Announcement

Collapse
No announcement yet.

Garmin GPSMAP 276Cx

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Garmin GPSMAP 276Cx

Legenden tillbaka....kul...

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/prod...ment%2C%208907

Originally posted by ham View Post
    Häftigt. Men jag tycker priset är galet högt. Kanske dem som kör rally tycker det är värt det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Comment

Vad ska man använda den till på ett rally?
      I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Mothåll när man rullar roadbook, för att hålla pappret sträckt? ;)

Comment

Perfekt. En sådan får det bli. saknar min 278. Så detta är mycket välkommet.
          Hoppas HMR testar denna GPS
          Last edited by Eneberg; 10-05-2016, 03:30 PM.
          Har aldrig varit snabbast, men har alltid jävligt roligt

Comment

Jo jag lär få tillfälle att testa så småningom. Men efter att ha studerat specen så är jag väldigt tveksam till 276Cx.

Den verkar mest vara en Z590 försedd med fysiska knappar. Ruttlinjen döljer vägtypen och det är högst oklart om småvägar syns vid zoomnivå 2 km. Dvs såvitt jag förstår kan den inte ersätta urgamla 276C/278/478.

Däremot kan den med sin stora skärm tänkas vara ett bra alternativ till Z590 och Montana. Dvs värdelös med rutter men kanske bra på spår & spårkartor?

Jag kör ju med dubbelmontage:

- Utzoomad 278 med rutter för överblick och info om vägtyp, "avstånd nästa sväng" samt "avstånd till målet".

- Inzoomad Montana med spår eller spårkarta för exakt & snabb navigering.

278:an är oersättlig. Nya 276Cx kommer inte i närheten så länge den inte kan visa vägtyp samtidigt med rutt.

Montanan hade jag gärna bytt mot en 276Cx med sin stora skärm men den kostar ju 8600.-- att jämföra med en Montana för 3400.-.

Förhoppningsvis byter jag inställning när jag har fått tillfälle att testa 276Cx.

----

Ett annat problem som kanske 276Cx kan lösa gäller den tveksamma tillförlitligheten på dagens Garmin. Senaste långkörningen i början av september körde vi 5 gubbs drygt 400 mil genom franska och spanska berg. Det var tidvis runt 30 grader varmt. Vi hade 8 GPS:er med oss. 3 Zumo, 4 Montana och 1 st 278. Samtliga Montana, inkl min, fick värmeslag eller dog av andra skäl. Alla Zumo strulade på olika sätt. Den enda GPS som funkade felfritt hela vägen var min 278 som nu har gått närmare 130000 km (!) på 6 olika MC.

Lärdom - jag skulle aldrig ge mig ut på långfärd med enbart en Montana!
            Last edited by HMR; 10-07-2016, 08:18 AM.
            HMR

The art event!

Comment

278

278:an är såklart the king, men det var roligt att se att de återskapat menyn och utseendet i 276Cx. Kost, betänk att 278:an kostade runt 8500 när den kom...

//ham

Comment

Hej HMR

Kan man verkligen dra dessa slutsatser av att kolla på spec:en? Jag säger inte att du har fel, jag HOPPAS bara att du har fel då jag väntat på en värdig 276-ersättare länge .

Originally posted by HMR View Post
                Jo jag lär få tillfälle att testa så småningom. Men efter att ha studerat specen så är jag väldigt tveksam till 276Cx.

Den verkar mest vara en Z590 försedd med fysiska knappar. Ruttlinjen döljer vägtypen och det är högst oklart om småvägar syns vid zoomnivå 2 km. Dvs såvitt jag förstår kan den inte ersätta urgamla 276C/278/478.

Däremot kan den med sin stora skärm tänkas vara ett bra alternativ till Z590 och Montana. Dvs värdelös med rutter men kanske bra på spår & spårkartor?

Jag kör ju med dubbelmontage:

- Utzoomad 278 med rutter för överblick och info om vägtyp, "avstånd nästa sväng" samt "avstånd till målet".

- Inzoomad Montana med spår eller spårkarta för exakt & snabb navigering.

278:an är oersättlig. Nya 276Cx kommer inte i närheten så länge den inte kan visa vägtyp samtidigt med rutt.

Montanan hade jag gärna bytt mot en 276Cx med sin stora skärm men den kostar ju 8600.-- att jämföra med en Montana för 3400.-.

Förhoppningsvis byter jag inställning när jag har fått tillfälle att testa 276Cx.

----

Ett annat problem som kanske 276Cx kan lösa gäller den tveksamma tillförlitligheten på dagens Garmin. Senaste långkörningen i början av september körde vi 5 gubbs drygt 400 mil genom franska och spanska berg. Det var tidvis runt 30 grader varmt. Vi hade 8 GPS:er med oss. 3 Zumo, 4 Montana och 1 st 278. Samtliga Montana, inkl min, fick värmeslag eller dog av andra skäl. Alla Zumo strulade på olika sätt. Den enda GPS som funkade felfritt hela vägen var min 278 som nu har gått närmare 130000 km (!) på 6 olika MC.

