Announcement

Collapse
No announcement yet.

Garmin Zumo XT

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Garmin Zumo XT

Gjort en snabbtest av Garmin Zumo XT med speciellt fokus på gruskåka & offroad.

Det första jag noterar är den fantastiskt fina och ljusstarka skärmen. Även formatet är bra. Kompakta yttermått trots stor skärm.

Är detta äntligen en Zumo som kan ersätta urgamla GPSMAP 276C/278/478 för grusåka? Nej tyvärr. Många viktiga issues kvarstår från tidigare Zumo. T ex att ruttlinjen eller spårlinjen döljer vägtypen. Dvs om man låter Zumo XT själv skapa en rutt så kan man inte se om den valt motorväg eller vandringsled. Dvs grusrutter måste skapas i förväg på datorn så att man vet. Annat korkat är att egna waypoints (bensinmackar, fikaplatser, etc) visas inte på skärmen om de inte är nära rutten och alla visas då med samma bild - ett hjärta.

Vad mer är problematiskt? Jo visning av kartor är överraskande dålig. Visningen av vägar och bakgrund kan påverkas på två sätt. Antingen med en fil i GPSen (temafil) eller med en fil inbyggd i kartan (typfil). Temafil är klart smidigast att hantera med typfil ger bättre resultat. Temafiler och typfiler måste vara anpassade till varje enskild Garmin eftersom de alla, av oklar anledning, funkar olika.

Den medföljande vägkartan City Navigator är utmärkt så länge man håller sig till det större vägnätet. Inklusive de flesta grusvägar men inte traktorvägar och stigar. Se bild http://resmark.se/gps/ZumoXT-CN1.jpg . Tyvärr saknas en vettig temafil (!). Jag fick göra en själv. Kan tankas hem från http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip .

Värre är det med den medföljande topokartan. Mycket bristfällig i Sverige! Garmins karta TopoActive är bara en kopia av den internationella gratiskartan Open Street Map (OSM). Tyvärr utan att lämplig temafil har bifogats! OSM finns i många förpackningar. De flesta helt gratis. En av de bättre är Open Topo Map (OTM).
    OSM är mycket bra i många områden. T ex Portugal, Rumänien, Baltikum. OSM skapas av frivilliga krafter och de gör ett kanonbra jobb i länder med undermåliga egna kartor. Men i bl a Sverge har vi mycket bra kartor så här har man inte brytt sig. Här rekommenderas Friluftskartan Pro. Skillanden mot OSM är stor. Tyvärr saknas i Zumo XT passande temafil men jag kommer att fixa en bra typfil istället framåt hösten. Fri Pro v6 kostar 1750 kr så det blir till att slanta upp.

I övrigt så noterar jag att import av spår till Zumo XT fungerar smidigt liksom konvertering av dessa till rutt (resa). Det går att visa en rutt samtidigt med flera spår i olika färger på skärmen. Bra!

Sammanfattningsvis så tycker jag Zumo XT är helt överlägsen sina företrädare!

Jag ber att få återkomma framåt vintermörkret när jag fixat färdigt med typfiler etc och hunnit testa mer.
    Last edited by HMR; 06-05-2020, 07:07 PM.
    HMR

The art event!

Tackar för info,
    Vet man inte var man ska ,kan man inte köra vilse!
    youtube

Comment

Tack HMR för temafilen. Vilken skillnad det blev med din temafil, om man jämför med Garmins alla mer eller mindre dåliga kartteman.

Comment

Tack för din recension HMR. Alltid lika läsvärt när du skriver!

Comment

Tyvärr funkar inte uppladdning av bilder till SOE längre. Vilket oxå är huvudorsaken till att jag numera mycket sällan är aktiv i detta forum. Men jag tyckte det var viktigt i detta fall så jag har upp bilder för nedladdning:

resmark.se/gps/1-276Cx-FPv4-hmrtyp.bmp
          resmark.se/gps/2-XT-FPv4-Garmin.png
          resmark.se/gps/3-XT-Topo-Active-Garmin.png

Tre st skärmdumpar:

1 276Cx-FPv4-hmrtyp.
          Dvs omtypad Fri Pro v4 på Gpsmap 276Cx. Det är den jag själv använder. Jag har även v3, v5 och v6 men tycker v4 funkar bäst. Utseendemässigt är de lika. Egentligen är v3 bästa kartan men tyvärr är den inte ruttbar.

