Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sverigelänken i GPS - förslag

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Sverigelänken i GPS - förslag

Hej.

Jag startade Operation Sverigelänken 2004 med en grandios plan att sammanlänka Sverige med roadbook i delar stad till stad. Idén gillar nog de flesta men nu med facit i hand sitter inte folk och skriver roadbooks och skickar hit. Däremot körs det en hel del, intresset finns helt klart, men det är nog GPS som gäller. Kanske dags att byta spår till GPS-spår med samma grundidé stad till stad med bra grusvägar, dvs ju mindre destå bättre.

Fördelar GPS spår:
    -Ett spår oavsett riktning.
    -Exaktare än RB.
    -Lätt att rätta.
    -Oberoende av karta, typning osv.

Tyck till i den här tråden om detta. Öppen tills omröstningen och åsikterna avtar.

Mvh Calle
    137
    Ja, vi testar att länka landet med GPS-spår
    81.02%
    111
    Ja, gör det ni så kör jag
    17.52%
    24
    Skiter i vilket, jag kör bara där jag hittar
    0.73%
    1
    Nej, jag skall plötsligt börja massproducera RB
    0.73%
    1
    Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

GPS is tha shit today!
    Mindre jobb att skapa och dela
    Kör "nån jävla moppegrej"! lol
    (™Geggamoja)
    http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Ok, känns som det inte blir för mycket protester att starta om projektet Sverigelänken till GPS-spår. Har tänkt lite på hur detta praktiskt skall gå till och vill ha era åsikter, så spikar vi när vi har koll.

1: Alla Sverigelänkens etapper skrivs i samma format. Förslag:
      Garmins spår .gpx och samlingsnamn för allt på en etapp .gdp.

2: Alla Sverigelänkens etapper har standardiserade namn. Förslag:
      SL Stad - Stad ver X
      (Sverigelänken Startort - Slutort versionsnr nr) Lätt att sortera efter. Rekad på karta är ver 0, första ver 1 rättad, tillägg osv ver 2,3...

3: Kommentarer spara som waypoints med samma namnstandard och sedan kommentar. Detta blir lite långt, men annars har jag inte funderat ut hur man skall hålla isär vad som hör till vad när man sedan har massor med spår och waypoints. Förslag:
      SL Stad - Stad SAKTA eller SL Stad - Stad BAD

4: Nuvarande tråd om Sverigelänken låses och vi startar en ny där vi pratar allmänt om projektet. Sedan har vi en tråd per etapp, som då blir mindre rörig eller lång.

5: Etapper delas upp mellan stad till stad och startar och börjar i utkanten av dessa.

En idé som jag har är att skippa Stad - Stad och ersätta med förkortningar med tre bokstäver ala flyplatser. STH för Stockholm t ex och min bifogade fil skulle allt döpas om till SL NKP - AVB ver 1 eller nåt sånt. Enklare, men kräver index på soe.se, vilket inte är nåt problem.

Så, tanka hem och kolla min första etapp, dvs förra årets 100% Offroad med Calle och Smuger. Kom med förslag och idéer.

Mvh Calle

SL Norrkoping Atvidaberg ver 1.gdb
      Last edited by Hagenblad; 06-29-2011, 10:02 PM.
      Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

4: Tycker inte att nuvarande SL.tråden behöver låsas. Det regnar inte in tips, tyck och frågor, men några (jag...) gillar ide´n med roadbook,och tycker den möjligheten ska finnas kvar. Borde räcka med namnbyte på tråden, ex Sverigelänken Roadbook, och nya Sverigelänken GPS.
        Annarsgillar jag ide´n. Bra med en tråd/etapp = lättsökt!
        F.d. Evil Invader

M Motoadventures Hojresor

Comment

Synpunkter på deta.
          Punkt 1 filformat oavsett om det är en rutt eller spår. Håll er till "gpx".
          Punkt 4, hur många trådar blir det? Var det inte en diskussion på årsmötet om att hålla ner antalet trådar? Vi strukturtalibaner fick oss en känga då. (GPS.forumet fick sig ett bra ansiktslyft efter detta, eller om det beror på något helt annat .....)

/Sven
          I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by Hagenblad View Post
            Hej.

Jag startade Operation Sverigelänken 2004 med en grandios plan att sammanlänka Sverige med roadbook i delar stad till stad. Idén gillar nog de flesta men nu med facit i hand sitter inte folk och skriver roadbooks och skickar hit. Däremot körs det en hel del, intresset finns helt klart, men det är nog GPS som gäller. Kanske dags att byta spår till GPS-spår med samma grundidé stad till stad med bra grusvägar, dvs ju mindre destå bättre.

