Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mobilhållare

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mobilhållare

Har en gammal GPS på hojen, som jag aldrig använder då mobilen med typ Galieo Pro appen täcker mina behov.
    Vad kör ni med för mobilhållare - Finns det "billigare" som funkar bra?

Har själv hunnit testa 2st som kostar under 300kr

Nedanstående kostar 250-300kr, finns på flertalet sidor.
    Fördelar var att flesta vanliga size mobiler passar i skalet som även ska vara hyfsat vattentätt.
    Vridbar i 360grader, nackdelen var att fodralet satt dåligt i hållaren. Jag tappade de ett par ggr då de guppade mkt. Visst man kan limma ihop så fodralet alltid sitter i armen.
    p82233 279kr.jpg

Nästa blev följande från cdon för billiga 149kr.
    Också vridbar i 360grader, Justerbara armar så den passar olika storlekar.
    Stor nackdel är inge arm upptill, vilket gör att telefonen har chans att "hoppa ur" detta löser jag med att sätta ett gummiband/hårsnodd så den blir mera säkrad. Men man kan inte begära allt för mkt för 149kr.
    cdon.jpg

Billigast är ju sällan bäst, så jag hade tänkt köpa Ram-Mount nästa gång. Finns komplett på Claes Ohlson för 499kr.
    Ser det som en stor fördel med sugpropp, då jag får då mobilen högre upp och ifrån styret genom att jag fäster de i rutan. Dock är alla delar ganska bulkiga och tar mkt plats.
    rammount.png
    https://www.clasohlson.com/se/Hållar...pp-Ram/38-5991

Dock är jag lite skeptisk till X-mount. och tänkte ersätta detta med nedanstående.

Men har sett mkt goda omdömen för följande: https://www.ebay.com/itm/RAM-Mount-A...l/183863062231

s-l1600.jpg

Vad har ni för grejer?

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Jag har kört med QuadLock i en säsong. Det fungerar bra när det är helt nytt (mobilen sitter bergssäkert), men på en stånka vibrerar fästet sönder allt eftersom det används.

Till en början vibrerade själva fästet som sitter klistrat på telefonen sönder, varpå jag fick ett nytt på garanti. Efter detta vibrerade låsningen som sitter fast på hojen sönder, d v s delen som låser fast telefonen. Även detta byttes ut på garanti. Strax efter detta började det nya fästet på mobilen visa spår av samma skador som det första. Vid det laget ledsnade jag och gav upp QuadLock. All heder åt deras snabba kundtjänst, men på en stånka fungerar inte produkten.

Jag har nu ett Perfect Squeeze från Hondo Garage på ingång. Efter lite leveransstrul (skickas från USA) så borde det nu komma i veckan. På ADVRider så lovordas detta fäste över allt annat - vi får se om det lever upp till hypen.

Comment

Eidolon: Ja den där Perfect Squeeze såg riktigt bra ut! Återkom gärna när du hunnit använda den.

Var igår på lokala telefonbutiken, och fick prova en sugkopp från Ram Mount, tyvärr var min ruta lite för mkt välvd så 9ggr av 10 fick den inge bra fäste och släppte lätt. När jag väl fick den att suga fast bra, satt den som sten. Så njaaa de blev inget alternativ.
      Bild på hur de såg ut med sugproppen:
      sugkopp.jpg

Istället har jag precis beställt Ram Mount Brake/Clutch base, samt 2tums armen, sedan beställer jag PDA hållaren från Ebay.
      Också blir det att fästa de i barkbusterfästet.
      RAM31Ch4vlUDyL.jpg
      Attached Files

Comment

Jag kör med billigaste ram mount x grip på Clas Ohlson http://m.clasohlson.com/se/H%C3%A5ll...ip/Pr385993000

Håller telefonen för två dagar offroad/enduro på en 450 och nu har jag den på gathojen med en flyttare/förlängning, en rörstump får hållaren greppa om istället för styret numera.

Comment

En fråga på mobilhållare då... Funkar de inte för er att ha den i fickan???

Kört alla år me den i fickan eller vid enduro körning i Camelbaken...

Comment

Inte om man har en dedikerad telefon som GPS, nej. Då underlättar det att se spåret man försöker följa.

Den vanliga telefonen får åka i väskan eller i en ficka.

Comment

Använde den här i somras, blev väl cirka 1000km dålig grusväg mellan all asfalt i norra sverige o finland, använde telefonen som "hjälp-gps" då jag hade en del spår inlagda i den.
              Ser klen ut men telefon gled aldrig ur, minnet är ju inte det bästa men om jag kommer ihåg rätt så köpte jag den på Dollarstore för under 100:-
              För ren offroad vet jag ju då inte, men som ett billigt komplement funkade den jättebra.Hållare.jpg

Comment

Nyttjade denna lösningen två dagar i somras. 92mil, 85-90% grus/traktorstig. Hoj Fe 501. Funkade perfekt, satt som en smäck. Löjligt billigt jämfört med konkurrenter. Nackdel: begränsat med justeringsmöjligheter då man bara kan vinkla telefonen.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilhallare/linocell-mount-it-vaderskyddad-hallare-for-iphone-6-7-och-8-plus-serien-p97426
                linocell-mount-it-vaderskyddad-hallare-for-iphone-6-7-och-8-plus-serien?636898319155801118.jpg

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/fritid/cykeltillbehor/mobilhallare-cykel/linocell-mount-it-bat-och-mc-faste-for-mobilhallare-p96045
                linocell-mount-it-bat-och-mc-faste-for-mobilhallare?636898194266504897.jpg
                "Ja, ramlar han av så sitter han ju inte på cyklen. Det är nästan lögn i fan att köra då." - Sudden

Comment

Efter några långkörningar med Perfect Squeeze så kan jag rapportera att fästet är både ruggigt stabilt samt väldigt lättanvänt med minimalt strul vid isättning och urtagning av telefon. Telefonen sitter bergsstadigt i fästet även över ordentliga stötar i hög fart. Telefonen sitter bokstavligen fastskruvad som i ett skruvstycke.

Jämfört med Quadlock som jag använt under ett drygt år är Perfect Squeeze ett klart steg upp i nivå. Telefonen sitter stumt i fästet, jämfört med det spel som finns redan i en helt ny Quadlock-installation (som med tid bara blir värre och värre, för att till slut glappa sönder fullständigt).

Jämfört med Ram X-Grip inklusive tether så sitter telefonen mer gjutet och med mycket mindre strul vid isättning och urtagning av telefon. Jag har bara använt X-Grip under en långhelg och har ingen uppfattning om kvalitet på längre sikt.

Givet konstruktionen av Perfect Squeez (helt i metall), det gedigna fästet, samt användbarheten så känns det som om detta kommer vara kvar i min ägo under lång tid framöver. Nedan är den enda bild jag har av fästet på hojen än så länge.

PS.jpg

Comment

Nu är min setup klar. Blev Ram-Mount för hela slanten, mest nöjd med "PDA hållaren". Telefonen sitter stenhårt, och väldigt smidigt att ta loss telefonen. Och vinklar på armen, och om telefonen ska vara liggande eller stående.
                    https://www.ebay.com/itm/RAM-Mount-A...l/183863062231

tele1.jpg
                    tele2.jpg
                    tele3.jpg

Comment

Working...
                    X