Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mixade rutter, spårkartor & dubbla GPS:er

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Varje gång man kör en mer seriös runda så kommer man på något nytt. :)

Under vårslasket så funkade spårkartan i eTrexen kalas. Så nu tänker jag använda spårkartor även i 278:an.

Inför rekning av Höstrusket så har jag en huvudrutt samt ett 30-tal alternativa spår. Huvudrutten visar jag som vanlig rutt medan alla alternativen ligger i spårkartan. Dvs alternativen syns hela tiden.

Jag har plockat bort grön bakgrund för skog på Fro Pro v3. Det gör att vägar & rutter syns bättre. Skog markerar jag som gröna ringar. Syns bra nog.

Typfiler till FPv3 och spårkartan finns som vanligt här: http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip
    HMR

The art event!

Comment

Det är nog bara så att jag har mer skrivklåda än dom.[/QUOTE]

Denna skrivklåda använde jag som underlag när jag köpte min etrex för några år sedan och började göra rutter till den. HMR är en enastående mentor i ämnet.

Jag brukar försöka göra en rutt för att få navigations anvisningar, men lägga ett grovdraget spår som backup ifall/när GPS:en hittar på konstigheter. Problemet är att man aldrig hinner se när man passerar backup-spåret och börjar följa en oförutsedd rutt. En kompletterande enhet med större skärm är utan tvekan lösningen på problemet.

Det är lätt att man snöar in ordentligt i det här ämnet, min sambo brukar ruska på huvudet och fråga sig om det kan vara riktigt klokt, att först sitta hela veckan och göra rutter förrän man kan åka ut och köra.

Comment

Originally posted by HMR View Post
        Jag använder SAAB-gummin från Biltema som dämpare.

Har dessa gummidämpare något artikelnummer?

/Christer

Comment

Originally posted by can View Post
          Har dessa gummidämpare något artikelnummer?
          Biltema 98-1231

De är lite för styva så jag svarvar ner dem lite.

HMR

The art event!

Comment

Och hur gick det då? Funkade det som tänkt?

Efter 650 mil kan jag konstatera att det blev prexis så bra som jag hade hoppats. Jag kör numera alla ruttade turer med dubbla GPS:er. Men visst har jag justerat lite detaljer.

- I eTrex:en har jag spårkartor som jag visar med topokarta som bakgrund. Nu senast Norsk Topo Adventure. Skalan är för det mesta "80 m". Jag har justerat fästet så att det är mer uppvinklat för bättre läsbarhet vid stående körning. Strömförsörjningen har jag kopplat direkt till batteriet eftersom eTrex har en del konstigheter för sig vid uppstarten. Bäst blir det om eTrexen är ständigt "på" hela dagen. Det visade sig även att grenar försökte slita sönder elförsörjningen så jag tvingades förlänga monteringsplåten.

- I 278:an har jag vanliga rutter som jag visar med topokarta som bakgrund. Tydligast så. Dessutom så får jag med rutter hela tiden info om återstående körsträcka så att jag vet om bensinen räcker. Skalan står på "300 m" eller "500 m". I vanlig ordning så har 278:an ALDRIG några konstigheter för sig så den får fortfarande spänning via tändningen.

Jag märker att jag till 95 % navigerar efter eTrex.en. 278:an tittar jag bara på när jag behöver ha en överblick eller om flera spår på spårkartan korsas.

En nyhet för mig är att vissa GPS:er inte tål radar. Kompisens 276C vägrade funka på en linfärja. Stördes ut av färjans radar. Krävdes flera km avstånd från färjan innan den funkade igen.
            Uppe på berget Blåhö i Norge står en mycket kraftig radar. De flesta 278, 276C och Zumo stängde helt enkel av sig när man kom för nära. eTrexe:n funkade hela tiden men de som stängde av sig måste startas om manuellt.

:)
            HMR

The art event!