Fördelar GPS spår:
            -Ett spår oavsett riktning.
            -Exaktare än RB.
            -Lätt att rätta.
            -Oberoende av karta, typning osv.

Tyck till i den här tråden om detta. Öppen tills omröstningen och åsikterna avtar.

Mvh Calle
            Låter bra.... Spår är redan påbörjade
            Hov-Meken
            +600h på orginal kolv!

Comment

Lite synpunkter:

- namn på waypoints bör ej innehålla ÅÄÖ och omfatta max 10 tecken.
              - namn på spår bör vara max 13 tecken.
              - ett spår bör inte innehålla fler än 500 punkter.

Spår i GPX-format är helt rätt. Rutter är svåra att få till så att de passar alla GPS:er & kartor.

Det är upp till användaren hur han vill köra efter spåren. Dvs han kan skapa rutter i t ex Mapsource eller använda spåren i GPS:en som dom är.
              Last edited by HMR; 07-02-2011, 11:12 PM.
              HMR

The art event!

Comment

Kan det vara av intresse att lägga in waypoints till bensinstationer i filerna för att underlätta?

/ Tommi
                Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Så. Hur gör jag för att bidraga?
                  Hur offroad får det bli? Eller är det Grusväg endast, i nödfall annat?

Förslag: Låt ett inlägg (första? första 3?) samla all information/regler/annat så att när jag frågar "Hur långa namn skulle waypointsen ha?" slipper jag få det eviga svaret "Läs igenom alla 473 sidorna i tråden så får du svar på din fråga!"
                  Då kan svaret istället bli "Läs första inlägget din nöt!"

Comment

Originally posted by Lynd View Post
                    Så. Hur gör jag för att bidraga?
                    Hur offroad får det bli? Eller är det Grusväg endast, i nödfall annat?
                    För diskussion...
                    GuideFootPathCycleYes.jpg

Förslag:

- Jämn vägbana kräves (Stenigt/rötter går bort)
                    - Dubbelspår eller bättre
                    - Väldränerad (minimerar chans för eroderingshål/vadställen)
                    - Någorlunda fast (LÖS SAND går bort!)

I min mening går vägen på ovan bild bort, trots att den ser inbjudande ut. Håller helt enkelt inte som transportväg. En del kör ju tyngre twins och kanske med packning. Sen kan man ju ha addon-spår senare om så önskas för mer äventyrliga vägar, men de bör inte förväxlas med "huvudådern".

Eller?
                    Blicken långt fram!

Comment

Originally posted by JRThump View Post
                      För diskussion...
                      [ATTACH=CONFIG]57933[/ATTACH]

Förslag:

I min mening går vägen på ovan bild bort, trots att den ser inbjudande ut. Håller helt enkelt inte som transportväg. En del kör ju tyngre twins och kanske med packning. Sen kan man ju ha addon-spår senare om så önskas för mer äventyrliga vägar, men de bör inte förväxlas med "huvudådern".

Eller?

Jag tycker DEFINITIVT ovanstående bild duger. Eftersom det finns ingen risk att någon hittar sån där väg genom hela Sverige. Om någon gör det, ring mig.

Comment

Originally posted by Lynd View Post
                        Jag tycker DEFINITIVT ovanstående bild duger. Eftersom det finns ingen risk att någon hittar sån där väg genom hela Sverige. Om någon gör det, ring mig.
                        Det verkar vara bra att ha den här diskussionen just för jag tror att folk har lite olika syn på vad som är lagom. Jag håller fullt med dig om man har lättare packning och en stånka. Däremot en stor "grustourer" med full packning så är jag mindre intresserad av steniga stigar som kan slå i underredet när 300 kg ekipaget börjar gunga... bara en tanke... Kör vilket som, bara jag får veta vad som gäller innan jag åker hehe
                        Blicken långt fram!

Comment

För diskussion...

Förslag:

Eller?
                          Jag skulle gärna köra där med min 990 med korvlådor mm. Inga problem alls :)
                          Hojresor
                          Hojresor's YouTube kanal

Comment

Jag håller med Mudder, ser inga problem med den vägen. Bara bredden är tillräcklig för packlådorna är det ok. Det ska vara körbart, inte brötenduro för min del.

Jag skulle inte vilja köra vägar enbart efter dina kriterier, de låter lika roliga som E4an
                            Alla gillar olika, det är väl ok att lägga upp de rutter och spår man vill dela med sig av, med en liten beskrivning om det är lite svårare väg.

smakprov på vad jag tycker är ok, filmen är från en 28 mila tur

För diskussion...

Förslag:

Eller?

Comment

Låter som en grymt bra ide. Beställde gps idag så det passar perfekt :)

Comment

Working...
                              X