Announcement

Collapse
No announcement yet.

Operation Sverigelänken

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Operation Sverigelänken

Vi har snackat om detta ett bra tag nu och det är dags för handling. Vi eftersöker roadbooks mellan tätorterna i Sverige. Idén är att man kan tanka hem den del man vill köra och sedan bara köra den.

Jag kan åtta mig att skriva Sträckorna Stockholm - Gävle.

Vad tror ni om detta? Kommentarer? Frivilliga?

Vem får skriva?
    Vemsomhelst, bara det är seriöst om du vet vad du håller på med.

Hur skriver man roadbook?
    Du behöver papper, penna och en hoj med trippmätare. DU rekar den roligaste vägen på karta eller motsv. Nollar trippen vid en bra startpunkt, t ex en mack i utkanten av staden, och kör till nästa vägskäl. Noterar sträckan och ritar en not. Se exemplet som är bifogat. Noga med att vara tydliga, men ta inte med självklara vägval. Skriv fritext angående hinder, djur och sådant. När sedan allt är klart måste slingan testköras och kontrollmätas. Det behövs alltid ritas till och tas bort grejor. Noggrannhet är det som gäller.

Något man bör tänka på?
    Det är viktigt att massor av info för icke-lokalkännande kommer med. Mackar, kontrollpunkter, övernattning mm.

Var lägger man upp filerna?
    Lägg in dem här, eller kontakta mig.

Var finns programmet?
    Här finns infon: http://rbeditor.valleyfield.se/
    Tråd om denna: http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t...editor&start=0
    Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Tjena!
    Bra program!
    Ska genast sätta igång...
    Aprilia RS 250 -98
    Ktm 950 SE-07

Comment

Säg till vilken sträcka, så inte fler gör samma (om nu det skulle kunna förekomma).
      Så mycket skog och så små vägar det går.

Comment

Känns väl som att jag borde kunna greja Eskilstuna - Strängnäs utan några större problem...
        Jag är inte ung nog att veta allt
        XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
        Det är värsta tricket att låta det va
        (Ohlson har semester production)

Comment

Skitcoolt! Skulle vi inte ha en staffett först? Detta är ju dock ännu bättre.

Jag tror att sträckorna måste spikas lite mer exakt först.

Typ:

Smygehuk - Kristianstad Ansvarig: ??
          Kristianstad - Växjö Ansvarig: ??
          Växjö - Göteborg Ansvarig: ??
          ..
          Stockholm - Gävle Ansvarig: Hagenblad
          Gävle - Jukkasjärvi Ansvarig: Awester

Comment

Bra initiativ!
            Jag har funderat på Ronneby(Blekinge)-Ljungby(Småland), ska man flytta hojen så är det så trist o köra asfalt så då kan jag lika gärna reka för en roadbook..
            Har dragit ut en sträcka på gröna kartan men måste kontrollköra och testa den i sommar..

/Mattias

Comment

Jaha, då har man precis kört jobbvägen i huvudet och skrivit ner alla "svängar" till jobbet i RBE. Nu ska det bara kontrollmätas och kompletteras kurvor vid en gammal grusgrop!

Det blir dryga 40 noter. Sträckningen kan iofs avslutas på tre olika sätt. En till Strängnäs, en till Enköping dvs mot bron över Mälaren vid 55:an (via stridsvagnsspåren) eller vidare ut mot Åkers skogarna över 55:an

EDIT:Dessvärre lyckades inte jag få till de skyltar och hus som ligger unnder rita menyn. Hur gör man? Lyckades få till detta till slut trots allt
              XR650R -00

Comment

Kan som sagt vara bra att i samråd komma överens om vem som tar vilken sträcka.
                Det är bra att bestämma var en sträcka ska sluta/börja eftersom vi ska försöka binda ihop det med så lite asfaltsom möjligt.
                Jag är gärna på som testförare eller rek. personal.
                K-märk gruset!

Comment

Jag kommeratt testköra sträckan Rönninge södertälje björnlunda tystberga nyköping stigtomta katrineholm(eV kolmården)
                  Norrköping via vikbo vägarna ned mot kisa
                  beroende på Tid hur långt vi kommer slutsträcka

Väg kvalitet Stigar grus

Touren kommer att bli av under juli månad

Comment

Kanonidé!

Jag tänkte reka Stockholm - Ludvika, t.o.r. Kan dock inte lova när...
                    /H

Comment

Om man får vara lite tråknisse så vill jag ta upp en sak som inte alls diskuterats i samband med "Sverigelänken".

Det är i princip olagligt att köra på vägar som inte har statsbidrag vilket skogsbilvägar och stigar inte har. Börjar man då skriva roadbooks som alla kan tanka ner och dessa småvägar börjar bli ett alternativ till E4:an så kommer det nog att svårare att få köra i framtiden. Som det är nu så kör jag sällan på samma väg och risken att reta upp bönder och andra är liten. Blir Sverigelänken populär så så blir det nog problem.

Självklart vill jag se att Sverigelänken blir verklighet men då gäller det nog att den som rekar informerar markägarna lite bättre än vad som skedde på tex. Tenere-rundan.

Eller?
                      För transportsträckorna i livet: Terrano -88
                      När vägen är målet: Husqvarna TE450 -04 (annars XT600 eller XR650R))
                      I skogen: Husqvarna 245dx & 42
                      För ölen: Husqvarna kylskåp

Comment

På min jobbväg dvs Eskilstuna-Strängnäs fins det inte en endaste förbudsskylt! Det bör ju sitta en förbudsskylt som upplyser om att det just är en "privat" väg isf. Däremot sitter det bommar uppsatta (som oftast är uppfällda) men bommar är heller inget legalt förbudsmärke!

Tror iofs inte att det kommer att vara någon hårdbeläggning på Sverigelänken. Ser mer detta som ett enkelt sätt att slippa reka vägar själv när man vill förflytta sig via grus/skogsvägar. Är det förbudsskyltar uppsatt bör man respektera dem, men det är väl upp till var och en liksom att åka 110 på motorvägen eller 150!
                        XR650R -00

Comment

Nja, så enkelt som att finns det förbudsskyltar eller nedfällda bommar så får man inte köra. Istället är det upp till markägarens om man ska få köra där.
                          Grundregeln är att det är förbjudet om inte vägen har statsbidrag, oavsett om det finns förbudsskyltar eller inte.
                          När det gäller stigar så är det terrängkörningslagen som gäller och då får inte ens markägaren köra där med motordrivet fordon om inte det är för att sköta skogen eller jordbruket.
                          För transportsträckorna i livet: Terrano -88
                          När vägen är målet: Husqvarna TE450 -04 (annars XT600 eller XR650R))
                          I skogen: Husqvarna 245dx & 42
                          För ölen: Husqvarna kylskåp

Comment

Tanken är väl inte att regelbundet köra dessa vägar utan snarare ett PANNBENS_RACE lagt på flera dagar med kontrollpunkter eller dylikt.
                            K-märk gruset!

Comment

Jag vet inte vad ni snackar om, men jag har i alla fall tänkt cykla sträckorna.

Comment

Working...
                              X