Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mixade rutter, spårkartor & dubbla GPS:er

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by IK View Post
    Är Nuvi 255W vattentät?
    Nej det är den inte men jag har monterat den så den skyddas av hojens kåpa.

Comment

Originally posted by can View Post
      Nej det är den inte men jag har monterat den så den skyddas av hojens kåpa.
      Har inte Garmin något skydd fodral man kan köpa så den håller sig vattentät och kan sitta på styret? Håller på och letar som en galning men har ännu inte funnit något som funkar att ha på styret.
      Se till att följa min Dakar satsning 2019 - https://www.facebook.com/Lahouarracingteam/

Comment

Originally posted by Patrue View Post
        Har inte Garmin något skydd fodral man kan köpa så den håller sig vattentät och kan sitta på styret?
        Kanske börjar bli OT nu men här är en variant. Här en annan.

Comment

Kanske börjar bli OT nu men här är en variant. Här en annan.
          Tack!

Väntar på en utvärdering av HMR:s konstruktion, ser intressant ut och funkar de bra så kommer nog jag oxå bli lite intresserad av att köra med dubbla!
          Se till att följa min Dakar satsning 2019 - https://www.facebook.com/Lahouarracingteam/

Comment

Samma här. Brukar även lägga spåret lite vid sidan om vägen så man fortfarande ser typningen, dvs vad det är för slags väg man förmodas åka på. Kört med en Nuvi 255W i flera år. Skulle den haverera kan man skaffa en annan för 500:-.

[ATTACH=CONFIG]60573[/ATTACH]
            Jag har en Garmin NUVI 200 men lyckas inte få in rutter som jag vill ha de i GPSen när jag har lagt in de via datorn. När rutten är inne i GPSen så räknar den om rutten till närmaste vägen.

Hur gör du med din ? Den är i "samma" serie.
            http://www.MagnusOhlsson.se
            Massa fräna bilder, kika in!

KTM 525 EXC -05

/Magnus

Comment

Originally posted by sirpe View Post
              Jag har en Garmin NUVI 200 men lyckas inte få in rutter...
              Min 255W kan inte ta emot rutter. Varken rutter eller spår. Därför gör jag en transparent karta som läggs ovanpå t ex Friluftskartan. Man kan säkert göra på olika sätt men så här gör jag:

* Med MapSource ritar jag ett spår mha spårritningsverktyget.
              * Spara spåret i GPX-format. Stäng MapSource.
              * Ta in GPX-spåret i programmet GPX2IMG. Välj där hur spåret ska visas. Konvertera till karta.
              * Starta MapSource. Nu finns kartan där. Markera den med kartverktyget. Skicka över till GPS:en. Brukar lägga de hemmagjorda kartorna på minneskortet. Då kan man ha de andra (CN och FriPro) orörda i internminnet.
              Last edited by can; 11-24-2011, 04:48 PM.

Comment

Originally posted by Patrue View Post
                Tack!

Väntar på en utvärdering av HMR:s konstruktion, ser intressant ut och funkar de bra så kommer nog jag oxå bli lite intresserad av att köra med dubbla!
                Jag fick idag äntligen till en hållare till eTrexen som jag är nöjd med. Att det tagit tid att uppfinna beror på att jag har så krångliga krav. Onroad kör jag med TKC80, dämpning 15-20 snäpp, en GPS & två backspeglar. Offroad kör jag med Maxxis IT, dämpning 25 snäpp, två GPS:er och en backspegel. Ombyggnad får ta högst en timma. Men nu har jag fått till en robust och väldämpad hållare som är lätt att ta bort.

Stay tuned! Kommer inom kort med bilder.
                Last edited by HMR; 11-24-2011, 11:07 PM.
                HMR

The art event!

Comment

Tja
                  Intressant, intressant. Letat och följt trådar ut i det oändliga, här pratar ni om det som jag förmodligen söker, nu vet jag inte riktigt vad jag söker då min erfarenhet/kunskap om just spårkartor, "fri pro" och "ruter" i den samma, är ytterst begränsad. Och där med så hänger jag inte riktigt med i ert sätt att prata om detta. Mitt hjärta är med. Medans min hjärna inte hänger med ännu. Skrattar!

Har en Zumo 550 med en köpt fri pro Svealand.

* "Ruttar/spårar" jag i fri pro blir filerna alldeles för stora för att föra över till handenheten. Te.x. Är det här dessa "program" ni nämner kommer in och konverterar dessa "för stora spår" till hanterliga filer för enheten?
                  * Eller. Kanske ska jag göra så här. Hur gör jag enklast för att spåra/rutta direkt i fri pro så att det blir hanterligt för enheten?
                  * Finns det kurser i detta med fri pro ?