Comment

O
              En nyhet för mig är att vissa GPS:er inte tål radar. Kompisens 276C vägrade funka på en linfärja. Stördes ut av färjans radar. Krävdes flera km avstånd från färjan innan den funkade igen.
              Uppe på berget Blåhö i Norge står en mycket kraftig radar. De flesta 278, 276C och Zumo stängde helt enkel av sig när man kom för nära. eTrexe:n funkade hela tiden men de som stängde av sig måste startas om manuellt.

:)
              Spännande!
              Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
              wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Efter att ha kört drygt 800 mil med spårkartor i eTrexen kan jag konstatera att det är en total hitt. Funkar i o f s lika bra med nästan vilken GPS som helst.

En detalj med eTrexen som jag värdesätter är att skärmen syns bättre ju mer solen lyser på den!

Det lär vara så att Teknikmagasinet just nu säljer ut eTrex HCx för 700 kr. Köp!
                HMR

The art event!

Comment

Tjena HMR. Har du koll på vilken butik som hade etrexen för 700 kollade runt på deras hemsida men hittar bara etrex 20 för 1700:- Etrex 10 finns för ca 800:-. Är den motsvarande legend hcx?

/Petter
                  Last edited by lockarpsgokart.se; 10-13-2012, 12:39 AM.

Comment

Originally posted by lockarpsgokart.se View Post
                    Tjena HMR. Har du koll på vilken butik som hade etrexen för 700 kollade runt på deras hemsida men hittar bara etrex 20 för 1700:- Etrex 10 finns för ca 800:-. Är den motsvarande legend hcx?

/Petter
                    Vet inte. Kolla med "t-quick".

Det skall vara en Legend HCx. De nyare modellerna funkar inte.
                    Last edited by HMR; 10-14-2012, 06:36 PM.
                    HMR

The art event!

Comment

[QUOTE=HMR;567217]Efter att ha kört drygt 800 mil med spårkartor i eTrexen kan jag konstatera att det är en total hitt. Funkar i o f s lika bra med nästan vilken GPS som helst.

Skulle det kunna fungera med en "Garmin Nuvi 1340T Europe" också om man lägger in friluftskartan på den? spårkartor det är där man har prickar på båda sidor av vägen va?

p.s jag vet att detta kanske inte är optimalt men skulle bara vilja prova detta med navigering och en sådan gps kostar bara 600kr vilket är billigt att komma igång med.

Comment

Originally posted by lockarpsgokart.se View Post

/Petter
                        Halmstad, ring dem

Comment

Originally posted by widde View Post
                          Skulle det kunna fungera med en "Garmin Nuvi 1340T Europe" också om man lägger in friluftskartan på den? spårkartor det är där man har prickar på båda sidor av vägen va?

p.s jag vet att detta kanske inte är optimalt men skulle bara vilja prova detta med navigering och en sådan gps kostar bara 600kr vilket är billigt att komma igång med.
                          I förra veckan körde jag bil 250 mil i Pyreneerna. Hade med min Nüvi 760. I den hade jag Spansk Topo, City Navigator samt spårkarta över hela den planerade resan.

Funkade klockrent. I detta fallet använde jag inte topokartan som bakgrund utan det funkade bäst med City Navigator. IOFS så kan man tanka upp rutter till 760 vilket jag oxå gjort. Men dom räknas ju om så fort man avviker vilket inte spårkartan gör.

När det var viktigt att veta ankomstid & återstående körsträcka så körde vi på vanliga rutter. I övrig körde vi på spårkartan.

I Nüvi 1340T funkar antagligen inte topokartor speciellt bra. Dessutom kan du inte ladda upp varken rutter eller spår till den. Bara waypoints. Men spårkartor funkar vilket gör att 1340 faktiskt funkar OK till förplanerade rutter!

Största nackdel med 1340 är att småvägar försvinner vid utzoomning. Men även det problemet kan fixas med spårkarta!
                          HMR

The art event!

