Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tydligare karta i Garmin

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tydligare karta i Garmin

Det var ett tag sedan jag skrev om detta - kanske dags att påminna om möjligheten att förbättra läsbarheten av kartan i GPSen.

Det finns två olika sätt att göra kartan tydligare. På nyare GPSer kan man lägga in egna temafiler i GPSen som definierar grafiken för vägar, bakgrund mm.

För äldre GPSer måste man byta typfil till kartan i datorn och sedan skapa en ny kartfil som kopieras till GPSen.

Detta gäller både vägkartor såsom City Navigator och topografiska kartor såsom Friluftskartan.

Exempel:

Här är City Navigator som den ser ut i Zumo 590 och BMW Nav V i både dagläge och nattläge med hjälp av temafilen HMR-NavV-CN16.kmtf

Här är City Navigator som den ser ut i Montana i både dagläge och nattläge efter att typfilen hmrd3904.typ installerats på datorn.

Temafiler och typfiler för många olika GPSer och kartor kan hämtas hem härifrån: http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip
    Last edited by HMR; 04-24-2016, 08:00 AM.
    HMR

The art event!

Hur ser det ut med typfiler för CNE2016.30?
    Tack för att du skapat ett beroende!

/ Tommi
    Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Originally posted by Tommi View Post
      Hur ser det ut med typfiler för CNE2016.30?
      Tack för att du skapat ett beroende!

/ Tommi
      Samma typfiler som till 2016.2 men kartid måste ändras till rätt id för 2016.3. Kan enkelt göras med t ex TYPWiz3.

Har inte gjort det eftersom jag inte själv använder NTU-kartor och därför inte har 2016.3 installerad. Dvs jag kan inte själv testa att det funkar.

Jo, jag har GPS:er som kan köra NTU men jag har valt att använda NT i alla mina GPS:er. Finner det onödigt att byta karta ständigt & jämnt. NT & NTU är samma karta bara olika textformat. NT passar i alla GPS:er medan NTU bara funkar i de nyare.
      HMR

The art event!

Comment

Tankade hem City Navigator NT 2017.1 från Garmin. Mycket stor förbättring vad gäller redovisning av beläggningstyp. Dvs om beläggningen, grus eller asfalt, var redovisad för 10% av småvägarna förut så är det nu bortåt 75%.

Nya typ-filer kommer inom ett par dagar.
        HMR

The art event!

Comment

Hämtar kartor med Garmin Express och då verkar det bli NTU.
          Ska man göra på något annat sätt om man har en gammal etrex till MCn och en nüvi 2597 till bilen?

/ Tommi
          Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Originally posted by Tommi View Post
            Hämtar kartor med Garmin Express och då verkar det bli NTU.
            Ska man göra på något annat sätt om man har en gammal etrex till MCn och en nüvi 2597 till bilen?

/ Tommi
            Min life-time licens är kopplad till min Nuvi 760 och eftersom den bara klarar NT så får jag automatiskt NT-versioner via Garmin Express. Köp en Montana till MCn.
            HMR

The art event!

Comment

City Navigator NT 2017.1

Typfiler för City Navigator NT 2017.1 finns nu i http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip
              HMR

The art event!

Comment

Perfekt. Jag typade om Openstreetmap med dina typ filer, fungerade utmärkt.

Comment

Originally posted by HMR View Post
                  På nyare GPSer kan man lägga in egna temafiler i GPSen som definierar grafiken för vägar, bakgrund mm.
                  Hej!
                  Jag försökte ändra på Pro V4 på en Montana 610 men är osäker på var jag skall lägga filen (HMR-NavV-FP.kmtf).
                  Jag bifogar hur strukturen ser ut i GPSen.

Garmin.JPG

Comment

Montana har inte tema-filer. Du måste istället byta typ-fil på PCn och därefter skapa och tanka upp en ny kartfil till GPSen.
                    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                      Montana har inte tema-filer. Du måste istället byta typ-fil på PCn och därefter skapa och tanka upp en ny kartfil till GPSen.
                      Ok då vet jag, tack för hjälpen

Comment

Nu har jag lagt in din typfil för Fri pro 4 på min Montana och i Basecamp.
                        Ett tips (om du inte visste redan) är att det funkar kanoners att använda JaVaWa att föra in din typfil med. Jag la din typfil på skrivbordet och använde verktyget "extra"/ "Change och add TYP fil, det funkade klockrent, inget krångel med "regedit".

Förresten jag skulle vilja ha en omtypad karta där höjdkurvorna är lite tydligare, är det någon som har det?
                        Last edited by badpitt; 06-12-2016, 05:21 PM.

Comment

Hej alla glada!
                          Förvirringen är påtaglig här.

Jag har en Zumo 220 som jag skulle vilja testa typa för att se om jag tycker om det.
                          Men hur gör jag!?

Basecamp, garmin express och Garmin NT2017.10 [1] Western europe används för att försöka vara lite mer specifik.

Som i readme'n har jag letat rätt på en typfil (HMRa2492.TYP), pekat om info.xml till typfilen (som ligger i samma mapp som info.xml) och tömt tilecache

Men sen då?
                          Readme'n tar slut där och jag sitter här som ett frågetecken...

Comment

Igge, googla på "upload maps to garmin gps" eller på "MapInstall" så finner du råd. Finns t ex instruktionsfilmer på Utuben.
                            HMR

The art event!

Comment

Får kika på det :)

Comment

Working...
                              X