Tacksam för det här tråden som väcker ett hopp om att kunna lära mig mer Tack

Comment

En gammal post om ett enkelt fäste till etrexen
                    http://forum.soe.se/showthread.php?2...l=1#post351282
                    http://forum.soe.se/showthread.php?2...l=1#post351298
                    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by LuckyLuke View Post
                      Tja
                      Intressant, intressant. Letat och följt trådar ut i det oändliga, här pratar ni om det som jag förmodligen söker, nu vet jag inte riktigt vad jag söker då min erfarenhet/kunskap om just spårkartor, "fri pro" och "ruter" i den samma, är ytterst begränsad. Och där med så hänger jag inte riktigt med i ert sätt att prata om detta. Mitt hjärta är med. Medans min hjärna inte hänger med ännu. Skrattar!

Har en Zumo 550 med en köpt fri pro Svealand.

* "Ruttar/spårar" jag i fri pro blir filerna alldeles för stora för att föra över till handenheten. Te.x. Är det här dessa "program" ni nämner kommer in och konverterar dessa "för stora spår" till hanterliga filer för enheten?
                      * Eller. Kanske ska jag göra så här. Hur gör jag enklast för att spåra/rutta direkt i fri pro så att det blir hanterligt för enheten?
                      * Finns det kurser i detta med fri pro ?

Tacksam för det här tråden som väcker ett hopp om att kunna lära mig mer Tack

Ja och nej.

Anl. till att använda spårkartor på eTrex är att den ritar spår med för smala streck på sin skärm.
                      På vissa andra Garmin modeller använder man spårkartor för att de inte kan hantera spår öht.
                      Om spåren är för stora (innehåller för många punkter) kan man filtrera ner dem till rätt antal punkter med wingdb3.

/ Tommi
                      Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Hållaren för dubbla GPS:er

Du som inte gillar komplicerade lösningar på enkla problem kan sluta läsa nu. Det finns dom som framgångsrikt kört mycket avancerat i många år med GPS:en i en zip-påse fasttejpad på tanken. Men det är liksom inte min grej...

Denna hållaren hår gått 2000 mil på min 690E. GPS:en är mjukt upphängd men sitter absolut stilla. Grejen är att få isär upphängningspunkterna så långt som möjligt. Då kan dom göras mjuka utan att GPS:en blir omöjlig att läsa av. Jag använder SAAB-gummin från Biltema som dämpare.

Men för min nya 690R fick jag komplettera med LED-strålkastare eftersom som bekant 690R -11 i original saknar fungerande belysning.

Och nu har jag snott ihop nya aluminiumbitar som skall hålla eTrexen högst upp.

Bitarna är just nu "under lackering". Monteras när färgen torkat. Då kommer fler bilder.

:)
                        HMR

The art event!

Comment

Samma här. Brukar även lägga spåret lite vid sidan om vägen så man fortfarande ser typningen, dvs vad det är för slags väg man förmodas åka på. Kört med en Nuvi 255W i flera år.
                          Ta en titt på http://resmark.se/gps/Trackmaps.pdf

Jag har lagt till två sidor med exempel på grafik till spårkartor. Jag gillar tekniken att använda dubbla spår som grafik. Dels döljer det inte vägtypen, dels syns det tydligt. Funkar utmärkt även på mina Nüvis. 200, 760 och 765.

F ö så föredrar jag att jobba med mixade rutter i Mapsource när jag skapar spårkartor. Jag får då maximal precision på alla ruttbara vägar som finns med på kartan. De bitar som saknas gör jag manuellt, oftast med Fri Pro som bakgrund. Efter konvertering till spår och sedan till spårkarta så har jag "rutter" bestående av tusentals punkter och därmed mycket hög noggrannhet.

Att kunna se vägtypen vid körning på rutt tycker jag är mycket viktigt. Det är ett av skälen till att jag gillar 278 och eTrex. Båda visar rutten transparent så att vägtypen framträder. På de flesta andra GPS:er krävs spårkarta för att få till det.
                          HMR

The art event!

Comment

Du är verkligen innovativ HMR. Min absolut första erfarenhet av gps på någon längre sväng och på helt okända grusvägar (22mil tror jag) var: vilket-jävla-skit. Hade ingen strömmatning och det tog mycket batteri att zooma som en besatt just på grund av den skitdåliga översikt man har. Nu har jag ju faktiskt två gps:er och ska fanimig göra på detta sätt, det blir dock klurigt att få stuk på det här på grisen.

Comment

Originally posted by oden View Post
                              Du är verkligen innovativ HMR.
                              Nja - inte är det något jag har hittat på. Dvs att köra med två GPS:er. Flera av mina kompisar har gjort länge. Och säkert många andra. Det är nog bara så att jag har mer skrivklåda än dom.
                              Last edited by HMR; 08-21-2012, 10:24 AM.
                              HMR

The art event!

Comment

Vad är det för ruta/kåpa du har?
                                Ser bra ut!

Comment

Working...
                                X