS7 Mål 05:02:38
      Tid 00:26:01

      Straff 00:01:00

      Total 06:18:35
      Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

      Comment


        #4
        Rapport Team X:

        Starten går. Gpsen flyger av ett antal gånger under första kilometern så det blir till att stanna och meka om fästet en aning. Svårt att få ordning på ena Gpsen då den blivit låst i ett läge men det reder ut sig. Första marksyningen avklarad . Lite mat på första stoppet sen vidare och efter bara några meter flyger x över styret och mosar hjälmlamporna. Här fördel med xenon så det blir till o rikta liten sen är vi igång igen. Flyter på till nästa stopp med lite mat och vatten sen vidare. På en kraftledning så visar våra 2 Gpser olika väg runt ett berg så vi står på varsin sida och tjurar i och tänker snart fattar den andra att den kört fel men så va de inte hur som helst efter några minuter så redde vi ut det och tog ett av spåren. Det rullar på igen och vi rullar i mot mål.
        Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

        Comment


          #5
          Click image for larger version

Name:	Capture.PNG
Views:	362
Size:	49.9 KB
ID:	1000702Två lag till körde i natt
          Attached Files
          Last edited by Hagenblad; 3 weeks ago.
          Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

          Comment


            #6
            Varvrekordet från 2018 slaget således,

            Gratulerar till "Underdogs" ! : )

            Comment


              #7
              4 lag i mål:

              Click image for larger version

Name:	Fulkåsan 2020 4 lag.PNG
Views:	183
Size:	60.0 KB
ID:	1000723
              Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

              Comment


                #8
                Team Underdogs rapport

                Underdogs fulkåsan 2020 Emil, Bexing, Bergström, Det gnistrade lite om Emils enduro dubbade bak däck, då vi åkte uppför backen på 55 an mot Katrineholm. Det var ett par plusgrader i luften men lite tunna is hinnor på vattenpölarna. Vi ställde upp oss jämsides på startlinjen för första sträckan, slog på alla lysen och märkte ut den första waypointen samtidigt. Emil som har mest erfarenhet av GPS körning fick ta täten. sen åkte jag och sist Bergström. Det blev så att vi höll den ordningen större delen av natten. Och inför varje sträcka ställde vi upp på rad. Efter första sträckan så var vi överens om att tempot var ok för alla, och vi trodde nog att vi skulle orka hela natten även om vi ökade lite. På andrasträckan höll vi ett högre tempo och det tempot lyckades vi hålla hela vägen. På värdshuset i Stavsjö hade Johan som körde följebilen redan beställt in mat, Snitsel och Pommes stod på bordet. Superbra att få i sig rejält med energi innan nattens övning, Kyparen sa något om att Ja Mc åkning det är ju också en sport. sträcka 3 och 4 flöt på bra, vist var det väl lite små missar, som när jag skulle lyfta fram hjulet över ett fallet träd MEN hade för hög växel i, Jag kom över men inte hojen. Så var det väl ganska djupa vattenfyllda skotar spår bitvis. men vi kom fram och tog oss igenom. Utan att dränka någon hoj. På macken i Simonstorp stod Johan och väntade. Kaffe var precis vad jag var sugen på. Men jag drack nog några koppar för mycket för vi han inte så långt på nästa sträcka, innan jag kände av en rejält orolig mage. Min enda tanke var "Hur ska jag kunna hålla mig hela sträckan, Hur lång är sträckan?" Emil tog sig upp för en liten bergs knalle mitt i kraftledningsgatan, Lösa stenblock gjorde att jag inte kom hela vägen upp, vi fick med gemensamma krafter upp min och Bergströms hoj, men efter den ansträngningen var det bara till att lägga in veto om skit stop och springa ut i riset. för att dra ner dom blöta endurobyxorna. På slutet av den ca 2 timmar långa sträckan så lyckades Bergström slå över och fastna med foten, medan Emil fortsatte framåt. Det var ingen fara han han inte så långt och bergström klarade sig bra men det var nog den enda gången på hela natten vi inte såg alla tre hojarna samtidig. Sammanfattningen var att det märktes att vi alla tre njöt av att köra hoj, inga sura miner och positiv energi ända in i mål. Emil sa vid något tillfälle när vi stannade. Att det här skulle jag kunna hålla på med hela natten
                Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

                Comment


                  #9
                  Kul med rapport!!

                  Comment


                    #10
                    Kul läsning!!
                    Slide in - Burn out

                    Comment


                      #11
                      Rapporter har man saknat, kul!

                      Comment

                      Working...
                      X