Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mixade rutter, spårkartor & dubbla GPS:er

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by HMR View Post
    Efter att ha kört drygt 800 mil med spårkartor i eTrexen kan jag konstatera att det är en total hitt. Funkar i o f s lika bra med nästan vilken GPS som helst.
    Köp!
    Tänkte köpa några billiga GPS:er att lägga in spårkartor i för att låna ut på grusturer med folk.
    Har ju en Nuvi 700,
    Skulle det funka lika bra med Nuvi 200 eller förslag på andra som är billiga begagnade.
    OBS: Behöver inga andra finesser efter att ha testat körning med HMR:s spårkartor.
    I en vattentät påse med 12 volt från hojen. Har en bunt egna snabbfästen RAM.
    Elving
    Låt inte omgivningen stå i vägen för din inneboende glädje.

Comment

Originally posted by Elving View Post
      Tänkte köpa några billiga GPS:er att lägga in spårkartor i för att låna ut på grusturer med folk.
      Har ju en Nuvi 700,
      Skulle det funka lika bra med Nuvi 200 eller förslag på andra som är billiga begagnade.
      OBS: Behöver inga andra finesser efter att ha testat körning med HMR:s spårkartor.
      I en vattentät påse med 12 volt från hojen. Har en bunt egna snabbfästen RAM.
      Elving
      Nej, det duger inte riktigt lika bra med vilka modeller som helst. De lite äldre modellerna Nüvi 700 och Nüvi 200 passar utmärkt eftersom dom fungerar perfekt med topokartor. Men tyvärr kräver dom externström.

Redan Nüvi 765 är klart sämre eftersom den inte visar kartdetaljer bra. Men allt är en fråga om vilka krav man ställer. Skall man använda City Navigator som bakgrund till spårkartan och det inte är jätteviktigt att i alla lägen kunna se alla de småvägar man ändå inte planerar att åka på så duger nästan vilken Garmin som helst.

Jag tror det är viktigare att lösa strömförsörjningen på ett enkelt sätt. Modeller som Nüvi & Zumo kräver extern ström för att funka. T ex så klarar ingen av mina tre olika halvgamla Nüvi mer än en halvtimma på internbatteriet.

Modeller som eTrex HCx och 60Cx går "hela dan" på ett par billiga AA-batterier. 276C & 278 går oxå länge på sina stora accar som dessutom är lätt utbytbara.

eTrex HCx och 60Cx är oxå väldigt stryktåliga så mitt förslag är att försöka hitta dylika eller några av deras efterföljare som kan drivas med lätt utbytbara standardbatterier. Hittas ibland på Blocket för runt 500 kr.

F ö så distribuerar jag numera just färdiga spårkartor inkl lämplig bakgrundskarta till deltagarna vid gruppkörningar. Du kommer t ex att få en inför septemberrundan söderut.
      Jag och hustrun körde för ett par veckor sedan en semesterrunda med hyrbil i Pyreneerna. Blev c:a 200 mil. Då hade jag med min Nüvi 760 med spårkartor som jag visade med City Navigator som bakgrund. Funkade suveränt bra. Bl a så försvann problemet med automatisk ruttomräkning när vi gjorde avstickare.
      Last edited by HMR; 11-11-2012, 05:45 PM.
      HMR

The art event!

Comment

Nej, det duger inte riktigt lika bra med vilka modeller som helst. De lite äldre modellerna Nüvi 700 och Nüvi 200 passar utmärkt eftersom dom fungerar perfekt med topokartor. Men tyvärr kräver dom externström.

Redan Nüvi 765 är klart sämre eftersom den inte visar kartdetaljer bra. Men allt är en fråga om vilka krav man ställer. Skall man använda City Navigator som bakgrund till spårkartan och det inte är jätteviktigt att i alla lägen kunna se alla de småvägar man ändå inte planerar att åka på så duger nästan vilken Garmin som helst.

Jag tror det är viktigare att lösa strömförsörjningen på ett enkelt sätt. Modeller som Nüvi & Zumo kräver extern ström för att funka. T ex så klarar ingen av mina tre olika halvgamla Nüvi mer än en halvtimma på internbatteriet.

Modeller som eTrex HCx och 60Cx går "hela dan" på ett par billiga AA-batterier. 276C & 278 går oxå länge på sina stora accar som dessutom är lätt utbytbara.

eTrex HCx och 60Cx är oxå väldigt stryktåliga så mitt förslag är att försöka hitta dylika eller några av deras efterföljare som kan drivas med lätt utbytbara standardbatterier. Hittas ibland på Blocket för runt 500 kr.
        .
        Tack för raka besked som vanligt.
        Nu börjar jakten på Blocket. Få se hur många gånger jag blir lurad.
        Elving
        Låt inte omgivningen stå i vägen för din inneboende glädje.

Comment

Varje gång man kör en mer seriös runda så kommer man på något nytt. :)

Under vårslasket så funkade spårkartan i eTrexen kalas. Så nu tänker jag använda spårkartor även i 278:an.

Inför rekning av Höstrusket så har jag en huvudrutt samt ett 30-tal alternativa spår. Huvudrutten visar jag som vanlig rutt medan alla alternativen ligger i spårkartan. Dvs alternativen syns hela tiden.

Jag har plockat bort grön bakgrund för skog på Fro Pro v3. Det gör att vägar & rutter syns bättre. Skog markerar jag som gröna ringar. Syns bra nog.

Typfiler till FPv3 och spårkartan finns som vanligt här: http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip
          Det såg väldigt tydligt ut, fungerar alla filer till alla gpser ? jag har en nuvi 310 , vilken ska man använda till den?

