Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mixade rutter, spårkartor & dubbla GPS:er

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mixade rutter, spårkartor & dubbla GPS:er

Är man inte nöjd med dom enkla lösningarna så finns det mer att göra.

Detaljer finns att läsa här: http://resmark.se/gps/Trackmaps.pdf
    HMR

The art event!

Klart intressant, nyfiken på att se en mer utzoomad bild av instrumentparken.
    Måste finnas enklare sätt att hantera spårkartor dock, de verkar något satsa på.
    Vad säger Sven som skrivit om sådana tidigare?

Mest imponerande är dock att Biltema termometerklockan faktiskt fungerar. (jag har förbrukat 2st och gett upp)

/ Tommi
    Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Intressant idé att komplettera med billig extra GPS! Någon speciell anledning varför du kör med city navigator isf friluft i lillen?
      Blicken långt fram!

Comment

Originally posted by Tommi View Post
        Klart intressant, nyfiken på att se en mer utzoomad bild av instrumentparken.
        Måste finnas enklare sätt att hantera spårkartor dock, de verkar något satsa på.
        Mest imponerande är dock att Biltema termometerklockan faktiskt fungerar. (jag har förbrukat 2st och gett upp)
        / Tommi
        Vad gäller Biltemas tempmätare så har den inte gått mer än 30 mil. Dvs vet ännu inte om den håller måttet. Jag vill veta om jag fryser, har frusit, eller kommer att frysa.

Det finns fler hjälpmedel på internätet för att fixa spårkartor. Men detta verkade vara det smidigaste. Om det nu hade funkat. Jag har mailat upphovsmannen och hoppas på att han fixar problemen.
        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by JRThump View Post
          Intressant idé att komplettera med billig extra GPS! Någon speciell anledning varför du kör med city navigator isf friluft i lillen?
          Ja. Kartan på 278 ger all info jag behöver om topografin. Av eTrex:en vill jag bara veta EXAKT var jag befinner mig när stigen är osynlig i skogen. Det finns ingen "onödig" info i City Navigator så det blir lättare att tolka bilden på den sekund man har till förfogande.

Om det inte finns någon väg i City Navigator så är det rätt vanligt att det inte heller finns väg i verkligheten. Det ger viss förvarning om vad man kan vänta sig.

På 278 och Fri Pro så har jag även City Navigator aktiv i bakgrunden inkl "Lock to Road" igång. På eTrex:en tänker jag inte ha "Lock to Road" igång. Kör jag 10 m bredvid vägen så skall det synas.
          HMR

The art event!

Comment

/ Tommi
            Ja, vad ska jag säga? Det är verkar så att vi använder GPS:en på så vitt skilda sätt, men ändå med en tanke.
            Anledningen till att jag gillar spårkartor är att jag kan köra med spår, jag slipper all ruttning och ev begränsningar i min lågprisgps.
            Ex, hela sista Estlandsresan låg som jättespårkarta tillsammans med övriga kartor. Körde vi vilse? Nej, körde vi efter spåren, nja.
            Det enda jag gjorde var att typa om till till lite fetare streck och färger, så nu ser jag på ett ungefär vart jag är i förhållande till var jag trodde jag borde vara. Mitt råd är att inte krångla till det, håll det enkelt och kör på.
            I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by SvenB View Post
              Ja, vad ska jag säga? ....... Mitt råd är att inte krångla till det, håll det enkelt och kör på.
              Visst, men har du hittat något enklare sätt att konvertera till spårkartor än vad jag gjort?
              HMR

The art event!

Comment

Nej, "enklare" än Gpx2img blir det inte. Man kan köra en massa separata program och ta fram en karta, inte så sugen så jag tar ev konstigheter med GPX2IMG med ro.
                Last edited by SvenB; 11-19-2011, 08:04 AM.

Comment

Nej, "enklare" än Gpx2img blir det inte. Man kan köra en massa separata program och ta fram en karta, inte så sugen så jag tar ev konstigheter med GPX2IMG med ro.
                  Då blir det till att ta hem den och börja testa.
                  Jag hade hoppats på att det skulle finnas en smidigare lösning med någon wizard eller så.

Hur menar du med det annorlunda användandet av GPSen?
                  Jag brukar köra med fripro i GPSen, inzoomad till 120m, saktar ner eller stannar när jag ska läsa kartan/fippla med GPSen beroende på hur osäker jag är på var jag är och hur spåret jag följer ser ut längre fram.
                  Innan jag ger mig ut på tur ritar jag ett spår att följa och där är vad jag förstått en skillnad att du gör om spåret till en karta för att få tjockare linje.
                  Du råkar inte ha fler tips på lager om hur man får ännu bättre flyt i körningen än att öva på memoreringen av spår/karta och tydligare spår mha spårkarta i GPSen?