Comment

I Nüvi 1340T funkar antagligen inte topokartor speciellt bra. Dessutom kan du inte ladda upp varken rutter eller spår till den. Bara waypoints. Men spårkartor funkar vilket gör att 1340 faktiskt funkar OK till förplanerade rutter!

Största nackdel med 1340 är att småvägar försvinner vid utzoomning. Men även det problemet kan fixas med spårkarta!
                            okej vad bra! tack för svaret hmr!

Bara så jag är helt med på detta med de olika alternativen:

Spårkarta=man lägger ut en massa "prickar" i mapsource programmet och dessa kan mna lägga precis som man vill utan restriktioner,ex över ett berg eller en nyligen avverkad traktorväg som ej finns med det blir bara på gpsen att se ut som att man åker i skogen antar jag ? ,detta kan man kanske ha varit ute och rekat tidigare och lagt ut "poi" efter den vägen så vet man hur man sen ska lägga vägen i mapsource på just det stället där vägen ej syns. sedan laddar man över dessa prickar till gpsen och sedan ut och gasar man? rätt?

Rutt=man skriver in en adress och sedan följer man gpsen dit ? typ snabbaste vägen till korvkiosken eller mack ?

spår= en spårkarta består av många spår som länkas ihop? hur många prickar kan jag göra med en garmin nuvi 1340t ? vet man det innan man har köpt en?

mvh Emil

Comment

Det är så här ungefär:

Rutt/Route = En färdväg från punkt a till b (optionellt via en serie viapunkter). Den _kan_ vara direkt (dvs fågelvägen mellan punkter) eller automatisk (föreslagen av en kartmjukvara) eller "mixad" med delar av både och.

Spår/track = Helt sonika en plottad färdväg. Kan vara baserad på en GPS-logg eller en statisk avbildning av en rutt.

Spårkarta = En transparent karta som man installerar på GPSen. Man skapar denna karta utifrån ett spår med ett tredjepartsprogram på datorn. Kartan innehåller bara väg (baserat på de spår som ligger till grund när man skapar den). Man aktiverar denna samtidigt som annan kartprodukt i GPSen och då ses den som ett lager ovanpå underliggande karta.

okej vad bra! tack för svaret hmr!

Bara så jag är helt med på detta med de olika alternativen:

Spårkarta=man lägger ut en massa "prickar" i mapsource programmet och dessa kan mna lägga precis som man vill utan restriktioner,ex över ett berg eller en nyligen avverkad traktorväg som ej finns med det blir bara på gpsen att se ut som att man åker i skogen antar jag ? ,detta kan man kanske ha varit ute och rekat tidigare och lagt ut "poi" efter den vägen så vet man hur man sen ska lägga vägen i mapsource på just det stället där vägen ej syns. sedan laddar man över dessa prickar till gpsen och sedan ut och gasar man? rätt?

Rutt=man skriver in en adress och sedan följer man gpsen dit ? typ snabbaste vägen till korvkiosken eller mack ?

spår= en spårkarta består av många spår som länkas ihop? hur många prickar kan jag göra med en garmin nuvi 1340t ? vet man det innan man har köpt en?

mvh Emil
                              Blicken långt fram!

Comment

JRThump fick med det mesta av vikt i sitt svar. Vill dock påpeka att spår är ett av de tre objekt (Waypoint, Rutt & Spår) som de flesta GPS:er kan hantera oberoende av kartor. Dvs lagra & visa. 1340 kan dock inte hantera spår.

Men om man gör en egen karta så kan den innhehålla 10000-tals vägar. Var och en baserad på 1000-tals punkter. En spårkarta är bara just en karta där vägarna skapats utgående från spår. Någon praktisk begränsning i antal punkter, eller prickar, som vägen skapats av finns inte.

Senast jag gjorde en spårkarta, (Rutter i Pyreneerna till min nüvi 760) så utgick spårkartan från 7-8 spår med 2000-4000 punkter per spår.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X