Announcement

Collapse
No announcement yet.

BaseCamp tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Med risk för att framstå om en total idiot...

Jag fick en Montana 600 av min fru i födelsedagspresent förra veckan och blir inte klok på hur jag ska göra. Utan en city-navigator karta kan jag inte sitta och planera rutter och göra ruttberäkningar. Varför då köpa en GPS för 5000 kr som man inte kan planera rutter i?

Comment

Originally posted by Mr Romander View Post
      Med risk för att framstå om en total idiot...

Jag fick en Montana 600 av min fru i födelsedagspresent förra veckan och blir inte klok på hur jag ska göra. Utan en city-navigator karta kan jag inte sitta och planera rutter och göra ruttberäkningar. Varför då köpa en GPS för 5000 kr som man inte kan planera rutter i?
      Det finns ett antal olika Garmin GPS:er. Det finns ett stort antal olika kartor. T ex pistkartor i Alperna, topografiska kartor i Norge, sjökort över Medelhavet och bilkartan över Sydafrika. Bil-GPS:erna säljs vanligtvis inklusive en ruttbar bilkarta för den region där GPS:en säljs. T ex Australien.

Skogsmulle-GPS:erna såsom eTrex, 60Cx, Colorado & Montana säljs vanligtvis utan karta. Det är upp till användaren om han vill köpa till en topografisk karta, sjökort eller ruttbar bilkarta.
      HMR

The art event!

Comment

Ställer min fråga som egentligen är en BC-teknisk fråga här.

Sitter med gamla Fri Pro i GPS:En och senaste BC i datorn. När jag väljer importera från GPS så händer ingenting. Jag får inte över någon karta till BC.

KAn någon vänlig själ förklara för en GPS-noob hur man gör?

//Johan

Comment

Originally posted by krämbulle View Post
          Ställer min fråga som egentligen är en BC-teknisk fråga här.

Sitter med gamla Fri Pro i GPS:En och senaste BC i datorn. När jag väljer importera från GPS så händer ingenting. Jag får inte över någon karta till BC.

KAn någon vänlig själ förklara för en GPS-noob hur man gör?

//Johan
          Du kan inte importera kartor från en GPS, du måste lägga in kartor direkt i datorn.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
            Du kan inte importera kartor från en GPS, du måste lägga in kartor direkt i datorn.
            Tackar! Misstänkte nästan att det var så!

Köpte en GPS med förinstallerade kartor och är då körd att rutta någonting i datorn! Surt!

//Johan

Comment

Originally posted by krämbulle View Post
              Tackar! Misstänkte nästan att det var så!

Köpte en GPS med förinstallerade kartor och är då körd att rutta någonting i datorn! Surt!

//Johan
              Du har PM

Comment

Med GPSen ansluten till datorn kan BaseCamp visa kartorna som finns i GPSen. och det bör vara möjligt att göra en rutt. Det kräver dock att GPSen ansluts varje gång man vill titta på kartan

Comment

Bytte dator nu, fast samma OS (XP). Installerade Basecamp och hittar allt på GPSen, men jag har några problem:

När jag ansluter usb-kabeln till min GPSmap 62 s kommer 7 felmeddelanden upp:
                  "There wa a problem communicating with the garmin device"

Och en grande finale:
                  "There wa a problem communicating with the garmin device
                  An error occurred while reading the following file(s)
                  E:/Garmin/gpx/track.gpx
                  .
                  .
                  .
                  .osv.

Andra problemet är att tidigare kartor jag kunde nå utan GPSen inkopplad är borta. Går att reka med GPSen inkopplad asså men annars inte. Kan bara nå global-kartan. Svealand prtatr jag om. Jag hade också Götaland, men fulversion, så att den inte funkar är ju ingen överraskning.

Idéer?

/Calle
                  Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Det andra problemet tycker jag det låter som att du inte har installerat kartorna utan bara BaseCamp på den nya datorn.
                    Last edited by DaK; 12-13-2011, 11:53 PM.