Comment

Vilken typ-fil som är bäst är delvis en fråga om tycke och smak. Men en fil som är avsedd för en GPS med liknande skärmstorlek och upplösning kan vara lagom. Du får testa.

Alla typ-filer funkar dock inte i alla GPSer eftersom det kan skilja rejält hur grafiken skapas i GPSen. Du får testa som sagt.
            HMR

The art event!

Comment

Tack det ska jag göra!

Comment

HMR:

Har läst din pdf
                Spårkartor och dubbla GPS:er

När jag testar at konvertera ett spår jag har inspelat med gpx2img så lyckas jag skapa kartfilen. Denna lägger jag på mitt minneskort och ser spårkartan i basecamp och montanan. Det är dock bara i basecamp jag kan se själva spåret i spårkartan trots att jag aktiverar spårkartan även i montanan. Några idéer på vad som kan va fel? Sen tror jag inte jag gör rätt med typfilen, eler kanske bara väljer fel. Om jag byter typfil i gpx2img som ändras linjen som visar spåret, men hur får jag de prickade linjerna som går brevid spåret utan att dölja vägtypen?

mvh linnerll

Comment

Jag är inte 100 på vad som går fel i ditt fall. Men min version av gpx2img är rätt rutten. Den underkänner min typfil och ändrar sedan själv i registret tillbaka till default fil. Felaktigt och livsfarligt! Men kartfil med spårkarta skapas OK.

Så jag ominstallerar min egen typfil (ändrar pekaren i registret). Därefter tömmer jag cashen och startar Mapsource. Nu kan jag se rätt utseende på spåren. Och skapa en kartfil till GPS:en. OK?
                  HMR

The art event!

Comment

Jag får ingen indikation på att typfilen underkänns och vet inte om den ändrar något i registret (där tar mina datakunskaper slut). Jag använder inte Mapsource, även om jag har det installerat, för jag trodde den img fil som gpx2img skapar var kartfilen? Det är den jag kan se i Basecamp iaf och den dyker upp valbar i Montanan men spåret i kartan syns ej. En fråga, behövs typfilen någonstans förutom att gpx2img skall använda den?

Edit, däremot heter kartan jag kan välja i Montanan gpx2img overview map och inte bara gpx2img.... förstår inte vad denna overview map är.
                    Last edited by linnell; 04-13-2013, 09:26 AM.

Comment

Svårt att hjälpa dig få ordning på typfilen till spårkartan utan att sitta vid din dator. Hur registret skall uppdateras beror på hur din Garmin installation ser ut. Tyvärr ändrar Garmin på upplägget vart & vartannat år.

Har du en mapp C:\Garmin\GPX2IMG ?

Finns där en fil GPX2IMG.typ ?

Om så är fallet. Döp om min typ-fil till GPX2IMG.typ och låt den ersätta filen ovan.

För över spårkarta + bakgrundskarta (t ex FPv3 eller CNE) till GPS:en och aktivera båda. Dock endast dessa båda.

OK?

-----------

Om inte GPX2IMG.typ finns där jag gissat enligt ovan så leta upp den!

I hmrtyp.zip finns en fil hmr10462.gif som visar de spårtyper som finns i hmr10462.typ. Jag lyckas aldrig se rätt grafik i programmet gpx2img men den ordning i vilka linjerna kommer i gpx2img stämmer med ordningen i hmr10462.gif .

Dvs "Major Highway - thick" ger rött dubbelspår och "Principal Highway - thick" ger gönt dubbelspår.
                      Last edited by HMR; 04-13-2013, 06:28 PM.
                      HMR

The art event!

Comment

HMR: Förstår att det inte är lätt att hjälpa men uppskattar dina försök!

Med rätt typfil blev mitt spår i basecamp markerat med röda sträck runt om. Blir det olika färg beroende på vad? Det är ju ett spår...

Sen för att få in denna kartan i Montanan använde jag ett program som fanns i min Garmin-mapp som heter Mapinstall. Problem solved! Osäker dock hur Mapinstall hittade just denna spårkartan då den bara dök upp programmet vid uppstart. Kanske för att den låg i mappen GPX2IMG under min Mapsource mapp?

EDIT: Testade igen och Mapinstall verkar nypa filen från Mapsource mappen och bara acceptera filnamnet gpx2img ....
                        Last edited by linnell; 04-14-2013, 10:35 AM.

Comment

Har uppdaterat http://resmark.se/gps/Trackmaps.pdf med nya verktyg för att skapa spårkartor.
                          HMR

The art event!

Comment

Bumpar tråden - den är fortfarande lika aktuell!
                            HMR

The art event!

Comment

Montana!

Har bytt eTrexen mot en Montana. Annars allt lika.

278/276C är fortfarande lika oumbärlig. Märkligt men sant. Beror dels på att den ritar vägarna ovanpå ruttlinjen vilket gör att vägens kvalitet framgår. Men oxå på att småvägarna syns även i utzoomat läge.

Betyder att 278/276C med hästlängder klår allt annat när man kommit till vägs ände och vill ha en överblick på alternativa vägar i omgivningen. Möjligen skulle en surfplatta med 4G kunna konkurrera men det är för bökigt.

Montanan å andra sidan är den jag navigerar efter. Dvs på spår eller spårkarta. Samma som eTrexen men betydligt större och bättre skärm. Som jag ser det den bästa GPS som f n finns på marknaden för offroad.

Onroad är en annan femma. Körde jag enbart onroad så hade jag nog skaffat en BMW Nav V eller Z590. Dvs istället för Montanan. 278an hade fått vara kvar!

:)
                              Last edited by HMR; 04-06-2017, 06:23 AM.
                              HMR

The art event!

Comment

Bumpar tråden. Fortfarande högaktuell. :)
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X