Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gröna kartan i din smartphone.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Gröna kartan i din smartphone.

Om du inte orkar sulla med omtypningar, sega scrollningar, kartzoom som tar bort detaljer mm. Men ändå vill ha möjlighet att kolla kartan snabbt och effektivt. Riktigt snabbt.
    Låt din GPS vara kvar på styret, plocka upp din telefon och öppna appen Avenza PDF Maps. Finns för Apple och Android. Stöder spår mm
    Så här gjorde jag.
    1. Såg till att programmet Global Mapper finns på min dator. Jag använder version 15.
    2. Konverterade min Gröna karta till PDF mha Global Mapper. Ställde in projection på SWEREF 99 och koordinater på WGS84
    3. Anslöt min Phone till Itunes och skeppade över PDF:er till Avenza PDF.

Klart.

Last edited by SvenB; 01-16-2015, 09:10 PM.
    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Eller använd MapApp Topo för Android. mapapptopo.se

Kartorna är uppdelade i 25x25 km varje del kostar 20 kr, första delen är gratis.
    Mycket enkel att ladda ner och använda.
    Kartorna funkar offline.

Comment

Tack badpitt! MapApp Topp var precis så enkel som jag ville ha den. Jag håller inte på med spår och rutter och liknande så detta blir perfekt.

Comment

Kan du inte ta några skärmdumpar på karta och app?

Comment

uploadfromtaptalk1421873293921.jpg
          Själv har jag locus pro i luren, bara att välja på Google, Eniro. Osm eller en massa annat. Spåra, spara spår som gpx.
          Ladda ned ett område på Wifi så har du vid dålig täckning
          / Blutor

Comment

Det är gröna kartan inget extra, inte särskilt många funktioner, den ersätter inte en "riktig" GPS men i mitt fall är den trevlig att ha med på promenader i skogen hemmavid, jag har dessutom turen att bo mitt i en ruta.

Karta 3.jpgKarta 2.jpgKarta 1.jpg

Comment

OK, det blir en ganska dyr lösning om man ex ska reka Dala Classic eller något annat stort. Många rutor blir det...
              Men det ser som Avenza i stort, verkar vara ungefär samma funktionalitet.

Comment

Hur är dessa jämfört med viewranger där man har stöd för spår, gpx filer, gröna kartan m.m.?
                Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Förenklat . Har du tillgång till gröna kartan använd Pdf Maps. Saknar du detta. Kör viewranger eller Map app och betala.
                  I övrigt verkar de ganska lika.

Comment

Fungerar det att använda en gammal gps ? Alltså typ en som är avsedd för bil, har en gammal garmin som jag funderar om det går på? Ser man kartan på mobilen och sedan använder man gps´ens antenn? Varför ska man annars ha kvar den på styret? Går det att köra offline? annars hur blir det när man tappar kontakten ute I skogen?

Comment

Widde, läs rubriken. Kan du ringa på din gps?
                      Jag har en gammal GPS, då använder jag garmins produkter. Inte gröna kartan från Lantmäteriet

Comment

ImageUploadedByTapatalk1431374489.629453.jpg
                        Ganska bra. Hela rutten på gröna kartan. Med alla noter.
                        Mmm denna rekning kommer att gå dom dans.

Comment

Ännu bättre och smidigare. Inga hack, inga problem. Använder Friluftskartan, vectorbaserad.
                          https://galileo-app.com/.
                          Lysande enkelt och smidigt. Bättre än PDF maps

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                            Ännu bättre och smidigare. Inga hack, inga problem. Använder Friluftskartan, vectorbaserad.
                            https://galileo-app.com/.
                            Lysande enkelt och smidigt. Bättre än PDF maps
                            Helt underbart SvenB! Installerade friluftskartan genom några klick i telefonen. Nu ligger ju kartorna "Online" i settings. Det innebär att man måste vara uppkopplad gissar jag? Har du nån uppfattning om hur mycket datatrafik det drar?
                            Last edited by Petter Ivarsson; 10-02-2015, 10:23 AM. Reason: stavfel

Comment

Ni pratar om "Friluftskartan", menar ni då GARMIN Friluftskartan Pro v4 eller den OpenStreetMapbaserade kartan "Sverige" som man laddar ned via appen?

Comment

Working...
                              X