2 XT-FPv4-Garmin
          Fri Pro v4 på minneskort i Zumo XT. Temafil "Garmin". Dvs så som Garmin anser att det skall se ut. Svårt att se att det faktiskt är samma karta som ovan! Bl a så är alla byggnader borta liksom alla vägbommar. Uppenbart oanvändbar utan omtypning och/eller annan temafil. Jag räknar med att fixa detta framåt hösten när mörkret sänker sig över Österlen.

3 XT-Topo Active-Garmin
          Den till Zumo XT medföljande varianten av OSM. Funkar lite bättre rent grafiskt men har, som framgår, dålig täckning. Saknar inte bara bommar och byggnader utan även stigar och vandringsleder. Jag avser att fixa typfil och temafil till OSM framåt hösten eftersom OSM funkar bra i många områden såsom Baltikum, Östeuropa och Iberiska Halvön.
          Last edited by HMR; 06-21-2020, 11:28 AM.
          HMR

The art event!

Comment

Tack för att värdefull kunskap delges, uppskattat !

Comment

Skärmdump 11-276Cx-FPv4-hmrtyp.jpg

Comment

Tester som en bekant gjort antyder att Z-XT är spärrad även mot att visa omtypad FPv6 köpt på minneskort. Dvs kan vara dags att varna för Z-XT för offroadbruk i Sverige.

Ännu har jag inte sett en fungerande topokarta på Z-XT.

Återstår vad jag kan förstå två möjliga vägar. Omtypning av FPv6 köpt via nedladdning samt att skapa en användbar temafil till FPv6.
                HMR

The art event!

Comment

Tack HMR för ett fantastiskt arbete! Har testat med temat HMR-ZumoXT-CN.kmtf tillsammans med FPv6 och även det temat gör kartan betydligt mer lättläst och synlig vid körning än standardtemat för Zumo XT.

Comment

Bra antyder att det bör gå att göra en rimligt användbar temafil till FPv6. Inte lika bra som en typfil men i alla fall användbar.
                    HMR

The art event!

Comment

Har inte läst en rad om FPv6. Hur är den jämfört med FPv5 då det gäller hur ortsnamn inte visas först efter rejäl inzoomning? Samma skit?

Comment

Ortsnamnen (samhällen mm) blir synliga med zoom på max 2 km. Tyvärr så är teckensnittet för sjöar, träsk och vattendrag mycket stort och fyller ofta uppskärmen, se bifogade skärmdumpar med tema "Garmin" resp "HMR-ZumoXT-CN.
                        Last edited by TonyREH; 3 weeks ago.

Comment

Oden, angående FPv6 jämfört med FPv5: Nu har vägbommarna i Norrland kommit tillbaka! :)
                          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                            Oden, angående FPv6 jämfört med FPv5: Nu har vägbommarna i Norrland kommit tillbaka! :)
                            Bra att veta. Tyvärr är det zoomproblemet med ortsnamn som avskräcker mig att köpa kartan en femte gång. FPv4 duger gott för mig.

Comment

Sammanfattningsvis: Varning för Zumo XT!

Jo Zumo XT har ett behändigt format och en fantastiskt tydlig skärm. På en touringmoppe kan den nog göra bra tjänst.

Men för äventyr på grusmoppe finns ett par besvärande brister:

Den medföljande topokartan tillför inget av värde. Det är bara en kopia av gratiskartan OSM som har tämligen dålig täckning i Sverige. Orginal OSM är ett bättre och mer up-to-date alternativ. För att inte säga OTM - Open Topo Map som är bättre för offroad. Men dom har ju samma dåliga täckning som orginal topokarta.

Offroadåkaren måste köpa Fri Pro v6 för c:a 1750 kr för att få bra täckning i Sverige. Men tyvärr finns ännu ingen temafil som funkar bra med FPv6 så kartan är väldigt svårläst. Köper du FPv6 via nedladdning (ej minneskort) så är det hyfsade odds att den går att "typa om" för tydlig karta. Jag avser att försöka fixa typfil framåt hösten.

Det medföljande fästet bör absolut inte användas offroad! En kompis ringde idag och berättade att han förlorat sin Zumo XT. Kört grus en hel dag utan problem men efter en extremt skumpig sträcka var Zumon borta. Hade släppt i snabbfästet. Han återfann den inte. Säkerhetslina? Nej, finns ingenstans att fästa.
                              HMR

The art event!

Comment

Working...
                              X