Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köra med iPhone ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Köra med iPhone ?

Hittade Svens inlägg i annan tråd och skapar ny, för att inte den tråden skall balla ur.
    Originally posted by SvenB View Post
    Calle, i år tänkte jag försöka köra helt Garminbefriat.
    Iphone 4 med Galileo och ett case typ detta.
    http://advrider.com/index.php?thread...#post-23016349
    Extern 12v USB matning, vattentätt och troligen bästa snabbaste skärmen.
    Upplever att jag har allt jag behöver för körning i Sverige med denna setup.
    Hur har det funkat?
    Jag har en iPhone 5s över som jag gärna hade testat detta med, men jag är inte så haj på karteriet....
    1) Vart köper man ett så stabilt case?
    2) Vad skall jag ha för karta i Galileo och hur gör jag? Köper appen för 45:- antar jag, till att börja med.
    3) Kan man skapa spår eller importera gamla Garminspår?
    Tacksam för tips. // M

Originally posted by Newlund View Post
    Jag har en iPhone 5s över som jag gärna hade testat detta med, men jag är inte så haj på karteriet....
    1) Vart köper man ett så stabilt case?
    2) Vad skall jag ha för karta i Galileo och hur gör jag? Köper appen för 45:- antar jag, till att börja med.
    3) Kan man skapa spår eller importera gamla Garminspår?
    M
    1. http://www.highwaydirtbikes.com/inde...B_iPhone4_Case men annars Lifeproof, eller annat vattentätt. Hittar du med extern strömförsörjing är det kanon.
    2. All info finns på Kiljano.se. Själv kör jag med hitta.se s friluftskarta.
    3. Inte skapa spår, men väl tracka. Import är enkelt. Dropbox, eller mail. Använder kartex och mapsource för att skapa GPX filer.
    4. Skulle jag sätta en Garmin på styret igen? Knappast i Sverige eller i Norge. Här är den oslagbar, snabb, enkel extremt tydlig
    5. Funderar på en Garmin Glo i fickan för att spara batteri i iphone4s som jag har idag. Köpte ett surfkort till den, fungerar bra.
    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Tack. Ska kika närmare på detta.
      1) Extern ström måste man ju få till. Hade hoppas att det fanns en bra standardlösning för iPhone 5 att köpa. Då får jag väl skapa ett projekt istället.... :)
      2) Den sidan var ju bra!
      3) Med tracka menar du följa spår som man har i ex. mapsourse. Eller?
      5) Behövs det? Laggar telefonens mottagning/positionering annars?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Comment

1. Denna löser det mesta, tär och batteri för en riktigt lång dag. http://www.ibattz.com/product/mojo-alpha
        3, spela in spår. Följa spår fungerar på samma sätt- Det färgglada spåret är tracken, dvs det vi kört. Blå spåret under är planen, dvs den vi ska följa. I detta fall låg ipone i jackan. Du ser istället 3 noter, logiskt eftersom vi följde en roadbook. Här är denna lösning oslagbar för rekning.Fil 2016-08-15 21 35 23.png
        5. Egentligen bara för att spara på batteriet, positionering tar ström.

Comment

Topo gps app

Fick inge snurr på galileo, köpte topo gps istället funkar att ladda ned kartor för offline bruk.
          40kr typ och inspelning samt planering av rutt finns. Dock bara basic app utan super finesser!
          Attached Files
          Last edited by cybbe; 09-01-2016, 03:42 PM.
          Fuel-infected

Comment

Köra med iPhone ?

Shysst med ruttning. Jag har aldrig provat det. Kan man rutta på datorn och sen överföra till topo gps på luren ?

Comment

Ej kikat

Du kan kolla här, jag har knappt använt denna så jag är helt nybörjare...
              https://www.topo-gps.com/ios/en/manual/html/
              Fuel-infected

Comment

Originally posted by Petter Ivarsson View Post
                Shysst med ruttning. Jag har aldrig provat det. Kan man rutta på datorn och sen överföra till topo gps på luren ?
                Om TopoGPS hanterar GPX eller annat format, lugnt. Jag ruttar både i Kartex och Mapsource, skickar spåret till dropboxen. Klart för Galileo, borde fungera snarlikt på TopoGPS

Comment

Appstore

Allt står om du går in i appstore och läser. Som sagt har jag inte hunnit kika på allt .,
                  Ja gpx hantering.
                  Fuel-infected

Comment

Tack för alla tips!

Comment

Nu har jag installerat Galileo Pro samt lyckats lägga in Friluftkartan och lagt in några spå jag skall köra till helgen.

Undringar:
                      1. Kan man cacha ner hela friluftskartan runt detta område på något enkelt sätt?
                      2. Eller måste jag köra med sim-kort installerat eller via w-lan kopplat till min riktiga telefon?

Tack på förhand// Micke

Comment

Det är bara att öppna och titta på de områdena man ska köra, sen ställa in "offline" så har man karta sparad.

Comment

Kanske måste zooma in lite, minns inte riktigt men det funkar kanon. Använder den med sjökort också.

Comment

Tog några bilder. iPhone 4s med Lifeproof armbindeln som jag satt runt en aluminium platta

Comment

Jag kör du med telefonen och det funkar ju riktigt bra även utan SIM i.
                              Köpte en kopia på lifeprof för 50 kr.

Men vad ska jag ha för datorprogram? Har BC men har ju ingen GPS och därför ingen bra karta i Basecamp. Vad göra?

Comment

Working...
                              X