Comment

Hur gör man för att kunna ta tag i rutten och flytta den i Basecamp?
                      Var enkelt i Muppsource men jag lyckas inte i Basecamp
                      Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
                      Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
                      Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
                      Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
                      Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
                        Hur gör man för att kunna ta tag i rutten och flytta den i Basecamp?
                        Var enkelt i Muppsource men jag lyckas inte i Basecamp
                        x markera rutten med pilverktyget så den blir fetmarkerad
                        x klicka på "infoga" en penna med ett plustecken
                        x klicka på lämpligt ställe på rutten, klicka sedan fast den nya punkten på den väg där du vill köra.

Comment

Vart placerar Basecamp min samling någonstans på datorn?
                          Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
                          Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
                          Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
                          Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
                          Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
                            Vart placerar Basecamp min samling någonstans på datorn?
                            Säkert lite olika beroende på vilken bc version och windows version du har, men på min 32 bitars win 7 så ligger den under: C:\Users\%user%\AppData\Roaming\GARMIN\BaseCamp\Da tabase\3.3

Där %user% är ditt användarnamn.
                            Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                            wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Testat lite med BaseCamp och tycker nog att det verkar rätt OK för enklare användning. Dvs om man gör enstaka rutter och använder enstaka kartor. Helst för eget bruk och helst bara till en enda GPS.

Speciellt gillar jag att BaseCamp visar småvägar även i utzoomat läge.

F n är det dock tre begränsningar i BaseCamp som gör att jag håller kvar vid MapSource:

- Den ålderdomliga databasen i BaseCamp. Att lagra 1000-tals rutter/waypoints/tracks i en enda stor smet håller inte. Dessutom nås inte databasen via nätverket vilket är minst sagt stenålder. Studerar jag registret så verkar det vara möjligt att göra en nätverksinstallation men det ser långt ifrån trivialt ut.

- Multipla fönster har jag inte lyckats få igång. Det är väldigt grundläggande att kunna se "förra årets" rutter i ett fönster samtidigt som man jobbar med "årets rutter" i ett annat fönster. Lägger jag upp ett "Alpbus" så har jag ofta 3-4 fönster igång. Ofta med olika zoom för att få både överblick och kunna klicka fast rutten med precision.

- Kartor förs över till GPS:en med MapInstall när man använder BaseCamp. OK. Men jag har inte hittat hur man sparar karturvalet. I MapSource sparar man det på samma sätt som rutter mm. Dvs i en .gdb fil. Men i MapInstall hittar jag inget sätt. Det kan ta en halvtimma att pussla ihop ett urval av två olika FriPro, fem norska Topo samt två versioner av City Navigator inför en resa typ Till Topps. Därefter måste man noga testa och verifiera att man fått med allt. Om det fattas ett kartsegment måste man göra om alltihop och då fattas kanske ett annat kartsegment. Och sedan måste man göra om alltihop för den andra GPS:en. Upplägget är inte genomtänkt.
                              Last edited by HMR; 06-02-2012, 11:18 AM.
                              HMR

The art event!

Comment

Hej alla!

Jag är helt nybörjare på det här, har precis tagit mitt MC kort och köpt min första nya hoj (Yamaha XT660Z Tenere 200.
                                Nu hade jag ju velat börja kika lite på det här med GPS rutter och göra egna härliga grusturer hemma vid datorn med en kaffe i näven när regnet öser ner utanför, för att sedan kunna avnjuta dessa på en härlig dagsutflykt helt efter mina egna önskemål. Har ännu inte köpt någon GPS dock, men hade velat börja lära mig Basecamp osv... (för det är väl lika bra att jag lär mig detta med en gång då det verkar som att detta program skall ta över efter MapSource? Eller är det fortf MapSource som gäller?)

Som sagt helt ny på detta.... Jag har två st .img filer på datorn som jag vill installera i Basecamp men jag lyckas inte. Den ena är "Friluftskartan V3" och den andra heter "Garmin City Navigator Europe NT 2013.10"....

Så hur gör jag nu med desa .img filer för att installera dom som kartor i BC? Ska jag bara placera dom någonstans eller hur går jag tillväga?
                                Livet är för kort för att köra för långsamt!
                                // XR650R

Comment

Working...
                                X