Announcement

Collapse
No announcement yet.

BaseCamp tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

BaseCamp tråden

Tänkt vi kan samla BaseCamp frågor här.

Givetvis har jag redan en fråga

Har svealand o götaland friluftskarta pro v2 i gpsen men hittar bara svealand i BaseCamp?
    Hov-Meken
    +600h på orginal kolv!

Vad skiljer BaseCamp mot gamla MapSource?
    // Blomman

Comment

För en nybörjare som jag:

-Basecamp tankar allt från GPS, dvs kartor behöndes inte installeras i Basecamp när de redan finns i GPSen.
      -Mapsource tankar av och på grejor, Basecamp ser du båda och kan välja vad du skickar över.

I övrigt noll koll, men har lyckats fippla med spår hit och dit utan problem.
      Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Hur vänder man riktning på ett spår? Svårt att sammafoga om två spår har olika riktning. Blir ett streck rakt till "början" av nästa spår.

/Calle

Comment

Originally posted by Hagenblad View Post
          Hur vänder man riktning på ett spår? Svårt att sammafoga om två spår har olika riktning. Blir ett streck rakt till "början" av nästa spår.

/Calle
          nu har jag inte basecamp, men i mapsource högerklickar jag på spåret i listan till vänster och tar track properties och klickar på invert sedan ok. det kanske är en ledtråd
          / Blutor

Comment

Basecamp har Properties, men detta öppnar ett fönster där inte invert finns med, men nu har jag hittat på det:

Markera spåret. Välj i menyn: Edit - Advanced - Invert selected track.

Fan, jag är grym på Basecamp nu. Rekade till 01:43 igår

Tack.

Comment

Bytt hinder. Har ju en Foretrex med Serell kabel, men fattar inte hur man får igång detta med Basecamp. Nån som kör COM-port?

Comment

Jaha, verkar som om MapSource är på väg bort och BaseCamp är där utvecklingen fortsätter, bara att bita i det sura äpplet och försöka lära sig...

När jag sänder över en rutt från MapSource till min z660 så hamnar den direkt i Vart/Egna rutter, men när jag sänder den från BC så måste jag gå till Verktyg/Min Info och importera rutten och då blir den omräknad, någon som har samma problem och kanske en lösning?
                Last edited by konfucius; 08-12-2011, 08:25 AM.
                Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by konfucius View Post
                  Jaha, verkar som om MapSource är på väg bort och BaseCamp är där utvecklingen fortsätter, bara att bita i det sura äpplet och försöka lära sig...
                  Jag skrotade BaseCamp rakt av efter första 5 min test för ett par år sedan. Orsak - den felaktiga kartprojektionen. Den gör programmet i princip oanvändbart för ruttplanering som jag ser det. Men hur är läget idag? Kan man ställa in projektionsvinkeln nu? Typ Ctrl-Alt-A.
                  HMR

The art event!

Comment

Projektionsvinkeln är rätt, men om det är Ctrl-Alt-A inställningen från MS som gör det vet jag inte, den finns inte i BC, det finns Ctrl+T (Recenter Map), vet inte om den påverkar kanske.

Det finns mycket att lära sig och irritera sig på i BC, en bra sak är att man kan ha olika ruttberäkningsinställningar per rutt, en dum sak är att man inte på ett lätt sätt ser hur lång en rutt är (man måste ta egenskaper för att se längden).

Ver 3.2 är i alla fall bättre än 3.1 som var oanvändbar, för mig i alla fall...
                    Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo

Comment

Varför fungerar inte mina kartor i Basecamp som jag använt i MS?
                      Och var kan jag läsa vad projektionsvinkel är? Har testat ändra men ser ingen skillnad när jag startar om programmet.

Comment

Jag irriterar mig på att basecamp verkar jobba med en slags "totalsamling" spår, rutter och waypoints. Gillar personligen mapsource bättre som låter mig spara spåren i de filer man själv väljer i sin egen mapp(fil)struktur. Dvs det är lättare att hantera/förstå i min mening. Fast jag kanske inte jobbat nog med basecamp för att upptäcka tjusningen än...?
                        Blicken långt fram!

Comment

Originally posted by JRThump View Post
                          Jag irriterar mig på att basecamp verkar jobba med en slags "totalsamling" spår, rutter och waypoints. Gillar personligen mapsource bättre som låter mig spara spåren i de filer man själv väljer i sin egen mapp(fil)struktur. Dvs det är lättare att hantera/förstå i min mening. Fast jag kanske inte jobbat nog med basecamp för att upptäcka tjusningen än...?
                          Ja jag gillar också MS betydligt bättre, men det gör tydligen inte Garmin. Tänk att ha ALLA rutter som jag någonsin gjort samtidigt i BC, det blir inte bra... kanske kan man exportera till fil och ta bort från BC.

Tydligen är det också en bugg i BC som gör att man inte kan skicka rutter med viapunkter (istället för waypoints) till Zumo, den kraschar vid import då, så just nu är det inte så stor idé för zumo-ägare att byta till BC.

Comment

Originally posted by konfucius View Post
                            ....... Tänk att ha ALLA rutter som jag någonsin gjort samtidigt i BC, det blir inte bra... kanske kan man exportera till fil och ta bort från BC.
                            Så kan det inte ligga till. Du måste ha missat något. Jag har väl gjort drygt 2000 rutter , kanske 4000 waypoints och säkert 1000 spår. Dessutom har jag vissa av rutterna beräknade i flera olika kartversioner. Många, många av rutterna har samma namn.

Att blanda ihop allt detta i en enda fil torde vara omöjligt att hantera. Ta t ex Gulaschrundan/Höstrusket - eller något annat event som körs i samma område flera olika år. Ser väl ut som spagetti på skärmen?

Och hur 17 går det till när man skall dela med sig av rutter till andra? T ex skicka rutter beräknade med olika kartversion till olika mottagare? Antag jag skickat 12 mixade rutter till en kompis med BC. Antag han läser in dom och upptäcker att han har en annan kartversion (mixade rutter bör inte räknas om). Då skickar jag 12 nya rutter beräkande i rätt kartversion. Vad händer då? Uppstår total röra i BC?

Alpbus 2007, som du nyligen fick, hade 36 tämligen komplicerade rutter. De togs fram under ett par år. Dvs de fanns väl i ett 10-tal versioner under arbetets gång. Dvs drygt 300 olika rutter. Hur går det till att städa bort inaktuella versioner? Man vill ju inte städa förrän man är helt klar. Med Mapsource så har man ju olika versioner i olika .gdb filer (eller .gpx) och kan enkelt skapa en struktur av filer & mappar.
                            Last edited by HMR; 08-19-2011, 06:10 PM.
                            HMR

The art event!

Comment

Jo så verkar det vara, istället för att ha olika gdb-filer för en "samling" med rutter så samlas nu alla i en databas där man har olika samlingar, varje samling kan exporteras som gdb/gpx-fil, eller hela databasen kan exporteras/säkerhetskopieras.

Så skall man skicka rutter för en samling så kan man exportera denna till en gdb-fil.

Klickar man på översta Min Samling så ser man ALLA rutter/spår/waypoints i ALLA samlingar:

Klickar man på en samling så ser man de rutter/spår/waypoints som hör till denna:

Comment

Working...
                              X