Lärdom - jag skulle aldrig ge mig ut på långfärd med enbart en Montana!

Comment

Review. Låter förtroendeingivande tycker jag http://advrider.com/index.php?thread...276cx.1178312/

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                    Vad ska man använda den till på ett rally?
                    Vissa rallyn, tex Tuareg, har utöver RoadBook, en WP-till-WP-rutt inlagd. Det är inget man kan navigera efter men om man åker korrekt efter RB så kommer man att passera dessa WP. Är man fullkomligt vilse kan man också ta sikte på nästa WP för att hitta tillbaks till spåret. I dynpartier kan man ofta kör direkt WP till WP då de ligger tätt. Det krävs dock ingen värsting-GPS för detta. Funkar bra med en GPSMAP 60Cx.

Comment

Originally posted by ltfrebac View Post
                      Hej HMR

Kan man verkligen dra dessa slutsatser av att kolla på spec:en? Jag säger inte att du har fel, jag HOPPAS bara att du har fel då jag väntat på en värdig 276-ersättare länge .
                      Jag hoppas oxå att jag har fel. Men jag tror tyvärr inte det. Jag köper en 276Cx på stört om den kan visa vägtypen vid ruttning och om småvägar visas vid zoomnivå 2 km.

HMR
                      Last edited by HMR; 10-11-2016, 02:50 PM.
                      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Nora-Mikael View Post
                        Vissa rallyn, tex Tuareg, har utöver RoadBook, en WP-till-WP-rutt inlagd. Det är inget man kan navigera efter men om man åker korrekt efter RB så kommer man att passera dessa WP. Är man fullkomligt vilse kan man också ta sikte på nästa WP för att hitta tillbaks till spåret. I dynpartier kan man ofta kör direkt WP till WP då de ligger tätt. Det krävs dock ingen värsting-GPS för detta. Funkar bra med en GPSMAP 60Cx.
                        Det är ju detta jag menar. Vad ska man använda den till? När det finns vettigare lösningar
                        I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Ja roadbook är inget alternativ till GPS. Det är en helt annan grej. Ungefär som att jämföra orientering med att gå på vandringsled. Varken sämre eller bättre. Bara något annat.

Jag har kört runt Europa flera varv med eTrex + 278. eTrexen med sin pytteskärm duger utmärkt till att köra efter, dvs orientera. 278an ger överblick. Dvs ersätter papperskartan. WP? Javisst, kör ofta efter WP. Men dom finns naturligtvis i GPSen.

HMR
                          HMR

The art event!

Comment

Hitta en recension här: http://globeriders.com/article_pages...map276cx.shtml

Ser ju lovande
                            ut, men vad tror ni?
                            Hellre ställ än snäll!

Comment

Originally posted by kuno View Post
                              Hitta en recension här: http://globeriders.com/article_pages...map276cx.shtml

Ser ju lovande
                              ut, men vad tror ni?
                              Läst artikeln ovan. Inte imponerad. Den missar t ex att 276Cx döljer vägtypen med sin ruttlinje. En annan grym fördel med 276/278 är att en upptankad rutt alltid är EXAKT samma som i Mapsource/Basecamp. Oklart hur det blir i 276Cx.

Som jag ser det är hårdvaran till 276Cx rätt onödig. BMW Nav V är betydligt mindre men har ändå lika stor skärm. Vore enklare med ny programvara till den!

Har läst manualen och inställningsmöjligheterna verkar rätt bra. T ex att den kan visa karta på hela skärmen med overlayad data i hörnen.

276Cx visar småvägar upp t o m skala "1.2 km". Det är bra. Jag har fått för mig att skalan visas olika så "1.2 km" på 276Cx motsvarar "2 km" på 276C/278 och då är det riktigt bra!

På Z590 och Nav V kan man genom att trixa med spårkarta + temafil visa rutter mycket tydligt utan att dölja vägtypen. Omständigt men möjligt. Funkar dessutom bara med i förväg skapade rutter. Verkar inte finnas varken profiler eller teman på 276Cx. Dvs kanske är Z590 bättre än 276Cx för offroad? Tung nackdel för Z590 är dock att hela skärmen inte är tillgänglig för kartan.

Jag hoppas snart få tillgång till en 276Cx så att jag kan jämföra. Men som det verkar så är fortfarande 278 bättre i flera avseenden. Montana är mer prisvärd och Z590 kan, med lite trixande, göra t o m lite mer än 276Cx.

En för mig helt obegriplig gåta är att inte Garmin vill gå hela vägen och lägga in alla de features som efterfrågas. Att t ex välja samma "draw order" som på eTrex och 278 (rita ruttlinjen före vägarna) så att vägtypen inte döljs. Eller att använda "profiler" som på Montana så att man med en knapptryckning kan skifta karta+rutt+menyer. En annan korkad detalj med 276Cx är att tillgängligt internminne är så litet (3.2 GB) att inte City Navigator Eur ryms utan att använda extra minneskort.

Skall i alla händelser bli mycket intressant att kunna jämföra hands-on!
                              Last edited by HMR; 11-21-2016, 12:05 AM.
                              HMR

The art event!

Comment

Working...
                              X