/ Tommi
                  Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Inga direkta tips. Men, jag är inte så intresserad av att se på GPS:en exakt var jag är. Jag är heller inte intresserad av att använda GPS:en för att se en ev sväng. Jag har heller inget större behov av att se någon större kartbild. Jag brukar köra på mellan 300-500 meters översikt. Sen fokuserar jag på min körning i stället.
                    Vet inte om detta hjälper dig. Fungerar för mig, ingen har klagat hittils i varje fall

Comment

Ett tips skulle i så fall vara att använda GPS Visualizer ( http://www.gpsvisualizer.com/convert_input ) för att konvertera till GPX spår.
                      Då kan man komma upp i totalt 20 spår på en och samma karta med gratisversionen av gpx2img.
                      Jag gör alla spår/track eller vad ni nu vill kalla det (GPS-koordinater med streck emellan) i kartprogrammet Fugawi.
                      På detta sätt kan man ha hur många punkter som helst, typ 68000 punkter på 600mil.
                      “The world is full of kings and queens who blind your eyes and steal your dreams, it’s Heaven and Hell”
                      [EXC525-07|SuperEnduroR-06|BMWR1200GSA-06|DR800-Chopper-03 |ChinaMiniMoto-03|PW50-87|PW50-85|PUCHMagnumCross-81|PUCHMagnumCross-80|CR250-79|Gilera50Touring-78]

Comment

Originally posted by *KOLBÄCK* View Post
                        Ett tips skulle i så fall vara att använda GPS Visualizer ( http://www.gpsvisualizer.com/convert_input ) för att konvertera till GPX spår.
                        Då kan man komma upp i totalt 20 spår på en och samma karta med gratisversionen av gpx2img.
                        Jag gör alla spår/track eller vad ni nu vill kalla det (GPS-koordinater med streck emellan) i kartprogrammet Fugawi.
                        På detta sätt kan man ha hur många punkter som helst, typ 68000 punkter på 600mil.
                        Fördelen med Fugawi är att man då kan jobba direkt på Lantmäteriets gröna eller blå karta. Men det går även bra att göra spåren på satellitbilderna i Google Earth.

Det finns ingen praktisk gräns för hur många spår man kan ha i samma spårkarta. Det går nämligen enkelt att att slå ihop flera kartfiler till en. T ex med GMapTool:

gmt.exe -j -m mapname -o gmapsupp.img karta1.img karta2.img

Vill man slå ihop ännu fler är det bara att fylla på filnamnen med ett mellanslag emellan. I min eTrex har jag en karta på 3.9 GB som tar många timmar att generera. Dvs snabbare att addera en liten spårkarta med GMT istället för att generera om hela filen.
                        HMR

The art event!

Comment

Du råkar inte ha fler tips på lager om hur man får ännu bättre flyt i körningen än att öva på memoreringen av spår/karta och tydligare spår mha spårkarta i GPSen?
                          Som SvenB antyder så finns det lika många sätt att använda GPS:en som det finns användare. För mig är överblicken A&O eftersom jag mycket ofta tar andra vägar än den rutt/spår jag har planerat. Överblicken visar vilka alternativa möjligheter som finns. Jag gillar inte återvändsgränder utan jag söker efter slingor. Jag vill gärna se en topografisk detaljerad karta. Ser jag att det finns ett stup eller en å mellan två dead ends så är det kört. Om de å andra sidan istället finns ett hus så är det ofta enkelt att komma igenom.

Sedan så kör jag ofta med GPS:en som co-driver. På snabba alpvägar (asfalt) så är den makalöst bra för att hålla koll på serpentinerna.

Men oavsett hur man nu gör så har jag ett tips: Montera GPS:en högt. Dvs i blickfånget så att du kan se den utan att titta ner. För varje nytt GPS:fäste jag fixar till så hamnar GPS:en allt högre upp.
                          HMR

The art event!

Comment

Anledningen till att jag gillar spårkartor är att jag kan köra med spår, jag slipper all ruttning och ev begränsningar i min lågprisgps.
                            Samma här. Brukar även lägga spåret lite vid sidan om vägen så man fortfarande ser typningen, dvs vad det är för slags väg man förmodas åka på. Kört med en Nuvi 255W i flera år. Skulle den haverera kan man skaffa en annan för 500:-.

572.png
                            Last edited by can; 11-23-2011, 04:31 PM.

Comment

Är Nuvi 255W vattentät?
                              NV 20 -51. http://www.nymansuppsala.se/
                              Tidigare: KTM 625 SXC -05. Honda Dominator -96. Norton Commando Fast Back -69.
                              För riktigt länge sedan: Rex Sport 50 cc -64 http://mo-ped.se/tv/test66r.htm

Comment

Working...
                              X